Jump to content

Sverige invaderar Baltikum

SERG. B

Recommended Posts

Nu har jag hört något som gjort mig väldigt konfunderad och eftersom jag vet att det finns mycket välinformerade och duktigt pålästa personer här på forumet så måste jag bara fråga.

Hörde från en läkare som arbetat på marinbas Ost och han sa att han undersökt soldater från fd Kustartilleriet i syfte att se om de hade en tillräkligt bra hälsa för att klara en överfärd till baltikum. Överfärden skulle ske i fall Ryssland skulle få för sig att vilja ta tillbaka de gamla baltstaterna. Detta sågs som ett direkt hot mot Sverige och i förebyggande syfte så skulle Sverige skicka över trupper till baltikum.

Har också fått dessa uppgifter konfirmerade från annat håll men kommer inte ihåg från var dock.

Finns det någon sanning i detta uttalande

Jag har aldrig hört talas om detta och jag har ändå legat i Amfibiekåren och på Amfskytte, har dessutom svårt att se att man skulle skicka över oss i strb 90an som inte går bra på hav (självupplevt under SR 02)

tackar så mycket för svar

Fast nu är det väl så att man måste ha ett kontrakt där det står vart man ska skickas/kunna skickas om man i svensk uniform ska utanför rikets gränser.

Och vadå undersökt om dom har tillräcklig hälsa att skickas till Baltikum, vi har väl redan skickat officerare dit och en hel massa värnpliktiga var i Polen för något år sedan och vi skickar soldater till Balkan och Kongo.

Jag har också varit i Baltikum (civilt) men det var ingen som behövde kolla mig om jag klarade resan..

Tycker det luktar rykte och falsarium...

Ja jag tyckte också att det lät skumt när jag hörde det men eftersom jag har hört det från två helt oberoende källor så kan man ju börja undra.

Vad gäller undersökningen av de värnpliktiga så kanske det gällde hur lätt man blir sjösjuk eller om man var i så bra skick att man skulle klara av att strida när man kommer fram.

Vad gäller kontrakt så är det väl så att höjer Sverige beredskapen eller det blir krig så kan man väl bli skickad vart som helst

"Måste man ha speciellt bra hälsa för att klara en överfärd till baltikum?"

hälsa och hälsa vet jag inte men det är inte alla som skulle känna sig så bra efter x antal timmar instängd i en stridsbåt i grov sjögång precis

Nej man kan inte bli skickad vart som helst eftersom det är Sverige och bara Sverige som ska försvaras.

Vad gäller att kolla om man är i "stridbart" skick kollas på mönstringen och sedan är det väl upp till plutchefen eller enskilld soldat. (ni förstår vad jag menar).

Och jag har svårt att tänka mig att man skulle bli mer sjösjuk på östersjön en vad man blir längs svenska kusten.

Och det är väl inte direkt så att man kollar om dom som ska ner till t.ex Kongo har problem med flygskjuka.

Nu har jag hört något som gjort mig väldigt konfunderad och eftersom jag vet att det finns mycket välinformerade och duktigt pålästa personer här på forumet så måste jag bara fråga.

Hörde från en läkare som arbetat på marinbas Ost och han sa att han undersökt soldater från fd Kustartilleriet i syfte att se om de hade en tillräkligt bra hälsa för att klara en överfärd till baltikum. Överfärden skulle ske i fall Ryssland skulle få för sig att vilja ta tillbaka de gamla baltstaterna. Detta sågs som ett direkt hot mot Sverige och i förebyggande syfte så skulle Sverige skicka över trupper till baltikum.

Har också fått dessa uppgifter konfirmerade från annat håll men kommer inte ihåg från var dock.

Finns det någon sanning i detta uttalande

Jag har aldrig hört talas om detta och jag har ändå legat i Amfibiekåren och på Amfskytte, har dessutom svårt att se att man skulle skicka över oss i strb 90an som inte går bra på hav (självupplevt under SR 02)

tackar så mycket för svar

Man invaderar väl inte Baltikum med stridsbåt 90....... :camo::((

Fast nu är det väl så att man måste ha ett kontrakt där det står vart man ska skickas/kunna skickas om man i svensk uniform ska utanför rikets gränser.

Absolut inte, är man krigsplacerad och det är krig så gör man som man blir tillsagd. Om Sverige försvaras bäst från Finlands kust så får man snällt kriga på Finlands kust etc.

Det där med tillräckligt bra hälsa låter inte rimligt. Men ryktet eller vad man skall kalla det kan komma från Carl Bildts uttalande.

Statsminister Carl Bildt proklamerade att balt-staternas självständighet var så viktig för Sverige att om denna självständighet hotades så avsåg sverige att aktivt skydda dem, även militärt. Uttalandet irriterade så klart många utomlands, och fick så klart många på hemmaplan att sätta i halsen. Dom flesta var dock säkra på att det bara var stora ord, och om Ryssland/Sovjet hade tagit tillbaka de ny staterna hade Sverige inte gjort nånting. Men han sa det iallfall, och vad vet jag, det kanske fanns vissa planer på att ge militärt stöd, kanske med jägare etc.

nee jag har svårt att tänka mig att svenska värnpliktiga får strida utanför rikets gränser.

De värnpliktiga som hade slutövning i Polen fick ju låtsas mucka först och sedan skriva på något.

Det är ju bl.a en av anledningarna till att Frankrike inte har kvar värnplikten.

Med sjögång så tänkte jag nog mer att klarar du att åka danmarks/englands/finlands färja så klarar du nog att åka till Baltikum

nee jag har svårt att tänka mig att svenska värnpliktiga får strida utanför rikets gränser.

Du kan ha rätt i fredstid. Men i krigstid så krigas det där det behövs, det är ju självklart. Allt annat är otänkbart, så helt otroligt omöjligt att det inte ens går att tänka på. Sverige har krigat mycket genom historien och sällan har det varit inom gränserna.

Senast svenska värnpliktiga stod på främmande kust var väl 1918. Och observera att detta var ju fredstid per definition.

"

A Swedish expeditionary force, supported by heavy naval units, was

stationed at Aland during the winter 1917/1918. The aim of this

expedition was ostensibly to preserve peace on the islands by disarming

both sides (the Red and the White) in a potential civil war. This was

done; however, I would imagine (although that was not said) that this

was also intended to emphasize Swedish interest in, or claims to, the

Aland islands.

"

&

"I gott vapenbrödskap angrep ryssarna och de röda skyddskåristerna vid Godby, men slogs tillbaka. Förhandlingarna om att ryssarna skulle lämna valplatsen kom ånyo i gång.

Innan någonting definitivt hann ske uppträdde på de vitas kommandoplats några svenska sjöofficerare. De hade sin regerings uppdrag att verka som medlare. En svensk trupp landsteg samtidigt på Eckerö. Bakom denna överraskande intervention av en tredje part låg en målmedveten politisk vilja. Företaget annonseras visserligen som en humanitär operation med syfte att skydda befolkningen mot onödiga lidanden, men den var också något annat.

Enligt planerna var det meningen att först förmå de finländska vita att lämna sina vapen och låta sig transporteras genom Sverige till det vita Finland, varefter också ryssarna skulle ge sig av.

Den svenska interventionen avvecklades stillsamt när tyskarna inledde sin hjälpaktion till det vita Finland genom att också för sin del landsätta en trupp på Eckerö.

Svenskarnas intervention väckte i Finland både häpnad och förbittring. När medborgarna där hade gripit till vapen för att stärka den nyvunna självständigheten genom att driva bort ryssarna, avvisade det officiella Sverige varje form av deltagande. Inte ens transitering av vapen tillåts. Men väl fann man det lämpligt att utveckla militär aktivitet i syfte att besätta och med sig förena en del av grannens territorium."

Detta är ju en av anledningarna till att Sverige skänker en stor mängd militär materiel till Baltikum; så att dom ska klara sig lite längre om ryssarna anfaller, så att Sverige får lite mer tid på sig att mobilisera.

Edit: DOH!! Stavfel. Tack 106!

Läs Regeringsformen kap 10 § 9:

"Regeringen får insätta rikets försvarsmakt eller del därav

i strid för att möta väpnat angrepp mot riket. Svensk väpnad

styrka får i övrigt insättas i strid eller sändas till annat

land endast om

1. riksdagen medgiver det,

2. det är medgivet i lag som angiver förutsättningarna för

åtgärden,

3. skyldighet att vidtaga åtgärden följer av internationell

överenskommelse eller förpliktelse som har godkänts av

riksdagen."

Gäller det att möta väpnat angrepp mot Sverige kan alltså Försvarsmakten agera utanför Sveriges gränser.

Detta är ju en av anledningarna till att Sverige skänker en stor mängd militär materiel till Balkan; så att dom ska klara sig lite längre om ryssarna anfaller, så att Sverige får lite mer tid på sig att mobilisera.

Baltikum, inte Balkan.

På Balkan har vi å andra sidan fredsbevarande trupp (en bataljon plus diverse andra enheter), vilket även Ryssland har.

Är samtliga Baltländer fullvärdiga medlemmar i NATO nu?

Nej, en snabb sökning på www.nato.int gav följande svar:

NATO: The 19 NATO Member Countries

Tycker det verkar otroligt att svensk personal skulle skickas till Baltikum för att möta upp något som skulle kunna tolkas som ett hot. Kännde de inte sig motiverad att fortsätta mot sveriges gräns innan så lär de göra det då.. Hade de förklarat krig mot baltstaterna OCH Sverige så tror jag inte regeringen hade tvekat. Men, nja, jag är skeptisk...

De värnpliktiga som hade slutövning i Polen fick ju låtsas mucka först och sedan skriva på något.

Det är ju bl.a en av anledningarna till att Frankrike inte har kvar värnplikten.

Med sjögång så tänkte jag nog mer att klarar du att åka danmarks/englands/finlands färja så klarar du nog att åka till Baltikum

Vet inte om du själv var i Polen men jag som var där med Amfibiekårens ATU behövde i alla fall inte "låtsas mucka" sen kan du ju provsitta en stridsbåt 90 i grov sjögång någonstanns ute på Östersjön innan du uttalar dig ( en av de märkbara skillnaderna mellan en stridsbåt och en finlandsfärja är att fönstrerna på en stridsbåt är oerhört små nere i transporten och det får en att må mer illa eftersom man inte ser horisonten)

"Man invaderar väl inte Baltikum med stridsbåt 90....... "

Ja har du några andra båtar/fartyg på lager som lämpar sig bättre, försvarsmakten har det i alla fall inte.

Nej man kan inte bli skickad vart som helst eftersom det är Sverige och bara Sverige som ska försvaras.

Vad gäller att kolla om man är i "stridbart" skick kollas på mönstringen och sedan är det väl upp till plutchefen eller enskilld soldat. (ni förstår vad jag menar).

Och jag har svårt att tänka mig att man skulle bli mer sjösjuk på östersjön en vad man blir längs svenska kusten.

Och det är väl inte direkt så att man kollar om dom som ska ner till t.ex Kongo har problem med flygskjuka.

Lite skillnad eftersom de som åker ner till Kongo inte kan komma in i strid precis när de gått ur planet. En trupp som landsatts i Baltikum måste ha ett helt annat stridsvärde. Om man klarar en överåkning kan man inte se på pliktverket och det kan man nog inte göra någon annanstans heller, bara tidigare erfarenhet i stridsbåt kan nog avgöra

Lite skillnad eftersom de som åker ner till Kongo inte kan komma in i strid precis när de gått ur planet.

På Balkan (eller var det Libanon?) har flygplatsen råkat ut för granat-/raketbeskjutning när de precis landat, räknas inte det?

Ja, Danmark kunne iofs ha en roll att spela i denna frågen, vi har ju oxå en hand med att utbilda nya hemvärnsförband i dom tre ländarna.

Nu tänkte jag bara på om inte man kunne ersätta ordet "invasion" med "infiltration"?

Syftet skulle då vara att hjälpa till med att höjda moralen i den enskilda befolkning:

Sabotage, propaganda och mera utbildning i en evt krigssituation?

Hmmm. Detta är ju bara en teori :ak:

Skall man över till baltikum och har möjlighet att åka över Åland och ner längs finska skärgården så funkar det säkert bra att åka StrB 90 till baltikum. Inte under alla väderförhållanden naturligtvis och inte i 40 knop, men upp till någon meters sjöhävning är inga problem.

Nu beratter du i o f s inte nar dessa undersokningar gjordes, men av sammanhanget gissar jag att det var for ett antal ar sen.

Om det var inom de senaste veckorna/manaderna ar det val annars mindre lyckat att borja diskutera't; inte tror jag att de finns nagot "snack pa gatan" som Ivan inte hort, men anda... ;)

Lite skillnad eftersom de som åker ner till Kongo inte kan komma in i strid precis när de gått ur planet.

På Balkan (eller var det Libanon?) har flygplatsen råkat ut för granat-/raketbeskjutning när de precis landat, räknas inte det?

Ja det är möjligt men jag menade att de som åker ner till Kongo inte har strid som första uppgift utan de skall driva flygplatsen där. Visst de kan bli beskjutna men de skall inte klara av att strida under längre pass direkt efter att de gått ur planet.

Skall man över till baltikum och har möjlighet att åka över Åland och ner längs finska skärgården så funkar det säkert bra att åka StrB 90 till baltikum. Inte under alla väderförhållanden naturligtvis och inte i 40 knop, men upp till någon meters sjöhävning är inga problem.

Det är klart vill man så går allt men om man vill ha taggade soldater som stiger ur båtarna så måste det ju finnas bättre alternativ dock så tror jag inte att Sveriges FM har de resurerna.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...