Guest Nils Holgersson Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Idag kom morsan med två tuber tandkräm som hon tyckte att jag skulle ta med till lumpen. Jag sa att jag trodde att man skulle få tandkräm på regementet. Hur är det, får man tandkräm eller ska man köpa och ta med egen? Det börjar dra ihop sig, hur många är det som rycker in 17 juni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Någon tandkräm fick då inte jag iallafall. En egen necessär är ju ett krav, annars lär det bli svårt att klara raknings visitationerna...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle no1 Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Jag har köpt en minitandkrämstub på apoteket Kolla in SoldF.com:s limpentips om du inte redan har gjort det... Inhandlade även Sense oparfymerade minirakskum och roll-on +leukoplast och compeed... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Det kan ju vara bra med minivarianter, men tänk på att du ska raka dig ungefär en gång om dagen, och borsta tänderna gör du förhoppningsvis minst lika ofta. Inte bara när du är ute i fält. Inne på regementet lär du ju få plats med en riktig tandkrämstub, som säkert blir billigare i längden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle no1 Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Ing: Det är lugnt, allt är uträknat in i minsta detalj Min första permis blir efter två, tre veckor. Då fyller jag på förrådet, om jag inte haft tillfälle att göra det tidigare. En fråga> Ska jag ta med mig kniv och en liten multitång direkt, eller avvakta tills första permisen? Befälen kanske stämplar en som prylgalen och tycker det är överdrivet att ha det under GSU:n. Man vill ju inte få för mycket "negativ" uppmärksamhet. Frågan känns lite fjantig, men... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PHP Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 @Calle no1 Inte alls en fjantig fråga utan klart berättigad. Är själv intresserad av svaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Jag väntade med att ta med egna prylar ett par veckor. En kille som varit med i FBU-u hade med sig prylarna från början och blev så klart plutonens MÖP i befälens ögon. Mitt råd är att hålla låg profil på prylfronten i början. Men alla har säkert inte samma åsikt. Precis som det ska vara.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Att: Calle no1, PHP: Jag håller med Dexter fullt ut. På prylfronten ska ni ligga lågt ett par veckor annars riskerar ni att få ögonen på er direkt. Och under GSU'n är väl inte det en höjdare att stå ut i mängden, för då tenderar man att bli "frivillig" till alla möjliga sk*tuppgifter En liten tandborstning i fält är guld värd, jag kom att uppskatta de gånger jag fick tillfälle att borsta tänderna i fält :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Jag uppskattade de gånger jag fick varmduscha i fält, och folk undrar vad det är för bra med att tuffa runt med batch och stf batch i fält, hehe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Hmm varmduscha i fält...nästan, bara NÄSTAN att man kunde sälja sin kropp för att få en dusch i fält ;) Hur många gånger har man inte rakat sig i fält med iskallt vatten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Fyra varmduschar under slutövningen. ;) Sen så var det gången när nästan hela batstaben deserterade till befälshotellet för att titta på Magdalena Forsberg i OS och jag fick följa med... Bara att tacka och ta emot. Känner mig bortskämd dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle no1 Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Svaren var väl ungefär som jag förmodade... Synd att det ska vara så egentligen. En Mora 2000 och en billig leathermankopia är ju inte direkt MÖP:igt Eller dessa kanske inte kommer tillhands de första veckorna? Beror ju på vad man sysslar med under tiden såklart... Hur ser befälen på att man tar med egna "painkillers"? Går befälen igenom vad man har med sig eller? Ni som gjort lumpen hyffsat nyligen får gärna dela med sig av sina erfarenheter angående dessa frågor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 jag har en annan fråga som äe lite off topic men är för trött för att starta ett nytt. Hur ser befälen och andra värnpliktiga på FBU-u som gör lumpen (blir man utpekad som besserwisser om man visar/säger att man redan kan ex AK5 utantill) ? det vore bra att veta nu när det är ett år (suck) kvar tills inryck. skall jag låtsas att jag inte kan eller ska jag visa det med en gång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 Mina befäl gillade inte ner en FBU-u:are rätt ofta sa "så här gjorde vi inte i FBU-u". Att han sedan kunde sakerna vägde inte riktigt upp det hela i deras ögon. Vid personliga samtal sa sedan befälen till honom att de tyckte att han som redan kunde saker skulle ha tagit för sig mer och visat att han kunde saker. Fick inte det hela att gå ihop riktigt.. Själv hade jag gjort två praktikantläger inom armén och en sommarkurs inom flygvapnet innan. Jag höll dock tyst om det och bländade sedan befälen med mina handlingar istället för med käften. Det ledde till bra betyg.. Men det är säkert olika.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 The Shadow: Låtsas att du inte kan ett skit. Möp-stämpeln kommer direkt. Icke bra, råkade ut för det själv. Strunta i alla felaktigheter du hör och håll tyst. Calle no 1: Sykit eller åtminstone en vanlig morakniv (ej mora 2000) är bra att ha från start. Smussla lite med dem om det behövs. Tänker på syjobb som vi fick göra innan vi fick ut kniv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JiWe Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 shampo då det måste väl åtminstone finnas på regementet lr? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 men pappa som var major gav mig ett råd för några år sen.. var fan liten grabb med år kvar till mönstring.. men han sa att man inte ska kunna något ;) visst dom vill ha dom som går mek men han menade att försvaret vill göra sina egna.. okey man behöver oftast körkort och sånt.. men typ att dom tycker har man lärt sig det som civil kan man det lite halv rätt och det blir svårare att lära ut efter som man inte går från läge 0 utan typ -2.. hoppas ni fattar vad jag menar.. pappa sa det så enkelt ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 jag skall altså köra på som jag är van men inte säga något. eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted June 13, 2002 Report Share Posted June 13, 2002 shampo då det måste väl åtminstone finnas på regementet lr? Prylar för personlighygien ska du ta med själv. Det finns (så vitt jag vet) inget kroppsdeoderant90 eller liknande.. Dock brukar det kunna finnas tvål/duschkräm i kasernen. Men definitivt inte ute i skogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 The Shadow: Ja ungefär så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 Nifelhel >>>> Hur många gånger har man inte rakat sig i fält UTAN vatten. Nu till frågan: Ligg djävligt lågt med egna prylar fram till och med "djungelmuck" det vill säga ca tre månader tills gröntjänsten är över. När det gäller försteg ska ni ligga ännu lägre. Som sagt MÖP stämpel kommer snabbt och är omöjlig att tvätta bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 Äh... Prylarna är väl till för att användas, det handlar i slutändan om hur ni uppför er gentemot befälen. Själv höll jag lågt med prylarna till efter gröntjänsten, sen var det mest prylar i bältet vid muck vinner. Skippa besserwisser mentaliteten och kör "jag kan inget från början", själv blev man jävligt irriterad på dom som just körde "så har inte jag fått lära mig...". Den bäste i plutonen var fbu:are, fast det visste inte så många till en början, befälen visste det nog inte alls. Det var han man vände sig till då det började osa katt. Det är en tillgång att kunna försvarsmakten innan men jag råder att inte skryta om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 jag skall altså inte säga nåt utan hålla mina åsikter för mig själv! tack så mycket.. Walk the walk before you talk the talk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 Jag klarade mig utan multiverktyg hela året och kniven använde jag aldrig efter att vi fått ut vår 90P (fråga mig inte varför, alla bara slutade med det). Dock så hade jag en godhjärtat laddare som fick låna ut sin Leatherman till oss övriga. Har hört flera befäl fälla komenterar av typen "Jag verkligen hatar FBU-ungdomar". Det trodde jag på och jag höll faktiskt tyst om mina tre praktikantläger inför befälen. Faktiskt ingen som sade nånting när jag kunde AK5:an redan första dagen. Kan ju nämna att min strategi funkade bättre än killens som redan vid självpresentationen stolt berättade om att han var med i både FBU och HV och i senare verkade som instruktör och plutonchef. Jag personligen tror dock att han enbart var plutonchef vid övningar modell resa tält 20 motsv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nils Holgersson Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 Tack för alla svar. Tur att man inte vet ett skit så man slipper låtsas. Jag tar inte med mig några prylar men alla verkar överens om att man ska ta med sig sy-saker. Vilken färg/färger ska man ta med på tråden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 När jag gjorde lumpen så sa befälen åt oss att fort som fan skaffa en extra kniv. Det enda som de tyckte var viktigt var att de fick besiktiga kniven innan man fick börja använda den. Jag skaffade en lagom stor fällkniv direkt och sedan en Mora 2000 (vilket jag ångrade djupt senare). När det gällde hygienartiklar fick man skaffa det själv, men FM stod för duschtvålen. Kan tänka mig att vissa befäl "hatar" FBU etc, men några sånna befäl missade jag helt. Kan nog bero på vilken typ av vpl-tjänst man har fått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 Tack för alla svar. Tur att man inte vet ett skit så man slipper låtsas. Jag tar inte med mig några prylar men alla verkar överens om att man ska ta med sig sy-saker. Vilken färg/färger ska man ta med på tråden? Ett tips är en fingerborg och en sån där som hjälper en att sätta på tråden på nålen. Färg? Har för mig att man får den tråd man behöver... Är du en sopa på att sy för hand så kanske det är en god idé att träna lite innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted June 15, 2002 Report Share Posted June 15, 2002 Hmm... jag har också för mig att man får all tråd man behöver, men för dom som inte har tänkt till så funkar grönt i alla lägen (av någon konstig anledning är går FMs kläder i grönt), sen kanske man får införskaffa tråd i den färg som förbandsmärket har, men man kan ju alltid sy stygn som inte syns på märken. Tips: Fråga mamma, för dom brukar kunna sy!! Tänk efter ordentligt så kommer värnplikten gå skitbra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias R Posted June 16, 2002 Report Share Posted June 16, 2002 Jag har köpt ett par löpar/tränings skor (som det står på pappret att man ska ha med sig) och ett par gele sulor som Henrik tipsar om på SoldF.com. Jag tänkte ta med mig nål och tråd som verkar vara ett måste. Är det "ok" att ta med sig vid inryck imorrn? MVH Tobias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 16, 2002 Report Share Posted June 16, 2002 Tobias R. Det är helt OK att ta med sig de saker du nämde. I övrigt kan jag väl hålla med om att man inte bör flasha med största kniven första dan etc. En multitång tycker jag däremot att man kan ta med sig. Den börjar bli vanlig även civilt så varför ska du som nyinryckt inte kunna ha en. Jag kommer inte att ta ifrån mina soldater egna knivar/multitänger om det inte är den största modellen dom kommer släpandes på. Vad gäller ev. kunskaper från FBU-u eller HV-u så är det som tidigare nämnts. Låt befälen märka att du kan itstället för att tala om att du kan. Om du säger att du kan AK5 utan och innan lovar jag dig att dina befäl kommer att visa dig att du INTE kan det. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts