Jump to content
Sign in to follow this  
Guest h.c

K3 eller K4

Recommended Posts

Guest h.c

Vilken jägarutbildning är hårdast? Den på K3 (Exklusive fallskärmsjägarutb), eller den på K4.

stäng tråden, lås in i den djupaste hålan och ät upp nyckeln..

Normalt brukar jag säga att det inte finns några dumma frågor, men den här typen räknar jag dit.

"Vad är godast: Maclays Stout eller Ale..?" typ...

edit: h.c. - "you've got mail"

Edited by Gotcha

gissa om jag sitter och hoppar just nu.. men jag tar lite piller så blir det nog bra.. hrmm

Hej o välkommen till forumet...

Jo det är så här att ingen av av dem är hårdast, vill du prata hårdast så har du kommit till fel forum, du kan inte prata om hårdehet med massa folk så här bara, då alla här påstår att sitt egna förband är det hårdaste. (ironi med en gnuta sanning)

SÅ jag vill att du tänker om och funderar på VARFÖR du vill veta vem som är hårdast. Eller så funderar du ut en fråga som GÅR att svara på, det går INTE att svara på vilket förband som är hårdast !

..och du kom ihåg det finns inget förband som är "hårdast" !

än en gång välkommen

/ Kimster BlåGul

Till er andra medlemmar:

...som INTE kan komma med vettiga kommentarer till denna tråd ber jag er att inte bry er om att skriva, vi har redan hört det mesta så skippa skitsnacket tack.

Vilken jägarutbildning är hårdast? Den på K3 (Exklusive fallskärmsjägarutb), eller den på K4.

Vad menar du med hårdast?

Kan hålla med Kimster att det här med hårdaste förbandet kan diskuteras i oändlighet...

Kom med en omformulerad fråga så kan nog någon här hjälpa dej istället!

Välkommen till forumet!

// toMPa

*Edit* gjorde lite ändringar*

Edited by Tompa

varför reagerar ni så här??? Jag skulle också vilja veta vilken utbildning som är mest krävande LÅS INTE TRÅDEN.

varför reagerar ni så här??? Jag skulle också vilja veta vilken utbildning som är mest krävande LÅS INTE TRÅDEN.

Skulle nog säga malaj då, måste vara oerhört mentalt krävande att göra alla tråkiga saker som de får göra...

Förstår du inte?

Det finns ingen hårdaste utbildningen.

Definiera "krävande" då!

- Är det att paddla 200km?

- Är det att skida 20 mil?

- Är det att plugga 100 ryska glosor om dagen?

- Är det att bygga ihop en BB2 på nolltid?

- Är det att dyka djupt?

- Är det att styra en pluton Strf 90?

- Är det att laga mat åt 183 pers 3-4ggr/dygn?

- Är det att hålla styr på en bataljons radiotrafik?

...eller VAD är ni egentligen ute efter?

Ryska beväringar har det nog "hårt" i jmf med en svensk - men vem av dem blir den bättre soldaten, tror du?

Osv, osv, osv...det intressanta är att man ALDRIG hör Jägare tjafsa om vilka som är "hårdast" - bara alla wannabe's och de som inte vet bättre..

Vilken jägarutbildning är hårdast?

Sluta mäta kuk

:D

Du får en bra soldatutbildning vilket förband du än väljer, med väldigt duktiga befäl och instruktörer på båda förbanden. Det finns säkert undantag från detta också.. men en sak är säker, din värnplikt blir det du gör den till... varken mer eller mindre, glöm aldrig det.

jag fattar inte varfäör alla ska vara så otrevliga när en nya medlem frågar vilken utbildning som är hårdast!? Hårdst betyder för mig mest fysikt krävande.... personen i fråga kanske vill ha en riktig utmaning och frågar således.....

Jag har inte en aning? Men en halvmeter snö och 5-30 minusgrader och konstant mörker halva utbildningen är krävande i mina ögon..

jag fattar inte varfäör alla ska vara så otrevliga när en  nya medlem frågar vilken utbildning som är hårdast!? Hårdst betyder för mig mest fysikt krävande.... personen i fråga  kanske vill ha en riktig utmaning och frågar således.....

Vi är inte otrevliga, vi tillrättavisar bestämt och korrekt i varierande vänlighetsgrad.

Jag själv är rätt less på att "alla" (dvs de som inte vet bättre) jämför de olika jägar/säk/dykförbanden och "vet bäst" vilka som är "hårdast".

Det är viktigt att förstå att vad som är jobbigt är extremt individuellt, vi reagerar inte likadant på samma saker och orkar med olika länge.

...

Äfan, jag har annat för mig...ska väl tuta runt Årsta-viken ett varv innan dejten tittar in och fyspasset fortsätter... :D

jag fattar inte varfäör alla ska vara så otrevliga när en  nya medlem frågar vilken utbildning som är hårdast!? Hårdst betyder för mig mest fysikt krävande.... personen i fråga  kanske vill ha en riktig utmaning och frågar således.....

Vem talar om för dig att det DU tycker är hårdast är SAMMA som jag tycker är hårdast ?!? va? vem avgör det ??

Vem talar om för dig att det  DU tycker är hårdast är SAMMA som jag tycker är hårdast ?!?  va? vem avgör det ??

Är det inte det som allt går ut på? Man uttrycker det man själv känner, någon annan tycker motsatsen. Sen är det ju upp till han som ställde frågan att ta in informationen från dom som tycker si och dom som tycker så. Ta ställning för nån av parterna eller skita i det och gräva ner sig och komma med egen åsikt.

Ta ställning för nån av parterna eller skita i det och gräva ner sig och komma med egen åsikt.

Den enda som kan besvara en sådan fråga är ju den som har gjort GU på bägge ställena, och jag känner ingen sådan tyvärr.

Jag kan berätta om hur KJ (jag lever ju - alltså kunde det varit hårdare..) var en gång på 90-talet, men det är knappast aktuellt numera...detsamma gäller förmodligen Kimster och en hög andra gamla jägers här i forumet.

Det vore skoj däremot om de som ligger inne just nu var bättre på att skriva dagbok.

Kav/Jäg-förbanden utbildar ju olika typer av förband, bägge/alla är duktiga "all-round" med egna specialiteter - och att säga vilket som är "hårdast" är i mina ögon mest barnsligt i stil med "min pappa är starkare än din, och min jarrak är längre".

Sedan får väl killen berätta lite om vad han själv vill, det blir enklare så och bättre för honom.

Det enda man kan göra är att beskriva hur man själv har upplevt det men det är, precis som man nämnt tidigare, omöjligt att beskriva en annans tjänst eftersom man inte har gjort lumpen på två ställen. Två personer som beskriver samma tjänst kommer att beskriva den olika.

Det bästa du kan göra är att skaffa dig en egen uppfattning genom att själv söka tjänsten och se till att bli uttagen till den.

Vem talar om för dig att det  DU tycker är hårdast är SAMMA som jag tycker är hårdast ?!?  va?   vem avgör det ??

Är det inte det som allt går ut på? Man uttrycker det man själv känner, någon annan tycker motsatsen. Sen är det ju upp till han som ställde frågan att ta in informationen från dom som tycker si och dom som tycker så. Ta ställning för nån av parterna eller skita i det och gräva ner sig och komma med egen åsikt.

Ja visst men saken är det inte funkar att göra så i verkligheten. Vissa har svårigheter med att hålla sin spydigheter och sarkasm och påhopp för sig själv. Det är inget jag kommit på själv, utan erfarenheter från i stort sett ALLA tråda om ämnet.

Du kan inte mäta hårdehet i nått. Det går inte. du kan bara lyssna på vad andra upplever som hårt, och hur försöker man då svara på en fråga som "Vilket förband är hårdast?" Finns det någon här som legat på alla förband eller på 4-5 olika jägarförband så varsågod att berätta.. Men nu tvekar jag hårt på att det finns nån sån.

Alltså kan vi INTE svara på frågan utan det kommer ut kommentarer som "mitt förband e fan hårdast vi gjorde ditt o datt o spöade alla andra" vilket resulterar i att andra inte klarar av den kommentaren och antingen tycker han e totalt dum i huvet och säger så.. eller säger att han e totalt dum i huvet och vill påvisa motsatsen.. "NäHE DU HAR FEL vårat förband sprang ännu längre med tuffare vapen och var kammomålade"

Alltså tänk ETT STEG LÄNGRE Vad är det för nivå att mäta hårdhet för man vill se vilket förband som e ballast (ja verkligheten är sån) när man kanske borde ställa sig frågan, "Jag skulle vilja göra en påfrestande tjänst av fysisk karraktär, jag springer milen på 55min och älskar att simma, vilket förband skulle passa mig?"

Baktanken är att folk vill göra tjänsten på det ballaste förbandet med de ballaste vapnen och den ballaste utrustningen och få den coolaste baskern och kunna komma hem och säga fy fan va bra jag är. Den som inte håller med mig om det ljuger!

Än en gång vi sitter med bevis på vart de här diskussionerna bär hän om de inte kontrolleras stenhårt, och så länge inget drastiskt händer kommer vi fortsätta kära samma linjer mot "bästa förband" trådar.

Sen att nybörjare på forumet hamnar i kläm e bara sorgligt. Men har man inte hängt med och läst upp sig som vilken pyssla som helst man vill göra, så får man det hårt i början, så är det.

Förhoppningsvis lär sig de att det kanske var en dum fråga från början och tänker till nästa gång.. och då ja hurra då har forumet gjort lite nytta iaf.

SLUT.

//EDIT

Efter lite tanke och hjärnverksamhet så skiter vi i det här. Jag fick en massa mess om att stänga efter detta, och jag kan väll hålla med om att de flesta vet vad här handlar om. Så nu har jag vart tillräckligt snäll..

E.O.D

Edited by Kimster

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Create New...