JohnDoe Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 Hallå där ute! Jag är lite fundersam över hur ett saabmål ser ut och fungerar...så om det är någon som kan bidra med lite bilder och info så vore det guld..... John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bäfver Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 jag har inte så mycket info... men har för mig att de reses med gas(kolsyrepatron?)... sen har de radiosändare som man kan resa och fälla dem med. sen kan jag säga att de brukar kuka ur när det blir för kallt.. annars är det jävligt mycket roligare att skjuta på lite mål som dyker upp här och där än att panga på halvfigur på 100m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 SAAB-målen använder tryckluft för att resas och fällas. Själva "basenheten" är c:a 0,5x1 m och består av en skyddsram i stålrör, låda i plåt innehållande elektronik samt plats för batteri och luftflaska. I "basenheten" sitter det ett fällbart fäste får målet. Målet består av korrugerad plåt som är kontursågad och finns som hel- och halv-figur, möjligtvis även mindre mål men där är jag osäker. På målet fästs en givare som känner av vibrationer från träff i målet (eller stensprut) När man skjuter på målet känner givaren av träff och fäller målet. Målen styrs via en sändarlåda där man kan välja att resa eller fälla individuella mål eller hela grupper. Målen kan seriekopplas så att man kan resa flera mål med samma knapp. På sändaren finns ett vred där man kan välja "kanal", jag tror den är indelad A till E. Detta för att man ska kunna använda SAAB-mål på två intilliggande skjutplatser utan att störa varann. Utöver vredet finns det tre rader med 8? knappar i varje. Dessa används för att resa/ fälla mål samt för eldmarkeringsladdningar (om jag inte minns helt galet.) Det finns även större SAAB-mål för PV-mål. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NBC Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 Ett tips är att när man placerar ut dom så att basenheten har så bra skydd som möjligt. Inget vidare bra om den blir träffad av en kula Den mår lite annorlunda efteråt (verkar ha blivit ett modeuttryck på SoldF.com ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 Bild på några "basenheter": Det finns även nyare SAAB-mål som är mindre och lättare. om jag minns rätt fungerar dessa på samma sätt som en akustisk skjutbana. Det fanns bild och info (?) på någon av FMs sidor men jag hittar det inte nu. Med de gamla målen fanns problemet att om det var många (och stora) hål i figuren kunde man skjuta igenom ett av dessa utan att figuren föll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 Jag lyckades satta ett par plugg i den dar skyddsplaten pa ett SAAB-mal en gang. Vi hade blivit tillsagda att skjuta pa malet, och sen skjuta dar malet skulle vara om han duckat. Sa jag gjorde det, sa sa det "PLING"... Den funkade helt OK efterat - blev val traff i kanten eller nagot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 Numera har man oftast förberedda betongvärn som man placerar målen i, detta just för att undvika sönderskjutning. En 84mm slövnproj i ett PV-mål är INTE billigt. @106. De nya målen kallas visst för "Canasta-mål" (Hur nu det stavas.) Mycket smidigare att hantera, man kan utan problem bära ett mål i varje hand. Själva figuren består inte av plåt utan av någon form av plast. Tyvärr används fortfarande samma gamla tunga härke till sändare, det är ingen höjdare att springa runt som skjutledare på stridsskjutning i terräng med den klumpen runt halsen. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnDoe Posted August 7, 2003 Author Report Share Posted August 7, 2003 ok tack vart kommer namnet ifrån?, man menar väl inte bilen SAAB John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 The Swede De nya målen kallas visst för "Canasta-mål" (Hur nu det stavas.) Ey nu är det nåt fel. Canasta är ett spel, där man använder spelkort om inte jag missminner mig. Du menar nog Canaxa Popup www.canaxa.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 ok tack vart kommer namnet ifrån?, man menar väl inte bilen SAAB John SAAB tillverkar mer än bilar. Bla simfire BT46 systmet. Så det är namnet på tillverkaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 (edited) vart kommer namnet ifrån?, man menar väl inte bilen SAAB http://www.saab.se SAAB är ett rätt stort företag som tillverkar mer än bilar och flygplan. SAAB = Svenska Aeroplan AktieBolaget Efter kriget kunde man inte klara sig på militära ordrar, alltså bestämde man sig förr ett par civila projekt. Saab 90 Scandia var ett trafikflygplan Saab 91 Safir var ett mindre skol/reseflygplan (SK50 i FV) Saab 92 var en bil (Saab 92-99 var bilar, sedan kom 900). SAAB är alltså en förkortning från början som skulle skrivas med stora bokstäver, idag är det ett firmanamn som alla andra och stavas Saab. Därmed har man fått dubbeltårtan Saab AB (Svenska Aeroplan AB AB). EDIT: sist igen. Strök även lite från citatet. Edited August 7, 2003 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 The Swede De nya målen kallas visst för "Canasta-mål" (Hur nu det stavas.) Ey nu är det nåt fel. Canasta är ett spel, där man använder spelkort om inte jag missminner mig. Du menar nog Canaxa Popup www.canaxa.se/ Ja, vadå? Jag skrev ju att jag inte visste hur det stavades. :P Naturligtvis menar jag Canaxa, jag har själv bara använt dom målen en gång och då var jag övningsledare så jag har inte så mycket erfarenhet av dom. Ing, du har ju iallafall skjutit mot dom, (jag säger inte på dom ) vad är din åsikt? ----------------------------- EDIT: Här är en länk till dom Canaxa-mål försvaret använder The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 Numera har man oftast förberedda betongvärn som man placerar målen i, detta just för att undvika sönderskjutning. En 84mm slövnproj i ett PV-mål är INTE billigt. Kan tanka mig - det jag skot var bara bakom en liten jordhog, mest for att vi inte skulle se var de var. Dessutom var det bara AK5, sa det var ingen skada skedd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 8, 2003 Report Share Posted August 8, 2003 Naturligtvis menar jag Canaxa, jag har själv bara använt dom målen en gång och då var jag övningsledare så jag har inte så mycket erfarenhet av dom.Ing, du har ju iallafall skjutit mot dom, (jag säger inte på dom ) vad är din åsikt? Va? Jaha.. ja.. de var kass. Funka ju fasen inte alls, inte ramlade de när man sköt mot.. på dem. Då var de gamla hederliga SAAB-målen bättre... men dem har jag nog ärligt talat mest skjutit KSP på.. Ing -> <- Gammal papptavla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted August 9, 2003 Report Share Posted August 9, 2003 Det ska tydligen ha köpts in ett nytt system som med hjälp av dator kan sekvenskodas för att få till ett automatiskt målspel. Enligt vår plutch är det dock rätt krångligt att hantera och inte värt besväret vid mindre skjutningar (typ, mindre än stridsvagnskompanis anfall). Jag vet dock inte om det är nya målenheter också eller bara nya sändare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted August 10, 2003 Report Share Posted August 10, 2003 Fallmål 2010. Nya mål, nya figurer, nya sändare. Man kan programmera det som in i helvete. Problemet är att det inte är särskilt användarvänligt. SAABMÅL RULES!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted August 10, 2003 Report Share Posted August 10, 2003 Vad som inte har nämnts om SAAB-målets funktion är att man kan få åtminstonde vissa gamla versioner att markera träff med en lampa. Då låses målet i uppfällt läge och vid träff lyses målet upp av en lampa som sitter i själva "lådan". Fungerar bara då och då men..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted August 11, 2003 Report Share Posted August 11, 2003 Naturligtvis menar jag Canaxa, jag har själv bara använt dom målen en gång och då var jag övningsledare så jag har inte så mycket erfarenhet av dom.Ing, du har ju iallafall skjutit mot dom, (jag säger inte på dom ) vad är din åsikt? Va? Jaha.. ja.. de var kass. Funka ju fasen inte alls, inte ramlade de när man sköt mot.. på dem. Då var de gamla hederliga SAAB-målen bättre... men dem har jag nog ärligt talat mest skjutit KSP på.. Ing -> <- Gammal papptavla Testa att träffa målen nästa gång Ing....då kanske dom rammlar Har själv skjutit på Canaxamål, tyvärr är det lite som Ing säger att vissa kan man skjuta hur mycket som helst på utan att dom faller, Detta fick jag reda på av en Yoff på Ing2 och han sa att eftersom dom fortfarande är relativt "nya" inom organisationen så finns det fortfarande många "barnsjukdomar" på dom. Får dom bara härkena att funka som dom är tänkt att göra så kommer dom att bli mycket bättre än SAAB-målen pga sin mobilitet (lätta att flytta för hand) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted August 19, 2003 Report Share Posted August 19, 2003 vart kommer namnet ifrån?, man menar väl inte bilen SAAB http://www.saab.se SAAB är ett rätt stort företag som tillverkar mer än bilar och flygplan. SAAB = Svenska Aeroplan AktieBolaget Efter kriget kunde man inte klara sig på militära ordrar, alltså bestämde man sig förr ett par civila projekt. Saab 90 Scandia var ett trafikflygplan Saab 91 Safir var ett mindre skol/reseflygplan (SK50 i FV) Saab 92 var en bil (Saab 92-99 var bilar, sedan kom 900). SAAB är alltså en förkortning från början som skulle skrivas med stora bokstäver, idag är det ett firmanamn som alla andra och stavas Saab. Därmed har man fått dubbeltårtan Saab AB (Svenska Aeroplan AB AB). EDIT: sist igen. Strök även lite från citatet. SAAB = Svenska Aeroaktiebolaget som startades 1941 i Linköping (tror jag). Man producerade även jaktplan (J 21) vid fabriken i Trollhättan. 1947 började man tillverka "ur-Saaben" i Trollhättan och några år därefter inriktade man sig helt på biltillverkning i Trollhättefabriken. 1990 köpte GM 50% av Saabs biltillverkning med en option att köpa hela företaget senare. 1997 (tror jag) att GM köpte hela företaget och det heter numera Saab Automobile AB. Om några år så är de flesta övertygade om att Saab inte längre tillverkas i Sverige. Fabriken i Trollhättan är alltför innefektiv och en försäljning och omstrukturering om produktion flyttas troligtvis till Tyskland. // Fu Bodin Fd. Saab Automobile AB anställd som fick gå med 1100 andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted August 20, 2003 Report Share Posted August 20, 2003 Från början skedde dock tillverkning af fpl i Linköping i Saabs föregångare, ASJA's regi. Då var det B3or som monterades. ASJA = AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning /Erik vars farfar var med redan då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 20, 2003 Report Share Posted August 20, 2003 1947 började man tillverka "ur-Saaben" i Trollhättan och några år därefter inriktade man sig helt på biltillverkning i Trollhättefabriken. SAAB bildades av Bofors 1937 i Trollhättan. Både SAAB och ASJA började bygga nya verkstäder samma år. 1939 tog SAAB över verksamheten vid ASJA. Konstruktionskontoret hamnade i Linköping och verkstäderna i Trollhättan byggdes ut till dubbla storleken. B17, första egna konstruktionen, flög första gången på våren 1940. Ur-saaben (92001) tillverkades i Linköping. Den första prototypen, Saab 92.001, var klar på försommaren 1946. Ett år senare, den 10 juni 1947, fanns ytterligare en bil färdig, Saab 92.002, som då kunde premiärvisas för en samling inbjudna journalister i personalmatsalen vid Saabs kontor i Linköping. Utvecklingen hade således börjat i Linköping, där konstruktionsavdelningen fanns, men på senhösten 1947 flyttades den nyskapade "bilavdelningen" till Trollhättan. ... Den 12 december 1949 startade serietillverkningen av Saab 92. Ovanstående är från www.saabklubben.com men finns även på www.saabmuseum.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.