Jump to content

Genomförda ungdomskurser

Recommended Posts

Var i Ånn förra veckan :lala:

Riktigt rolig kurs, 5 nätter och 6 dagar i fällt. Under dessa dagar gick vi ca 10 mil i fjällmiljö och var utna mat i ca 39 h det var nämligen en överlevnadskurs. Riktigt trevlig kurs kan verkligen rekomendera den om man känner att man har fysiken att klara den.

klart man gått ungdomskurser :)

FBU LK1 överlevnad, falsterbo v 24-25

ledarskapskurs 1, FRO, källviken v 29-30 (bästa kurs jag någonsin gått! rekommenderas! enbart ledarskap :D och vilken sammanhållning..)

FBU fjällkurs ånn v 31 (gick grundkursen, måste varit den mest omilitäriska kurs jag varit på.. men kul ändå :D )

som sagt, rekommenderar verkligen FROs sommarkurser, de är helt klart bäst. gå med i FRO och sök nästa sommar!

:lala:

mvh Lisa

Hallå, slöskallar! :D

Jag besökte Marinen Sommarskola på Känsö och ni såg att ha väldigt mycket kul. Inte lätt att segla valbåt, va... :D

Och FV-ungdomarna från Såtenäs (?) som ytbärgades med helikopter en dag - hmmm. Det är inget ni skulle vilja skriva och berätta för oss gamlingar?? SÄTT AV! PLATS VID TANGENTBORDET! :D

:baskerKav:

själv var jag anmäld till ånn v31, men åkte till ACE i italien...

Har förmodligen aldrig väntat så mycket under 3 veckors tid... :((

Men d va bra på det hela taget...

OT:Bättre för mej åtminstonde än den avdra svenska kadetten som bröt benet dag 2 o utforskade allla italienska trappor på kryckor..:oT :D

Hallå, slöskallar!  :D

Jag besökte Marinen Sommarskola på Känsö och ni såg att ha väldigt mycket kul. Inte lätt att segla valbåt, va... :D

Och FV-ungdomarna från Såtenäs (?) som ytbärgades med helikopter en dag - hmmm. Det är inget ni skulle vilja skriva och berätta för oss gamlingar?? SÄTT AV! PLATS VID TANGENTBORDET!  :lala:

:banana

På F4 kurs fick vi bl.a agera skademarkoöer på lottornas slutmanöver,åka hkp10,gå en fjällmars,kolla på viggenkärror,exercera,kolla på en demonstration av flygbassäk och skjuta lite...

Grymt kul saknar det fortfarande :)

Fast på andra orter gjordes säkert andra saker...

Guest Fågel Fenix

Just nu är jag sitter jag och är väldigt besviken på mig själv pga att jag inte ens anmälde mig till några av alla de underbara kurser som fanns nu i sommar. :lala:

Själet: Har hittat en hjärtevän. Usch! Så j*vla tagiskt! Innan jag träffade min kära hona så sa jag att kärleken inte skulle få påverka min "relation" till FBU och kurser mm. Men uppenbarligen har den ju gjort det! :D:banana

Och som lök på laxen var detta sista sommaren jag kunde ha gått några kurser på för nästa rycker jag in...förhoppningsvis... :D

//Högberg---lite purken

Måste ju bidra lite med minnen från Sjövärnskåren.

Jag gick MG2 nu i sommar, gick kurs Pk (3:e året) det är mämligen då det roliga händer för oss som går på Märsgarn.. Vi får köra 200-båt.. Det finns säkert någon lite äldre (host gammal host) som var med under den tid då de andvändes inom kustartilleriet :banana

Hur som helst så var jag en av fem som hade turen att hamna på Transportbåt 231 under 2,5 veckors tid.. Under den tiden lärde vi oss att framföra dessa stora "plåtlådor" i sthlms skärgård... Vi har fått uppleva att det finns en hel del puckon i skärgården som inte tar hänsyn till någon.. en gång var vi tvungna att upphäva farten ganska snabbt pågrund av att vi var nära på att köra över en gammal gubbe i en liten träeka som drog rakt ut framför oss, från vänster så att det var han som skulle väja.. detta mitt i furusundsleden..

Det var dt jag kom på att skriva nu... Bengtsson kommer säkert att fylla på när han har vaknat från den dvala han verkar befinna sig i...

/Thern

låter trevligt. jag gick ut pk på mg2 förra året och vågar jag lova att 283 var den bättre modellen av transportbåtarna på märsgarn. varför? en extra motor som ändå inte gjorde båten det minsta snabbare, bara tyngre och trängre i motorrummet. däremot var det en viss fördel vid tilläggningar. vi hade kaffebryggare och mycket skönare sovutrymmen, internradio, navigationsbrygga. inte minst, så hade vi de två bästa befälen ombord.

ni hade säkert också jävligt skoj på er båt =) fick ni också skjuta salut på skeppsholmen? och gjorde ni också "våldsam landstigning" mitt bland alltid-redo-scouterna på vässarö?

FBU fjällkurs ånn v 31 (gick grundkursen, måste varit den mest omilitäriska kurs jag varit på.. men kul ändå :) )

Halloj! Det blir ju vad man gör den till! 3. grp gick ju inte direkt in för sakerna! eller hur? jag tycker att det var en mycket trevlig kurs!!

hehe ok, 3e grupp tog det VÄLDIGT lugnt... :D

vi kallade det stridsvärdeshöjande vi, tex att sitta flera timmar på sylstationen och spela kort, käka godis och ha det väldigt trevligt...

hehe sista dagen hade befälen slagit vad om vår grupp skulle komma i tid till storulvån... vilket vi för en gångs skull gjorde! så Lt F blev 10 kr rikare :P

men du har helt rätt, kursen var mycket trevlig!! :)

Har förmodligen aldrig väntat så mycket under 3 veckors tid... :D

Väntat?? Nej nu blir jag jättenyfiken! Jag var ju där förra året, ACE Italien..

Hade ni lika mycket studiebesök och city-tours som vi? Bodde ni på kadettskolorna i Milano och Neapel?? Vi spenderade iaf ett stort antal timmar i den gröna militärbussen... :)

Men j*vligt kul hade vi!! :)

Har du tid att klottra ned en liten rapport??

Mvh Wagner

låter trevligt. jag gick ut pk på mg2 förra året och vågar jag lova att 283 var den bättre modellen av transportbåtarna på märsgarn. varför? en extra motor som ändå inte gjorde båten det minsta snabbare, bara tyngre och trängre i motorrummet. däremot var det en viss fördel vid tilläggningar. vi hade kaffebryggare och mycket skönare sovutrymmen, internradio, navigationsbrygga. inte minst, så hade vi de två bästa befälen ombord.

ni hade säkert också jävligt skoj på er båt =) fick ni också skjuta salut på skeppsholmen? och gjorde ni också "våldsam landstigning" mitt bland alltid-redo-scouterna på vässarö?

Jag hade Lt Isberg som chief på min båt så vi fick titta lite på 283, den låg nere på muskö under årets skola... Den är ju rätt häftig... Kan erkänna att det vore skönt att haft navbrygga... Pk var lätt roligaste kursen... vi fick tyvärr inte köra nån landstigning på vässarö... :dong:

men vi var där och såg flaggan som ni lämnade förra året... Vi lämnade en plugg som befälen hade mixtrat lite med.. och den där som styr allt där uppe trodde det var en tärs.. i trä... Salutskutning på skeppsholmen var grymt roligt... jag var marsch befäl, lagom nervöst när man kommer nergående med alla där framför alla.... och det trycket som blir när man drar av första kanon... trodde jag skulle trilla....

/Thern

Edited by Sjvk

hehe, kul o höra lite om hur du hade det. jag hade också isberg. hade även rockström hette väl kc? två riktigt bra befäl.

själv stod jag vid andra kanonen tror jag. visst lät det. det var jäkligt kul, men fan va det lukta. som tor himself la av en.

vad gör du nu då? har du några framtida militära planer? gå ik på mg? klass 8-intyg? alltid kul att höra från folk på mg2. dock lite synd att allt blev så mycket lalligare åren efter oss. vi hade det hyffsat hårt under fk, vilket ni inte hörde förstod jag. men det var fel. det är en jävla skillnad på svk och lump vilket vår kc då inte hade förmågan att inse.

hur var gkarna i år då? lika förvirrade som vi, ni var? =)

mvh Fredrik

hehe, kul o höra lite om hur du hade det. jag hade också isberg. hade även rockström hette väl kc? två riktigt bra befäl.

själv stod jag vid andra kanonen tror jag. visst lät det. det var jäkligt kul, men fan va det lukta. som tor himself la av en.

vad gör du nu då? har du några framtida militära planer? gå ik på mg? klass 8-intyg? alltid kul att höra från folk på mg2. dock lite synd att allt blev så mycket lalligare åren efter oss. vi hade det hyffsat hårt under fk, vilket ni inte hörde förstod jag. men det var fel. det är en jävla skillnad på svk och lump vilket vår kc då inte hade förmågan att inse.

hur var gkarna i år då? lika förvirrade som vi, ni var? =)

mvh Fredrik

när vi sköt så blåste det bort mot grand hotel så vi slapp lukten.. 8-/ rockström fick jag aldrig en riktigt bra uppfattning om vad han hade för uppgift i år... han bara var där... jag hade iaf kapten Kindgren som Båtchef och kc... kapten Petrak var Sc.. närmast lär det väl bli lumpen.. får dock se, om jag rycker in efter sommaren ska jag gå Lk (Ik är tydligen omdöpt...) men efter det får jag se om jag vill gå vidare till Yof eller nåt... det ger sig då... årets gekisar hade det riktigt hårt... speciellt när de var ute i fält.. det var omgrupperingar och flyttning av läger mitt i natten plus en marsch på ca 8 km efter tidig morgon och olika uppgifter som skulle lösas efter hand de kom fram... i början var dem riktigt förvirrade... det var en som åkte hem när de hade kommit ut till ön, han åkte hem direkt.... "hemlängtan.." :dong:

så de var lite lagom förvirrande... :blink:

/Thern

ACE 2003 Italien :Malaj:

Vi bodde till att borja med på militärskolan Teueile (stavning?) i milano.. Hade där 2 italienska kadetter med oss..

Kollade på alla (10 iaf) kyrkor o fort i milano. Riktigt fint ställe..

det var under en fotbollsmatch här som Sven the swede döptes om till skippy pga benbrott

Drog vidare till officersakademin i modena för att titta på akademin o träffa italiens utbildningsgeneral (hans egen engelska översättning)

Vet sen inte vad han trodde då jag var den ända med swedish army på namnbrickan... För jag fickl en stor träsköld med ett förbandsvapen på tillsammans med orden "congratulations to the promotion"

Sedan var det vidare till neapel o nutziatella. Låg i grymmaste slumkvarteren.

Kollade på en massa kulturella ställen o var en heldag på capri island. B)

@ kb2004 Hälsade Kn Gustavsson han kom ihåg dej o hälsade tbax.

Vilken ialienare hade befälet när ni var nere? Vi hade Lt Castellano,. Han hade noll koll på allt...

De engelska o kanadensiska befälen fick styra upp allt...

O vi hade väl i snitt tre timmars väntan om dagen... plus ca 35 timmar i buss..UTAN AC MED 37 GRADER SOM NORMTEMP O 45 SOM MAX:=o

Halloj! Det blir ju vad man gör den till! 3. grp gick ju inte direkt in för sakerna! eller hur? jag tycker att det var en mycket trevlig kurs!!

Var Grp Chef i 3e grupp. Tar på mig ansvaret att det gick lite lungt till.

Fanns ingen anledning enligt min åsikt att göra en fjällsemester till någon " kommma först tävling" Vi njöt av naturen och tog vara på tillfället att vara på det Jämtländska fjället. Innan kursen började så påpekade kurschefen att den "militäriska disciplinen" skulle vara låg, han sa bla "Ni är här för att lära er att gilla fjället".

Ni hade säkert väldigt roligt, alltid skönt att gå upp 4h innan angiven tid och köra språngmarsh till angivet mål samt att ha den svagaste personen längst bak i ledet (haltande och med tung-packning) Det är ju så "combat" :baskerHV:

Edited by WaLen

Har man sett, grpch WaLen har hittat hit! ,O

Vår patrull var ju klart mest "combat" :D , eller vad säger du?

Ett uttryck som tydligen kunde användas till mycket

-Åh en gurka!! DET är riktigt combat! :D

(citat från middagsbordet)

Men som sagt, det var en mycket trevlig kurs. :banana ;)

Kan väl inte blir annat med en sån cool kurschef, med mössan på sned och knallröda strumpor :banana

Vår patrull var ju klart mest "combat" :) , eller vad säger du? 

-Åh en gurka!! DET är riktigt combat! :D

SJälvklart inte vår patrull var väl mest combat ,eller?

grupp2 rules

MVH BUBBA

OBS combat med saltad mat, stora skor (själv har jag storlek 300), osv osv

Edited by Gustafk

Har man sett, grpch WaLen har hittat hit! :lol:

Vår patrull var ju klart mest "combat" :wub: , eller vad säger du? 

-Åh en gurka!! DET är riktigt combat! :navy:

Men som sagt, det var en mycket trevlig kurs. :wub: ;)

Kan väl  inte blir annat med en sån cool kurschef, med mössan på sned och knallröda strumpor  :)

Japp Lajsen wallén är här !! :banana =) Självklart var vår grp mest "combat" ,O

Edited by WaLen

synd att ni inte fick ha rockström då. han var riktigt bra. geckiasarna är alltid lika gulliga. hur många var ni som till slut hade gjort alla 3 år?

vad tänker du försöka bli i lumpen då? tips är iaf att ha en vilja om var du vill komma i lumpen innan du mönstrar, annars sätter dom dig var som helst...

Rockström är cool.. :banana vi var 19 stycken modiga själar som vågade oss ut till ön i år och som genomförde kursen...

Tror att det blir Pb-Svep... det är ett bra tips... får ju göra så gott jag kan och vara bestämd....

Tjena alla Ånn:are, grundkursen var ju rätt kul asså, tänker då inte så mycket på kursen utan mer på alla roliga personer som va där.

Det här snacket med vilken grp som va bäst e bara att lägga ner, alla vet ju att grp 2 krossade allt motstånd, eller va sägs "kj" :2guns:

:unsure: grp 2 :winner:

:huh: panben e det som gäller

Kraft, ULv

PS. bilderna kommer när ja kommer hem nästa gång, sitter ju uppe i Arvidsjaur nu.

Det här snacket med vilken grp som va bäst e bara att lägga ner, alla vet ju att grp 2 krossade allt motstånd, eller va sägs "kj" :lol:

:(( grp 2 :camo:

:(( panben e det som gäller

Kraft, ULv

PS. bilderna kommer när ja kommer hem nästa gång, sitter ju uppe i Arvidsjaur nu.

Alltså, det där med KJ-flaggan var enbart till för att dissa er! :D

Sen vilken grp som var "bäst", är ju löjligt. Gå med i scouterna där kan du tävla om allt, vem som äter snabbast och vem som kommer först till matbordet osv :((... Gp2<---- "host" grp2 vart tog er lilla flagga ivägen?

:(( // Wallén FBU/HVu U56