Jump to content

Eterlukt i strv122

Recommended Posts

Brandsläckningssystemet i chassiet är alltid igång. Man måste dra ut en säkring eller koppla loss batterierna för att stänga av det. Det finns 4 flaskor med halon. Flaska 1 och 2 är kopplad till automatiken. Flaska 3 och 4 styrs manuellt. Med en vippströmställare väljer föraren om det är flaska 1 eller 2 som ska utlösas om systemet varnar för brand.

Brand detekteras av värmekänsliga trådar i motorrummet. Vid brand tänds en varningslampa hos föraren samtidigt som vald flaska automatiskt utlöser. Dessutom stängs samtliga luckor till motorrummet. Fortsätter branden (varningslampan lyser) slår föraren över till flaska nr 2 varvid denna utlöser.

För att utlösa flaska 3 och 4 måste föraren slå till en plomberad strömställare. Då utlöser båda flaskorna, oavsett om det detekteras för brand eller inte.

/S-Tank

• 4 weeks later...

På 9040 så blev vi tillsagda att ställa om utlösningen till manuell eftersom det automatiska systemet kunde vara lite väl "triggerhappy". Angående farlighet för personal så sitter ju halonet i 9040 i motorrummet, men vi blev drillade att ändå utrymma vagnen så fort som möjligt iaf. Är ju ganska obra med brand samt syrebrist. I skarp situation kanske man vill eleminera yttre hot innan man utrymmer.

Vid ett tillfälle så fick faktiskt en vagn motorbrand och utlöste båda flaskorna och utrymde. Enligt de så var den en hög smäll och inte så mycket mer. Ingen fick ligga på sjukan iaf. Angående motorbranden kommer jag inte ihåg vad det var för anledning, det var inget allvarligt iaf. Skall tilläggas att handsläckarna var fyllda med kolsyra, fyra till antalet.

På 9040 så blev vi tillsagda att ställa om utlösningen till manuell eftersom det automatiska systemet kunde vara lite väl "triggerhappy". Angående farlighet för personal så sitter ju halonet i 9040 i motorrummet, men vi blev drillade att ändå utrymma vagnen så fort som möjligt iaf. Är ju ganska obra med brand samt syrebrist. I skarp situation kanske man vill eleminera yttre hot innan man utrymmer.

Femåriga gossar kan också vara "triggerhappy".

Vi hade en förevisning för civila i Lkpg under min värnplikt.

Självfallet kom det dit en massa fäder med sina söner.

Fäderna var stod stilla och var frågvisa,

medan sönerna sprang runt som dampbarn på amfetamin,

och var minst lika frågvisa.

Om du undrar hur lång tid det tar för en femåring som sätter sig på förarplats

att:

- notera det stora röda plomberade locket till brandsläckaren i motorrummet,

- bryta plomberingen

- trycka upp strömbrytaren till sagda brandsläckare

så tar det enligt egen erfarenhet c:a 5 sekunder.

Att få ut ett halv dussin stökiga femåringar ur samma vagn tar något längre tid.

Att åka upp till Kvarn, för att ta brandsläckarbehållare från en annan,

för att sedan kunna montera dessa i vagnen i Lkpg,

enbart för att få köra upp på trailern tar ännu mera tid.

Slutsats:

Man ska aldrig underskatta en femåring gosses nyfikenhet.

Koppla bort brandsläckarna i chassit innan femåriga gossar ges tillträde.

Visste ni att Halon är brandfarligt? Jag har en granne som jobbat en himla massa år på ett brandsläckningsföretag och när Halonet var nytt och modernt skulle dom ha en uppvisning för potentiella kunder över Halonets eminenta förmåga att släcka snabbt. Det pyttelilla bensinbålet tändes (obs, detta var inomhus i deras stora hall) och en kille öste på med Halonsläckaren och då sa det SCHWOOOSH och sen såg det ut som om nån släppt en brandbomb i kåken. Det brann nåt så in i h**vete så dom fick ringa brandkåren. :surprise:

Och, nä, kunderna köpte INTE några Halonsläckare. :rolleyes:

Tydligen kan detta hända vid rätt blandning och rätt temperatur, fråga mig bara inte hur. Det är nog minimal risk i ett slutet utrymme.

Nej bensinen var nästan utbrunnen och det var hettan från plåten i bensinfatet som gjorde så Halonet förångades, spaltades till nåt brännbart och antändes.

Vatten är explosivt vid rätt temperatur, jag tror det är över 800 grader.

Nej bensinen var nästan utbrunnen och det var hettan från plåten i bensinfatet som gjorde så Halonet förångades, spaltades till nåt brännbart och antändes.

Vatten är explosivt vid rätt temperatur, jag tror det är över 800 grader.

Visst är det det, det använder jag mig av i värmepannan där temperaturen ligger konstant på nästan 2000 grader i brännkammaren. Det gäller bara att laborera lite med vattendimman så inte hetgaserna kyls för mycket och vips har man fått igång termospaltningen av väte och syre. :-P

i leo2a4 e 2xhalontuber automatkopplade och 2x manuellt och måste avfyras av föraren, blev lite taskigt när en av våra förare fick en hel jävla tub halon i nyllet för att han inte kollat att kablaget va fast ordentligt, han mådde itne alltför bra när han väl lyckats ta sig ur vagnen.