Jump to content

intressant film om finnarnas FM

Myran

Recommended Posts

skön film, verkade rätt likt det svenska försvaret fast dom hade tydligen 30 000 värnplitiga per år. Vad har Sverige 15 av dom 45 tusen som mönstrar? Och var det en jägargrupp med FN P90 ?

skön film, verkade rätt likt det svenska försvaret fast dom hade tydligen 30 000 värnplitiga per år. Vad har Sverige 15 av dom 45 tusen som mönstrar? Och var det en jägargrupp med FN P90 ?

Förstår inte hur de får ihop det ekonomiskt, Finland har en försvarsbudget på 1,9 miljarder € ( ca hälften av Sveriges).

De har visserligen ett litet flygvapen, men arme'n motsvarar den svenska innan FB92,FB96 och FB2000.

Förstår inte hur de får ihop det ekonomiskt, Finland har en försvarsbudget på 1,9 miljarder € ( ca hälften av Sveriges).

De har visserligen ett litet flygvapen, men arme'n motsvarar den svenska innan FB92,FB96 och FB2000.

Billigare materiell, kortare utbildningslängd, mindre FV bl.a.

Ja, det var en p90 i början av filmen. Vilka det var har jag dock ingen aning om. Det såg ut som någon typ av insatsstyrka med de blå overallerna de hade.

Edit: Efter att ha sett HELA filmen kan jag säga att det trologtvis var Special Jaegers eller vad de nu kallades för.

Bra film förresten.

Men har finnarna samma utvecklingskostnader som Sverige?

Det har de säkert inte.....

Värsta exemplet i Sverige är väl BAMSE. Flera miljarder har satsats på projektet, och efter att varit "fryst" ett antal år ska ett hemligt antal system anskaffas.

Skulle vara intressant att veta hur många moderna utländska luftvärnssystem med medellångräckvidd vi fått för samma pengar :) .

Billigare materiell, kortare utbildningslängd, mindre FV bl.a.

Billigare materiel gäller inom vissa områden. Finland har en tendens att kombinera västerländsk elektronik, optronik och optik med viss billig "grundläggande materiel", som t.ex. luftvärnsmaskingevär och luftvärnskanoner, från öststaterna. Dessutom så köper man oftast in färdigutvecklad materiel, och riskerar därför inte att dras med oberäkneliga utvecklingskostnader. En annan fördel med detta är att man får beprövad materiel, ur vilken de flesta "buggarna" redan rensats ur tack vare att materielen är i bruk i andra länder.

Med tanke på att en väldigt stor del av beväringarna genomför 9 eller 12 månaders beväringstjänst, samt utöver detta reservövningar, så vet jag inte om den genomsnittliga (aritmetiskt medelvärde) utbildningstiden blir så mycket kortare än i Sverige.

Finska försvaret kanske dessutom har bättre ekonomer och en allmänt bättre förmåga att handskas med pengar än vissa andra (host, host, host) försvarsmakter.

Ja, det var en p90 i början av filmen. Vilka det var har jag dock ingen aning om. Det såg ut som någon typ av insatsstyrka med de blå overallerna de hade.

Edit: Efter att ha sett HELA filmen kan jag säga att det trologtvis var Special Jaegers eller vad de nu kallades för.

Instämmer. Förmodligen så är det Specialjägare (Erikoisjääkäreitä) från Uttis Jägarregemente (Utin Jääkärirykmentti). Regementet har en hemsida på: http://www.mil.fi/joukot/utjr/

Edit: Kommentar om ekonomer.

Värsta exemplet i Sverige är väl BAMSE. Flera miljarder har satsats på projektet, och efter att varit "fryst" ett antal år ska ett hemligt antal system anskaffas.

Undrar om detta ska läsas som: För litet antal för att man ska vilja nämna det offentligt med tanke på utvecklingkostnaden och den lilla effekt det lilla antalet system kommer att kunna prestera.

Edit: Stavfel.

Skulle vara intressant att veta hur många moderna utländska luftvärnssystem med medellångräckvidd vi fått för samma pengar  ,O .

Jag tror inte att utvecklingskostnaden i sig togs från försvarets budget. I gripen fallet gjordes det inte. Helt andra pengar investerades i projektet, och därför får staten pengar när planet säljs. Staten är delägare alltså och inte försvaret. Nu fattar ju jag också att det iofs säkert drabbar försvarets ansalg om staten lägger pengar på utveckling av materiel. Men jag tror inte försvaret i sig betalar pengar till civila företag för utveckling.

Skulle vara intressant att veta hur många moderna utländska luftvärnssystem med medellångräckvidd vi fått för samma pengar  ,O .

Jag tror inte att utvecklingskostnaden i sig togs från försvarets budget. I gripen fallet gjordes det inte. Helt andra pengar investerades i projektet, och därför får staten pengar när planet säljs. Staten är delägare alltså och inte försvaret. Nu fattar ju jag också att det iofs säkert drabbar försvarets ansalg om staten lägger pengar på utveckling av materiel. Men jag tror inte försvaret i sig betalar pengar till civila företag för utveckling.

Jag kommer ihåg från första hälften av 90-talet när jag läste om budgeten i någon av försvarsmaktens militärtidskrifter, där stod det att flera miljarder ur budgeten gick till utveckling av BAMSE.

Men i stora och dyra projekt så är det väl försvaret som betalar utvecklingen? Så är det ju med Gripen, lyckas inte exporten bättre blir styckpriset på våra 204 flygplan över 400 miljoner/styck.

Men i stora och dyra projekt så är det väl försvaret som betalar utvecklingen? Så är det ju med Gripen, lyckas inte exporten bättre blir styckpriset på våra 204 flygplan över 400 miljoner/styck.

Jag tror inte det är så det är upplagt i Gripens fall. Staten har pumpat in x miljarder i utvecklingen av Gripen. Dessa pengar kommer inte från försvarets anslag. Staten garanterar sen också att försvaret skall köpa x antal JAS 39, men priset är inte rörligt utan fastställs till något redan på förhand. Sedan på alla sålda Gripen plan, oavsett om de säljs till försvaret eller nån annan så får staten sin procentandel av vinsten.

Givetvis blir det i slutändan så att flygplanen blir dyrare för staten om planet inte säljs på export. Men planen blir inte dyrare för försvaret. Och då bortser jag ju ifrån att staten för att kompensera sig sänker försvarets anslag. Det kan man ju egentligen INTE bortse ifrån såklart, men det är iallfall så här jag uppfattat att det är upplagt i de flesta stora försvarsmateriel-projekt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...