Jump to content

Får man se ut hur man vill i HV?


Recommended Posts

När 1:a insatsplutonen inom sthlmHvbat blev utbildad fick personalen utb. på handfängsel.

Det ingick även i utr. till plutonen.

 

Som skyddsvakt har du rätt att gripa en person, det är väl ett frihetsberövande om något?

Att sedan sätta handfängsel på en person kan var lika mycket för dennes egenskydd som skydd för tredjeperson.

Ja just det, och då får dom använda den! så är det.

sen såg jag någon... tror det va FHYR. som sa "så länge det behövs" Fel fel och åter igen fel.

Det finns maxtid och det är 6 timmar. I skyddsvaktsutbilinge framgår det klart och tydligt, sen hurvida reglerna ändras i krig vet jag som sagt ej, men står det så i reglerna och ingen undantags regel finsn med i ofred eller så, då är det max 6 timmar. Så fort man fängslar någon skall man kontakta polis. (vilka man kontaktar i ofred vet jag ej, förmoldigen polis, eller MP)

 

Sen akn man ju resonera så att om det gått så långt att man har alternativet fängsa honom eller dö själv så är det ju fel, han skall ju inte ha vapen eller så i närheten.

Sen får man ehller inte lämna personen utan uppsyn när denna är fängslad, vilket då inte spelar någon roll om han har handfängsel eller inte.

 

EDIT: Man är ju 2 eller flera vid ett gripande, inte så lätt att gripa någon själv. Vilket innbär att handfängsel inet alls är ett måste! självklart skulle jag vilja ha det och utbiling på den, men vi hard et ej och då får jag acceptera detta. Pricis som ajg accepterar att vi inte har massa annan nödvändig utrsuting.

Edited by Wittman
Link to comment
Share on other sites

Man kontaktar alltid polisen när man gripit någon, dock behöver inte pålägande av handfängsel betyda att personen är gripen!

 

Och det beror väl på vilken person det är, jag vet vissa som jag inte skulle tveka att handfängsla även fast det fanns bevakning.

 

Och bevakning betyder ju inte att vakten måste vara beväpnad, kan ju vara en sjukvårdare t.ex.

Link to comment
Share on other sites

Reglementen i största allmänhet

Inom Stockholms hemvärnsbataljon tillämpas UNIFRMregl. bla bla bla.

 

Så inleds den "Order" som finns att läsa på baksidan av Hemvärnsbataljon Stockholm Info från Batstaben Batnytt nr 2 årg 2003. Skall langa upp en scannad kopia av den ordern så fort jag lyckas med att hitta min scanner.

 

Där kan man i alla fall, i vissa delar, läsa följande:

 

* Basker från förband som nu bär basker används inte i HV. Basker ska inte betraktas som ett utbildningstecken.

 

* Fältskjorta m/90 och TShirt får en användas samt värmetröja får ej anvämndas som ytterpalgg.

 

* Om hängslen används skall dessa ej vara synliga.

 

* På stridsbältet anbringas skuddsmaskväska med skyddsmask samt vattenflaska.

 

* Kniv får inte bäras monterad på stridsbälte. Kniv av typ morakninv sätts i byxbältet.

 

* Stridsvästar (Bärsystem 90) har inte tilldelats hemvärnet och används därför inte heller.

 

* Tilldelad hjälm används

 

 

Sämsta sättet att tilldela ett par order på någonsin.

Dels så tror jag inte att man får ha skyddsmasken på selen om det inte beordats Cberedskap (pga slitage på maskerna). Och sedan hur FAN skall jag fåtag på min kniv under bälte och skyddsväst ifrån byxbältet, den kommer nog fan få sitta kvar i stridsselen i alla fall.

 

Det frågas dessutom en heldel om skyddvästen, skall vi verkligen ha den det går rykten om att vi inte skall had den på, men ingen kan verkligen säga vad som gäller...

 

 

:=o:camo::baskerPa:

 

Edit: länk titel

Edited by Fraggel
Link to comment
Share on other sites

fältskjorta 90 som ytterplagg? Bärsystem 90??

Fältsjorta m90

Den "stickade" undertröjan med polokrage och dragkedja i halsen

 

Bärsystem 90 är stridsvästen.

Man får inte bära den som yttersta plagg enligt UniRFM.

 

Stridsvästen ingår i bärsystem 2000.

Edited by jake the snake
Link to comment
Share on other sites

Nog kan man tänja liiite på reglerna, men det behöver ju inte gå till överdrift, eller?

vilket det gör i många fall tycker jag.

Som vart kniven skall sitta och skyddsmasken osv... men att byta ut selen helt eller ha egen hjälm osv, då har man gått för långt.

Link to comment
Share on other sites

Myspolon hade vi ofta ytterst inne pa kasernen, men annars var det pa med Troja 87 som gallde.

 

Skyddsmasken hade vi permanent pa stridsbaltet, den verkade inte ta skada.

 

Kniv ska baras dar man kan na den - jag minns ingen som bar den pa byxbaltet utan san dar forlangningspryl.

Link to comment
Share on other sites

Myspolon hade vi ofta ytterst inne pa kasernen, men annars var det pa med Troja 87 som gallde.

 

Skyddsmasken hade vi permanent pa stridsbaltet, den verkade inte ta skada.

 

Kniv ska baras dar man kan na den - jag minns ingen som bar den pa byxbaltet utan san dar forlangningspryl.

Ah, värmetröjan... hu, vissa knallar runt på tåg osv med den... ser f-n ut sån nån skogshuggare eller så... hohoho

:baskerPa:

Edited by Wittman
Link to comment
Share on other sites

Myspolon hade vi ofta ytterst inne pa kasernen, men annars var det pa med Troja 87 som gallde.

 

Skyddsmasken hade vi permanent pa stridsbaltet, den verkade inte ta skada.

 

Kniv ska baras dar man kan na den - jag minns ingen som bar den pa byxbaltet utan san dar forlangningspryl.

Ah, värmetröjan... hu, vissa knallar runt på tåg osv med den... ser f-n ut sån nån skogshuggare eller så... hohoho

:baskerPa:

Tröja 87 är inte värmetröja 90. tröja 87 är tillåten att ha som yttersta plagg.

Link to comment
Share on other sites

Nej, inte varmetrojan - alltsa troja 90. Troja M/87, "wooly pully"; den stickade, med lappar pa axlar och armbagar, och epaletter, och de dar haftiga fickorna pa overarmarna.

 

"Myspolon" var skjorta 90.

Link to comment
Share on other sites

Har inte Sv2k dragögla i ryggen.???

Jo. Däremot är den så klantigt ditsytt att sömmarna oftast ryker när man drar någon i den. :baskerPa: Däremot är den funkis att hänga upp västen i.

Link to comment
Share on other sites

Myspolon hade vi ofta ytterst inne pa kasernen, men annars var det pa med Troja 87 som gallde.

 

Skyddsmasken hade vi permanent pa stridsbaltet, den verkade inte ta skada.

 

Kniv ska baras dar man kan na den - jag minns ingen som bar den pa byxbaltet utan san dar forlangningspryl.

Ah, värmetröjan... hu, vissa knallar runt på tåg osv med den... ser f-n ut sån nån skogshuggare eller så... hohoho

:baskerPa:

Tröja 87 är inte värmetröja 90. tröja 87 är tillåten att ha som yttersta plagg.

jo, det vet jag... trodde ni menade värmetröjan... den där med hög krage och dragkedja... :camo:

Link to comment
Share on other sites

sen såg jag någon... tror det va FHYR. som sa "så länge det behövs" Fel fel och åter igen fel.

Det finns maxtid och det är 6 timmar. I skyddsvaktsutbilinge framgår det klart och tydligt, sen hurvida reglerna ändras i krig vet jag som sagt ej, men står det så i reglerna och ingen undantags regel finsn med i ofred eller så, då är det max 6 timmar. Så fort man fängslar någon skall man kontakta polis. (vilka man kontaktar i ofred vet jag ej, förmoldigen polis, eller MP)

För att vara "utbild på bevakings/insatsskolan" så verkar du ha fått ovanligt mycket om bakfoten.

 

Det är skillnad på att tillfälligt omhänderta någon med stöd av Skyddslagen och att gripa någon. En person som är tillfälligt omhändertagen måste släppas så snart syftet med omhändertagandet upphört, dock senast efter sex timmar. En person som gripits får inte släppas utan ska "skyndsamt" överlämnas till närmaste polisman. Tills detta kan ske ska personen hållas i förvar.

Link to comment
Share on other sites

sen såg jag någon... tror det va FHYR. som sa "så länge det behövs" Fel fel och åter igen fel.

Det finns maxtid och det är 6 timmar. I skyddsvaktsutbilinge framgår det klart och tydligt, sen hurvida reglerna ändras i krig vet jag som sagt ej, men står det så i reglerna och ingen undantags regel finsn med i ofred eller så, då är det max 6 timmar. Så fort man fängslar någon skall man kontakta polis. (vilka man kontaktar i ofred vet jag ej, förmoldigen polis, eller MP)

För att vara "utbild på bevakings/insatsskolan" så verkar du ha fått ovanligt mycket om bakfoten.

 

Det är skillnad på att tillfälligt omhänderta någon med stöd av Skyddslagen och att gripa någon. En person som är tillfälligt omhändertagen måste släppas så snart syftet med omhändertagandet upphört, dock senast efter sex timmar. En person som gripits får inte släppas utan ska "skyndsamt" överlämnas till närmaste polisman. Tills detta kan ske ska personen hållas i förvar.

ja just det, blandade ihop begreppen där... :baskerPa:

 

Men det stämmer. :camo:

Link to comment
Share on other sites

Har inte Sv2k dragögla i ryggen.???

Jo. Däremot är den så klantigt ditsytt att sömmarna oftast ryker när man drar någon i den. :D Däremot är den funkis att hänga upp västen i.

Kan bara instämma, öglan är fastsydd i "nätdelen" av västen. Hade sönder min väst genom att bara lyfta den (fältlastad) i öglan, nätet sprack men både öglan och sömmen höll.

Link to comment
Share on other sites

Stridsvästen ingår i bärsystem 2000.

Står bärsystem 90 i "Order"

Fraggel >> :(( << Batorder

Hehehe...där ser du..."I rest my case, liksom"...

Lyckligtvis så är de flesta av oss relativt förnuftiga och inte helt nya i gebitet, så vi kör med vad vi tycker fungerar - med viss återhållsamhet.

 

Dvs som tidigare klarlagts:

 

1. i civil terräng, regemente eller liknande gäller RU (med kanske några mindre undantag, ex måttlig kniv i bältet)

2. i fält råder fältmässighet med viss grad av uniformitet (dvs inga egna stridsvästar, rosa gummistövlar, ridpiskor eller whatever)

 

Hur svårt kan det vara?

Link to comment
Share on other sites

Stridsvästen ingår i bärsystem 2000.

Står bärsystem 90 i "Order"

Fraggel >> :(( << Batorder

Hehehe...där ser du..."I rest my case, liksom"...

Lyckligtvis så är de flesta av oss relativt förnuftiga och inte helt nya i gebitet, så vi kör med vad vi tycker fungerar - med viss återhållsamhet.

 

Dvs som tidigare klarlagts:

 

1. i civil terräng, regemente eller liknande gäller RU (med kanske några mindre undantag, ex måttlig kniv i bältet)

2. i fält råder fältmässighet med viss grad av uniformitet (dvs inga egna stridsvästar, rosa gummistövlar, ridpiskor eller whatever)

 

Hur svårt kan det vara?

exakt... problemet med det där med egna srisvästar är väl värst... tror att varranan HV man under 30 har egen... lol :)

Link to comment
Share on other sites

* Kniv får inte bäras monterad på stridsbälte. Kniv av typ morakninv sätts i byxbältet.

Får bajonetten till Ak4 bäras på stridsbältet?

Den skall ju sitta där enligt SoldR Mtrl P, men är samtidigt enormt mycket större än en morakniv.

Link to comment
Share on other sites

* Kniv får inte bäras monterad på stridsbälte. Kniv av typ morakninv sätts i byxbältet.

Får bajonetten till Ak4 bäras på stridsbältet?

Den skall ju sitta där enligt SoldR Mtrl P, men är samtidigt enormt mycket större än en morakniv.

jo, det tror jag... men det har nog inet emd storleken att göra, det där med morakniven... är väl så också att morkniven finns i månag olika utföranden och färgare, när jag gjorde lumpen hadde vissa grön(jag hadde grön mora) andra hadde mora 200, medan vissa hadde en röd mora med trä skaft... då ser det ju illa ut om man har den så synligt, det kan vara ett skäl til att dets tår så... hur som ahver, det står som du säger att bajonetten skall böras i stridselen? vad tjafsar du om då? du skadu f-n ha den där cokså! lol :((:)8-/

Link to comment
Share on other sites

Får bajonetten till Ak4 bäras på stridsbältet?

Den skall ju sitta där enligt SoldR Mtrl P, men är samtidigt enormt mycket större än en morakniv.

Nej...vi har ju inte fått ut den.. (såvitt jag vet iaf, har endast sett privatinköpta)

 

Wittman: var har du sett dessa? Jag har under min tid i Hv aldrig sett annat än strbält annat än under b-styrke-moment osv.

Link to comment
Share on other sites

Får bajonetten till Ak4 bäras på stridsbältet?

Den skall ju sitta där enligt SoldR Mtrl P, men är samtidigt enormt mycket större än en morakniv.

Nej...vi har ju inte fått ut den.. (såvitt jag vet iaf, har endast sett privatinköpta)

OK, då skiljer det sig över landet då vissa Hv-plut/komp i andra delar av landet har fått ut den.

 

@Wittman

Eftersom det inte är helt ovanligt att folk har knivar "stora som små män" förutsatte jag att det var anledningen till att de inte skulle bäras synligt (även om moraknivar är reglementerade/M-nummermärkta). Eftersom bajonetten är mycket större än en kniv hade det då varit anmärkningsvärt om den var tillåten men inte annan tilldelad/M-nummermärkt utrustning.

 

Om de i Sthlm har säregna regler om vissa saker är det inte säkert att andra saker skall bäras enligt reglementet.

Men om det är tjafs och tydligen roar dig får man väl vara glad att någon finner det underhållande.

 

Men nu var ju Gotcha vänlig och svarade, de har inte bajonett och eftersom man i Sthlm bara får bära tilldelad utrustning är ju det inget problem förrän de tilldelas bajonett.

Link to comment
Share on other sites

Får bajonetten till Ak4 bäras på stridsbältet?

Nej Bajonetten är inte kitterat mtrl och får därför inte bäras...

Men nu var ju Gotcha vänlig och svarade, de har inte bajonett och eftersom man i Sthlm bara får bära tilldelad utrustning är ju det inget problem förrän de tilldelas bajonett.

 

Vadå får man ha ikke tilldelad utrustning annonstädes ???

Edited by Fraggel
Link to comment
Share on other sites

Personligen kan jag inte se några problem med folk som har med sig egna stridsvästar på övningar, känner dem att det löser uppgiften bättre med den egna stridsvästen än t ex 304 så låt gå... men som andra ha sagt här tidigare vid "officiella" sammanhang tas RU utrustning fram.

 

Jag kör själv med en "egen väst" och kan säga att jag personligen löser uppgifterna jag får bättre med den än med 304, detta är iofs en högst subjektiv åsikt. Detta kan också ha göra med upggifternas natur.

 

Hmm det är inte bara jag som tycker att det finns användning för andra stridsvästar tydligen

 

http://www.k4.mil.se/photo.php?id=14259&aid=3732

 

Sen måste jag bara berömma folk som lägger ner tid och pengar på B-styrka uppdragen...jag tycker det är alldeles perfekt att folk på "B-sidan" klär ut sig varse dom ser ut som Delta eller rysk bär plockare med ak-47, ni gör övningarna så mycket enklare och intressantare + att vi slipper fundera alltför ofta vilken sida folk är på. Det gör det så mycket enklare att träna det som är väsentligt, Tack grabbar! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...