ArvidA Posted September 3, 2002 Report Share Posted September 3, 2002 För några veckor sedan så berättade min farfar (som är gammal KA) lite grann om hur det var under beredskapsåren(heter det så?) under 2VK inom KA. Han berättade om en sak som jag tyckte var särskilt intressant. Nämligen att om hotet ifrån tysken bara skulle blivit lite större så skulle ett antal (vet ej hur många) specialutbildade KA landsättas på Åland för att undvika att tyskarna använde det som "språngbräda" i ett eventuellt anfall mot Sverige. Dessa specialutbildade KA var särskilt utbildade inom bl a sprängämnen och sabotage. Min farfar blev tillfrågade om han vill vara med och han svarade ja. Man visste inte vilka andra som var med i förbandet utan dem skulle man först få träffa på vägen till Åland. Man rekryterades alltså speciellt för uppgiften att ta Åland. Är det någon annan som har hört talas om dessa specialutbildade KA och vet något mer? Hur många var det som ingick i detta "specialförband"? Blev de utbildade av främmande makt? (Brittiska SOE kanske?) Fanns det andra liknande specialförband i Sverige under den tiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 3, 2002 Report Share Posted September 3, 2002 Har hört: att en del skogsmatroser skulle utbildas enligt brittisk commando-modell för att säkra bl.a Åland. Vet: inte ett smack. Vad mera sade din farfar då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted September 3, 2002 Report Share Posted September 3, 2002 Låter som om man får vara en jävla bra soldat om man ska kunna genomföra en kommandoräd med soldater man aldrig träffat på ett ställe man aldrig varit på!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted September 3, 2002 Author Report Share Posted September 3, 2002 Jo, jag har också hört talas om skogsmatroserna men jag tror inte det är samma då jag har för mig att skogsmatroserna hade mera "direct action" uppgifter, typ marininfanteri (rätta mig om jag har fel). Enligt av vad jag förstod av min farfar så skulle dessa "spec. KA" uppträda i mycket små grupper eller t.o.m. enskilt och hade sabotage som huvuduppgift. Det är ju möjligt att jag missuppfattat något som min farfar sa men det tror jag inte. Men om det är så, så kommer jag få veta det senast på lördag då jag träffar honom igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted September 3, 2002 Report Share Posted September 3, 2002 I gamla KA fanns det en hel del små förband som var uppsatta av enstaka befäl under ubåtsjakten. Förbanden var dock inte godkända uppifrån. Jag tror redan att vi har diskuterat om dem i samband med en tråd om ubåtsjakt? Det har dock funnits små förband under KAs historia som var sanktionerade uppifrån. En kort redogörelse finns i A. Dahlmans bok om knivar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 Min farfar berättade att han låg i beredskap på ett av pansarskeppen beredd att ånga iväg till Åland. Han var inget "speciellt" utan Ksp m/36 skytt i infanteriet. Livgrenadjärerna om jag minns rätt. För det var väll de som höll till i Linköping (I4)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts