Jump to content

Har ni läst...


Patroels

Recommended Posts

Och jag vil starta med den här:

 

Cauldron av Larry Bond

 

En skit-bra bok som verkligen fik mig at tänka på både Tysklands o Frankriges roll i det moderna europa.

Skrivit i 1993 före någon talade för alvar om Euro's som möntfot, handlar den om hur dom två ländar bildar EURCON; en politisk och militär union inuti Europäiska Gemenskapet.

Och särskilt länge går det inte förän dom startar en krig mot Polen. USA tilsammans med Storbritanien och Polen reagerar skarpt, samtidigt med att Ungarn oxå får deras att se til, när särskilt Frankrige börjar statlig terrorverksamhet där...

 

Har ni läst den???

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 160
  • Created
  • Last Reply

@Elfgren

 

Skriv lite om en bra bok du har läst

 

Edit / Tilläg: Det är inte meningen bara att göra en lista av böcker man har läst. Om det vore tilfället blir listan ju hur lång som helst; jag själv har läst flera hundratals böcker. Och nej, jag är inte någon professor

bara för det. Jag tänkte bara att man kanske kunde inspirera varan. :camo:

Link to comment
Share on other sites

Läste för några år sedan "På västfronten intet nytt" av E M Remarque, Den boken handlar om en nittonårig soldat under första världskriget. Man får följa hans upplevelser och strapatser under kriget, jag kom väldigt fort in i boken och den är skriven på ett sådantt sätt som riktigt beskriver alla känslor, händelser på ett jäkligt bra sätt. Jag fasnade för boken på engång.

 

Jag är absolut ingen bra reccensent lr hur det stavas. Men läs boken! :camo:

Link to comment
Share on other sites

för att hylla vårt södra broderfolk i allmänhet och Patroels i synnerhet så får jag väl tipsa om något som jag tror de flesta här på forumet har läst:

SVEN HASSEL.

 

ok de kanske inte är allför realistiska, men vad fan det är inte hamiton böckerna heller.

och kom nu inte dragandes med den totalt urkassa film som gjordes med "döden på larvfötter" som förlaga.

håller på att läsa om hela serien nu, 14 böcker alltsomallt, men det var nästan 20 år sedan sist och de blir inte sämre.

 

nä du Patroels, se till att sparka på era dogma regissörer, och se till att lars von lösskit och sören krag jacobsen gör film av denna liturära skatt

Link to comment
Share on other sites

@Xit

 

Har läst den jag med, jävla bra bok!

Remarque's sät att beskriva WWI är ju en lång historia om rädsla!

 

@Elfgren

Nu får jag fråga dig på dansk:

På en skala fra 1 til 10, hvordan synes du selv det går med dine provokationer? :camo:

 

När man klickar på din profil, ser man att du gör tjänst i FBU. På www.fbu.se kan man läsa följande:

"FBU skall också informera om försvaret i syfte att öka kunskaperna om Totalförsvaret."

Då måsta jag fråga dig hur bra det passar ihop med detta:

"När ofreden kommer, och det gör den, så kommer vi att få betala dyrt för denna landsförädiska nedrustningen."

Du vil kanske sprida lite paranoia? Eller oxå är det dit sät att visa respekt för det demokrati du försvarar?

 

@Bushman

"nä du Patroels, se till att sparka på era dogma regissörer, och se till att lars von lösskit och sören krag jacobsen gör film av denna liturära skatt"

Måsta du verkligen nämna dom två som jag verkligen inte står ut med? :D

Nej, det ville vara synd om Sven Hassel's böcker :D

Link to comment
Share on other sites

@Xit

 

Har läst den jag med, jävla bra bok!

Remarque's sät att beskriva WWI är ju en lång historia om rädsla!

 

@Elfgren

Nu får jag fråga dig på dansk:

På en skala fra 1 til 10, hvordan synes du selv det går med dine provokationer?  :camo:

 

När man klickar på din profil, ser man att du gör tjänst i FBU. På www.fbu.se kan man läsa följande:

"FBU skall också informera om försvaret i syfte att öka kunskaperna om Totalförsvaret."

Då måsta jag fråga dig hur bra det passar ihop med detta:

"När ofreden kommer, och det gör den, så kommer vi att få betala dyrt för denna landsförädiska nedrustningen."

Du vil kanske sprida lite paranoia? Eller oxå är det dit sät att visa respekt för det demokrati du försvarar?

 

@Bushman

"nä du Patroels, se till att sparka på era dogma regissörer, och se till att lars von lösskit och sören krag jacobsen gör film av denna liturära skatt"

Måsta du verkligen nämna dom två som jag verkligen inte står ut med?  :D

Nej, det ville vara synd om Sven Hassel's böcker :D

vadå bara för att jag tror att det kommer komma ett krig förr eller senare så är jag paranoid...

 

efterförsta världskriget trodde man det var det sista kriget någon sin och då följde enb hemsk nedrusting

Link to comment
Share on other sites

Jag läser för tillfället två böcker.

 

Tysta Hjältar

Skriven av: Graeme Stewart

ISBN: 91-37-11627-4

 

Tysta.jpg

 

Tysta Hjältar är berättelsen om Special Air service, SAS, dess bakgrund, uppbyggnad och nuvarande roll. Man får läsa om "Orginalen" (de som var med och grundade SAS), rekryterinen, regementets renässans, vapen och utrustning, operation Nimrod - Iranska ambasaden 1980, nordirland, operation Flavius - Gibraltar 1988, operation Granby - Gulfkriget 1990. Mycket intresant läsning.

 

Den andra boken är:

En bro för mycket

Skriven av: Cornelius Ryan

ISBN: 91-0-056031-6

 

EBFM.jpg

 

En bro för mycket är en krigsskildring med tonvikt på de personliga ödena. Men trots detaljrikedomen, som gör boken levande, gripande, spännande, förlorar Ryan aldrig taget om de stora skeendena under Operation Market-Garden. Det är denna bok som filmen med samma namn bygger på. Ett måste för er som är militärhistoriskt intresserade.

Link to comment
Share on other sites

Stalingrad av Antony Beevor

 

0140249850.02.MZZZZZZZ.jpg

 

Läste den för ett tag sen. Mycket detaljerad om striderna på östfronten fram till slaget om Stalingrad. Det enda negativa jag kan komma på om boken är att den nästan är för detaljerad. Man har ibland svårt att hålla isär alla divsioner och armegrupper som nämns. På det hela taget dock en grymmt bra bok. Mycket läsvärd!

Link to comment
Share on other sites

Kan tipsa om ytterligare en bok av Larry Bond, Röd Fenix.

 

Den handlar om ett andra Koreakrig och hur Nordkorea anfaller Sydkorea för att befria sina bröder och systrar från kapitalismen och USA. Man får följa några personer på båda sidor om gränsen före och under konflikten.

Boken är lite uppbyggd som Röd Storm fast konflikten är mindre.

 

Får :),O:camo::camo: av 5 möjliga.

Link to comment
Share on other sites

"De nakna och de döda" av Norman Mailer är en mycket bra bok. Den handlar om kriget i Stilla Havet under 2:a världskriget. Man får följa amerikanarnas kamp. Rekomenderas starkt.

 

En annan bra bok är "Moment 22" av Joseph Heller. I den får man får följa en amerikans bombplansdivision på en ö i medelhavet i slutet av 2:a världskriget. Det för övrigt denna roman som gett namn åt utrycket moment 22.

Link to comment
Share on other sites

Mannen utan öde av Imre Kertész (ni vet snubben som fick nobelpriset). Boken var helt enkelt skitbra, inte läskig, men ändå skrämmande, inte gnällig och en upprepning av tidigare mintidikoncentrationslägerböcker utan det var bara ett litet människoöde.....ni som inte läst den LÄS

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Måste slå ett slag för Sven Hassels böcker.

Läser just nu "jag såg dem dö".

 

Jag är övertygad om att händelsrna på frontlinjen är en äkta realistisk skildring av krigets ansikte..

 

Historierna som Porta och Lillebror drar skrattar jag åt så min fru vaknar! :((

Men de tar jag med en nypa salt...

 

Är det någon som känner till deras lek: Spänna kyrka?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

"De nakna och de döda" av Norman Mailer är en mycket bra bok. Den handlar om kriget i Stilla Havet under 2:a världskriget. Man får följa amerikanarnas kamp. Rekomenderas starkt.

kan bara instämma, har läst den 4 ggr

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated
Jag ville inte starta en ny bok-tråd så jag skriver här.

Finns "Mein Kampf" översatt på svenska? pris? beställning?

VARFÖR i hela fridens namn skulle du vilja läsa den????? Det är ju som att läsa en instruktionsbok i hur man tar död på ca. 20 miljoner av världens befolkning samt tar död på och sabbar det mesta av sitt eget land! Nä, läs nåt vettigt istället........varken nazism eller nån annan -ism är nåt att sträva efter!

 

Du bör istället läsa Eugen Kogons "SS-staten". Skriven av en fd koncentrationslägerfånge som i detalj beskriver hur jäkla vidrigt nazister och deras hejdukar hanterade judar, zigenare, krigsfångar, oliktänkande politiker och samtliga andra som inte passade och dessutom passade på att profiterade på deras död! De var dessutom inte speciellt främmande att ta livet av varandra om det inte stämde riktigt. Betecknande är att många i SS FRIVILLIGT sökte tjänst på östfronten för att komma bort från lägren!

 

Så, då kom jag ju till slut även med ett boktips.....

Link to comment
Share on other sites

Läste just ut In the Company of Heroes av Michael J. Durant. Durant flög som de flesta här säkert vet en av de Blackhawk som blev nedskjutna i Mogadishu, boken beskriver till största delen hans fångenskap men också lite om hans väg in i Night Stalkers.

 

Betyget blir :P :P :P :P av fem möjliga.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick Anthony Beevors bok om slutstriden i Berlin, och det tyska rikets kollaps strax dessförinnan, i julklapp. Den var bitvis väldigt obehaglig att läsa. Han skildrar krigets riktigt grymma baksidor (som om krigets framsida inte vore grym nog) där retirerande soldater på båda sidor skjuts och hängs pga feghet, oberoende av hur många järnkors de må ha haft tidigare, och detta av fega hundar till "MP" (motsvarande).

Bara det att låsa upp soldater i uppgiften att skjuta sina egna, ett liv var verklgien inte värt NÅGONTING!

 

Nu har jag köpt hans bok om Stalingrad. Hoppas den är lika bra!

 

Jag läste en annan bok skriven av en rysk stridsvagnsbefälhavare. Boken är egentligen en redogörelse för hur den amerikanska Sheman-vagnen användes av ryssarna. Detta för att rysk/sovjetisk historieskildring har tonat ner/cencurerat det fakrum att amerikanska vagnar hjälpte sovjet. Han berättar om anekdoter och händelser under striderna i centraleuropa och om den långa fordonsmarchen genom manchuriet i krigets slutskede. Den heter: "Commanding the Red Army's Sherman Tanks: The World War II Memoirs of Hero of the Soviet Union Dmitriy Loza"

Rekommenderas verkligen till ww2 intresserade, shermanfanatiker eller MÖPar i allmänhet.

 

Att rekommendera Veinö Linnas "Okänd Soldat" är väl bara onödigt, för den har väl alla läst, eller?

 

Black Hawk Down av Mark Bowden är även den en bok jag kan rekommendera för den som vill läsa om hur det kan gå till i den verkliga världen. Boken är, om det måste sägas, bättre än filmen. :2guns:

 

mvh

Erik G

Link to comment
Share on other sites

Azan GB

 

Bra fråga!

Svar nej, men jag tycker att om man skulle läsa koranen, borda man väl oxå läsa biblen... Och tora'en?

Annars vore det ju orättvist på något sätt, att inte ha med sig hela bakgrunden.

 

Jag vill passa på o tacka er andra för bra inspiration. F-n va det är många böcker jag måsta läsa nu :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Rekomenderar boken "Avgörandets Ögonblick" av Michael Tamelander & Niklas Zetterling.

 

Själva boken handlar om invasionen av Normandie och allt mellan himmel och jord som rör detta enorma vågspel.

Tar upp saker som den tyske infanteristens kompetens, de allierade chefernas duglighet, taktik, fordon. Allt du skulle vilja veta.

Den boken var riktigt härlig att läsa.

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar starkt 'Red Army' av Ralph Peters. Han är förövrigt en av de bättre (och viktigare) försvarsmaktsdebattörerna i USA idag.

 

David Drake rekommenderar jag för dom som gillar SF med literära förtecken.

 

Samt, naturligtvis, Robert Heinleins 'Starship Troopers' som idag, återigen kallades kvasifascistisk, denna gång av kulturredaktionens chef på DN, vilket bevisar att han med all sannolikhet inte läst boken.

 

Rekommenderar även John Keegan, Martin van Creveld samt (skall läsas av alla) Sun Tzu, Clausewitz och Jomini. För ett rätt kul exempel på en herre med lite udda ideér (vissa otroligt klarsynta, andra helt galna) leta upp JFC Fullers samlade verk

 

:Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Läste en bra bok idag. "Krigarens Ros" av Tamas Weber. ISBN: 91-631-1105-5

 

Krigarens ros är en berättelse som berör. Både mustigt och finstämt skildrar Tamas Weber sitt levnadsöde i efterkrigstidens Europa. Flykten från Ungern, de strikt reglerade livsvillkoren på barnhemmet i Frankrike, tillvaron i det mångfacetterade Paris och det hårda livet i Främlingslegionen med krigets brutala verklighet av skräck, blod och död.

 

Tamas Weber är född i Budapest i Ungern 1942 men sedan många år bosatt i Sverige. Trots sina svåra krigsskador har han med okuvlig vilja lyckats bygga upp sin tillvaro på nytt. Hans militära kunskaper är välkända inom det svenska försvaret. Han är erkänd som tidigare landslagsman i Karate och den högst graderade karatemästaren utanför Japan. Tamas Weber är en stor ävntyrare som utvecklat sig i konsten att överleva.

 

Bokens stora nackdel är att den är på tok för kort. 158 sidor som läses i en handvändning. Mycket intressant att läsa om tiden i den mytomspunna främlingslegionen.

Link to comment
Share on other sites

VARFÖR i hela fridens namn skulle du vilja läsa <Mein Kampf>????? Det är ju som att läsa en instruktionsbok i hur man tar död på ca. 20 miljoner av världens befolkning samt tar död på och sabbar det mesta av sitt eget land! Nä, läs nåt vettigt istället........varken nazism eller nån annan -ism är nåt att sträva efter!

Haller med, jag kan inte se nagon vettig anledning till att lasa den, forutom det gamla uttrycket "Forewarned is forearmed".

 

Kan ju aven papeka att Israel (inte judarna som helhet, utan Israels regering) har de senaste aren hallit pa med en aningen mindre effektiv kopia pa Hitlers planer, men om man klagar blir man beskylld for antisemitism. Men kolla bara - konstant expansion, systematisk utrotning (arrester medelst Apache-helikopter?) av "undesirables"... Nej, nu borjade jag vika in pa politik. BAD Torak, bad Torak. :blink:

 

Naja, du ser vad jag menar? Som Fran Fine sa i The Nanny, "Guilt has been very good to my people."

 

 

@Patroels:

Vettigt satt att se pa saken; sjalv har jag last delar av bibeln ett antal ganger, men inte p g a religion, snarare eftersom det finns en del kul berattelser dari. Har aven nagra egna teorier om religion, men det har ar val knappast ratt forum...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...