Jump to content

Permissionsuniformen M/87

Recommended Posts

Jag tänkte hämta ut en permisuniform såhär några dagar innan man får baskern så man kan se lite fin ut.

Det jag dock undrar är om man kan få ut den vita kortärmade skjortan att använda utan kavajen. Detta inte minst pga värmen som just nu sveper över större delen av vårt land.

Vad är det som gäller?

Får man vara utomhus utan att ha själva kavajen på sig?

Kan man kavla upp ärmarna på den vanliga skjortan?

Slips?

Jag har försökt tolka det som står i UniR men där står det lite luddigt.

MVH

Tobias

Edit: Information kom till min attension.

Ja UniR FM är lite snårig. Min tolkning:

Ja, så länge det rör sig om enskilt uppträdande och väderleken kräver lättnad av klädseln.

Ja, ärmarna får kavlas upp ovanför armbågarna.

Slips?

Slips måste bäras till den långärmade skjortan (oavsett uppkavling), men inte till den kortärmade (förutsatt att skjortan bärs som yttersta plagg).

Hur ligger det till med den här permissionsuniformen m/87 egentligen, vilka får använda den, när får den användas, vem tvättar den, hur får man ut den och varför har jag ingen redan?

Just fan, har inte ryckt in. Nåja, stryk sista frågan. :P

Vilka får använda den?

Endast svensk militär personal får bära FM:s uniformer. Inom marinen* och flygvapnet används uniform m/87 och inom armén används uniform m/87 A. Den förstnämnda är mörkblå och den senare är stålgrå. Så i princip får du använda den samma dag som du rycker in, dock inte om den inte är anbefalld klädsel och det är den nog inte vid inryck.

När får den användas?

Inom tjänsten får och måste du använda den när du blir tillsagd att använda den. :)

Utom tjänsten får du använda m/87 efter eget val. Kom då ihåg att en uniform förpliktigar - du bör inte vakna i fyllecell med m/87. UniR FM gäller även utom tjänsten.

Stridsuniformen däremot får endast användas utom tjänsten vid resa till och från tjänstgöringsplatsen.

Vem tvättar den?

Du.

Hur får man ut den?

Som vpl får du ut den genom att du beordras hämta ut den från förråd... Nä, jag vet inte vad som gäller nu, på min tid fick bara vissa ut m/87. Till högvakten fick jag låna en från förrådet på Almnäs. När jag tjänstgjorde på ÖB-konferans fick jag ut en från mitt lokala förråd som jag sen fick behålla till MUCK. Nuförtiden ska alla vpl få ut m/87, eller?

För Yoff/Resoff gällde det förut att man var tvungen inskaffa m/87 själv (dvs köpa uniformen i personalbutiken). Från och med i år får Yoff/Resoff m/87 (eller m/48 för flottan) gratis.

Allt du behöver veta (nästan) står i UniR FM

*flottan använder uniform m/48 som daglig dräkt och m/87 som vardagsdräkt.

Jag fick inte tvätta min själv, detta pga av att uniformen är ganska dyr (som allt annat inom FM) o risken att göra fel är ganska stor.

Det var bara att lämna in den....

Ja UniR FM är lite snårig. Min tolkning:

Ja, så länge det rör sig om enskilt uppträdande och väderleken kräver lättnad av klädseln.

Ja, ärmarna får kavlas upp ovanför armbågarna.

Slips?

Slips måste bäras till den långärmade skjortan (oavsett uppkavling), men inte till den kortärmade (förutsatt att skjortan bärs som yttersta plagg).

Tack för svaren!

Jag hämtade ut min m/87 i onsdags och frågade då om jag kunde få ut den kortärmade skjortan också. Detta fick jag emmelertid inte då denna visade sig vara en skjorta som gavs ut till musikkårerna (eller vad det nu var). Men förrådskillen sa att det gick bra att köpa en, vilket jag starkt överväger att göra.

Enligt mitt PB så skulle man ha hylsor på axelklaffarna på den vita skjortan om man inte bar kavajen. Dessa hylsor fick jag aldrig ut vilket resulterade i att jag fick åka hem brytandes mot UniR FM.

Jag åkte hem i den långärmade skjortan uppknättp i halsen , utan slips och uppkavlade ärmar vilket jag vet är fel men vad ska man göra när man tvingas sitta i en buss utan AC en dag som denna?

Hur ligger det till med den här permissionsuniformen m/87 egentligen, vilka får använda den, när får den användas, vem tvättar den, hur får man ut den och varför har jag ingen redan?

Just fan, har inte ryckt in. Nåja, stryk sista frågan. :P

På P7 får vi säga till adjutanten om vi vill ha ut en vilket brukar gå helt utan problem. Med andra ord så får du inte ut någon "automatiskt". Detta är ett bra system enligt mig då permisuniformen sällan används av vpl vilket skulle resultera i att det hänger en massa m/87 och åldras i logementen.