Jump to content

HJÄLP: Vilken flygsimulator rekomenderar ni?


Fredrik|sthlm

Recommended Posts

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Lägger ut en frågeställning här som jag skulle uppskatta att få hjälp med.

Jag har en Hotas Cougar som funkar bra men jag saknar ett par roder pedaler. Ngn som vet var jag kan finna ett par som funkar med denna joysticken? Pm gärna då.

 

Har även lock on modern air combat men utav ngn skum anledning så funkar ej joysticken trots att jag har laddat över inställningar till den osv och ställt in spelet på att den skall brukas. Ngn som har en bra lösning?

Testat att fråga på LOMAC's egna forum?

 

http://ubbxforums.ubi.com/6/ubb.x?a=frm&s=400102&f=99610606

eller Cougar World

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dags att köpa ny spak, efter att ha flugit sönder 2st :baskerHV:

 

kikar på

"Thrustmaster Top Gun Afterburner Force Feedback"

samt

Saitek's X45

 

Det skiljer ca 50sek i pris så vilken det blir spelar ju på så sätt ingen roll, men har någon några erfarenheter av dem?

Link to comment
Share on other sites

Älskar x45:an, gillar speciellt roder funktionen och känns stabil. Tyvärr samlat rejält med damm då jag inte flugit så mycke men klart härlig joystick.

 

Om du diggar force feedback kanske du skall köra med en sån men själv tycker jag det oftast stör än bidra till spelglädje.. men mitt tips är x45..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mors!

 

Fick idag den lysande idén att börja spela datorspel där man flyger stridsflygplan och på så sätt öva inför en eventuell uttagning när man gjort lumpen. Och i övrigt så kan det vara roligt tidsfördriv då jag inte spelar några datorspel för tillfället!

 

 

Har ni några tips på vilken styrspak och vilka spel man ska köpa? Vore ju kul om man kunde öka svårighetsgraden gradvis och sen ska man klara av att skicka ett SMS medan man spelar eller liknande. Kan nog vara bra träning för simultankapaciteten!

 

Tipsa som sagt om spel, styrspak och om ni själva spelar något så kanske vi senare kan styra upp ett SoldF-lir där vi utmanar varandra i luften eller spelar mot andra (om det går att spela flightsimulators med multiplayer mode??)

Link to comment
Share on other sites

Har ni några tips på vilken styrspak och vilka spel man ska köpa? Vore ju kul om man kunde öka svårighetsgraden gradvis och sen ska man klara av att skicka ett SMS medan man spelar eller liknande. Kan nog vara bra träning för simultankapaciteten!

 

Tipsa som sagt om spel, styrspak och om ni själva spelar något så kanske vi senare kan styra upp ett SoldF-lir där vi utmanar varandra i luften eller spelar mot andra (om det går att spela flightsimulators med multiplayer mode??)

Oj, den här tråden har inte varit igång på ett tag. En sammanfattning av vad som finns idag (2008) är nog på sin plats.

 

IL-2 + Expansions: WWII flyg. Finns för billig peng.

Lock-on: Modern Air Combat: Är skamlöst billigt nuförtiden. Mycket vackert.

Falcon 4.0 + FreeFalcon: Kan vara svårt att få far på F4.0 men enligt uppgift kan det vara värt mödan.

 

(Fyll på ni som vet mer).

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Flygsimulatorgenren verkar inte vara lika stor idag som förr, eller så är det alla andra genrer som har växt något sett till utbudet.

 

De mest seriösa simulatorerna idag, om man det är själva flygträningen man är ute efter, är väl Microsoft Flight Simulator X samt X-Plane. Den senare har jag faktiskt aldrig provat. Det står om X-plane tidigare i denna tråd vet jag. Behållningen med MS FS är inte, i mitt tycke, själva flygkänslan, för jag tycker den alltid har lyst med sin frånvaro i FS-serien, utan mer att man kan träna/leka med alla funktioner som fungerar ungefär som på ett riktigt flygplan. Vill man ladda ner/köpa till insticksmoduler som ökar på realismen ytterligare, eller bara ha en fantasiljon olika flygplan att välja mellan, ja då är utbudet av tredjepartsprodukter enormt till just MS FS.

Tror att utbudet av extraprylar är ganska stort till X-plane också.

 

Är det mer action du är ute efter så håller jag med föregående talare att IL2 och dess efterföljare är trevliga spel. Men de ger väl ungefär lika mycket flygträning som flygdelarna i Battlefield eller Operation Flashpoint.

 

När det gäller spakar så var Thrustmaster "the shit" när jag hade en intensiv flygsimperiod på nittiotalet, och jag hade.. har fortfarande förresten, föregångaren till denna: http://www.thrustmaster.com/product.aspx?P...mp;PlatformID=5

Fast jag har ingen större användning för min gamla spak idag då den kom med sån gammal seriellportskontakt, och drivrutinerna är för DOS :). En billig USB-jojje från logitech kan funka det med.

 

De flesta flygsimulatorer stödjer väl någon form av multiplay eller onlinespel. MS FS är väl extremt ur den synvinkeln då det finns virtuella flygbolag och folk som bara spelar i rollen som flygledare. Det första LAN-spel jag provade på var faktiskt en flygsimulator 1993, när jag och en polare kopplade ihop våra macar med appletalk.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

 

Strike Fighters: Wings over Europe är kanon. Massor med inställningsmöjligheter gör att det passar både nybörjare och erfarna. Det anses vara realistiskt enligt många proffstyckare. Det släpptes för ungefär 2 år sedan och går nu att köpa för 149 spänn. Mycket prisvärt.

 

Och så till frågan som ställdes i den här trådens inledning, svenska flygplan. Det finns en hel del små "add-ons" som gör att spelet passar oss svenskar perfekt. JAS 39 Gripen är på väg. Tunnan, Draken och Viggen finns redan. Vidare finns massor av vapen, uppdrag och en massa annat trevligt att komplettera spelet med. Många bra "svenska" add-ons kan ladds ner från

 

http://www.utpost.se/woe

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Flygsimulatorgenren verkar inte vara lika stor idag som förr, eller så är det alla andra genrer som har växt något sett till utbudet.

 

De mest seriösa simulatorerna idag, om man det är själva flygträningen man är ute efter, är väl Microsoft Flight Simulator X samt X-Plane. Den senare har jag faktiskt aldrig provat. Det står om X-plane tidigare i denna tråd vet jag. Behållningen med MS FS är inte, i mitt tycke, själva flygkänslan, för jag tycker den alltid har lyst med sin frånvaro i FS-serien, utan mer att man kan träna/leka med alla funktioner som fungerar ungefär som på ett riktigt flygplan. Vill man ladda ner/köpa till insticksmoduler som ökar på realismen ytterligare, eller bara ha en fantasiljon olika flygplan att välja mellan, ja då är utbudet av tredjepartsprodukter enormt till just MS FS.

Tror att utbudet av extraprylar är ganska stort till X-plane också.

 

Är det mer action du är ute efter så håller jag med föregående talare att IL2 och dess efterföljare är trevliga spel. Men de ger väl ungefär lika mycket flygträning som flygdelarna i Battlefield eller Operation Flashpoint.

 

När det gäller spakar så var Thrustmaster "the shit" när jag hade en intensiv flygsimperiod på nittiotalet, och jag hade.. har fortfarande förresten, föregångaren till denna: http://www.thrustmaster.com/product.aspx?P...mp;PlatformID=5

Fast jag har ingen större användning för min gamla spak idag då den kom med sån gammal seriellportskontakt, och drivrutinerna är för DOS :banghead: . En billig USB-jojje från logitech kan funka det med.

 

De flesta flygsimulatorer stödjer väl någon form av multiplay eller onlinespel. MS FS är väl extremt ur den synvinkeln då det finns virtuella flygbolag och folk som bara spelar i rollen som flygledare. Det första LAN-spel jag provade på var faktiskt en flygsimulator 1993, när jag och en polare kopplade ihop våra macar med appletalk.

 

/E

Har faktsikt köpt en cougar nu. Trackir står väl på tur, sedan blir det väl denna?

http://www.realsimulator.com/html/level_1.html

Lirar falcon fö.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Har Vista. Funkar Falcon 4.0 Allied Forces på denna utan att hacka utav helveta?

Ledsen att göra dej besviken, men Vista funkar inte bra med nånting....

Skämt åsido(eller inte), kör i XP-läge om det krånglar.

Falcon är fortfarande ett av dom absolut bästa flygsimmen....

Skulle det hacka så byt operativsystem!

Vista har inte och kommer inte nånsin tillföra nått positivt.

 

nojman

Link to comment
Share on other sites

De rapporter jag har sett säger att Falcon 4 AF går att köra (som i "starta" under Windows 7 men att något med grafiken buggar ur på ett sätt som gör det ospelbart (eller iaf. "estetiskt" ospelbart), typ att 2D-cockpitgrafiken inte syns eller liknande

Link to comment
Share on other sites

Försökte editera mitt inlägg, men hittade inte den funktionen...

 

För att förtydliga mitt inlägg med MINA erfarenheter:

Vista funkar generellt dåligt med spel.

Och min personliga åsikt är att det aldrig skulle ha släppts, tänker inte utveckla det mer här ganska offtopic.

 

Jag vet att Falcon funkar bra i XP.

I XP så går det att starta program i "kompabilitetsläge" tex. Win98-läge osv. Vet ej om dom har tagit bort den funktionen i Vista.

Har ej provat F4 i Win7 än.

 

Edit: 3 minuters gogglande på "falcon 4 vista" konfirmerar att det går bra att köra F4 på Vista....

Bara att läsa på!

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har personligen kört Falcon 4:AF på Vista utan problem tills jag installerade FreeFalcon, efter det vill den inte ;-) Däremot så har FreeFalcon 5 precis kommit ut, så det kan definitivt vara ett spel att prova om man är ute efter en flygsimulator som tydligt pekar ut varför det krävs en flerårig utbildning för att bli stridsflygare. Borde hittas gratis att ladda ner om man googlar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...