Jump to content

Expanderbar batong aka teleskopbatong


zaitoh

Recommended Posts

har inte fått någon riktig förklaring till att denna inte får användas i samma utsträckning. och det är ju för mig helt obegripligt.

 

en traditionell batong ger ju krosskador medan denna typ ger knäckskador. fråga vilken kirurg som helst så föredrar denne det senare.

 

sen är det väl mindre provocerande att bära en batong som inte syns? inget man direkt skyltar med.

 

kan någon förklara varför för jag har uppenbarligen missat något...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En traditionell batong kan du använda till att "låsa" någon med, en teleskopbatong är för mig en fjäderbatong vilken inte är stel. Sen så kan du reglera kraften lite smidigare tror jag med en vanlig batong, på en fjäderbatong blir det gärna att en lite punkt träffar hårt så in i vassen ajaj :Malaj:

 

EDIT: Skrivet av en lekman utan erfarenhet... spekulationer hoppas jag dock är välkomna.

Edited by Fu Tangsjö
Link to comment
Share on other sites

en teleskopbatong är för mig en fjäderbatong vilken inte är stel.

En teleskopbatong eller expanderbar batong är logiskt nog teleskopisk. Enkelt förklarat ett par stålrör i varierande diameter som i hoptryckt läge får plats i varandra och som låser i utfällt läge. Den fjädrar alltså inte någonstans (även om det finns batonger med fjäder) utan i utfällt läge kan den närmast liknas vid ett stålrör med handtag i ena änden.

16017L.jpg

Link to comment
Share on other sites

jag har en ASP-teleskopsbatong den är trevlig

Varför?

Eller det kanske vi inte vill veta.

 

Men det är klart det stod ju i media att ungar börjat beväpna sig så man kanske inte skall bli så förvånad.

Link to comment
Share on other sites

jag har en ASP-teleskopsbatong den är trevlig

Varför?

Eller det kanske vi inte vill veta.

 

Men det är klart det stod ju i media att ungar börjat beväpna sig så man kanske inte skall bli så förvånad.

fick den billigt begangnat... tyckte det var tufft ;)

Link to comment
Share on other sites

går dem inte under knivlagen? vill minnas att jag läst det på forumet här förrut.

korekt den går under knivlagen

Vet du vad knivlagen föreskriver då?

 

EDIT: Frågan borde ställts så här; "Vad föreskriver knivlagen om bärande av teleskopbatonger på allmän plats?"

Edited by nilsson
Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Vet du vad knivlagen föreskriver då?

 

 

Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anses som befogat.

Link to comment
Share on other sites

har inte fått någon riktig förklaring till att denna inte får användas i samma utsträckning. och det är ju för mig helt obegripligt.

 

en traditionell batong ger ju krosskador medan denna typ ger knäckskador. fråga vilken kirurg som helst så föredrar denne det senare.

 

sen är det väl mindre provocerande att bära en batong som inte syns? inget man direkt skyltar med.

 

kan någon förklara varför för jag har uppenbarligen missat något...

Den förklaring jag fått är att de nya batongerna ger svårare skador. Batongen är oftast längre och är ju inte klädd i gummi som den gamla var/är. Antar att det är lättare att slå av en arm med den nya batongen och att man därför måste använda den ännu mer försiktigt än den gamla.

 

Antar att det är bättre med en krossad arm än fem knäckskador.

Link to comment
Share on other sites

Man kan göra allt som går att göra med en vanlig batong lika bra med en teleskopbatong.

 

Enda hindren i nuläget är:

 

a: Kostar pengar, och sånt är dyrt.

 

b: Teleskopbatongen har en helt annan verkan i målet, och kräver därför kompletterande utbildning. Sånt kostar pengar, och pengar är dyrt.

 

c: Teleskopbatongen har, främst på grund av sin kusin fjäderbatongen, lite dåligt rykte som "gatustridsmedel" och ni kan ju tänka er Aftonbladets rubriker om bevakningsbolagen började utrusta sig för "gatustrid"

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne
jag har en ASP-teleskopsbatong den är trevlig

Vad är det som gör en batong "trevlig"?? :blink:

 

Kan du mysa i tv-soffan med den?? :huh:

 

Bjuder den dig på nybakta bullar och kaffe på lördagsmorronen?? :huh:

 

Imponerar den på ungarna i trappan när du viftar med den?? :huh:

 

Står du och svingar den framför spegeln i hallen och lyssnar på "Eye of the tiger"?? :huh:

 

Har du den till att skrämma mopedister vid det lokala köpcentumet?? :huh:

 

Tur för dig att du har en trevlig batong... :/

Link to comment
Share on other sites

c: Teleskopbatongen har, främst på grund av sin kusin fjäderbatongen, lite dåligt rykte som "gatustridsmedel" och ni kan ju tänka er Aftonbladets rubriker om bevakningsbolagen började utrusta sig för "gatustrid"

Polisen i Durham ar utrustade med ASP-batonger, medan de i Dumfries & Galloway har halvteleskopiska tonfa-batonger. Kan aven namnas att jag sokt till "Special Constabulary", alltsa deltidspolisen, i Durham - borde veta till jul om jag kommit it. Ar det nagon har som vet hur det kanns att sprejas med brittiska polisens CS-spray? Det ar del av traningen, och det enda som oroar mig.

Link to comment
Share on other sites

jag har en ASP-teleskopsbatong den är trevlig

Elfgren, bidra till tråden, eller låt bli att skriva inlägg.

jag hade bara tänk att informera om det , tänkte att det kanske skulle vara någon som vill ställe en fråga lr dyligt

Edited by Elfgren
Link to comment
Share on other sites

jag har en ASP-teleskopsbatong den är trevlig

Vad är det som gör en batong "trevlig"?? :baskerHV:

 

Kan du mysa i tv-soffan med den?? :huh:

 

Bjuder den dig på nybakta bullar och kaffe på lördagsmorronen?? :huh:

 

Imponerar den på ungarna i trappan när du viftar med den?? :huh:

 

Står du och svingar den framför spegeln i hallen och lyssnar på "Eye of the tiger"?? :huh:

 

Har du den till att skrämma mopedister vid det lokala köpcentumet?? :huh:

 

Tur för dig att du har en trevlig batong... :/

jag du... som sagt jag fick den för en så pass liten summa pengar att själva inehanvandet var i sig värt pengarna B)

Link to comment
Share on other sites

Personligen anser jag att en teleskopbatong bara har en fördel framför en gummibatong. Precis som en pistol är den alltid med. Gummibatong är bättre än en teleskop och en Ak är bättre än en pistol.

Tonfabatongen, PR24 tror jag den heter, är suverän att blockera med och är bra till låsningar/fasthållningar.

Link to comment
Share on other sites

Teleskopbatongen har utvärderats av polisen och de har kommit fram till att den kommer att ersätta den traditionella gummibatongen.

 

Fördelarna med en teleskopbatong är flera:

1) Den är smidig att ha med sig, tar lite plats och är relativt lätt.

2) Skadorna blir inte lika svåra som vid användande av gummibatong. Gummibatongens tyngdplacering har tydligen gjort att anslagsenergin haft en mycket större "penetrerande verkan" än vad slag med en teleskopbatong får.

3) Den psykologiska effekten av en till synes obeväpnad tjänsteman som plötsligt håller ett stålföremål i handen.

 

Det går många rykten om teleskopbatongens vara eller icke-vara inom säkerhetsbranchen, men om polisen får utbildning i hantering av teleskopbatong och de anser att det är ett bättre vapen än gummibatongen så ser jag inget hinder för att väktare och ordningsvakter med samma utbildning skall kunna bära den.

 

Eftersom det än så länge är en gråzon så tar man det säkra före det osäkra och skyltar inte med sin ASP eller Casco när man jobbar som ordningsvakt och poliserna ser mellan fingarna på att många bär den på sig.

 

En enda gång har jag sett en vakt använda den och den har mycket stor effekt, de tre hämnande antagonisterna ångrade sig nog bittert när han drog ASPn... Han drog dock på sig en anmälan om olaga vapeninnehav, de tre antagonisterna blev dömda för Våld mot tjänsteman".

 

Alla rykten som cirkulerar skall ni ta med en nypa salt. När det är klart vilka som skall få utbildning och vilka som skall få bära teleskopbatongen så är jag övertygad om att det kommer att sprida sig fort.

 

Att buset redan inhandlar batonger är dock ett stort problem, dock möter jag hellre en batong än en kniv eller ett skjutvapen...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag är en av de få i landet förutom polisen som har utbildning på teleskopbatong och som dessutom har tillstånd att använda denna i mitt arbete. Det är ett väldigt bra verktyg då du alltid kan ha den till hands och dessutom har den, om vi ska använda militära uttryck, bra verkan i målet.Nu skall faktist tilläggas att även de som är utbildade till SBP har utbildning på denna och där är ett flertal ordningsvakter och/eller väktare, men mig veterligen har de ännu inte tillstånd att använda dem i tjänsten.

 

Dock tycker jag att tillgängligheten på dessa saker är för lätt. Iofs så har många företag som policy att enbart sälja till väktare/o-vakt/poliser, men en hel del andra säljer till vem som helst. Det är trots allt ett ganska hemskt vapen vi pratar om. Om jag ska vara ärlig (och det ska man ju vara! ;) ) så har jag även en privat inhandlad ASP batong. Denna är dock en del av min samling "tools of the trade" med andra batonger, fängsel odyl.

 

Torak: Efter att ha sett både polisernas utbildning på OC-spray(pepparspray) där de själva får en liten mängd i ansiktet, och efter att ha sett busar som fått det samma i skarpa situationer kan jag bara säga: You are in for the ride of your life!!!! Det tar ca. 45-60 minuter efter att de fått det på sig tills de kan börja fungera hyffsat normalt!

Link to comment
Share on other sites

teleskopbatong eller expanderbatong är inte lika bra till att veva ner folk till höger o vänster som gummiklubban, den är däremot mer taktiskt användbar eftersom den har en "inbyggd" eskalering(ihoptryckt och utslagen) och kan bäras dolt eller utan att hänga o slänga.

 

tyvär måste jag dock säga att då försvaret köpt ny riotutrustning av tysk modell så har man köpt en för stor batong, större/längre är inte alltid bättre då det gäller batonger.

Link to comment
Share on other sites

Har inte polisen alltid med sig både den gummibeklädda och en teleskopbatong som backup ifall dom skulle bli av med den förstnämnda under kravaller?

Den gamla "gummiklubban" ligger det oftast minst en av i bilarna, oftast två. Dessutom så är det, var i alla fall för ca. 1 år sedan, så att det vita skulle användas i samband med kravaller. Dock så valde de flesta att använda ASP då den är lättare att hantera med bättre tyngdpunkt. Dock så var det många som tappade dem i samband med utslag/exponering, så nu har man en liten konformad bottendel istället.

Link to comment
Share on other sites

jag du... som sagt jag fick den för en så pass liten summa pengar att själva inehanvandet var i sig värt pengarna B)

????

Om nån erbjöd mig en t ex butterfly för enbart 5 spänn, skulle jag fan inte vilja ha den!

Man behöver inte köpa nåt bara för att det är billigt :banana

Link to comment
Share on other sites

Tonfabatongen, PR24 tror jag den heter, är suverän att blockera med och är bra till låsningar/fasthållningar.

håller givetvis med om att den är fan så effektivare, men hur många poliser/väktare/militärer har utbildning i tonfa? det är ju egentligen ett helt annat vapen. PR24 är bara en typ, finns massor.

 

skulle jag välja närstridsvapen skulle ju jag personligen välja jo. skulle iofs aldrig ta med ngt så fint ut i skogen, men ack så trevligt vapen. dock har det inget med teleskopbatonger att göra.

 

har sett en tredelad tonfa en gång i tiden. som går att sätta ihop sen. ngn som vet vilken jag pratar om? kanske finns dem även som teleskopbatong, men vikbart handtag.

Link to comment
Share on other sites

Den brittiska ar precis som en vanlig polis-tonfa, fast "den langa halvan av den daringa pinnen" trycks in till ungefar samma langd som den korta halvan.

 

Haller med om jo, den ar trevlig, men jag skulle nog foredra en wakizashi i skogen. Eller allra helst en AK.

Link to comment
Share on other sites

jag du... som sagt jag fick den för en så pass liten summa pengar att själva inehanvandet var i sig värt pengarna B)

????

Om nån erbjöd mig en t ex butterfly för enbart 5 spänn, skulle jag fan inte vilja ha den!

Man behöver inte köpa nåt bara för att det är billigt :baskerHV:

jo det behöver man om man tycker det är "coolt"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...