Jump to content

Jägartestet


Guest Predator

Recommended Posts

Guest Predator

Jag ska göra jägartestet om en knapp månad. Hur ska jag lägga upp träningen för att ha så stor chans som möjligt att klara testet? Hur många dagars vila? Vilka övningar, etc? Kan tillägga att jag inte klarade jägartestet när jag gjorde det igår på gymet så jag måste förbättra mig ganska mycket.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hmm...ja jag har inte gjort det än men ska göra det om några dagar. Man "ska" klara av det om man är normal tränad och inte har några skador, det är främst det testet är till för...att kolla om man har några gamla knäskador. Har man det så ska man inte söka en jägartjänst.

 

Jag har provat...ibland går det bra, ibland inte. Dock har jag bara provat med skivstång så jag antar att det är lättare med ryggsäck. Se till att värma upp rejält innan du gör det bara eftersom, åtminstone jag, man ofta är väldigt stel i knän och lår.

 

Sen är det en till grej man ska göra, resa sig upp med ett ben på backen och det andra rakt ut i luften 5ggr/ben. Det tycker jag är mycke svårare, men då är jag 192 (långa ben) samt lite kort i musklerna så det är väl kanske därför.

Link to comment
Share on other sites

Vill inte få dig att tappa hoppat, men en månad innan kan vara lite sent att börja tänka på att träna till det då det böhövs en del tid för att bygga styrkan..

 

Jag gjorde det hemme för o testa och plågade mig då, jag tog 25 kg ryggsäck och gjorde det på en hög stol... jag gjorde kanske en 90 på varje ben när jag testade utan vila, nu hade jag styrkan så för mig var det rätt lätt.. men att om du ska köra hemma så rekommenderar jag dig att dra på mycket vikt vikt o ta i, det sitter inte i bena det sitter i skallen..(tänk på att inte göra detta till något dumt, skador i knä, fötter o höft är inte kul, såger kroppen ifrån så stanna.)

 

Tänk på att du kommer troligtvis göra det efter du ahr gjort "kondistestet", så en annan sak kan vara ett testa hur du är i bena efter uttdragen belastning, jag tesatde det på två sätt, jag sprang 4k snabbt och gjorde sedan step-upen, jag testade oxå med att tempocykla ca 1,5mil för att sedan göra step-upen hemma.. hela tiden på ett "plågande" sätt...detta gjorde jag kanske 2-3 månader innan mönstring för att se om jag hade styrkan..

 

Sedan väl där så var det mycket lättare, 20 är inte så mycket, och bänken kan fan inte har varit 40 cm hög, (jag mönstrade på amf4 i gbg så det kan ju skilja), vi fick t.o.m. dricka o stretcha mellan varje ben.

 

Sen är frågan hur mycket klarar du när du gör det själv ?? dör du efter fem eller femtio reps ??, kom ihåg att det sitter i skallen.. vill du upp så kommer du upp om du vill tillräckligt.

Link to comment
Share on other sites

Takten ar ungefar foljande; en sekund upp,stanna dar ca en halv sekund sen ned igen pa ca en sekund (den tid det tar for att satta i foten igen utan att riskera att landa fel) sen  sa fort man star stadigt sa upp igen.

 

 

ungefar sahar...upp..ned...upp..ned... :D

 

Som sagt, det sitter i huvudet.Jag gjorde mitt steptest dryga timmen efter cykeln, men det gick utmarkt anda.Be syrrorna peppa dig, garna med det forband du vill till.

 

 

Lycka till, och borja stretcha.

 

//DG (som borjat komma igang igen efter lunginflammationen)

Link to comment
Share on other sites

Guest Predator

Tempot har jag märkt spelar väldigt stor roll. När jag gjorde det för nån vecka sen klarade jag 75 på varje ben men när jag gjorde det igår med ett betydligt högre tempo klarade jag bara 50 på ena och 40 på andra. Men då hade jag ett väldigt högt temp.

 

En sekund upp, en halv sekund stående och en sekund ner. Alltså 2,5 sek per steg. Detta multiplicerat med 75 blir 187,5 sek eller ung. tre min. Kan man ha det som måttstock för hur snabbt man ska göra testet, alltså att klara det inom den tiden?

Link to comment
Share on other sites

Då det bara är en månad kvar skall du nog ta det lugnt med styrketränandet och istället ägna dig åt löpning. Styrketräningen skulle ändå ge dig en mycket marginell ökning. Risken för skador är för stor, vilket du inte har råd med. Ta dig lugnt och kör 3-4 löppass i veckan så du håller igång kroppen. När det väl är dags är det bara att plocka fram lite envishet. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Precis som jag innan sa och som bla FBJS sa så är det inte så att du hinner dirket bygga styrka, dock så varje gång du gör en övninga så vänjer sig muskeln vid den... så gör som FBJS säger men lägg in ditt egna hemma step-up hemma... men håll dig ifrån det sista veckan innan du åker.. så du vilar upp bena lite... jag sprang 4-5ggr i veckan innan jag skulle mönstra men veckan innan mönstring sprang jag bara två ggr och då var det bara 4k i lugnt tempo...

 

Lycka till nu.

 

/I skallen inte i låren....

Link to comment
Share on other sites

Hmm

 

Ja gör övning så du hittar "tekniken". Iaf så jag gjorde inför styrketestet, jag började göra den 2 veckor innan...vet inte om det hjälpte fast man kan ju lägga på ganska mycket efter ett par gånger när man lärt sig lyfta rätt. Dock är ju risken för skador stor så jag avråder dig. Jag tränade step ups hårt idag och jag ska göra det på Tisdag så jag vet inte det där med att vila en vecka innan....visst ska man på ett förtest eller har inryck bör man vila. Men eftersom det bara gäller jägartestet (2 ben övningar) så ser jag det som ett vanligt träningspass bara...allså träna normalt utan att ta ut sig fullständigt. Vilar man en hel vecka innan så tappar man för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Tjena Bolin,

 

jag befinner mig utomlands, darav ingen aktivitet pa ICQ..

 

vad galler jagtest, jag skulle kora det ett par ggr vecka iallafall tills 4-5 dagar innan tillfallet.Och grabbar, glom framforallt inte att dels STRETCHA (varm upp ordentligt innan), dels att ata RIKTIGT.Kaka pasta ett par dagar innan sa att ni nastan spyr, helst vid 5 tillfallen om dagen.Vitaminer och mineraler i form av gront hjalper till att starka HELA kroppen, inte bara muskler.

 

En manad ar lang tid.Om nu varit tranade innan sa kommer det tillbaka om nu tranar hangivet. Och som nagon sa innan, det sitter i skallen, inte i benen!

 

good luck guys

 

//DG

Link to comment
Share on other sites

Träning är långsiktig. Måste man stressträna för att klara "jägartestet" (som mest är ett "skadetest") så ska man nog vara ärlig mot sig själv och lägga planerna på hyllan.

 

Det finns många andra intressanta utbildningar att söka: bassäk, fbjs, mp osv.

Link to comment
Share on other sites

Träning är långsiktig. Måste man stressträna för att klara "jägartestet" (som mest är ett "skadetest") så ska man nog vara ärlig mot sig själv och lägga planerna på hyllan.

 

Det finns många andra intressanta utbildningar att söka: bassäk, fbjs, mp osv.

Jag är tämligen säker på att du åker på att kliva upp och ner på fbjs också... och det är rätt dumt att hamna där om du är otränad och/eller skadad...

Link to comment
Share on other sites

Träning är långsiktig. Måste man stressträna för att klara "jägartestet" (som mest är ett "skadetest") så ska man nog vara ärlig mot sig själv och lägga planerna på hyllan.

 

Det finns många andra intressanta utbildningar att söka: bassäk, fbjs, mp osv.

Jag är tämligen säker på att du åker på att kliva upp och ner på fbjs också... och det är rätt dumt att hamna där om du är otränad och/eller skadad...

När jag mönstrade så var vi fyra stycken som gjorde testet samtidigt. Två stycken missade (grovt). Båda två hamnade på fbjs.

Link to comment
Share on other sites

Träning är långsiktig. Måste man stressträna för att klara "jägartestet" (som mest är ett "skadetest") så ska man nog vara ärlig mot sig själv och lägga planerna på hyllan.

 

Det finns många andra intressanta utbildningar att söka: bassäk, fbjs, mp osv.

Jag var tvungen att "Jägarmönstra" för att hamna på MP(J) så jag tror nog att FBJS också har det som krav eller jag kanske är ute o svävar i det blå nu... :)

 

Men som järv säger det finns ju många andra intressanta utbildningar varför inte försöka få nån utbildning som du har nytta av civilt? Jag tror att du bara lurar dig själv om du tränar nu så här en månad innan och risken är stor att du skadar dej nu ska jag inte sitta här och försöka avråda dej du gör ju självklart som du tycker men tänk efter försvaret består inte bara av jägare :P

Lycka till i alla fall

//Tompa

Link to comment
Share on other sites

Jaja du lyckas säkert, se bara till att inte skada dig när du övar på det hemma. Värm upp riktigt och kör bara tills du känner att knäna hänger med, pressa dig inte. Kör tills det börjar bli mjölksyra då lägger du av. Upprepa 3 ggr.

 

På tisdag åker jag upp och gör det, hoppas jag klarar det...det är bara takten jag är orolig för! Och enligt kompisar som gjort testet är det inte 20 kg ryggsäck utan snarare 25. Vet inte om jag tror på det, har man klarat nåt har man en tendens att säga att det svårare än det var.

Link to comment
Share on other sites

Träning är långsiktig. Måste man stressträna för att klara "jägartestet" (som mest är ett "skadetest") så ska man nog vara ärlig mot sig själv och lägga planerna på hyllan.

 

Det finns många andra intressanta utbildningar att söka: bassäk, fbjs, mp osv.

Jag är tämligen säker på att du åker på att kliva upp och ner på fbjs också... och det är rätt dumt att hamna där om du är otränad och/eller skadad...

När jag mönstrade så var vi fyra stycken som gjorde testet samtidigt. Två stycken missade (grovt). Båda två hamnade på fbjs.

Jag är inte förvånad, pliktverket har noll-koll, vilket har varit ett stort problem för FBJS.

Dock trodde jag att de hade löst det mesta av de problemen, då jag vet att de har samverkat tämligen ofta.

 

Men icke...

Link to comment
Share on other sites

Bolin, som du säger så kan det var din polare som "snackar", jag tyckte snarare att tyggan var lätt... men alla har vi olika grundförutsättningar...

 

De som jag har hört med som vill inte som jäg och har gjort jägartestet så har typ alla sagt att de tycker det var lätt, mig inkluderat, jag säger inte att du inte ska söka jäg, men tänk igenom ditt beslut hemma om vi VERKLIGEN vill söka, kanske testet bör gå lätt om man ska söka.... trots att så ska du i fall av att du kommer in överleva något mycket värre sedan väl vid inryck.

 

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Guest Predator

Ska jag inte pressa mig? Sist körde jag tills dess att benen vek sig och jag höll på att ramla baklänges. Är det mindre bra träning om man pressar sig fört hårt eller är det bara så att skaderisken blir för stor. Har under alla år som jag tränat ganska ofta pressat mig till det yttersta och aldrig skadat mig så den risken får jag nog ta nu när det bara handlar om en månad.

 

Håller med om att tempot är det som oroar mest. Känner en kille som sköterskan hela tiden sa till att öka tempot trots att han gjorde det ganska snabbt, medan en annan kille fick välja sitt egna tempo. Ingen riktig rättvisa precis. Dock klarade båda testet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Predator

Varför valde du amfibiegruppbefäl framför K3 eller K4? När man gör jägartestet, måste då det icke arbetande benet vara helt passivt eller får man hjälpa till lite i rörelsen med det?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

(känns lite dumt att dra upp den här gamla tråden, men tänkte att det vore lämpligt att ställa min fråga här)

 

Hur gör man testet egentligen? Går man upp med ett ben och ner med det också? Men då ligger väl belastningen på det andra benet när man stiger ner från bänken? Eller så går man upp med t.ex. höger ben och stiger ner med vänster, för att hålla trycket på det högre benet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...