Guest Lord Good Posted August 5, 2002 Report Share Posted August 5, 2002 Har ni några kul stories om hundar? Här är några bra tips om ni har hundpatruller efter er. Hunden kan ni inte räkna med att lura. Föraren kan kanske misstolka hunden om han är ovan, men räkna inte med det. Bästa chansen brukar vara att göra det besvärligt för patrullchefen. De flesta som är ovana med att jobba med hundpatruller litar helt enkelt inte på hunden. De tror att hunden spårar vilt. Försök därför att gå i viltväxlar och stanna till så fort du ser spilning och ta på den. När hunden går och sniffar på rådjursskit för femte gången brukar de flesta vara fyllda med tvivel. Hittar du ett bra staket där hunden måste bäras över så hoppa fran och tillbaka över det femtio ggr. Efter ca fyrtio gånger börjar den mest härdade hundförare pusta och stånka. Att gå i en stor cirkel ett par varv kan också vara rätt kul. En gång gjorde jag mig ovän för livet med en hundförare. Gör inte så här: Vi var några stycken som skulle vara figuranter för en pc-kurs på HVSS. Vi började på överenskommet ställe, men vi var oroliga att hunden skulle ta fel spår eftersom det var mycket folk ute och gick. Därför hade vi lite godsaker, torkade grisöron som vi la där vi började. Jag band fast några grisöron i ett snöre som jag släpade på. Efter ett tag gjorde vi en liten mtrl gömma som patrullen skulle hitta. Där lade vi också lite godis. Vi sprang i mönster på ett fält och sen gick vi upp på en höjd för att kolla att hunden följde som den ska. När vi kom upp på höjden såg vi en råbock som gick tvärsöver fältet och förvann bort i fjärran. Efter ett tag kom patrullen, men hunden verkade inte va på hugget. Mitt på fältet Fick han upp ett spår och drog iväg precis i samma spår som råbocken. Sen såg vi inte dem på ett par timmar. Efteråt berättade vi för hundföraren hur vi hade gjort och han blev vansinnig. Hunden hade hittat redan de första godsakerna och hade blivit fyad. Han ska ju inte springa och leta godis när han jobbar. Vid mtrlgömman hade hundföraren tagit i på skarpen mot hunden och efter det vägrade hunden gå efter grisöronspåret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 5, 2002 Report Share Posted August 5, 2002 Roliga minnen? Om hundar? Nä. Men jag har ett som kanske kan låta lite roligt i efterhand. Just då var det inte ett jäkla dugg roligt, och det var enda gången jag var direkt RÄDD under lumpen. Iallafall. Jag stod ensam post mitt på dagen under slutövningen, större delen av förläggningen var tom. Det var väl ett gäng kockar som stod och lagade mat några hundra meter bort, och min grupp.. som var någonstans. Övriga var nog ute och stred eller så någonstans tror jag. Där stod jag och hade det fint, tittade på snön och solade mig. Ser att det stananr en bil kanske 150 meter bort på "stora" vägen, vi hade förläggningen på en liten avtagsväg, och precis i korset stannade han och började pyssla med något. Ut ur bilen hoppar tydligen hans lilla hund, och börjar bekanta sig med omgivningarna runt bilen, och får väl syn/vädring på mig. Det tyckte den tydligen inte alls om. Vad hade JAG där att göra?! Den strosade bort till mig.. såg ju ganska snäll ut och jag är inte speciellt rädd för hundar annars, så jag tänkte väl inte på det. När den kommit ganska nära så börjar den skälla som bara den.. studsar runt mig och skäller och visar sina just då nyvässade stora (!) tänder! Jaja.. det var en liten hund.. men jag lovar.. så stora tänder tror jag inte ens att T-rex hade. Jag ropar på ägaren, men han bryr sig inte speciellt. Börjar plocka med handen på sidan av stridsbältet där jag har A1:an.. AKn sitter, strategiskt placerat, på ryggen. (och ändå laddad med lösplugg, vad bryr sig en arg/upprörd(?) jakthund om det, någon?) Sådär pågår det i lite drygt två timmar. (eller om det var ett par minuter, jag minns inte så noga) Innan ägaren ropat ett antal gånger och till slut började gå för att hämta jycken. Geeeee... Det var inge skoj. Inte alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest super Matrosen Posted August 5, 2002 Report Share Posted August 5, 2002 Du skulle kolvat byrackan med din AK 5...tvivlar på att han skulle skälla då hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted August 5, 2002 Report Share Posted August 5, 2002 Ett slag på nosen är rätt effektivt, men annars räcker det med ett hårt slag mot skallen. det brukar få ilskna hunar att lugna ner sig. Vill amn inte slå en hund så gäller det bar att undvika ögonkontakt =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 5, 2002 Report Share Posted August 5, 2002 Ett slag på nosen är rätt effektivt, men annars räcker det med ett hårt slag mot skallen. det brukar få ilskna hunar att lugna ner sig. Vill amn inte slå en hund så gäller det bar att undvika ögonkontakt =) Har du tänkt på vad som sitter bara ett par centimeter under nosen på en hund? Du är kanske en sådan där som springer fram och kastar handgrantar in i pipan på strv också? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 5, 2002 Report Share Posted August 5, 2002 Om en hund springer emot dig, stå still och när den hoppar(vilket de flesta hundar gör) lyft upp ett knä..så att hunden landar på knäet med sin bröstkorg. Dem tappar då luften och man behöver inte ta till våld tex: slå dem i huvudet etc. Vissa hundar är snabba, tråkigt att bli biten i ett försök att klappa till hunden ;) Har själv fått prova/använda ovanstående ett par gånger, både mot ilskna hundar och extremt lekfulla.. ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted August 6, 2002 Report Share Posted August 6, 2002 2 stories; 1. Har jag redan berättat, tokig hund i Kosovo som åt andra hundar levande Ak5 och 14 skott senare har vi en mycket död hund och en uppjagad Jonas... 2. Kompletterings utb. någonstans norrut (kommer inte på vad det heter...) vi har övat flygbasjägeri under veckan och får i slutet en order som är tämligen märklig, vi skall i princip framrycka längs en kraftledningsgata... utan "skydd och skyl" ? wtf? Vi löser uppgiften på eget sätt med att framrycka i en djup bäckfåra, den är ca 2m djup. Detta var under vintern och vi gick på isen, snödjup kanske 5-10 cm. När vi gått en bit får vi vind/hörsel markering från våran hund, vi stannar och några kryper upp på bäckfårans vall, vi hör då prassel och metall[vapen]skrammel i skogen, snart kan vi urskilja vita "pluppar" mellan träden, inser att det är hjälmar med vita sidasn ut på hjälmdoket... Samtidigt som vi hade kompletterings utb. så fanns det andra som också hade det, vi skulle nu vara "kanonmat" så de fick göra ett glatt eldöverfall. Vi breddgrupperade och öppnade eld i stället 3 ksp 90 och en hop med ak5, den absolut värsta kalabalik jag sett uppstår i skogen och det tjoas och springs högt och lågt. De flesta springer av någon outgrundlig anledning ut i kraftledningsgatan och är mycket tydligt synliga, så vi pangade på dem än mer... Nu är våran hund så uppjagad att han sliter sig och jagar efter de som flyr, han vill ju leka då hör vi det panikslagna skriket "-de har släppt hundarna!!!" tempot ökades med ca: 678% När de försvunnit och hunden var åter, glatt viftande på svansen så hittade vi magasin, vantar, mössor etc. i princip allt som gick att tappa... detta återlämnades senare Storyn fortsätter med detta blev väl långt,. och det var ingen liknande hundinblandning. Vilka minnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted August 6, 2002 Report Share Posted August 6, 2002 "-de har släppt hundarna!!!" tempot ökades med ca: 678% Ha ha, det där skulle man sett! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 Under en övning på civil mark så skulle vi ha två postställen på natten, egentligen endast för att vi inte skulle sova... Framåt kvällen (så mörkt som det endast är i skogen) kommer två bilar fram och stannar i korsningen, det visar sig att det är några av samhällets stöttepelare som snott en bil och nu skulle plocka delar. Posten larmade kaptenen och vi som var närmast såg hur glad han blev. Han och löjtnanten plockade på sig bildförstärkaren och kollade att Glocken var laddad sedan beordrade de tillbaka samtliga till förläggningen, med motiveringen "Det kan bli lite osäkert..." Vi var ganska nyfikna och för första gången så lydde vi inte en order. Därefter så ser vi hur de tar med sig hundarna och närmar sig platsen där bilarna står. Därefter skriker kapten till personerna att de är omringade och skall lägga sig ner samtidigt som hundarna ger skall. Jag tror inte någon var sugen på att titta hur det såg ut i personernas byxor, men rädda blev de. Delinkventerna gör som de blir tillsagda varpå de går fram och ställer sig så att hundarna börjar nafsa dem i nacken. Kan bara tillgägga att det var nog den enda gången som någon sett fram emot att polisen skulle komma och hämta dem... Kan tänka mig att det inte kan vara kul att ligga på marken med fängsel i totalt mörker och känna den ganska ofräscha andedräkten från schäfer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 9, 2002 Report Share Posted August 9, 2002 Var själv med om en rolig incident under någon bat övn... Vi hadde grupperat i ett skogsparti och minerat med larmminor... Och sedan dragit oss tillbaka för stabstjänst och dyl eller sömn. Står infartspost och hör ett civilt par som är ute och går. Det hadde börjat skymma, och dom hadde med sig sin hund. Plötsligt Släpper dom hunden, som givetvis springer mitt upp i våran minering och drar av 3-6 larminor... Genast blir det liv i området... tydligen hadde dom civila inte sett våran gruppering, vilket iofs var lite beröm, och hadde väll mer eller minder "gjort i byxan" när det börjar lysa och låta, och det blev inte bättre att 30 Beväpnade militärer kommer springande med "dragna" Ak5 Men kul var det att se... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted August 10, 2002 Report Share Posted August 10, 2002 har MÅNGA hundminnen. Och trickset med att hoppa fram och tillbaka över stängsel 50ggr funkar kanske ibland. Hundföraren kanske blir trött men mest troligt är att hunden hittar utgående spår inom 5 sekunder och fortsätter som inget har hänt. Dessutom, blir man själv ganska trött av att hoppa över stängsel 50 ggr, för att inte tala om tidsförlusten. Träffade en mkt självsäker FOK från K3 under NP som beskrev att han minsann inte var rädd för hundar och att det var enkelt att döda en hund. En schäfer bet dessutom inte så hårt. Inte så hårt jmf med en rottweiler kanske fast 1.2 tons tryck är ändå tillräckligt. En människa har ca 100 kilo i sina käkar. Han hade bevisligen inte blivit biten av en hund nån gång. Över till minnen... Ett roligt hundminne var när hunden hade diarré... och helt plötsligt under en patrullsträcka lyfter i princip båda benen från marken (! ) och lägger av en rejäl salva RAKT på hundförarens ben... varpå en understödsskytt längre bak (10-15m) börjar klaga på att det luktar illa. Det var mycket svårt att vara fältmässig när man bara vill lägga sig på marken och rulla av skratt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 10, 2002 Report Share Posted August 10, 2002 Två stories. 1. En av mina kamrater var med som figurant på en övning med Stockholmspolisen. Det skulle visst vara någon form av husockupation. Polisen hade hundar och förhållningsordern var att om hunden kommer in i det rum ni är så sitt stilla så händer inget. Min kompis tyckte det var lite trist att dom inte berättat det för hundarna när det satt en shäfer i hans knä. 2. I Libanon hade vi hundar med oss till skjutbanan för att hålla ungarna på avstånd vid skjutning. Libaneserna var rädda för hundar och om vi inte hade dom med oss så sprang ungarna runt och plockade tomhylsor. Vid denna skjutning var det två av ungarna som var lite modigare än dom andra så dom sprang fram trots hunden och började plocka. Hundföraren släppte då hunden (med munkorg) mot ungarna, den första sprang och klättrade upp i ett träd men den andra ungen sprang ner i dalen till höger om skjutbanan och fortsatte upp på kullen längre bort. Jag tror nog att han springer än. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 12, 2002 Report Share Posted August 12, 2002 Lord good, menar du allvar? Håller ni på med hundar på det sättet i Hemvärnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted August 12, 2002 Report Share Posted August 12, 2002 Hur menar du? Att vi har hundpatruller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haggeman Posted August 13, 2002 Report Share Posted August 13, 2002 hm.. Skrev inte McNab i någons av han börcker att det bästa sättet att bli av med en hund var att springa ut på ett öppet fält å springa i lite cirklar.. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted August 14, 2002 Report Share Posted August 14, 2002 Har du ett duktigt hundekipage (hund+hundförare) i hasorna är du nästan garanterat tvärtvåa. Det finns massor av tips & trix, kemikaler och Tarzanknep för att förvilla hundar, jag skulle aldrig våga lita på något av dessa helt och hållet. Med en kombination av slump, lyckliga händelser, gynsam vid, gynsamt väder, en trött hund och en irriterad hundförare så kanske... En bra hund söker luftvittringen och skiter i dina lopar som du slösat tid och energi på att lägga i skogen eller på ett fält. Hunden stannar, vädrar, funderar, å fortsätter efter dig. En bra hund rör inte leksaker, godis eller spårämnen i spåret. - HvPrsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted August 15, 2002 Report Share Posted August 15, 2002 En bra hund söker luftvittringen och skiter i dina lopar som du slösat tid och energi på att lägga i skogen eller på ett fält. Hunden stannar, vädrar, funderar, å fortsätter efter dig. En bra hund rör inte leksaker, godis eller spårämnen i spåret. Så rätt, lite beroende på spårets ålder om jag inte kommer i håg fel dock, men helt rätt. Näm en rätt tränad hund pillar inte, det kan säga BOOOOM då, och det är obra. Hundars spårförmåga är chockerande imponerande, under GU fick vi lägga spår och sedan följa med bakom hund/hundförare, det gjorde div. vilseledningsförsök etc. men det var mycket sällan det fungerade något vidare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts