Jump to content

Flickvän under lumpen


santacruz

Recommended Posts

Vill först börja med att säga att jag har säkt på ämnet men hittar inte riktigt något som liknar detta (däremot hittade jag andra intressanta trådar).

 

Jag har ett ganska otrevligt problem, flickvän sedan några månader, vi tycker jättebra om varandra och jadda jadda.. MEN, big MEN, hon åker snart bort i nästan ett år och ska jobba som au-pair.

 

Själv rycker jag in i lumpen, i slutet av oktober och ska ligga inne i 10 månader (om jag klarar tjänsten, vilket jag verkligen hoppas på!).. Dvs, muckar om circus ett år.

 

Vi kommer båda att vara borta under ungefär lika lång tid och något så när samtidigt.

Det käns j*vligt trist minst sagt, tycker vi båda. Men sen när man tänker efter, är det kanske egentligen lite bra att hon också åker iväg, det verkar ju vara en hel del förhållanden som tar slut i lumpen.. Hoppas någon förstår hur jag menar, det vore liksom bra att läsa om nån som varit i liknande sists, hur det gick/går och alla möjliga funderingar runtomkring det..

 

Hur bör man tänka för att inte precis allt ska bli helt fubar? Tankar, åsikter, funderingar?

 

[Har läst inlägg här i några månader men intre regristrerat mig förrän nu, sheit att mitt första inlägg skulle bli nåt om detta..=)]

Link to comment
Share on other sites

tja ni båda är ju borta på varsitt håll så det skall nog går bra, jag hade en tjej när jag låg inne, men jag hade möjligheten att åka hem emellanåt i veckorna. Detta förhållande varade i alla fall över min värnplikt. Men det var sedan när det började blivardag i det hela som det blev jobbig...

 

Det som är svårast är nog att hålla på sig och vänta tills ni får träffas igen, men är ni riktigt kära så går det nog bra.

 

BTW vart skall hon åka som au-pair, har du möjlighet att åka dit på din skördepermnis etc etc...

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter väl inte i exakt samma sits, men förhållandet flickvän <> lumpen vet jag en del om. Har varit tillsammans med en jättefin tjej i snart 3 månader, och har avverkat 2 månader av min lumpartid. Det har hittils varit SKITJOBBIGT, även om jag har haft bra med helgpermissioner. Hon jobbar ganska mkt på helgerna, så timmarna vi träffas under en vecka bildar inte ens ett dygn. Detta är alltså pissjobbigt när man är någorlunda nykär fortfarande. Fast det är samtidigt tvärtom, det är helt gött att komma hem och komma på att man fortfarande är nykär och att man känner den känslan även fast tiden går.

 

Nu är det så att jag känner otroligt mkt för min flickvän och jag vet att hon gör detsamma för mig, så jag har inga somhelst tvivel om att vi kommer klara de 8 månader som är kvar av min värnplikt, däremot så kan jag intyga att det är skitjobbigt att vara ifrån varandra så pass mkt.

 

Men som sagt, det är ju lite skillnad för dig då, som hade flickvännen utomlands samtidigt.. men det är bara och kämpa på!

Link to comment
Share on other sites

Sitter i samma båt som du Mr. santa.

Bruden åker till Bryssel i 10 mån och själv ska jag lasta Kosovo i dec. Båda kommer hem ungefär samtidigt i juni nästa år.

Kan nog bli smärtsamt, men vem fan sa att livet skulle va en dans på 5.56 hylsor.

Spricker det får vi gå ut och ta en bärs tillsammans och spy galla över världen.

Link to comment
Share on other sites

Sitter i samma båt som du Mr. santa.

Bruden åker till Bryssel i 10 mån och själv ska jag lasta Kosovo i dec. Båda kommer hem ungefär samtidigt i juni nästa år.

Bryssel ar i a f ganska latt att ta sig till; jag har bott har i sju-atta ar nu, brukar flyga upp till Arlanda med jamna mellanrum. Ganska billigt.

 

Ganska trevlig stad, beroende pa omrade, och trevligt att besoka. Ett tips: strunta i Manneken Pis, och allt som turistande slaktingar rader, det ar idiotiska turistfallor. Och jag kommer att bli mycket besviken om jag senare hor att du kopt en san dar liten Manneken-korkskruv. :=o

Link to comment
Share on other sites

Hon ska till Schweitz i 11 månader..

 

Vad finns det för några "längre" permisar man har?

Är man sammanhängande ledig under t ex Jul och nyår? Påsk, Pingst mm?

Finns det t ex någon ledighet ala sportlovet när man gick i skolan?

 

Annars tror jag inte att jag kommer att vara ledig så ofta, nån helg då och då..

 

Tack för svaren, fler funderingar, råd, tips, erfarenheter eller nåt intressant så skriv det gärna!

För som det känns nu känns det fanimej inte bra alls..

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

santa:

 

Rakt från mitt hjärta och erfarenhet från mitt egna 27 åriga liv.

 

Glöm tjejen!

 

Du kommer plåga dig själv sönder och samman annars.

jag håller tråkigt nog med ja har varit i samma sitts. ja var ute på sjön i 4 mån utan att träffa henne. försök bara att glömma henne det är det bästa du kan göra under din tid i lumpen. Sen om det var meningen att det skulle bli ni så kommer ni att träffas igen.

 

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Hammurabi>> Lite off topic men jag skall ner till ks09 jag med, vet du vilket kompani du ska hamna på ?

Vet ej ännu vilket kompani.

Har bara fått de första uttagningspapperna. Vet dock att jag ska va skytteslusk.

Vet du vilket kompani du kommer tillhöra?

Link to comment
Share on other sites

Sitter i samma båt som du Mr. santa.

Bruden åker till Bryssel i 10 mån och själv ska jag lasta Kosovo i dec. Båda kommer hem ungefär samtidigt i juni nästa år.

Bryssel ar i a f ganska latt att ta sig till; jag har bott har i sju-atta ar nu, brukar flyga upp till Arlanda med jamna mellanrum. Ganska billigt.

 

Ganska trevlig stad, beroende pa omrade, och trevligt att besoka. Ett tips: strunta i Manneken Pis, och allt som turistande slaktingar rader, det ar idiotiska turistfallor. Och jag kommer att bli mycket besviken om jag senare hor att du kopt en san dar liten Manneken-korkskruv. :lol:

Tack för tipsen.

Jag får väl be Hercules piloterna droppa av mig i Bryssel på leaven. 8-/

Link to comment
Share on other sites

Hammurabi>> Enligt en kompis som var på 07:an betyder mitt befattningsnummer att jag kommer vara på QL kompaniet och CQ pluton. Skytteslusk även jag.

 

Jag ska också ner på 09:an som skytte-sold, hur ser man på befattningsnuffran vilket kompani man tillhör?

Link to comment
Share on other sites

Första siffran är kompani

0 = VL = staben

1 = PL = stab&tross

2 = QL = 1 mekskyttekomp

3 = RL = 2 mekskyttekomp

4 = SL = resurskomp

 

tar QL (befnr 2xxx) som exempel

 

Andra siffran är pluton:

0 = kompaniledning

1 = EQ, stab&tross

2 = AQ, 1 skplut

3 = BQ, 2 skplut

4 = CQ, 3 skplut

5 = DQ, 4 skplut (tror det bara är 3 skytteplutoner på ett skyttekompani nu)

 

tar AQ (befnr 22xx) som exempel

 

Tredje siffran är grupp

0 = plutonsledning

1 = EA, 1 skgrp

2 = FA, 2 skgrp

3 = GA, pvrbgrp (men utan pvrb)

 

tar EA (befnr 221x) som exempel

Fjärde siffran ger befattning inom gruppen

0 = EA1 = grpch

1 = EA2 = stf grpch

2 = EA3 = kspskytt/signalist

3 = EA4 = grgskytt/ladd

4 = EA5 = grgskytt/ladd

5 = EA6 = kspskytt/sjukvårdare

6 = EA7 = SISU skytt/förare

7 = EA8 = SISU förare/skytt

 

Alltså är exempelvis befnr 2431, GCQ2 (oftast förkortat till GC2) eller om man så vill stf pvrbgrpch 3skplut 1skkomp.

 

En del saker stämmer inte längre, alla grg är borta och jag tror även att en ksp per grp har skickats hem. Alltså är dessa befattningar numer bara skyttesoldater. Dessutom kanske de flesta SISU-vagnarna skickas hem snart.

Link to comment
Share on other sites

Första siffran är kompani

0 = VL = staben

1 = PL = stab&tross

2 = QL = 1 mekskyttekomp

3 = RL = 2 mekskyttekomp

4 = SL = resurskomp

 

tar QL (befnr 2xxx) som exempel

 

Andra siffran är pluton:

0 = kompaniledning

1 = EQ, stab&tross

2 = AQ, 1 skplut

3 = BQ, 2 skplut

4 = CQ, 3 skplut

5 = DQ, 4 skplut (tror det bara är 3 skytteplutoner på ett skyttekompani nu)

 

tar AQ (befnr 22xx) som exempel

 

Tredje siffran är grupp

0 = plutonsledning

1 = EA, 1 skgrp

2 = FA, 2 skgrp

3 = GA, pvrbgrp (men utan pvrb)

 

tar EA (befnr 221x) som exempel

Fjärde siffran ger befattning inom gruppen

0 = EA1 = grpch

1 = EA2 = stf grpch

2 = EA3 = kspskytt/signalist

3 = EA4 = grgskytt/ladd

4 = EA5 = grgskytt/ladd

5 = EA6 = kspskytt/sjukvårdare

6 = EA7 = SISU skytt/förare

7 = EA8 = SISU förare/skytt

 

Alltså är exempelvis befnr 2431, GCQ2 (oftast förkortat till GC2) eller om man så vill stf pvrbgrpch 3skplut 1skkomp.

 

En del saker stämmer inte längre, alla grg är borta och jag tror även att en ksp per grp har skickats hem. Alltså är dessa befattningar numer bara skyttesoldater. Dessutom kanske de flesta SISU-vagnarna skickas hem snart.

kan man utläsa samma sak på IA03 befnr eller dom har ett annat system?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...