Jump to content

saabmål


JohnDoe

Recommended Posts

jag har inte så mycket info... men har för mig att de reses med gas(kolsyrepatron?)... sen har de radiosändare som man kan resa och fälla dem med. sen kan jag säga att de brukar kuka ur när det blir för kallt.. annars är det jävligt mycket roligare att skjuta på lite mål som dyker upp här och där :) än att panga på halvfigur på 100m

Link to comment
Share on other sites

SAAB-målen använder tryckluft för att resas och fällas.

Själva "basenheten" är c:a 0,5x1 m och består av en skyddsram i stålrör, låda i plåt innehållande elektronik samt plats för batteri och luftflaska.

I "basenheten" sitter det ett fällbart fäste får målet. Målet består av korrugerad plåt som är kontursågad och finns som hel- och halv-figur, möjligtvis även mindre mål men där är jag osäker.

På målet fästs en givare som känner av vibrationer från träff i målet (eller stensprut)

När man skjuter på målet känner givaren av träff och fäller målet.

Målen styrs via en sändarlåda där man kan välja att resa eller fälla individuella mål eller hela grupper.

Målen kan seriekopplas så att man kan resa flera mål med samma knapp.

 

På sändaren finns ett vred där man kan välja "kanal", jag tror den är indelad A till E.

Detta för att man ska kunna använda SAAB-mål på två intilliggande skjutplatser utan att störa varann.

Utöver vredet finns det tre rader med 8? knappar i varje.

Dessa används för att resa/ fälla mål samt för eldmarkeringsladdningar (om jag inte minns helt galet.)

 

Det finns även större SAAB-mål för PV-mål.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att när man placerar ut dom så att basenheten har så bra skydd som möjligt. Inget vidare bra om den blir träffad av en kula :) Den mår lite annorlunda efteråt (verkar ha blivit ett modeuttryck på SoldF.com :) )

Link to comment
Share on other sites

Bild på några "basenheter":

sabbmal.jpg

 

Det finns även nyare SAAB-mål som är mindre och lättare. om jag minns rätt fungerar dessa på samma sätt som en akustisk skjutbana. Det fanns bild och info (?) på någon av FMs sidor men jag hittar det inte nu.

 

Med de gamla målen fanns problemet att om det var många (och stora) hål i figuren kunde man skjuta igenom ett av dessa utan att figuren föll.

Link to comment
Share on other sites

Jag lyckades satta ett par plugg i den dar skyddsplaten pa ett SAAB-mal en gang. Vi hade blivit tillsagda att skjuta pa malet, och sen skjuta dar malet skulle vara om han duckat. Sa jag gjorde det, sa sa det "PLING"... Den funkade helt OK efterat - blev val traff i kanten eller nagot.

Link to comment
Share on other sites

Numera har man oftast förberedda betongvärn som man placerar målen i, detta just för att undvika sönderskjutning. En 84mm slövnproj i ett PV-mål är INTE billigt.

 

@106. De nya målen kallas visst för "Canasta-mål" (Hur nu det stavas.)

Mycket smidigare att hantera, man kan utan problem bära ett mål i varje hand.

Själva figuren består inte av plåt utan av någon form av plast.

Tyvärr används fortfarande samma gamla tunga härke till sändare, det är ingen höjdare att springa runt som skjutledare på stridsskjutning i terräng med den klumpen runt halsen. :)

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

vart kommer namnet ifrån?, man menar väl inte bilen SAAB :unsure:

http://www.saab.se

SAAB är ett rätt stort företag som tillverkar mer än bilar och flygplan.

SAAB = Svenska Aeroplan AktieBolaget

Efter kriget kunde man inte klara sig på militära ordrar, alltså bestämde man sig förr ett par civila projekt.

 

Saab 90 Scandia var ett trafikflygplan

Saab 91 Safir var ett mindre skol/reseflygplan (SK50 i FV)

Saab 92 var en bil (Saab 92-99 var bilar, sedan kom 900).

 

SAAB är alltså en förkortning från början som skulle skrivas med stora bokstäver, idag är det ett firmanamn som alla andra och stavas Saab. Därmed har man fått dubbeltårtan Saab AB (Svenska Aeroplan AB AB).

 

EDIT: sist igen. Strök även lite från citatet.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

The Swede 

De nya målen kallas visst för "Canasta-mål" (Hur nu det stavas.)

 

Ey nu är det nåt fel. Canasta är ett spel, där man använder spelkort om inte jag missminner mig. Du menar nog Canaxa :}

 

Popup

www.canaxa.se/

Ja, vadå? Jag skrev ju att jag inte visste hur det stavades. :P

 

Naturligtvis menar jag Canaxa, jag har själv bara använt dom målen en gång och då var jag övningsledare så jag har inte så mycket erfarenhet av dom.

Ing, du har ju iallafall skjutit mot dom, (jag säger inte på dom :D ) vad är din åsikt?

 

-----------------------------

EDIT:

Här är en länk till dom Canaxa-mål försvaret använder

 

The Swede :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Numera har man oftast förberedda betongvärn som man placerar målen i, detta just för att undvika sönderskjutning. En 84mm slövnproj i ett PV-mål är INTE billigt.

Kan tanka mig - det jag skot var bara bakom en liten jordhog, mest for att vi inte skulle se var de var. Dessutom var det bara AK5, sa det var ingen skada skedd.

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis menar jag Canaxa, jag har själv bara använt dom målen en gång och då var jag övningsledare så jag har inte så mycket erfarenhet av dom.

Ing, du har ju iallafall skjutit mot dom, (jag säger inte på dom :} ) vad är din åsikt?

Va? Jaha.. ja.. de var kass. Funka ju fasen inte alls, inte ramlade de när man sköt mot.. på dem.

 

Då var de gamla hederliga SAAB-målen bättre... men dem har jag nog ärligt talat mest skjutit KSP på.. :D

 

Ing -> :unsure: <- Gammal papptavla

Link to comment
Share on other sites

Det ska tydligen ha köpts in ett nytt system som med hjälp av dator kan sekvenskodas för att få till ett automatiskt målspel. Enligt vår plutch är det dock rätt krångligt att hantera och inte värt besväret vid mindre skjutningar (typ, mindre än stridsvagnskompanis anfall).

 

Jag vet dock inte om det är nya målenheter också eller bara nya sändare.

Link to comment
Share on other sites

Vad som inte har nämnts om SAAB-målets funktion är att man kan få åtminstonde vissa gamla versioner att markera träff med en lampa. Då låses målet i uppfällt läge och vid träff lyses målet upp av en lampa som sitter i själva "lådan". Fungerar bara då och då men.....

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis menar jag Canaxa, jag har själv bara använt dom målen en gång och då var jag övningsledare så jag har inte så mycket erfarenhet av dom.

Ing, du har ju iallafall skjutit mot dom, (jag säger inte på dom :D ) vad är din åsikt?

Va? Jaha.. ja.. de var kass. Funka ju fasen inte alls, inte ramlade de när man sköt mot.. på dem.

 

Då var de gamla hederliga SAAB-målen bättre... men dem har jag nog ärligt talat mest skjutit KSP på.. :)

 

Ing -> :ph34r: <- Gammal papptavla

Testa att träffa målen nästa gång Ing....då kanske dom rammlar :lala:

 

Har själv skjutit på Canaxamål, tyvärr är det lite som Ing säger att vissa kan man skjuta hur mycket som helst på utan att dom faller, Detta fick jag reda på av en Yoff på Ing2 och han sa att eftersom dom fortfarande är relativt "nya" inom organisationen så finns det fortfarande många "barnsjukdomar" på dom.

 

Får dom bara härkena att funka som dom är tänkt att göra så kommer dom att bli mycket bättre än SAAB-målen pga sin mobilitet (lätta att flytta för hand)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
vart kommer namnet ifrån?, man menar väl inte bilen SAAB :unsure:

http://www.saab.se

SAAB är ett rätt stort företag som tillverkar mer än bilar och flygplan.

SAAB = Svenska Aeroplan AktieBolaget

Efter kriget kunde man inte klara sig på militära ordrar, alltså bestämde man sig förr ett par civila projekt.

 

Saab 90 Scandia var ett trafikflygplan

Saab 91 Safir var ett mindre skol/reseflygplan (SK50 i FV)

Saab 92 var en bil (Saab 92-99 var bilar, sedan kom 900).

 

SAAB är alltså en förkortning från början som skulle skrivas med stora bokstäver, idag är det ett firmanamn som alla andra och stavas Saab. Därmed har man fått dubbeltårtan Saab AB (Svenska Aeroplan AB AB).

 

EDIT: sist igen. Strök även lite från citatet.

SAAB = Svenska Aeroaktiebolaget som startades 1941 i Linköping (tror jag).

Man producerade även jaktplan (J 21) vid fabriken i Trollhättan.

 

1947 började man tillverka "ur-Saaben" i Trollhättan och några år därefter inriktade man sig helt på biltillverkning i Trollhättefabriken.

 

1990 köpte GM 50% av Saabs biltillverkning med en option att köpa hela företaget senare.

1997 (tror jag) att GM köpte hela företaget och det heter numera Saab Automobile AB.

 

Om några år så är de flesta övertygade om att Saab inte längre tillverkas i Sverige. Fabriken i Trollhättan är alltför innefektiv och en försäljning och omstrukturering om produktion flyttas troligtvis till Tyskland.

 

 

// Fu Bodin

 

Fd. Saab Automobile AB anställd som fick gå med 1100 andra.

Link to comment
Share on other sites

Från början skedde dock tillverkning af fpl i Linköping i Saabs föregångare, ASJA's regi. Då var det B3or som monterades. ASJA = AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning

 

/Erik vars farfar var med redan då.

Link to comment
Share on other sites

1947 började man tillverka "ur-Saaben" i Trollhättan och några år därefter inriktade man sig helt på biltillverkning i Trollhättefabriken.

SAAB bildades av Bofors 1937 i Trollhättan. Både SAAB och ASJA började bygga nya verkstäder samma år. 1939 tog SAAB över verksamheten vid ASJA. Konstruktionskontoret hamnade i Linköping och verkstäderna i Trollhättan byggdes ut till dubbla storleken. B17, första egna konstruktionen, flög första gången på våren 1940.

 

Ur-saaben (92001) tillverkades i Linköping.

Den första prototypen, Saab 92.001, var klar på försommaren 1946.

Ett år senare, den 10 juni 1947, fanns ytterligare en bil färdig, Saab 92.002, som då kunde premiärvisas för en samling inbjudna journalister i personalmatsalen vid Saabs kontor i Linköping.

 

Utvecklingen hade således börjat i Linköping, där konstruktionsavdelningen fanns, men på senhösten 1947 flyttades den nyskapade "bilavdelningen" till Trollhättan.

...

Den 12 december 1949 startade serietillverkningen av Saab 92.

Ovanstående är från www.saabklubben.com men finns även på www.saabmuseum.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...