Jump to content

Får man se ut hur man vill i HV?


Recommended Posts

@Christian:

Min stridsparstvåa har ingen bil, jag skjutsar honom till övningarna. Min gruppchef har en ball fällkniv som han ibland öppnar våra kexpaket med. Enligt "moralargumentet" ska jag låta bli att köra bil till övningarna (så min tvåa inte blir avis) och den som öppnar kexpaketet gör alla ledsna (eftersom vi inte har tilldelade knivar).

Eller så kan alla komma ur trotsåldern och inse att vissa HV-knektar är tätare än andra/vissa HV-knektar lägger lite av kontraktspengen på HV-relaterad mtrl. Om du som människa inte klarar av att någon i din enhet köper andra kläder, knivar, tänger, ölkorv eller en större chokladkaka än du har tilldelats har du större problem än att följa UniBest. Själv skulle jag gärna byta bil med några soldater i min enhet, ännu har detta ej föranlett en sänkning av min "...vilja och moral..." trots att det i mitt fall är ekonomin som sätter stopp.

Edited by 903Lew
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är också en solklar skillnad mellan då och nu.

Förr i världen, då körde man sin egen personbil fram till övningsplatsen men inte idag.

Nu finns det i vart fall hos oss, terrängfordon och bandvagnar för truppens framryckning

samt väldigt många MB Sprinterbussar beställda till HV/NS.

 

Något som främjar den seriösa bild FM lägger på HV/NS idag.

 

Personligen har jag inte beskymmer med vad var och en bär med sig på en övning.

Det är i mitt smak och tycke, upp till var och en.

 

Men att man väljer en Gore-Tex jacka som ej är reglementerad har jag synpunkter på.

Vidare handlar mitt resonemang ej om hur vida jag har en stor eller större plånbok.

Utan om regelverket kring den utrustning som är godkänd eller ej.

 

Skaljacka/08 eller M/90L, är den utrustning som fortfarande ej är tilldelad.

Således bör man vänta på produkten eller ställa sig snällt i kö :)

Link to comment
Share on other sites

*Snipp*

Således bör man vänta på produkten eller ställa sig snällt i kö :)

 

Annars så..

 

*Snipp*

men pga av ekonomin ej tillåts sjunker eventuellt deras moral och vilja.

*Snipp*

 

??? Eller?

 

Jag kan förstå att man kan ha något emot egen utrustning för att det finns order som säger att man inte ska/får ha viss utrustning.

Det kan jag köpa som sakargument. Även om det framfördes att min närmsta chef får en skopa skit över sig pga att jag har annan utr.

 

Vad jag sen anser om den syn som råder i frågan om egeninköpt mtrl. är en annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Klart man får se ut hur man vill. Även i Hv, hur skulle det annars fungera? Däremot ska det finnas en enhetlighet i uniform.

 

För mig finns det två olika anledningar till att skaffa annan utrustning för att "tro" sig kunna prestera bättre.

Ett par andra kängor kan vara av ett måste för att just den soldatens fötter inte går ihop med M90 kängorna. Då är det för mig helt ok, även om jag inte gillar att det avviker från enhetligheten.

 

Men att köpa bashatt, andra magasinsfickor, magpull, en annan kniv, en machete att ha på stridsvästen, ett regnskydd i goretex eller vad det nu kan vara för rolig pryl anser jag vara totalt meningslöst. Där har försvaret fullgoda lösningar som fungera utmärkt.

 

Sedan så kommer vi ändå inte att se enhetliga ut med de nya tillbehören till stridsvästen som tillkommit. De kommer att ge en väldigt stor möjlighet i att personlighetsanpassa stridsvästen så det kommer att se olika ut mellan två olika soldater. Ena väljer att fullt ut använda de nya remmarna, andra att behålla västen som det är. Så där brister enhetligheten direkt.

 

Så varför ens bry sig?

 

Men vad händer den gång din egenhändigt inköpta utrustning är med och orsakar en olycka och skada på antingen dig eller någon annan? Eller någon annans hemmafixade utrustning skadar dig? Är det då fortfarande ok med egenköpt lull lull som inte utformats och testats i de förhållanden som krigsmakten verkar i eller kan verka i?

Link to comment
Share on other sites

Klart man får se ut hur man vill. Även i Hv, hur skulle det annars fungera? Däremot ska det finnas en enhetlighet i uniform.

 

För mig finns det två olika anledningar till att skaffa annan utrustning för att "tro" sig kunna prestera bättre.

Ett par andra kängor kan vara av ett måste för att just den soldatens fötter inte går ihop med M90 kängorna. Då är det för mig helt ok, även om jag inte gillar att det avviker från enhetligheten.

 

Men att köpa bashatt, andra magasinsfickor, magpull, en annan kniv, en machete att ha på stridsvästen, ett regnskydd i goretex eller vad det nu kan vara för rolig pryl anser jag vara totalt meningslöst. Där har försvaret fullgoda lösningar som fungera utmärkt.

 

Sedan så kommer vi ändå inte att se enhetliga ut med de nya tillbehören till stridsvästen som tillkommit. De kommer att ge en väldigt stor möjlighet i att personlighetsanpassa stridsvästen så det kommer att se olika ut mellan två olika soldater. Ena väljer att fullt ut använda de nya remmarna, andra att behålla västen som det är. Så där brister enhetligheten direkt.

 

Så varför ens bry sig?

 

Men vad händer den gång din egenhändigt inköpta utrustning är med och orsakar en olycka och skada på antingen dig eller någon annan? Eller någon annans hemmafixade utrustning skadar dig? Är det då fortfarande ok med egenköpt lull lull som inte utformats och testats i de förhållanden som krigsmakten verkar i eller kan verka i?

Den dagen en skaljacka orsakar en olycka eller en magasinsficka, som för övrigt är av samma modell som till den nya västen, skadar mig så kommer jag omvärdera min ståndpunkt!

Alla som tyckte att skaljackor var onödiga och bara är rambo/SF/stridis lull lull hoppas jag verkligen står över att hämta ut skaljacka /08 eftersom den inte behövs och med tidigare argument endast fyller funktionen att se "lite ballare ut"....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det finns ju ett annat perspektiv förutom det ramboistiska/häftiga och det är ju de som även köper säkerhetsutrustning.

 

 

Förutom mag-fickor och liknande har jag genom åren köpt egna aktiva hörselkåpor (innan vi fick det tilldelat), knäskydd (som vi ännu inte fått) och egna stridshandskar för en säkrare vapenhantering (utan för långa tummar som är i vägen när jag vill säkra bössan).

 

Är det lika hemskt o fel?

 

Visst, kronans något sämre utrustning funkar. Men om jag vill lägga egna pengar på att höja min komfort och även få mindre fippel vid vapenhanteringen, så ser jag inte att det skulle vara ett problem.

Link to comment
Share on other sites

Men att köpa bashatt, andra magasinsfickor, magpull, en annan kniv, en machete att ha på stridsvästen, ett regnskydd i goretex eller vad det nu kan vara för rolig pryl anser jag vara totalt meningslöst. Där har försvaret fullgoda lösningar som fungera utmärkt.

 

Visst jag håller med dig att Försvaret har lösningar som fungerar utmärkt MEN Hv/ Nationella Skyddsstyrkorna får ej ut detta fullt ut.

Visst får vi nu ut kompressionskit, vapenrem. Snart även Lättjacka och skalplagg men tills dess?

Link to comment
Share on other sites

Den dagen FN tilldelar mig en kniv som inte är en byggemora blir jag glad. Till dess nyttjar jag en F1 (möter FMs spec) och en egen fällis (möter inte vår FMs spec men har NSN för att möta "krigets krav" och annat bös).

 

Vidare får vem som helst tycka att vad som helst är larvigt. Mina aktiva kåpor kommer numera som tur är med en "av"-knapp. :sleep:

Link to comment
Share on other sites

Hur ser FM spec för kniv ut?

Inte en aning, men just F1 är framtagen för att användas ingå flygförarnas personliga nödutrustning och finns således på M-nummer, med BOA och flysäkerhetsgodkännande och allt vad det är.

Link to comment
Share on other sites

Nästa 10.000 kr fråga, hur ser FM spec ut för glasögon och hur säkerställer man att prylarna man lämnar ut håller vad de lovar.

 

Jag har fått motivera mitt köp av egna skyddsglasögon för folk som tycker att det är ett utslag av SF-wannabe-fasoner, istället tyckte man att jag skulle bära ett par repiga, igenimmade skyddsglasögon 04.

 

Hur noga är det idag? Sätter jag systemsäkerheten ut spel om jag fortsätter använda mina ESS Naro?

Vad säger ni som hela tiden påstår att det som delas ut av FM är det enda som skall bäras eftersom man annars äventyrar både sin egen och andras säkerhet?

Link to comment
Share on other sites

Ja du GC1: fått bekräftat idag att skyddsglasögon 04 ska skrotas:-D.

De saknar tydligen ballistiskt skydd.

Ersättare kommer bli 06 och 07.

 

Så snart slipper du motivera dina SF skyddsglasögon:-).

Exakt!

Och hur viktigt var det då att myndigt förklara att det var minsan de bra glasögonen som FM tillhandahöll som skulle användas för att upprätthålla "systemsäkerheten"....

Eller ännu värre som här på forumet, "tilldelad utr är tillräcklig utr", när det man får ut är skit och det jag köpt faktiskt har större potential att rädda mina ögon från skador!

Link to comment
Share on other sites

Ja du... Regelryttare finns det överallt.

 

Själv tycker jag att i viss mån ska det vara fritt vilken utrustning man brukar i fält.

Skyddsglasögon som man faktiskt kan ta fram data på vad de klarar tycker jag är okej.

Köpte själv ett par ess ice för ett antal år sedan som ingen klagade på.

Sen köpte jag även genom min fru samma skyddsglasögon som FM redan köper av peltor men de var det lite kinkigare med från komp sida.

 

Så det är lustigt det där.

Link to comment
Share on other sites

Hur ser FM spec för kniv ut?

Inte en aning, men just F1 är framtagen för att användas ingå flygförarnas personliga nödutrustning och finns således på M-nummer, med BOA och flysäkerhetsgodkännande och allt vad det är.

Men om man köper den privat som inte har M-nummer på förpackningen eller produkten så är den väl inte "M-märkt"? Tex så har jag köpt en Radiovästa 08 privat. Vart en jävla debatt bland soldaterna om det var detsamma som ha en M-märkt produkt eller inte.

Edited by Yohn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hur ser FM spec för kniv ut?

Inte en aning, men just F1 är framtagen för att användas ingå flygförarnas personliga nödutrustning och finns således på M-nummer, med BOA och flysäkerhetsgodkännande och allt vad det är.

Men om man köper den privat som inte har M-nummer på förpackningen eller produkten så är den väl inte "M-märkt"? Tex så har jag köpt en Radiovästa 08 privat. Vart en jävla debatt bland soldaterna om det var detsamma som ha en M-märkt produkt eller inte.

Ja och det är ju viktigt! Precis lika viktigt som att hävda att det som FM tillhandahåller av någon oklar naturlig alltid är bäst, helt frikopplat från vem som tillverkat prylarna. Ett par Peltor Comtac är ett par Peltor Comtac oavsett om det sitter en liten klisterlapp med ett i efterhand konstruerat nummer.

Link to comment
Share on other sites

Men om man köper den privat som inte har M-nummer på förpackningen eller produkten så är den väl inte "M-märkt"? Tex så har jag köpt en Radiovästa 08 privat. Vart en jävla debatt bland soldaterna om det var detsamma som ha en M-märkt produkt eller inte.

 

Unibest 2009 1.1.1.2

Försvarsmaktens uniformspersedlar och tjänstetecken beskrivs i Försvarets materielverk (FMV) teknis‐

ka beskrivningar och i olika materielkataloger, (bl.a CD FREJ). Uniformspersedlar som anskaffas privat

ska ovillkorligen vara utformade i enlighet med FMV:s tekniska beskrivningar. Civila persedlar som

inte uppfyller FMV tekniska specifikationer får inte bäras i tjänsten med hänsyn till personalens säker‐

het.

 

D.v.s. det måste inte de facto sitta en lapp på prylen med M-nummer.

Link to comment
Share on other sites

är de lovligt att bära släpspänne på en FU90 ? Jag såg det i helgen, på en sergeant. Jag blev lite nyfiken efter som jag aldrig sett de tidigare.

Nej, det är inte en godkänd kombination. Däremot kan utmärkelser i original (hela medaljen) bäras på trupparaddräkt.

 

Det är dock tillåtet att bära släpspännen på skjorta med axelklaffar till arbetsdräkt (grön, blå, vit) vilket har lett till att man i exempelvis utlandstjänst ibland använder skjorta m/93 med släpspännen och utbildningstecken till vanliga 90-byxor vid besök på mässen. Egentligen inte godkänt det heller, men en inte allt för ovanlig kombination.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sparkar liv i tråden genom att fråga om jag kommer att bli hängd om jag tar med mig ett tidigare tilldelat C-vätskeskydd på en övning?

Nä ser inget konstigt alls i det. Du har ju blivit tilldelad det, det ingår i alla soldaters utrustning och det är förbrukningsmtrl.

 

Sen får man ju väga sina tillfällen att ta på det. Vid generellt CBRN larm av något slag och ingen annan har fått ut - Nej. Plutonen får i uppgift att avdela C varnare till post och ingen annan har - Ja. Det förhöjer trots allt kvaliteten på övningen.

Link to comment
Share on other sites

 

Sparkar liv i tråden genom att fråga om jag kommer att bli hängd om jag tar med mig ett tidigare tilldelat C-vätskeskydd på en övning?

Nä ser inget konstigt alls i det. Du har ju blivit tilldelad det, det ingår i alla soldaters utrustning och det är förbrukningsmtrl.

 

Sen får man ju väga sina tillfällen att ta på det. Vid generellt CBRN larm av något slag och ingen annan har fått ut - Nej. Plutonen får i uppgift att avdela C varnare till post och ingen annan har - Ja. Det förhöjer trots allt kvaliteten på övningen.

 

Finns det på din utrustningslista?

 

Jag tror inte det, det har kanske till och med utgått men ingen har berättat det för dig...

Link to comment
Share on other sites

På utrustningslistan har C-vätskeskyddet väl aldrig stått, däremot på satslistan för Skyddsutrustning 90.

 

Frågan är väl om denna satslista har ändrats. Annars kan jag anse att om det är CBRN som ska övas, så kan man

göra det med antingen C-vätskeskydd 90 eller med regnkappa, så länge det är tätt och "bökigt" (så att man få in

den rätta känslan... :Malaj: )

Link to comment
Share on other sites

På utrustningslistan har C-vätskeskyddet väl aldrig stått, däremot på satslistan för Skyddsutrustning 90.

 

Frågan är väl om denna satslista har ändrats. Annars kan jag anse att om det är CBRN som ska övas, så kan man

göra det med antingen C-vätskeskydd 90 eller med regnkappa, så länge det är tätt och "bökigt" (så att man få in

den rätta känslan... :Malaj: )

Det har tydligen utgått ur skyddsutrustningningen, frågan är om jag kan använda det eller om jag sätter systemsäkerheten ur spel?

 

Eller, är det verkligen listan som styr vad som är tillräcklig utrustning eller säkert att använda?

Link to comment
Share on other sites

Vet att diskussionen kring C-vätskeskydden dök upp vid ett övningstillfälle för Hv CBRN-plutonerna. Kontentan där var väl att använd skyddet tills det är slutförbrukat, då det idag inte finns någon färdig ersättning framtagen och distribuerad.

 

Vad gäller systemsäkerheten togs inte upp där, men C-vätskeskyddet var ju framtaget att fungera tillsammans med FU90 så särskilt mycket borde säkerheten inte åsidosättas (jämfört med vad som måste accepterats tidigare i så fall).

Link to comment
Share on other sites

På tal om vad det värsta man har sett i fält som kom upp i början av tråden.

En tjej som promt skulle ha med sina rosa joggingkläder.

Det syntes ganska så bra i mörkret kan jag säga.

 

Men det spelar inte mig någon roll då hon slutade mindre än 24h efter det.

 

Mvh Markus

Link to comment
Share on other sites

På tal om vad det värsta man har sett i fält som kom upp i början av tråden.

En tjej som promt skulle ha med sina rosa joggingkläder.

Det syntes ganska så bra i mörkret kan jag säga.

 

Men det spelar inte mig någon roll då hon slutade mindre än 24h efter det.

 

Mvh Markus

Så länge hon inte tänkte ha dem istället för M90 så kvittar väl färgen på träningskläder?

 

Jag har en Hello Kitty-handduk. Rosa. Den sticker ut bland alla stulna kronhanddukar, men den är inte heller tänkt att vara för strid.

Link to comment
Share on other sites

 

På tal om vad det värsta man har sett i fält som kom upp i början av tråden.

En tjej som promt skulle ha med sina rosa joggingkläder.

Det syntes ganska så bra i mörkret kan jag säga.

 

Men det spelar inte mig någon roll då hon slutade mindre än 24h efter det.

 

Mvh Markus

Så länge hon inte tänkte ha dem istället för M90 så kvittar väl färgen på träningskläder?

 

Jag har en Hello Kitty-handduk. Rosa. Den sticker ut bland alla stulna kronhanddukar, men den är inte heller tänkt att vara för strid.

 

Den var tänkt att ha i fält på patrullen medan alla andra gick i M90. Hon fick där emot en gedigen utskällning så det hördes ut till parkeringen från kasern på andra våningen.

 

//Markus :baskerHKP:

 

 

Tillägg: När vi skulle marschträna och inte behövde ta med någon packning, då tog hon med hela sminkväskan och joggingdressen. För att sedan klaga på att det blev tungt att bära. Vilket flane!

Link to comment
Share on other sites

 

 

På tal om vad det värsta man har sett i fält som kom upp i början av tråden.

En tjej som promt skulle ha med sina rosa joggingkläder.

Det syntes ganska så bra i mörkret kan jag säga.

 

Men det spelar inte mig någon roll då hon slutade mindre än 24h efter det.

 

Mvh Markus

Så länge hon inte tänkte ha dem istället för M90 så kvittar väl färgen på träningskläder?

 

Jag har en Hello Kitty-handduk. Rosa. Den sticker ut bland alla stulna kronhanddukar, men den är inte heller tänkt att vara för strid.

 

Den var tänkt att ha i fält på patrullen medan alla andra gick i M90. Hon fick där emot en gedigen utskällning så det hördes ut till parkeringen från kasern på andra våningen.

 

//Markus :baskerHKP:

 

 

Tillägg: När vi skulle marschträna och inte behövde ta med någon packning, då tog hon med hela sminkväskan och joggingdressen. För att sedan klaga på att det blev tungt att bära. Vilket flane!

Ordentligt OT men...

 

Kan det ha funnits en brist i utbildningen eller i hur man presenterade verksamheten vid rekryteringen?

Känns märkligt...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...