Jump to content

HJÄLP: Vilken flygsimulator rekomenderar ni?


Fredrik|sthlm

Recommended Posts

Jag undrar kort och gott vilka nyare flygsimulatorer ni rekommenderar? MS Flightsimulator 2004? Något flygspel med trevliga stridsplan? Finns någon simulator med JAS 39 Gripen?

Så verklighetstrogna och snyggast gjorde flygsimulatorer/spel efterfrågas, även om det finns bra helikoptersimulatorer/spel.

 

Edit: Förtydligat ämne/Henke

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

om du vill ha underhållande flygning är IL sturmovik helt underbart. sovjetiska flyg på östfronten.

 

i alla fall om du tillhör dem som inte tycker det är kul att få in ett mål på radarskärmen, välja robot, skjuta och åka hem. nej en och en halv lång och MKT svettig luftduell skall det vara, vilket du får i detta spel. dock bör du kört flight-sim innan, då det krävs mycket bra flygkunskaper!

Link to comment
Share on other sites

Sen finns ju www.flightsim.com, men den är som namnet antyder mest inriktad på MS flightsim.

 

Är du ute efter civila simmar, så är MS Flightsim den mest avancerade och verklighetstrogna i mitt tycke.

 

"Bevis" för detta är ett par kompisar till mig som har lagt ner en hel del tid på flightsim, och fick chansen att prova att flyga i SAS flygsimmar (exakt kopia av en riktig cockpit), och började med ett helt anstängt plan, startade det, flög en sväng och landade...

Ingen av de är pilot sen innan, de hade bara en ruggig massa timmar i flightsim.

 

Sen finns det en massa virtuella flygbolag (tex SAS Virtual Airlines), och de pojkarna och flickorna är inte riktigt kloka! :D

 

Det finns även en Combat Flightsim 3 ute, den är svårflugen tycker jag iaf, men när man väl greppar det så... ;)

Link to comment
Share on other sites

EuroFighter Typhoon.

Flyg sim som utspelar sig i realtid. Du har 5 allierade piloter ( bl a en svensk) som ska möta det röda hotet...

Ganska fränt. Då Fi agerar, kan man höra om det på nyheterna (t ex polen invaderat). Sen hur snyggt själva spelet är, är det väl lite si o så med....

 

LÄNK

 

 

EDIT:(Det här med stavfel var ingen höjdare....)

Link to comment
Share on other sites

Sen finns ju www.flightsim.com, men den är som namnet antyder mest inriktad på MS flightsim.

 

Är du ute efter civila simmar, så är MS Flightsim den mest avancerade och verklighetstrogna i mitt tycke.

 

"Bevis" för detta är ett par kompisar till mig som har lagt ner en hel del tid på flightsim, och fick chansen att prova att flyga i SAS flygsimmar (exakt kopia av en riktig cockpit), och började med ett helt anstängt plan, startade det, flög en sväng och landade...

Ingen av de är pilot sen innan, de hade bara en ruggig massa timmar i flightsim.

 

Sen finns det en massa virtuella flygbolag (tex SAS Virtual Airlines), och de pojkarna och flickorna är inte riktigt kloka! :D

 

Det finns även en Combat Flightsim 3 ute, den är svårflugen tycker jag iaf, men när man väl greppar det så... ;)

Jag var Inne men var aldrig med i SASviritualairlines men jag flög online med dom och det var bland det roligaste jag nånsin har gjort på datorn.

 

en timmes flygresa från arlanda till Landvetter kändes som några minuter...hur kul som helst att själv prata på riktigt med ATC(Air Traffic Controler) men det var jävligt nervöst oxå då jag var nybörjare. "Ground, Skyexxpress024 redy to copy clearence to landvetter"

Link to comment
Share on other sites

Själv rekomenderar jag X-Plane. Eftersom X-plane beräknar luftströmmarna över planet i realtid så ger det mycket bättre resultat än vad andra flygsimulatorer, där flygegenskaperna är hårdkodade, ger. Det medför också att man kan slänga in en egentillverkad modell och direkt få verkliga flygegenskaper.

 

Kolla in screenshots och ladda ner en demo på http://www.x-plane.com .

Link to comment
Share on other sites

Själv rekomenderar jag X-Plane. Eftersom X-plane beräknar luftströmmarna över planet i realtid så ger det mycket bättre resultat än vad andra flygsimulatorer, där flygegenskaperna är hårdkodade, ger. Det medför också att man kan slänga in en egentillverkad modell och direkt få verkliga flygegenskaper.

 

Kolla in screenshots och ladda ner en demo på http://www.x-plane.com .

mdn. DU ÄR EN ÄNGEL!!!!!!!!!!!!! :rocketl::):D:((:wub:

 

som jag letat efter detta program!

 

TACK TACK TACK....

 

 

nu ska här byggas... en gripen i jumbujetstorlek var beställd hörde jag....

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som har provat FM;s flygsimulatorer? =) Fan å få prova en sådann!  :D

Jo då, JA-SULan med nya visulatorn + MMT (JAS39). Det var väl kul, särskilt JA-SUL.

För den som inte förstått det är det stor skillnad mellan dessa och det man har hemma på PCn. Men är syftet bara att leka någon timme eller spela mot andra duger PCn gott och väl för de flesta av oss.

 

Även FV ägnar sig åt "nätverksspel" på FLCS- Flygvapnets Luftstridssimuleringscenter:

foto05.jpg

De simulatorer som finns där har inte samma realism i kabinen som FMS och MMT (eller SUL-JA37), utan används som namnet antyder för att öva luftstrid (BVR-strid).

Link to comment
Share on other sites

Det går även bra med visuell strid. Några polare, några bärs och sedan kör man "Kungen av Gotland". Alla startas ovanför Gotland och sedan pangar man på varandra tills det bara är en kvar. :D

Link to comment
Share on other sites

Det går även bra med visuell strid. Några polare, några bärs och sedan kör man "Kungen av Gotland". Alla startas ovanför Gotland och sedan pangar man på varandra tills det bara är en kvar. :D

Tar med mig en back och joinar nästa gång!! B)

Link to comment
Share on other sites

LOMAC (Lock On, Modern Air Combat) släpps snart, dvs de inom närmsta månaderna. Gjort av samma utvecklare som gjorde IL-2 Sturmovik, vilket högst troligtvis betyder bra kvalité. Jag skall definitivt titta närmare på denna sim.

 

Innehåller tyvärr inga jasplan men däremot många andra godbitar

Link to comment
Share on other sites

men finns det någon bra simulator som har med något jasplan?

Inte vad jag känner till.

I EF2000 fanns JAS som motståndare, och sedan fanns det något tillägg till NATO-fighters eller vad nu spelet hette där man kunde flyga JAS i polska färgerna.

Men detta var för måååånga år sedan (1996?) när jag höll på med sådant. Jag provade bara EF2000 så det andra kan jag inte utala mig om.

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som har provat FM;s flygsimulatorer? =) Fan å få prova en sådann!  :)

Min polare har kört en viggensimulator på någon flottilj. Kommer ej ihåg vilken. Han tyckte det va skitkul och inte alls så svårt som man skulle kunna tro. Han klarade både start och landning med lite hjälp. Men det är ju bara en simulator dock.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Ny 37:a till FS2004

 

Ser hyfsad ut, dock finns det några teknikaliteter som inte stämmer, t ex yttre laster på dom olika versionerna, inre landställsluckor ute tillsammans med H-stället och nosvingeklaffen ska alltid vara nere när stället är nere.

 

 

 

Huvudsidan med mer screenshots, bl a på Blå Petter !

Link to comment
Share on other sites

Ny 37:a till FS2004

 

Ser hyfsad ut, dock finns det några teknikaliteter som inte stämmer, t ex yttre laster på dom olika versionerna, inre landställsluckor ute tillsammans med H-stället och nosvingeklaffen ska alltid vara nere när stället är nere.

 

 

 

Huvudsidan med mer screenshots, bl a på Blå Petter !

Snyggt. För sådana som mig som ritar och målar,analogt alltså, flygplan så är simulatorer ett smidiagare sätt än tre-vy skisser och plastmodeller då man här kan fundera ut en vy och sedan frysa den i i ettt screenshot. Får nog titta lite på det där.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...