Jump to content

Vilken Tom Clancy är "bäst"?

Tivaljör

Vilken Tom Clancybok tycker du är bäst  

113 members have voted

1. 1. Vilken Tom Clancybok tycker du är bäst

• Red Rabbit
      1
    • Jakten på Röd Oktober
      13
    • Hederskuld
      1
    • Summan av skräck
      2
    • Utan misskund
      4
    • Täcknamn Rainbow
      17
    • Presidentens order
      6
    • Röd Storm
      43
    • Björnen o Draken
      1
    • Annan!
      8

Recommended Posts

tom Clancys tidiga böcker tyckte jag var helt enastående.. jag tycker dock att han har tappat stinget på sistånne..

röd oktober o röd storm är dem klart bästa...

summan av all skräck, rainbow, patrioter, å påtaglig fara är helt okej dem också, men strået sämre... presidentens order tyckte jag var spännande, delvis för likheterna med 11 september..

red rabbit som jag läser nu verkar seg....

• Forumsledning

Varför finns inte alternativet INGEN?

Har läst ett par och de håller knappast måttet jmf med böcker skivna av folk som tjänstgjort på riktigt (McNab, Ryan, Marcinko, Larry Chambers, mfl).

T.o.m. Jan Guillous HAMILTON är mer verkliga i sättet soldaterna jobbar etc.

RAINBOW SIX är den bok som tagit mig längst tid av alla böcker jag någonsin läst ca 1 år!

Var så tråkig och jag fick verkligen TVINGA mig själv att läsa klart den.

Totalt overklig. Han måste jobbat fram boken som en 10-åring leker med actiongubbar/Big Jim-Barbiedockor.

Pang-pang; fienden är underlägsen, haha vi vann, hem till tjejen; PUSS-PUSS, mer dumma; pang pang, osv.

Aldrig ett misstag, aldrig en felberäkning, etc. Hmmm jo och var var Murphy?

Spelet var mycket bättre, det var därför jag tvingade mig. Läste den på engelska. Pinsamt dålig!

"Summan av skräck" har jag börjat på säkert 10ggr men alltid kräkts så mycket galla på efter 100sidor strunt att den åkt undan.

Patrioter och Röd storm har jag läst och RÖd storm var väl ok vad jag kan minnas, men då var man ju bara barn oxå....

Aldrig mer en Clancy för mig iaf.

Jag är böjd att stämma in i vad Henke redan har sagt, Röd Storm och Röd Oktober är de enda som jag tyckt varit underhållande - men de läste jag ju å andra sidan innan jag själv hade nåt torrt på fötterna..!

"Täcknamn Rainbow" är vekligen rena rama "Kanal 5-mitt-i-natten-tv serie-med-stephen segal-fars"-artad med idel perfekta soldater..

Var och en som gjort minsta tjänst vet ju att det värsta alternativet (det oplanerade) inträffar när man aldrig är beredd..

Sedan anser jag att Clancy borde stilla sina egna åsikter, han kanske skulle lära känna omvärlden lite bättre? (ex Kina)

Måste väl nästan hålla med om att böckerna var bättre i början. Jag har bara läst böcker om Jack Ryan, och de jag läst är Röd oktober, Patrioter, Påtaglig fara och jag håller på med Summan av skräck just nu.

Tror jag har de flesta böckerna om Ryan, och förklaringen är att jag åkt mycket tåg i sommar, samtidigt som akademibokhandeln haft rea på pocketböcker, så jag plockade helt enkelt på mig böcker som kunde verka vettiga. Det blev några clancy-böcker, Elitstyrka SAS av Ken Connor eller vad det nu var, och Stalingrad. Förmodar att de sistnämnda har mer verklighetsförankring, men jag har inte läst dem än.

RAINBOW SIX är den bok som tagit mig längst tid av alla böcker jag någonsin läst ca 1 år!

Var så tråkig och jag fick verkligen TVINGA mig själv att läsa klart den.

Totalt overklig. Han måste jobbat fram boken som en 10-åring leker med actiongubbar/Big Jim-Barbiedockor.

Pang-pang; fienden är underlägsen, haha vi vann, hem till tjejen; PUSS-PUSS,  mer dumma; pang pang, osv.

Aldrig ett misstag, aldrig en felberäkning, etc. Hmmm jo och var var Murphy?

Jo, och varje gang (forutom dar prickskytten prickade fiendens gevar) sa skjuter de en MP5/10 pa treskottslage och far alla tre i ansiktet pa fi, vars huvud "exploded in a puff of red mist". Ingen missar, ingen fi gommer sig bakom en dorr och klubbar dem, inget gar fel. Till och med SAS gor ju fel ibland - pa iranska ambassaden var det ju en av dem som fastnade i sina rep sa de inte kunde spranga fonstrena pa baksidan, t ex.

Annars tyckte jag det var en bra bok, aven om den var av modell mindre verklig.

Hamilton, daremot, ar en mycket bra serie - favoriten maste ju vara En Medborgare Hojd Over Varje Misstanke...

För att svara på frågan: "Vilken Tom Clancy är "bäst"" så röstade jag på Röd Storm. Det är den bästa boken enligt mitt tycke.

Kanska för att han inte har skrivit den helt själv utan att Larry Bond har varit med också (Larry Bond har skrivit Röd Fenix, som handlar om ett andra Koreakrig. Helt klart läsvärd.)

nu bestod väl inte RAINBOW av annat än elit-SAS-gubbar. och de kan väl inte göra fel...?

:P

sen har det väl som ovan sagts att det har med jänkare att göra. de gillar nog inte att få höra att deras 'defenders of freedom'-killar kan skjuta, spränga och döda, men inte knyta skosnören rätt.... :)

Guest Lt. payne

Röd storm är oslagbar!

Rätta mig om jag kommer ihåg fel, men var det inte en USAF meteorolog som fick ryssarna efter sig på Island? Jag tyckte att det var otroligt spännande med en kille som hade "fel" utbildning i förhållande till den situation han hamnade i.

Gillade även kapitlet när Ryssarna angrep en Hangarfartygsstyrka med Kitchen robotar.

Rätta mig om jag kommer ihåg fel, men var det inte en USAF meteorolog som fick ryssarna efter sig på Island? Jag tyckte att det var otroligt spännande med en kille som hade "fel" utbildning i förhållande till den situation han hamnade i.

Det stämmer. Han fick med sig två eller tre marinkårssoldater också Sedan räddar dom en kvinna från Ryssarna och dom blir kära. :)

Tyckte Tom Clancy var såååå bra när jag var tonnåring o läste Red October och Red Storm Rising (har läst alla, förutom den senaste, på engelska, därav de engelska titlarna)..

Men nu, när man mognat och insett att världen inte är svart/vit så lämnar den okritiska amerikanska "hurra vad vi är bra"-attityden i böckerna en obehaglig bismak. I alla böcker utmålas ju militärer som good guys och politiker som inte vill kriga som äckligt fega landsförrädande amöbor. Tillochmed fiendens (läs ryssarnas, chinesernas eller annan kommuniststats) militärer framställs mer sympatiskt. Allt politiskt dravel i dom senare böckerna är bara sååå tråkigt.. Byt ut "Jack Ryan" mot "George W Bush" i böckerna och maten kommer upp igen :((

Men om han kunde klippa bort politiken och behålla steven seagal-actionscenerna så.. även orealistisk action kan ju vara underhållande action, eller hur?

Vad tror ni om Arnold som John Kelly aka John Clark i en ev film? :)

Apropå realism, har läst de utskällda böckerna Bravo Two Zero och The One That Got Away.. lite kul hur samma story kan berättas så olika.

Andy: Vi var så tuffa, speciellt jag. Jag var bäst. Dom andra var också bra, men inte lika bra som jag.

Chris Ryan: Alla var kassa (särskillt Andy), utom jag, jag var den enda smarta i gänget.

Några bra förslag på krigarböcker, med eller utan verklighetsbakgrund? Glöm det förresten, hittade en passande för det :)

Jag minns at jag läste nån för länge sen om en amerikansk hkp-pilot i 'nam. WO2 tror jag den hette.

/E

Apropå realism, har läst de utskällda böckerna Bravo Two Zero och The One That Got Away.. lite kul hur samma story kan berättas så olika.

Andy: Vi var så tuffa, speciellt jag. Jag var bäst. Dom andra var också bra, men inte lika bra som jag.

Chris Ryan: Alla var kassa (särskillt Andy), utom jag, jag var den enda smarta i gänget.

Jo, man markte ju det nar man laste. Forresten kan ju namnas att Chris Ryan ar producent eller nagot pa Ultimate Force...

Andra bra bocker i samma genre ar Cold Zero (om FBI HRT) och en bok om Metropolitan Police' bevapnade avdelning, tror den hette Good Guys Wear Black eller nagot.

Röd storm är oslagbar!

Gillade även kapitlet när Ryssarna angrep en Hangarfartygsstyrka med Kitchen robotar.

Håller med dig till 100%.

Speciellt de kapitlen där jänkarna får stryk. Inte för att jag skulle ha något speciellt mot amerikaner, utan för att det är så sällan en amerikan skriver sånt överhuvudtaget.

Guest Dedicated

"Röd storm" är väl den bok av Clancy jag läste först. "Utan misskund" gillar jag fast verklighetsförankringen är väl långt borta då och då. Undrar om författaren av "Garbo" läst "Röd Storm" innan? I vart fall finns det brottstycken som är påfallande lika, exempelvis "rädda ensam våldtagen kvinna ifrån Rödarmister som dödat hela hennes familj inklusive hunden".

Övriga böcker? Tja, sådär. Fiction.

Läste Rainbow Six två år innan jag ryckte in i lumpen. Tyckte den var as-frän då och var sugen som fan på att bli stadsskyttesoldat. Efter lumpen fattade man ju vad det var för jävla overklig smörja. Soldaterna är såna jävla goda hjältar och gör aldrig nåra misstag alls. Tacka vet jag Mcnabs beskrivning av sina SAS polare, det känns ju igen från det verkliga soldatlivet.

I lumpen lärde man sig ju att allt som kan gå fel kommer att gå fel.

Verkar som Tom Clancy tog iranska ambassaden som modell för alla genomföranden i boken.

Enda goda man kan säga om den boken är väl möjligen att den fungerar som schysst propaganda för alla som funderar på att göra lumpen. Ska man koppla av från verkligheten är det ju jävligt bra Specialforces-porr.

Guest J-Star
Undrar om författaren av "Garbo" läst "Röd Storm" innan? I vart fall finns det brottstycken som är påfallande lika, exempelvis "rädda ensam våldtagen kvinna ifrån Rödarmister som dödat hela hennes familj inklusive hunden".

I så fall är det nog Clancy som läst Operation Garbo... eftersom den senare kom före den förra. (Garbo 1988, Röd Storm 1991). ;)

/J

I lumpen lärde man sig ju att allt som kan gå fel kommer att gå fel.

I lumpen lärde man sig att allt som kan gå fel inte går fel. Men endast för att skapa en falsk säkerhetskänsla för att senare kunna slå till med maximal effekt när nån större sak kan gå fel.

Undrar om författaren av "Garbo" läst "Röd Storm" innan? I vart fall finns det brottstycken som är påfallande lika, exempelvis "rädda ensam våldtagen kvinna ifrån Rödarmister som dödat hela hennes familj inklusive hunden".

I så fall är det nog Clancy som läst Operation Garbo... eftersom den senare kom före den förra. (Garbo 1988, Röd Storm 1991). ;)

/J

Copyright på Röd Storm är från 1986. Första tryck i Storbrittannien var 1987, det är iaf vad som står i min.

Guest J-Star

/J

Copyright på Röd Storm är från 1986. Första tryck i Storbrittannien var 1987, det är iaf vad som står i min.

Åh fan? Då är min info felaktig. Ber om ursäkt. 8|

/J

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...