Jump to content

NBC-elitförband sätts upp på T2, Skövde

Guest

Recommended Posts

Såg på Tv, där dom sände ett repotage om att ett Elitförband inriktat på NBC skulle sättas upp på T2. Tydligen var ett av kraven att dom skulle vara conatinerbaserade.

Är det någon som vet något mer? Är det YOFF eller vpl?

Det finns idag en NBC-pluton på T2... Med VPL... Med gummidräkter och grejor... Dom fick ju bla sin helt nya vattenpump stulen i polen...

När man kom in till kasern en dag efter att varit i skogen, och hela kasern är täckt med skum, då vet man att NBC har lekt...

Visst, vill ni kalla vplförband för "elit" så gör det...hur de sedan kan bli det på ett år det är en annan fråga. Jämför dem med yrkessoldater och se om "elit" fortfarande känns lika passande....

Onödigt att haka upp sig på skitgrejjer, matte...

Tillbaks till ämnet, någon som vet något om NBC-gänget?

Är det någonting sådant här, som jag hittade i Metro GBG?: 12/12:

Värnpliktiga får terroristutbildning
(Där vaknade jag till lite :) )
Terrorattacken mot WTC den 11 september förra året har skapat behovet. Nästa år startar Totalförsvarets skyddscentrum en utbildning för ett 20-tal värnpliktiga i Umeå, Skövde och Eksjö. På schemat finns analys av nukleära, biologiska och kemiska stridsmedel, skriver Västerbottens Folkblad. Utbildnignen är på drygt ett år och kommer starta försommaren 2003.         (TT)

Informatör: Tårgasstugan ligger inte på Ränneslätt, den ligger i utkanten av Eksjö garnisons övningsområde.

Tyvärr så är man gammal och senil så jag kommer inte ihåg vad övningsfältet heter där tårgasstugan ligger, men det är inte på ränneslätt iaf....

Undra om de kommer liva upp den gamla NBC-banan på Ränneslätt i Eksjö nu? Vi övade inbrytning och dylikt i dem byggnaderna när jag gjorde lumpen och det såg rätt förfallet ut.

-----------------------------------------------------

Fu Gson. Har själv blivit gasad i den där lilla stugan. O har ronderat runt den elva miljoner gånger när jag låg på Ing 2 i 10 månader, o vi kallade aldrig det något annat än Ränneslätt. Kan iof bara varit ett samlingsnamn för allt. Kanske officiellt hette något annat, det vet jag inget om.

Är också gammal och senil. Älgvägen nånting fanns det ju där? Eller vafan. Borde tagit med mig övningsfältskartan med mig hem som stöd för minnet. Men så långsiktigt tänkande var man inte. Dessutom var den rätt jävla sunkig efter 10 månader i benfickan.

Tyskvägen i Ränneslätt är iaf en klassiker. Byggdes av tyskar internerade i Sverige. Som tack för hjälpen skickade svenska staten dem till avrättning i Sovjet. På den vägen har mången vpl vandrat.