106 Posted January 30, 2005 Report Share Posted January 30, 2005 @BJK Var hittade du Sk60? Är det en repaint på en 105OE, som dessutom måste köpas? 37:an tyckte jag liksom många andra fpl i FS hade lite fel proportioner, men den bästa jag har sett hittills, särskilt panelen. FS2004 har jag inte provat, men tidigare versioner har jag en hel del synpunkter på som flygsimulator räknat. I princip den enda anledningen att välja FS var utbudet av nedladdningsbara fpl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 1, 2005 Report Share Posted February 1, 2005 @BJKVar hittade du Sk60? Är det en repaint på en 105OE, som dessutom måste köpas? 37:an tyckte jag liksom många andra fpl i FS hade lite fel proportioner, men den bästa jag har sett hittills, särskilt panelen. FS2004 har jag inte provat, men tidigare versioner har jag en hel del synpunkter på som flygsimulator räknat. I princip den enda anledningen att välja FS var utbudet av nedladdningsbara fpl. Det är en payware SK60OE från början, men nu finns det svenska anpassningar med lite svagare motorer och så: Likaså finns det många andra fina maskiner för FS2004 nuförtiden : Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleepoo Posted February 1, 2005 Report Share Posted February 1, 2005 Jag undrar kort och gott vilka nyare flygsimulatorer ni rekommenderar? MS Flightsimulator 2004? Något flygspel med trevliga stridsplan? Finns någon simulator med JAS 39 Gripen?Så verklighetstrogna och snyggast gjorde flygsimulatorer/spel efterfrågas, även om det finns bra helikoptersimulatorer/spel. Igen simulator men grymt kul och väldigt snyggt är ace combat 5 till ps2 släpps i feb i sverige. JAS 39D Gripen finns att flyga. Spelets hemsida: http://acecombat5.namco.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted February 2, 2005 Report Share Posted February 2, 2005 Nån som vet om Falcon 4.0 går att få tag på? Letat som en dåre men inte hittat... vart ju sugen nu. Spelade hos en kompis "back then" så jag har det inte själv ju :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lonnelid Posted February 2, 2005 Report Share Posted February 2, 2005 Falcon 4.0 finns att ladda ner som Abandonware på Underdogs. Finns även några länkar som jag antar kan vara användbara http://www.the-underdogs.org/game.php?gameid=5031 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flak Posted February 2, 2005 Report Share Posted February 2, 2005 Som om AlphaSim klara av att ge mig korrekta uppgifter för att få hem Viggen... - - - - - Tacka vet jag Lock On - Modern Air Combat En (dålig) ruta från en favvo-film: "Euros.Avi" , 13,4 Meg i zip... ftp://ftp.ubisoft.com/games/lomac/media/Euros_video.zip Så snyggt är spelet(!), och man måste helt enkelt stödja ett så enormt och überhäftigt ryskt simulatorprojekt. Makalöst vackert, realistiskt och kultigt, men LO-MAC sänker också tyvärr alla datorer som inte heter Cray i förnamn... Seså, surfa genast vidare till filmsnutt-samlingen Här! och titta närmare på vilka filmer som finns... Sen är det dax att bläddra lite i den 125 sidor långa screenshot-tråden... En massa tuffa skärmdumpar... Lock On finner man på http://www.lo-mac.com/ ...och man köper det på t ex: Åhlens för about 99 kr! B) Första patchen gör att du slipper ha skivan i datorn när du spelar. (Sånt uppskattas...) Dock vill jag varna för inlärningskurvan som är något brant, manualen som är på 134 sidor, datorns belastning och för att det finns en del buggar... Men du får säkert ut rekreation för minst 99 kr ändå... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flak Posted February 2, 2005 Report Share Posted February 2, 2005 Som om AlphaSim klara av att ge mig korrekta uppgifter för att få hem Viggen... Ojojojojojojjjj! Nu har jag (efter tre mail, vilket inte var AlphaSim's fel...) äntligen fått mina Viggar! Maken till manligt plan har jag aldrig sett! Ni som har FS2004: Det är bara att införskaffa det här direkt! Det är ju nästan en fosterlänsk plikt att ha ett välutbyggt försvar i datorn! Modellen är strålande fin och kommer i 4 olika målningar och 3 val av beväpnad eller obeväpnad. Naturligtvis har den en mäktig cockpit.... http://www.alphasim.co.uk/ Shop / Other Air Forces / SAAB AJ37 Viggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 Modellen suger verkligen, tyvärr : "-First my landing light points straight up the cockpit (se picture) -Second my strobes does not flash at all, it is a steady light from them. -During nightflight the bitmap on right side of the art. Horizon I flashing -Even during a climb the AOA shows negative values -When full “flaps” (a Viggen does not have flaps) and Landing gear down you have to use an attitude of -10 degrees to even sink. -The canard-flaps should be raised/lowered together with the landing gear, automaticly. -The the inner hatches for the main landing gear should be closed when not operating the landing gear. -The Viggen can not carry drop tanks under the wings, just on the centre pylon. -The AJS can not carry any radarguided missiles (e.g. AMRAAM, Skyflash) -In VC some instruments are “bitmap-mixed”, e.g. VS and some other instrument. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flak Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 Modellen suger verkligen, tyvärr : ... LOL! Jag ska inte börja babbla med dig för mycket på SoldF:s forum, men kom igen nu... Det rör sig om en modell till ett dataspel. För 109 kr... Tror du den kan vara perfekt för det priset? Om du vill ha en bättre så är det väl bara att bygga en, men sannolikt går nog den (om den fanns till försäljning) på >100 x fler kronor. Jag har köpt den här Viggen och jag tycker det är jäkligt skoj att blåsa omkring med den! Närmare än så kommer nog ingen av oss att få flyga förlagan... (Flak - som flugit två olika Viggensimulatorer på flottilj och har lite för mycket material om planet hemma...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 Nej, inte perfekt, men mycket bättre än så här iaf. En ren besvikelse tycker jag, och jag fick pengarna tillbaka utan att ens fråga om det. Tittar man på andra svenska kärror t ex SK60 och den kommande 37:an från I3D-teamet så är det rejäla skillnader mot för den här produkten. /BJK (Som har X antal timmar i alla versioner av 37SUL, Gripen MMT, Gripen PETRA, SAS MD-80, A320, Hkp11 och x antal timmar live flygning i förlagan......) Edit: Ja just det, har även typutbildad på samtliga versioner av fpl 37, utom på JA ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 fråga på viggen sim: i FS2004 när man fällt ut stället så vart den fruktansvärt nostung, ni som vet, är det så på riktigt med? lågfarts egenskaperna var inte skoj /b Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 Nej, när man fäller ut stället så fälls nosvingeklaffen ned och det ger i stället ett nos-upp moment, och för att kompensera detta så flyttar man ned neutralläget lite på vingrodren för att kompensera detta nos-upp (droping kallas det). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 Nej, när man fäller ut stället så fälls nosvingeklaffen ned och det ger i stället ett nos-upp moment, och för att kompensera detta så flyttar man ned neutralläget lite på vingrodren för att kompensera detta nos-upp (droping kallas det). ok, tack då stämmer inte modellen riktigt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 Nope ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 men ska göra ett nytt försök i kväll, får helt enkelt efterlikna tillståndet med trim (tyvärr så fanns ju vingklaffar med i modellen) vad skulle en typisk set-up på final vara, fart, AoA osv... bortse eller välj själv QNH, vikt mmm.. om det är öppna uppgifter såklart ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 *SMÅGARVAR ÅT BJK:S ANALYS* Lade in CFS 3 i veckan. Gilalsde det inte alls Har alfrig varit förtjust i VKII simar utan det åkte ut lika fort och skall nu säljas (någon intreserad så säg till) tillsammans med RAF Typhoon modulen. Har kikat på lock on eftersom Janes F15 är kört att köra under Xp Någon som har pejl på vart man hittar lockon på nätet??? Detta då jag alldeles för sällan är inne i stan och kommer åt Åhlens Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 men ska göra ett nytt försök i kväll, får helt enkelt efterlikna tillståndet med trim (tyvärr så fanns ju vingklaffar med i modellen) vad skulle en typisk set-up på final vara, fart, AoA osv... bortse eller välj själv QNH, vikt mmm.. om det är öppna uppgifter såklart ;) Tja, beroende på vikt så är väl jämviktsfarten för alfa 12 ca 300 km/h om jag inte missminner mig. Edit: säg 300 i stället så ligger du på rätt sida Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 men ska göra ett nytt försök i kväll, får helt enkelt efterlikna tillståndet med trim (tyvärr så fanns ju vingklaffar med i modellen) vad skulle en typisk set-up på final vara, fart, AoA osv... bortse eller välj själv QNH, vikt mmm.. om det är öppna uppgifter såklart ;) Tja, beroende på vikt så är väl jämviktsfarten för alfa 12 ca 325 km/h om jag inte missminner mig. Perfa ! ojoj va nirdigt detta börjar bli nu ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 *SMÅGARVAR ÅT BJK:S ANALYS* Lade in CFS 3 i veckan. Gilalsde det inte alls Har alfrig varit förtjust i VKII simar utan det åkte ut lika fort och skall nu säljas (någon intreserad så säg till) tillsammans med RAF Typhoon modulen. Har kikat på lock on eftersom Janes F15 är kört att köra under Xp Någon som har pejl på vart man hittar lockon på nätet??? Detta då jag alldeles för sällan är inne i stan och kommer åt Åhlens På CDon.com kostar den bara 89:- nu som info. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 men ska göra ett nytt försök i kväll, får helt enkelt efterlikna tillståndet med trim (tyvärr så fanns ju vingklaffar med i modellen) vad skulle en typisk set-up på final vara, fart, AoA osv... bortse eller välj själv QNH, vikt mmm.. om det är öppna uppgifter såklart ;) Tja, beroende på vikt så är väl jämviktsfarten för alfa 12 ca 325 km/h om jag inte missminner mig. Perfa ! ojoj va nirdigt detta börjar bli nu ! Gillar du svenskt så rekommenderar jag FSQuality´s SK60 med en svensk mod till, den är mycket bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 *SMÅGARVAR ÅT BJK:S ANALYS* Lade in CFS 3 i veckan. Gilalsde det inte alls Har alfrig varit förtjust i VKII simar utan det åkte ut lika fort och skall nu säljas (någon intreserad så säg till) tillsammans med RAF Typhoon modulen. Har kikat på lock on eftersom Janes F15 är kört att köra under Xp Någon som har pejl på vart man hittar lockon på nätet??? Detta då jag alldeles för sällan är inne i stan och kommer åt Åhlens På CDon.com kostar den bara 89:- nu som info. TAck.. redan beställt *ser fram emot paketet* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 *SMÅGARVAR ÅT BJK:S ANALYS* Lade in CFS 3 i veckan. Gilalsde det inte alls Har alfrig varit förtjust i VKII simar utan det åkte ut lika fort och skall nu säljas (någon intreserad så säg till) tillsammans med RAF Typhoon modulen. Har kikat på lock on eftersom Janes F15 är kört att köra under Xp Någon som har pejl på vart man hittar lockon på nätet??? Detta då jag alldeles för sällan är inne i stan och kommer åt Åhlens Jane's F/A-18 då? Kör inte du den? /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted February 3, 2005 Report Share Posted February 3, 2005 *SMÅGARVAR ÅT BJK:S ANALYS* Lade in CFS 3 i veckan. Gilalsde det inte alls Har alfrig varit förtjust i VKII simar utan det åkte ut lika fort och skall nu säljas (någon intreserad så säg till) tillsammans med RAF Typhoon modulen. Har kikat på lock on eftersom Janes F15 är kört att köra under Xp Någon som har pejl på vart man hittar lockon på nätet??? Detta då jag alldeles för sällan är inne i stan och kommer åt Åhlens Jane's F/A-18 då? Kör inte du den? /J Anser "Lock On" var mer intressant än Jane´s. även om deras spetsnos simulationer ( främst F 15E och F 18) var roliga. Dock är Jane´s diton gamla och ingen av dem var särskilt operativt realistiska, utan mest bara detaljerade för detaljrikedomens skull. Lock on är gudomligt vackert iaf. PM/SY-SIM rocks...samt "the real deal". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted February 4, 2005 Report Share Posted February 4, 2005 *SMÅGARVAR ÅT BJK:S ANALYS* Lade in CFS 3 i veckan. Gilalsde det inte alls Har alfrig varit förtjust i VKII simar utan det åkte ut lika fort och skall nu säljas (någon intreserad så säg till) tillsammans med RAF Typhoon modulen. Har kikat på lock on eftersom Janes F15 är kört att köra under Xp Någon som har pejl på vart man hittar lockon på nätet??? Detta då jag alldeles för sällan är inne i stan och kommer åt Åhlens Jane's F/A-18 då? Kör inte du den? /J nej faktiskt inte... Har du någon pejl på vart man kan få tag på den för vettiga pengar?? OCh har du pejl om det fungerar under Xp EDIT: Förresten Hur är Lock on i just stridsdelen Det jag ogillar med VVII sim är att det är lowtech Gillar att kunna släppa laserstyrda missiler och annat ,-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Celebrior Posted February 4, 2005 Report Share Posted February 4, 2005 Lomac har ett ganska avancerat stridssystem och det finns tillgång till en stor del av olika sorters robotar och missiler(ant-air, ant-ground, anti ship etc) att försöka sänka ett skepp är mycket underhållande. tyvärr finns det inte så många västplan med i spelet (A-10 och F-15), de flesta är ryska. Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 4, 2005 Report Share Posted February 4, 2005 a Viggen does not have flaps Rätta mig om jag har fel men AJ/SH/SF/SK har väl flaperons och JA klaff och skevroder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 a Viggen does not have flaps Rätta mig om jag har fel men AJ/SH/SF/SK har väl flaperons och JA klaff och skevroder? Jag har då aldrig sett några klaffar på fpl 37 mer än nosvingeklaffen och funktionen med dropingen på vingrodren. Och som du säger så är det skillnad mellan JA´s vingroder (dom är ihopkopplade mekaniskt) och övriga 37:ors (ej ihopkopplade och så har t om ytterrodren Fly By Wire (!) som överlagrar den mekaniska insignalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 a Viggen does not have flaps Rätta mig om jag har fel men AJ/SH/SF/SK har väl flaperons och JA klaff och skevroder? Jag har då aldrig sett några klaffar på fpl 37 mer än nosvingeklaffen och funktionen med dropingen på vingrodren. Och som du säger så är det skillnad mellan JA´s vingroder (dom är ihopkopplade mekaniskt) och övriga 37:ors (ej ihopkopplade och så har t om ytterrodren Fly By Wire (!) som överlagrar den mekaniska insignalen. Jag ska inte försöka svara på inlägg vid midnatt, utan att ha tagit något rejält uppiggande. Det var jag som blandade ihop saker och ting. AJS/SK har väl elevons (inte flaperons) och JA skilda höjd och skevroder (inte klaff och skev). Men jag kan säkert ha blandat ihop begreppen ännu en gång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 Lätt hänt! JA har mekaniskt ihopkopplade roder på var sida, och AJS-familjen har det inte. Man skulle kunna tro att det är tvärtom, men så är inte fallet. Således har i princip AJS fyra styrytor (vingroder) medan JA bara har två. Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 ...och självklart blandade jag ihop allting igen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.