Jump to content

Får man se ut hur man vill i HV?


Recommended Posts

Inom det förband i Hemvärnet som jag tillhör så regleras "utrustningsfrågan", bland annat, i den stående fredsadministrativa kompaniorder som samtlig personal får ut då de ansluter sig till förbandet.

 

I den framgår det tydligt vilka riktlinjer som gäller samt att "kapitlet" avslutas med:

 

Fråga din närmaste chef om du är osäker.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

 

I den framgår det tydligt vilka riktlinjer som gäller samt att "kapitlet" avslutas med:

 

Fråga din närmaste chef om du är osäker.

 

:D

 

 

O där kom ju lösningen på alla problem man någonsin kan ha när det gäller utrustning. B-)

 

Ganska enkel lösning om man tänker efter :lala:

Link to comment
Share on other sites

*snip*

 

..och vem säljer en 90L lagligt?

 

Finns ett företag som har tagit fram en kopia. Dom har på något sätt kommit över en 90L och skickat den till ett företag i Kina som sytt upp kopior. Den är som originalet då man kopierat varenda liten söm. Det enda som skiljer är etiketten.

Någon har sagt att det är nyansskillnad. Kanske det är så, men det är nyansskillnader på originalpersedlarna inom 90 systemet oxå beroende på om de är tillverkade i Kina, Ryssland, Sri Lanka eller Vietnam. :)

Link to comment
Share on other sites

..och vem säljer en 90L lagligt?

Här är en... Torde vara kopia typ...?

www.surplus.se - se M90 Produkter -> Konfektion -> Jacka

Men då är det ju en kopia, och inte en M/90L..

Jag kan ju stå och skrika att min Rolex jag köpt i kina är en Rolex (även fast de stavat namnet fel), men det gör den ju inte mer äkta för det.

Link to comment
Share on other sites

..och vem säljer en 90L lagligt?

Här är en... Torde vara kopia typ...?

www.surplus.se - se M90 Produkter -> Konfektion -> Jacka

Men då är det ju en kopia, och inte en M/90L..

Jag kan ju stå och skrika att min Rolex jag köpt i kina är en Rolex (även fast de stavat namnet fel), men det gör den ju inte mer äkta för det.

Fast det där är väl en annan fråga?

Det behöver inte vara någon skillnad förutom storlekslappen.

Link to comment
Share on other sites

Det är INGEN skillnad förutom storleksetiketten. Kopian som säljs via surplus.se är sydd exakt efter originalet och det var den jag nämnde i mitt tidigare inlägg.

Jämförelsen med Rolex vs fulRolex är dålig. Det går inte att jämföra en komplicerad klocka och ett enkelt klädesplagg.

Link to comment
Share on other sites

suttit och tittat på bilder på de båda plaggen och kan konstatera vissa skillnader mellan de båda. Titta på var gradbeteckning ska sitta. De sitter på olika platser mellan orginalet och kopian. Verkar även vara skillnader på bröstfickorna.

Link to comment
Share on other sites

1) Tydligen kan man bara få tag på 90 lätt genom att bli tilldelad den eller genom att stjäla den. Diskussionen om man får bära 90/L utan att ha blivit tilldelad den handlar alltså om hurvida man i tjänsten får bära en teaterkostym med mönster efter en svensk uniform.

 

2) Såvitt jag har förstått kan man bära uniform efter egen bedömning bara om man är officer (reservofficer duger också, men inte hemvärnsbefäl). Som Hemvärnsman bär man uniform i tjänsten och vid resa till och från tjänstestället. Att man är med i Hemvärnet ger alltså ingen rätt att bära uniform i andra sammanhang, t.ex. om man hoppar in som instruktör hos försvarsutbildarna. Nu har ju frivilligorganisationerna själva tillstånd att använda militär uniform, men om jag förstått rätt är det villkorat med att man bär frivilligorganisationens märke på bröstet.

Edited by Cykelskytt
Link to comment
Share on other sites

Det är INGEN skillnad förutom storleksetiketten. Kopian som säljs via surplus.se är sydd exakt efter originalet och det var den jag nämnde i mitt tidigare inlägg.

 

 

 

 

Nja exakt kopia skulle jag nog inte vilja säja att det är.

Har suttit & jämfört bilderna mot min egen 90L.

 

Kopian har felplacering på flärpen för gradhylsa, ingen velcro över namnbrickshållaren, mindre velcro på ärmarna, flärpen som täcker knapparna är mkt bredare, ingen genomförning för penna bakom ficklocken.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft ett par 90L, och de första hade ingen velcro alls. Velcro tillkom ungefär samtidigt som det aktuella bolaget sydde upp sina kopior. Faktum är att företaget sydde dit velcro innan FM hade det. Med motiveringen att det skull komma på kommande leveranser av 90L. Kopian är en rätt hysad kopia där den största skillnaden är just nyansen i tyget. Tyget i sig har likadan sammansättning som orginalet, dvs 65/35 pes/co.(Det finns ju en del bra rescensioner och jämförelser här på forumet)

Med detta vill jag säga att om det saknas en bit Velcro här eller där avgör inte om det är en dålig kopia. Den jag använder idag har inte velcro alls, och det är ingen kopia...

Link to comment
Share on other sites

"mycket skrik för lite ull sa kärringen som klippte grisen"

 

Ett ordspråk som passa väl in på denna tråd.

 

Som några har sagt - fråga chefen. skitenkelt.

 

För övrigt så betyder ju uniform

lika klädsel.

 

Personligen använder jag 90L i skoltjänst och på kasern (motsv). Mc-ställ när jag kör hoj, Fältuniform när jag krigar till det, osv... Dvs rätt utrustning vid rätt tillfälle.

 

I fält i Sverige föredrar jag 100 ggr av 100 Fältuniform m90. Ser kanske inte lika cool ut men är fan så mycket mer praktisk i synnerhet om man vid lite kallare väderlek istället använder pansarbyxan. Men 90L i fält i den riktiga världen med buskar, taggar och snår eller rivningsmtrl vid strid i bebyggelse är rena skämtet. För övrigt är den inte särskilt mycket svalare.

 

Högre prio för var och en borde istället vara skalplagget som efter vad jag har förstått är en riktigt praktisk klädsel

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1) Tydligen kan man bara få tag på 90 lätt genom att bli tilldelad den eller genom att stjäla den. Diskussionen om man får bära 90/L utan att ha blivit tilldelad den handlar alltså om hurvida man i tjänsten får bära en teaterkostym med mönster efter en svensk uniform.

 

2) Såvitt jag har förstått kan man bära uniform efter egen bedömning bara om man är officer (reservofficer duger också, men inte hemvärnsbefäl). Som Hemvärnsman bär man uniform i tjänsten och vid resa till och från tjänstestället. Att man är med i Hemvärnet ger alltså ingen rätt att bära uniform i andra sammanhang, t.ex. om man hoppar in som instruktör hos försvarsutbildarna. Nu har ju frivilligorganisationerna själva tillstånd att använda militär uniform, men om jag förstått rätt är det villkorat med att man bär frivilligorganisationens märke på bröstet.

Nja... Teaterkostym? I uniformsbestämmelserna så anges i grunder 1.1.1.2 Uniformspersedlar som anskaffas privat

ska ovillkorligen vara utformade i enlighet med FMV:s tekniska beskrivningar. Det är, enligt säker källa, läs författare, tänkt att avse m/87. Nu står det ju tyvärr inte så varför det eg inte är förbjudet att gå omkring med en 90L kopia, så länge den är tillverkad enligt FMV:s spec. Ingår antiflambehandling i FMV:s spec så måste den också finnas, finns inte den med är en kopia utan ok. En kopia är alltså inte teaterkostym utan helt i sin ordning enligt uniformsbestämmelserna. Sedan är det inte så det var tänkt, men då får man skriva om uniformsbestämmelserna och förtydliga "avser endast m/87".

 

Vad gäller skrädderisydd uniform så gäller idag inga skillnader mellan brigadgeneral och hemvärnsman. Det faller tillbaka till mitt förra stycke, en uniform ska överrensstämma med FMV:s tekniska beskrivningar. Har du råd, så är det bara att gå till skräddarna. Det mesta är uppstyrt i uniformsbestämmelserna, läs dem. T ex vad gäller hv som är instruktör vid frivilligutbildning framgår att militär personal, bl a hv, ska bära egen uniform såvida inte C stödjande orgenhet har angett annat.

Link to comment
Share on other sites

En kopia är alltså inte teaterkostym utan helt i sin ordning enligt uniformsbestämmelserna. Sedan är det inte så det var tänkt, men då får man skriva om uniformsbestämmelserna och förtydliga "avser endast m/87".

 

Jag tycker inte att man medvetet ska tolka bestämmelserna på ett annat sätt än vad avsågs när de skrevs bara för att formuleringarna har råkat bli sådana att det är möjligt. Jag är en vän av tydliga reglementen (och lagar), men det är svårt att formulera sig så att man tätar till alla hål, man måste kunna räkna med att läsaren respekterar andan i bestämmelserna. För övrigt, om man ska vara bokstavlig, så innebär inte formuleringen "Uniformspersedlar som anskaffas privat ska ovillkorligen vara utformade i enlighet med FMV:s tekniska beskrivningar" att alla uniformspersedlar får anskaffas privat, bara att de måste uppfylla vissa bestämmelser i de fall det är tillåtet. Formuleringen står ju inte där för att tillåta något, utan för att inskränka vad som är tillåtet.

 

Det mesta är uppstyrt i uniformsbestämmelserna, läs dem. T ex vad gäller hv som är instruktör vid frivilligutbildning framgår att militär personal, bl a hv, ska bära egen uniform såvida inte C stödjande orgenhet har angett annat.

 

Det står

 

"Militär personal som tjänstgör som lärare och/eller instruktör vid utbildningskurser som anordnas för frivilliga försvarsorganisationer ska bära egen ordinarie uniform såvida chef för kursanordnande organisationsenhet inte har bestämt något annat."

 

Jag har svårt att se att "ordinarie uniform" innefattar en uniformstyp som man inte blivit tilldelad.

 

 

För övrigt tycker jag att 90/L bryter mot andan i bestämmelsen

 

"Militär personal som tjänstgör som truppförare, övningsledare eller instruktör ska bära samma uniformssystem (stridsuniform, arbetsuniform, paraduniform m.m.) som truppen."

 

ifall truppen bär vanlig modell 90, även om det kanske inte bryter mot bokstaven.

Edited by Cykelskytt
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För övrigt tycker jag att 90/L bryter mot andan i bestämmelsen

 

"Militär personal som tjänstgör som truppförare, övningsledare eller instruktör ska bära samma uniformssystem (stridsuniform, arbetsuniform, paraduniform m.m.) som truppen."

 

ifall truppen bär vanlig modell 90, även om det kanske inte bryter mot bokstaven.

Nu är ju den skrivelsen mest för att vi inte ska ha instruktörer i skjorts eller stabsbyxa när truppen bär m/90. Det är inte de olika varianterna av m/90 som man försöker reglera i den skrivningen. "Uniformssystem" är nyckelordet.

 

I övrigt håller jag med dig när det gäller bärande av egeninköpt uniform. Det finns fler bestämmelser än Unibest att ta hänsyn till när man ska våga sig på lite egna initiativ. Men har man svårt att följa order lär man ha lika svårt att följa materielslagsstyrningar och annat bös.

Link to comment
Share on other sites

För övrigt tycker jag att 90/L bryter mot andan i bestämmelsen

 

"Militär personal som tjänstgör som truppförare, övningsledare eller instruktör ska bära samma uniformssystem (stridsuniform, arbetsuniform, paraduniform m.m.) som truppen."

 

ifall truppen bär vanlig modell 90, även om det kanske inte bryter mot bokstaven.

Nu är ju den skrivelsen mest för att vi inte ska ha instruktörer i skjorts eller stabsbyxa när truppen bär m/90. Det är inte de olika varianterna av m/90 som man försöker reglera i den skrivningen. "Uniformssystem" är nyckelordet.

 

I övrigt håller jag med dig när det gäller bärande av egeninköpt uniform. Det finns fler bestämmelser än Unibest att ta hänsyn till när man ska våga sig på lite egna initiativ. Men har man svårt att följa order lär man ha lika svårt att följa materielslagsstyrningar och annat bös.

 

Vafalls? Får jag inte excercera mannarna iklädd högtidsuniform när de har motoroverall på sig? Då får det vara baske mig!

Link to comment
Share on other sites

Det är INGEN skillnad förutom storleksetiketten. Kopian som säljs via surplus.se är sydd exakt efter originalet och det var den jag nämnde i mitt tidigare inlägg.

 

 

Nja exakt kopia skulle jag nog inte vilja säja att det är.

Har suttit & jämfört bilderna mot min egen 90L.

 

Kopian har felplacering på flärpen för gradhylsa, ingen velcro över namnbrickshållaren, mindre velcro på ärmarna, flärpen som täcker knapparna är mkt bredare, ingen genomförning för penna bakom ficklocken.

 

Det är en exakt kopia av första versionen av 90L! Man har använt ett original när man sytt upp den, vad är det du inte förstår? Jag har talat med dom som tagit fram den så det är inget jag hört från grannens kusins morsas pudel.

Jag har en och har burit 1a versionen. Jag vet folk som har jämfört båda och dom är lika. Bilderna på hemsidan är inte rättvisa.

 

Ang nyansskillnader så citerar jag mig själv: ...det är nyansskillnader på originalpersedlarna inom 90 systemet oxå beroende på om de är tillverkade i Kina, Ryssland, Sri Lanka eller Vietnam.

Link to comment
Share on other sites

Då får de bättra på sin kopia för det går att skilja den från äkta vara genom att bara titta på den. Sömmarna var det som jag reagerade för första gången jag såg den.

"Exakt" men ändå inte lika och inte äkta. Men om man får den godkänd av FMV så kan jag köpa att sömmarna ser annorlunda ut. Funktionen lär ju vara den samma.

Link to comment
Share on other sites

Det är INGEN skillnad förutom storleksetiketten. Kopian som säljs via surplus.se är sydd exakt efter originalet och det var den jag nämnde i mitt tidigare inlägg.

 

 

Nja exakt kopia skulle jag nog inte vilja säja att det är.

Har suttit & jämfört bilderna mot min egen 90L.

 

Kopian har felplacering på flärpen för gradhylsa, ingen velcro över namnbrickshållaren, mindre velcro på ärmarna, flärpen som täcker knapparna är mkt bredare, ingen genomförning för penna bakom ficklocken.

 

Det är en exakt kopia av första versionen av 90L! Man har använt ett original när man sytt upp den, vad är det du inte förstår? Jag har talat med dom som tagit fram den så det är inget jag hört från grannens kusins morsas pudel.

Jag har en och har burit 1a versionen. Jag vet folk som har jämfört båda och dom är lika. Bilderna på hemsidan är inte rättvisa.

 

Ang nyansskillnader så citerar jag mig själv: ...det är nyansskillnader på originalpersedlarna inom 90 systemet också beroende på om de är tillverkade i Kina, Ryssland, Sri Lanka eller Vietnam.

 

 

Men vad är det du inte förstår då???

Jag jämförde mot den jag har hemma.

Må så var att det är en kopia av den första modellen dom säljer

Men du behöver ju inte bli klippt galen för att jag gjorde en annan bedömning av det hela än vad du har gjort.

Jag försökte bara få fram min tolkning av det hela men det var tydligen fel då?

Bara för att man inte tänker som du eller sitter på den info du bevisligen har behöver man inte bemötta folk som om dom vore idioter.

>:-( >:-(>:-( >:-(

Edited by sotilas
Link to comment
Share on other sites

Diskussionen följer ett tidlöst tema, här ett citat ur L.W Stjernsted "Några minnesblad ur mitt lif", där han beskriver en händelse från 1878 eller däromkring:

 

Jag blef på Axvall den ofrivilliga orsaken till en order inom Västgöta regemente som gjorde officerarne åtskillig förtret. Malcolm Hamilton berömde sig af att gifna föreskrifter och modeller ytterst omsorgsfullt följdes vid hans regemente. Jag kunde ej afhålla mig att på odygd säga honom att han själf var orätt klädd. "Hvad säger du?" inföll H. förvånad och förtretad. "Jo, öfversten har en hakrem af läder på mössan, som ej finns på modellen." Så var i själva verket förhållandet: 1859 års modell, då ännu gällande, hade ingen hakrem, fastän nästan alla officerare i hela armen nyttjade sådan. Men se'n fingo västgötarne icke ha hakrem förr än långt fram i tiden, då modellen ändrats.

 

Intressant också att "modell" för uniformspersedlar på den tiden verkar ha haft en helt bokstavlig betydelse.

Link to comment
Share on other sites

Är tyget det samma inklusive ev. kemisk behandling? Vem har godkänt det?

 

Det förefaller vara dylikt varpsatin som i övriga uniformspersedlar. Ev kemiska behandlingar vet jag inte, men troligen inte. Dock faller idén med kemiska behandlingar då allt för många har tvättat sina persedlar hemma utan att följa tvättråden i Soldr Mtrl P. Varpå den kemiska behandlingen tappar sin förmåga.

 

Då får de bättra på sin kopia för det går att skilja den från äkta vara genom att bara titta på den. Sömmarna var det som jag reagerade för första gången jag såg den.

"Exakt" men ändå inte lika och inte äkta. Men om man får den godkänd av FMV så kan jag köpa att sömmarna ser annorlunda ut. Funktionen lär ju vara den samma.

 

Som sagt bilderna gör den INTE rättvis. Dom har som sagt var sytt efter 1a versionen av 90L och jag tror inte nån härinne har koll på alla små ändringar som görs på uniformerna. ;-)

 

@Sotilas

Uppenbarligen har du en nyare version och då kan du inte jämföra dom.

Klippt galen?!? Självklart! Eller nåt.. :rockon:

 

 

Kamrat07 gjorde ett bra inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Är tyget det samma inklusive ev. kemisk behandling? Vem har godkänt det?

 

Det förefaller vara dylikt varpsatin som i övriga uniformspersedlar. Ev kemiska behandlingar vet jag inte, men troligen inte. Dock faller idén med kemiska behandlingar då allt för många har tvättat sina persedlar hemma utan att följa tvättråden i Soldr Mtrl P. Varpå den kemiska behandlingen tappar sin förmåga.

Vilket är helt ointressant. Det åligger varje person att tillse att utrustningen är i bra skick. Uniformer ska bytas när de är för slitna eller urtvättade.

 

Då får de bättra på sin kopia för det går att skilja den från äkta vara genom att bara titta på den. Sömmarna var det som jag reagerade för första gången jag såg den.

"Exakt" men ändå inte lika och inte äkta. Men om man får den godkänd av FMV så kan jag köpa att sömmarna ser annorlunda ut. Funktionen lär ju vara den samma.

 

Som sagt bilderna gör den INTE rättvis. Dom har som sagt var sytt efter 1a versionen av 90L och jag tror inte nån härinne har koll på alla små ändringar som görs på uniformerna. ;-)

Jag refererar INTE till bilder utan till IRL-iakttagelser, alltså riktiga klädesplagg som jag klämt och kännt på och jämfört med original sida vid sida (med ett antal utgåvor av 90L). Kopiorna är hyffsade men det går att skilja på dem utan att titta på etiketten i nacken. Då är det inte EXAKT.

 

Om man bär en kopia som går att särskilja från originalet av en modell som inte ingår i utrustningskortet och man tillhör LGG eller SSK så bör man tänka sig för när man bär vad.

Link to comment
Share on other sites

Tvättrådet för 90-systemet (om jag inte missminner mig, och det var ett tag sen jag läste på) var väl tvätta med tvålfritt tvättmedel och torktumla i 130 grader alternativt stryk på avigsidan. Det enda jag kan tänka mig kan ställa till saker för ev kemisk krigsföring på uniformen är tvåltvättmedel. Frågan är vilka tvättmedel som innehåller resp inte innehåller tvål... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Att många uniformer kan ha ett borttvättat flamskydd är inte ett argument som gör en kopia ok att bära. Sannolikt är 90-uniformer impregnerade med Proban, kanske Pyrovatex, i alla fall någon slags fosfoniumförening. Säger FMV att en uniform ska den behandlingen så måste kopian ha det också. Om man nu tänker vara paragrafryttare... Det tycker jag mycket väl att man ska vara. Annars låter man bestämmelser vara något flummigt tjafs som ska tolkas än hit än dit. Gör som det står, står det fel, skriv om? Svårare är det inte.

 

För det andra så är nog en hel del av den här diskussionen sprungen ur en begynnande syltryggsmentalitet vad gäller att ge order, kräva ansvar samt en som jag tror, en utveckling mot att en känsla hos folk att alla, alltid ska ha alla möjligheter - all får bli lucia - oavsett lämplighet, kompetens och lagar/förordningar/bestämmelser osv. Det spelar ingen roll om det står att Ronald McDonald-kostym är ok enl uniformsbestämmelser om bara chef ger order om vad som ska bäras och inte bäras, så kommer nog inte Ronaldkostym dyka upp (fast det vore ju smutt på lillejul ;-).

Link to comment
Share on other sites

Jag ser också två delar i det här "problemet".

Det ena är att chefer dels är veka i sitt chefskap och glider undan grundproblem och ibland är lite långt ifrån kärnverksamheten.

Därtill finns mängder med individer som inte har tillräckligt bra fingertoppskänsla vad gäller egna initiativ.

 

Vad gäller det heliga "tilldelad utr är tillräcklig utr" så får jag nästan eksem av att folk hänvisar till systemsäkerhet eller svårigheter att identifiera egen trupp på ett sätt som är högst anpassat efter situation.

Det går bra att säga nej till en chestrig och smock eftersom "man inte ska se ut som ett gerillaförband, det ska synas vilken uniform vi bär" när man i nästa stund hänger maskeringsnät i hjälmen o stoppar grankvistar i stridsutrustningen.

Eller, "om du tar på den jackan utan FMs godkända bomullstyg med impregnering så sätter du systemsäkerheten ur spel", samtidigt som det delas ut damunderkläder som smälter fast på kroppen och skyddsvästar som ingen vill gå i god för eftersom de är för gamla.

Link to comment
Share on other sites

...För det andra så är nog en hel del av den här diskussionen sprungen ur en begynnande syltryggsmentalitet vad gäller att ge order, kräva ansvar samt en som jag tror, en utveckling mot att en känsla hos folk att alla, alltid ska ha alla möjligheter - all får bli lucia - oavsett lämplighet, kompetens och lagar/förordningar/bestämmelser osv. Det spelar ingen roll om det står att Ronald McDonald-kostym är ok enl uniformsbestämmelser om bara chef ger order om vad som ska bäras och inte bäras, så kommer nog inte Ronaldkostym dyka upp (fast det vore ju smutt på lillejul ;-).

 

...eller så är det ett symptom på ett operettförsvar där den upplevda bilden av förbandet (hur man ser ut, hur raka leden är, hur många millimeter hår man har på skallen) är viktigare än vilken förmåga man har att lösa uppgiften. Man skiter helt enkelt i om Karlsson kan bemanna Anderssons ksp i händelse av skada och man bryr sig mindre om huruvida Pskotten man ska använda i skarpt läge ligger i kasun. Det ser ju bra ut, vad finns det att oroa sig över?!

 

 

Jag slår vad om många silverpengar att den här diskussionen är lika gammal som det organiserade kriget. Redan under Marius stod det säkert centurioner runt en lägereld och ondgjorde sig över de nya (svaga, klena, värdelösa, "inte alls som på våran tid, Gaius") legionärerna som privat köpt in lite varmare/svalare tunikor utan SPQR-märkning i kragen. Motargumenten kom som papyrusbitar med löpare:

 

"Men XII'e legionen slåss mot Gallerna i norr, de har såna här tunikor!"

"Vi är inte i den XII'e legionen, här gäller vad som står på kortet/lappen/krukskärvan."

"Så centurion menar att vi ska ha sämre utrustning? Till och med om jag betalar för den?"

"Nu ska inte legionären käfta emot, jag har xx års erfarenhet."

"*mummelmummel*...xx års erfarenhet av att svassa runt Rubicon i fredstid..."

"Vaff?! Ni kommer ju misstas för fienden!"

"Men plaggen har ju samma nyans! Dessutom syns de inte under rustningen!"

"Men jag ser ju direkt att det är fel, din är mycket ljusare."

"Ungefär som de vanliga tunikorna blir efter en månad i fält?"

"VEM ÄR DET SOM HAR DEN LUSTIGA RÖDA GREJEN PÅ SIN HJÄLM?!"

"Du, centurion..."

"...jävla garumryggar, kan inte ta order, försöker se ut som Pretorianer hela bunten..."

 

 

Slutligen står det självklart ansvarigt befäl fritt att styra upp förbandets klädsel. Det står också förbandet fritt att (när det är lämpligt) fråga chefen hur det är tänkt. Kommunikation & lyhördhet (från båda håll), viktigt. Kadaverdisciplin, dåligt.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...