Jump to content

IA03 slutövning i skövde

Recommended Posts

Hello alla MÖP:are.

Någon mer än jag som hade privilegiet att få vara med på IA03:s slutövning i skövde 1 veckan i juni som B-styrka eller som IA03 soldat??. Om så är fallet, hur tyckte ni/du att det va. Jag var med i B-styrkan (Insatspluton hemvärn) och bara mös hela veckan. Många 90 vagnar som dundrade fram i pansar spåren och i skogen, vi förde gerilla krigsföring så dom hade jävligt jobbigt när vi sköt ut vagn efter vagn.

:angry:

jävligt jobbigt när vi sköt ut vagn efter vagn.

:angry:

Missade du utvärderingen?? Summa av erat första anfall---Alla bsidans vagnar utskjutna och återupplivade av blågul, vi en vagn väck....För övrigt var det Sveriges sämsta slutövning

Jo, jag missade utvärderingen pga att vi inte fick nägon alls. Kanske kommer senare. Första dagen skulle vi slå mot I19 om jag inte minns fel. Dom hade 11 vagnar vi hade 1. När dagen var slut hade vi fått 7 av deras vagnar att stå still och vänta på bärgaren. jag ska inte sticka under stolen med att deras vagnar sköt inbrytningeld när dom gick in i ett område, och hade det varit på riktigt skulle inte jag vilja vara på den platsen, För det var det jävligaste va dom sköt.

Vet inte vilken position du hade i spelet Var du Gote eller unmig??

Skulle var kul om man fick lite seriös feedback.

jävligt jobbigt när vi sköt ut vagn efter vagn.

:)

Missade du utvärderingen?? Summa av erat första anfall---Alla bsidans vagnar utskjutna och återupplivade av blågul, vi en vagn väck....För övrigt var det Sveriges sämsta slutövning

Jag deltog som b-styrka i början av veckan. Vi gav kompaniet vi övade mot tufft motstånd. Vi plockade ganska många vagnar med hjälp av P-skott och list trotts att IA03 hade morderna sikten på vagnarna.

Att IA03 i de flesta fall mosade B-styrkorna är väl inte så konstigt. När såg du senast en Hv insatspluton med attackhellikoptrar och stridsfordon?

Smocken: Varför var det Sveriges sämsta slutövning?

Edited by Jonas

Jag orkar inte gå in på det men ingen var nöjd överhuvudtaget från enkild upp till batpappan. För mycket brister orkar inte gå in på allt

Varför skriver du då överhuvudtaget om du inte orkar gå inpå det??? :)

Smocken:

Måndagen då jag deltog var BlåGul mycket nöjd med vår (B styrka) insats men mindre nöjd med att det kompaniet från IA03 trodde att de var odödliga i sina vagnar. Kompanichefen och BatChefen från IA03 var mycket nöjda med dagen både vad gällde B-styrka och den övning som kompaniet fått.

Enligt vänner till mig som deltog i B-styrka hela veckan var BlåGul och BatChefen mycket nöjda med övningen.

Om nu övningen var så kass så får du faktiskt berätta vad som var fel.

Jag deltog i B-sidans Strf 9040 kompani.

Ingen av sidorna mosade den andra. Ni måste förstå att det inte var ett krig rakt av tillämpat, utan det var olika moment som skulle övas. I varje moment så skulle vissa situationer uppstå, som IA skulle lära sig av.

Ibland blev styrningarna till IA:s fördel, Ibland till B-sidans.

Övningen gav ingen rättvisande bild av hur IA 03 skall kunna slåss på riktigt mot en mekaniserad fiende, det var för mycket styrningar.

Ang Utvärderingar och antal utslagna fordon, så ta det med en nypa salt. Fordonet jag satt i blev utslaget 2 ggr under övningen, På samma dag, och det var inte dag 1.

Jag är inte imponerad av IA 03, men jag tror inte att dom fick visa fullt ut vad dom kan som förband under en tillämpad övning.

@Jake the Snake:

Kul att höra lite från ett Strf 9040, vi som var kanonmat såg inte så mycket av er, förutom IA när dom kom indundrande i våra grupperingar. inte mycket att göra då.

Jag vill bara tala om att jag tyckte att hela IA skötte sig bra med dom förutsättningar som rådde. Övningsledningen styrde kanske lite väl mycket, men dom ville ju få med alla moment. Trots allt ska ju IA ut på fredsbevarande/framkallande uppdrag och då går det ju inte att köra ett fullskaligt krig i den zon som man ska vara kvar i och försöka medla mellan dom revaliserande grupperna, det handlar ju om att bygga upp ett förtroende på platsen.

Låg på XN och vi såg inte till nåt av striden utan skötte underhållet. Genom att alla kompanier var grupperade intill regementet så orkade man inte köra hela underhållskedjan i alla led. Då missar man en massa erfarenhet av småfel på organisation och prylar. Särskilt alla nya containrar borde ha körts hårt så man såg bristerna tydligt. Nu satte man inte upp dem pga av att de inte fanns eller att det skulle bli för dyrt att köra REMO på dem.

Olika kompanier hade med sig olika syn på hur saker skulle skötas och camperna sättas upp.

På soldat- och gruppnivå tror jag IA håller god klass men när det gäller samordning av funktioner och plutoner saknas det nog en hel del. Sen att alla prylar inte finns är ju lite skrattretande när förbandet redan står i beredskap...

Ni som var med i IA03, vad tyckte ni var dåligt med övningen, mer exakt?

Att jag inte fick kriga som jag ville....... :((:((

Men det är ju inte första eller sista gången................ :D

Att jag inte fick kriga som jag ville....... :lala::navy:

Nu får du ta och sluta dricka dålig dansk öl därnere i skåneland! Jag frågade de som var med i IA03. :P

Snabb OT-fråga: Har du hört om blir det nån RSÖ på Revinge i vår mht nedskärningarna?

Det jag tyckte var dåligt med slutövningen var några saker. Minnet sviker mig säkert men jag får hoppas att jag kommer ihåg någorlunda rätt. Ligger på SN så alla mina uppfattningar och åsikter bygger självfallet på "våra" synpunkter

1) Läget på plats i skövde, Redan andra veckan i IA03 kom våra LNO´s och hade genom gångar för oss om dessa Vettar och skaraborgare, förklarade läget i stort samt förklarade ungefär hur de trodde att läget skulle spelas på plats nere i skövde. När vi sedan kom ned, så insåg vi att det bara var vi som körde med ett läge. Detta rätta till sig dock efter ett tag och vi fick delvis reda på att läget skulle börja spelas senare och endast på tjänstetid (läs normalarbets tid för t.ex. ÖL).

Det jag tror är att det hade gett mer "realism" om man hade kört med läget en lägre tid, och mera intensivt, har tom för mig att det stod i några papper att Gotaland var väl invaderat av några myggor som spred nån smitta... trots detta så sov vi ju ej under några nät.

2) Striden, dag 2 borde det vara... VN skall öva fördröjningsstrid. Får kartan indelad mellan kompanierna. Allt är frid och fröjd, alla vägar stråk och dyl står under ständig bevakning. Helt plötsligt rullar fienden in bakom oss. Hmm, detta hade tydligen kunnat ske för att ett av kompanierna hade via blå-gul styrning åkt på en uppställning för att visa upp sig för en Nederländsk ? officer. Detta meddelades ju givetvis ej på BatL eller spred på något annat sätt. Vet inte dirket vart det hela felade. Om det var att kompaniet ej meddelade att de drog till en blå-gul uppställning, eller att ÖL skulle ha styrt Fi att ej anfalla i det hålet eller hmm någe annat.

3) Striden senare dag 2. SN över tillsammans med de andra fördröjningsstrid...

Detta går enligt mig mye bra, Kompaniet får känning nedkämpar fordon och flyttar bak linjen en bit. Det som senare händer är iaf att vi nedkämpar bra många fordon, och får en styrning att åka till andra sidan ett stort öppet fält för att enligt beredd uppgiften anfalla tillbaka överfältet till våran nuvarande position... detta medan vi har fått en av våra vagnar bekämpade som vi självfallet vill undsätta. Vilket vi inte höll på att få göra, då vi skulle till andra sidan av det där fältet. påpekas bör att det var kanske tagande av 200-250m TG som behövdes för att undsätta fordonet och alltså inga större egentliga manövrar.

4) En sak som jag inte vet hurvida det har med ÖL att göra eller om det berodde på VN41. Ännu senare den dagen stod våran E-vagn och skulle precis börja bekämpa ett visst TG område med Strix. Då dels vi och dels dem uppfattat mycket stor Fientlig aktivitet i det området. När bekämpningsordern kom drogs vårat eldtillstånd in, och mig veterligen gavs det ej heller till någon annan. Kan förvisso förstå det då hela det fientliga kompaniet låg och gömde sig precis där...

uhm, kanske kommer på någe mer senare. korrektioner och klagomål mottages gärna

Har en ganska bred uppfattning om vad som hände under hela slutövningen då jag förde läget från XN Black.

Hur som haver så var själva övningen rellativt dåligt från underhålls del.

Det är väldigt intressant att höra över att vi förlorar vagnar över BatL... C Reppluton samt C Skujvårdspluton gör sig redo för att ta imot skadade samt bärga skadade vagnar... detta går mycket bra och vi väntar så fint...

Men sen händer inget. Skadade som återlivas av ÖL mm... Blev mest sitta och göra ingenting medan man ser sjukvårdarna och rep som vill göra något...

En till lite dålig sak. medan svart omgång var grupperad så ser vi så fint trängbilar urlasta folk långt bakom alla linjer... vi gör en mycket snabb omgruppering för att senare upptäcka att det är stridsvagnsskolan som är ute och över på samma område...

Detta låter ungefär som alla andra övningar jag var med på under lumpen (pansarskytte) som var större än kompanis övning.

Många (nästan alla vagnschefer i min pluton) var i IA03 (3:e mekaniserade eller något sånt) inte jag då, då jag ansågs för kass för att ens få 10-7-7. Men det känns ju bra att veta att övningarna var som business as usual att jag inte missade något extremt combat då.

(okej okej jag erkänner jag ville ha pengarna egentligen).

Nu får du ta och sluta dricka dålig dansk öl därnere i skåneland! Jag frågade de som var med i IA03. :P

Snabb OT-fråga: Har du hört om blir det nån RSÖ på Revinge i vår mht nedskärningarna?

HUH!!

Dansk fulöl..... fy fan...

RSÖ blir omgjord, inte lika många förband, kanske byter den namn, men det BLIR en slutövning i allafall. (tur för mig, annars hade det blivet ett riktigt skinntorrt år...)

Så kanske du får äran att få 8 st. ksprgr95 personligen levererade i cockpit till dig från mig med ditt namn på sig nästa år!! :):D (lång, svår mening.... måste dricka mer fulöl....)

Verkar som att era erfarenheter stämmer med mina. Dock är ju detta inga större grejer (undantaget frånvaron av korrekt bärgnings- och sjukvårdstjänst).

Blågula får mycket kritik både här och på diverse andra ställen både här på forumet och i verkliga livet. Dock måste man alltid räkna med att det finns anledningar till att det blir på ett visst sätt som man inte själv är medveten om. Det är lätt att sitta och bli förbannad om man inte vet varför man blir tvingad att göra på ett visst sätt.

Blir man "tvångsförflyttad" trots att man tycker man har en jättebra eldställning t.ex. så beror det förmodligen på att blågul vet att det inte kommer att komma nån fiende just där och han vill att hans förband skall få nån övning över huvud taget. Därför ger han order om förflyttning, vilket kan tyckas helt idiotiskt just då för den som sitter och väntar och tror på att fienden skall dyka upp bakom kröken i just hans sikte.

Var med på IA03 sidan i skövde... Övningen sög helt enkelt.... HV lekte rambo, o battpappa fick hjärnsläpp.... Därimot skall B-styrka från MSS (cv90) ha cred... slog hårt..

Var med på IA03 sidan i skövde... Övningen sög helt enkelt.... HV lekte rambo, o battpappa fick hjärnsläpp.... Därimot skall B-styrka från MSS (cv90) ha cred... slog hårt..

Jag vet inte vilka delar av Hv du mötte men när jag deltog så var det i alla fall inte "Rambo" som gällde.

Vissa av de överfall som vi gjorde skedde på mindre lämpliga platser men det skedde på BlåGuls order. Jag anser mig veta en del om eldöverfall och anser att vi bjöd ett gott motstånd mot de vagnar vi mötte. Kännetecknande för den dagen jag deltog var att IA03 stormade fram mot den syliga fienden men glömde att täcka sina sidor och sin rygg. Vi placerade skyttar i framskjutna ställningar som avvaktade och slog vagnarna i sida eller rygg, mycket effektivt.

EDIT: stavning

Edited by Jonas

De va den mest o organiserade o förvirrande slutövning jag varigt på!

Skytte visste inte hur man använder inderekt eld innan anfall o rullade rakt i ni anfallsmålet som arga getingar o resultatet blev som det blev.

Jag ska inte gnälla på skytte för jag vet att det inte e dom som leder striden fullt ut.

Konstiga orders uppifrån.dålig planering. för lite tid.

Själv så tillhörde jag Grk under denna slutövning.

Ha tråkigt e en sak men att stå gruperad en hel dag på P4 garageplan utan en enda eld order e fet IG (passade på att sova lite)

Tycker en del saker var märkliga. Under dag 1. Vi, romeo, anföll över Idatorp, Amundtorp och vidare söderut på östra sidan Ömsån, mellan den och Skarsicke-bäcken. Så jag såg ju inte vad som hände. Har förstått att flera här gjorde det.

Vad jag har förstått så gick det kompaniet som anföll längs "Östra skjutbanestråket" på pumpen. En rak väg med ganska tät växtlighet på sidorna. Sista stället man kan hindra en fi som anfaller mot Klagstorp på. Ifall man vill hindra honom från att påverka Klagstorp med direktriktad eld, vilket han han göra från höjden norr om Klagstorp, söder om skjutbanestråken. Alltså behöver man ju inte vara Saida för att förstå att Östraskjutbanestråket är försvarat.

Har anfallit där själv, rätt många gånger.

Om man skall ta det lugnt och metodiskt innebär det avsittning närstrid. Och tagande av skogens hela djup avsuttet på ömse sidor om skjutbanestråket!

Nu kan jag ju gissa att det kompaniet som anföll där istället försökte vagnsstrida sig igenom. Lycka till!

Det går att ta den terrängen avsuttet och ha vagnar som understödjer.

Speciellt med så bra skyttesoldater som jag tror att IA03 har.

Klippskast på bataljonen vore att göra en omfattning vänster med ett kompani mellan Skarsickebäcken och Ömsån. Ett kompani mellan Ömsån och Hagen som tar i sydlig riktning över Ullstorpshöjden. Blir det kärvt kan man alltid dra ur österut över Ömsån. Ett kompani som understödjer från norra sidan Hagenfältet. Berett att ta längs med skjutbandestråken. Då är man i Klagstorp fortare än kvickt och har aldrig tillåtit fi att genomföra eldöverfall, samt inneslutit fienden i Hagen samt skjutbanestråken.

Har man då mött motstånd från fienden har man ju en utmärkt anledning att göra Hagen och terrängen längs skjutbanestråket till den värsta eldfesten sedan Verdun.

Tyvärr var jag bara ledningsgruppchef och inte bataljonschef. Lätt att vara efterklok. Men bataljonschefen borde ha anfallit där ett par gånger själv också.

Indirekt eld kunde vi ju i stort sett bara använda oss av i efterhand så att säga. Det medförde ju att farliga partier inte kunde nedhållas och inte ens avsärmas.

Den där AS90-bataljonen fick vi vad jag förstod aldrig eldtillstånd med.

I övrigt tyckte jag att det var dålig känsla under hela övningen. Man bodde på kasern, kunde gå på stan. För mycket blågul inblandning som ryckte sönder hela sammanhanget. Inget fick någonsin spelas ut till fullo. Nederländska generaler som kom och tittade (i min vagn).

De hade redan varit på Hägglunds så de var inte ens intresserade av att titta på vagnen. Men det var kul att en tekniker de hade med sig klockade tiden för min skytt att öppna motorluckan. Han sade att de kunde de inte göra hemma (M113?).

:((

Inte mycket o gnälla om igentligen! hoppas det funkar bättre när det verkligen gäller.

Fast e lite rädd att så man övar strider man.

Min åsikt om Grk`s inblandning i denna övning va helt onödig.

Vi kunde ha varit på kråk o pangat lite o tränat pjästjänst

AS90 vad e det? e det något nytt o modärnt som våran kära firma har skaffat?

:((

Inte mycket o gnälla om igentligen! hoppas det funkar bättre när det verkligen gäller.

Fast e lite rädd att så man övar strider man.

Min åsikt om Grk`s inblandning i denna övning va helt onödig.

Vi kunde ha varit på kråk o pangat lite o tränat pjästjänst

Det är britternas nya bandhaubits som Artdemo har som en av två demonstratorer inför framtida anskaffning. Den andra är Panzerhaubitz 2000. Haubits 77D kanske också räknas som en demonstrator iofs...

Guest Rattara

"medan vi har fått en av våra vagnar bekämpade som vi självfallet vill undsätta. Vilket vi inte höll på att få göra, då vi skulle till andra sidan av det där fältet. påpekas bör att det var kanske tagande av 200-250m TG som behövdes för att undsätta fordonet och alltså inga större egentliga manövrar. " skriver tikvah

Fråga: Vilken åtgärder vidtar man när en vagn i enheten blivit nedkämpad?

Alternativ 1. Åka dit och hjälp till?

Alternativ 2. Hålla sig borta därifrån?

Edited by Rattara

Alternativ 1. Åka dit och hjälp till?

Alternativ 2. Hålla sig borta därifrån?

På frågan är svaret 2, då man lätt själv blir en måltavla om man åker och ställer sig invid den nekämpade vagnen.

Däremot som i detta fall när vi har en vagn Bekämpad och alla i vagnen lever men delar av besättningen är skadade och iprincip befinner sig i skydd. Med ett kompani 90:or anfallsberedda kanske 200m därifrån... Så vet du nog redan min inställning til det hela iaf.

Det är britternas nya bandhaubits som Artdemo har som en av två demonstratorer inför framtida anskaffning. Den andra är Panzerhaubitz 2000. Haubits 77D kanske också räknas som en demonstrator iofs...

de stod utanför mitt luckfönster i en vecka ung.

man känner sig trygg när det står stora art-pjäser utanför sängkammaren.

vi verkade haft det bra på NL03 iallafall, men tänker säja upp mig ändå.

finns inga planer på att det förbandet, någonsin får åka iväg.

och dessutom blev vi som skrev på ettårskontrakt lurade.

nu vill de att vi skall skriva på för ett år till, men eftersom T2 redan nu sätter in sina kb elever i vårt ställe, så kan de få fortsätta med det.

på nordic peace åker HQ coy iväg med istort sett alla befäl på bataljonen och 45 kb-elever, ytterst få meniga åker med och de är mest med för att köra 30-bil.

javisst kb-elver är billigare, men de är också medgörligare och ställer upp på allt som befälen hittar på.

man behöver ju bara betala vpl-lön till kb-folket.

det stod klart att de inte var intresserade av folk med yrkeserfarenhet på NL03/HQ-coy utan letade efter folk direkt från gu.

Den inställningen funkade ju inte så bra, tex ville 99% av kompaniet korsfästa QM2, en 20-årig snorvalp som lyckades med bedriften, att fixa sämre postgång till vår camp, än det är till kosovo.

han åkte till McDonals istället, för att åka till T2 och tömma brevlådan.

vissa grp hade en medelålder på 19 år, andra hade inte ens grp-chfs utbildning, men bara för de hade gjort gu på T2 fick de bli chefer.

tecknen var många på att hellre ville ha folk som de själv hade utbildat på T2, än yxor som kunde säja emot.

kommer funka helt utmärkt, vill se hur man löser vakanserna när man bara kan rerytera från ett regemente.