Jump to content

Nytt vapen till amerikanska förband ?

roninn

Recommended Posts

Har sett att på bilder från Afghanistan att Amerikanska förband som inte är specialenheter utan större enheter typ Rangers och airborne och liknande verkar ha ett nytt vapen.

Det verkar vara den "gamla" colt commando men med annan flamdämpare. Någon som vet vad det vapnet heter och varför man bytte bort den vanliga M16. Är det bara för vapnet är mindre och lite lättare ? Gärna lite utförligt svar om möjligt.

Sen vid sidan om, på många israeliska M16 sitter något som ser ut som ett optiskt riktmedel på främre handskydden. Men det är ofta bara fäst med tejp eller liknande. Nån som vet vad jag menar och vet vad det är ?

SOCOM= Special Operations Command. Består av Rangers (75 Ranger Reg, 3 Batts), Special Forces och 160 SOAR. Då jag vet att många som söker sig till Ranger för att just bli "a cut above the rest" får jag nog säga det, Rangers är top of the line söker man sig till SF gör man det för att bli mer patrullbaserad, inte för prestige att vara bäst.

Airborne är en specialenhet, dock 100 falt större än Ranger, numerärt sett.

Det om det. :rolleyes:

Vapnet är med största sannolikhet det här: M4A1 (eller andra A moddar). Detta vapen är istort standard inom SOCOM sen en tid tillbaka:

sopmodm4.jpg

Israel har monterat ett reflexsikte på vissa M4 och M16.

tack för infon, det var den bössan jag åsyftade. Måste säga att det fanns mycket lullull till vapnet.

Ang israelerna så ser det ut som ett sånt sikte men det verkar minst sagt konstigt att fästa det med tejp på främre handskyddet på en vanlig M16 dels på grund av sämre precision samt att det ordinare järnsiktet med bärhantag borde vara i vägen.

Men men den som lever får kanske se lösningen på gåtan

som inte är specialenheter utan större enheter typ Rangers och airborne...

Akta dig, Lurpen kan ta illa upp av sådana där kommentarer. :D

Jag har också funderat på det där med främre järnsiktet och optiska sikten som fästes utan bärhandtaget. Ser väldigt mycket ut som att man tittar rakt in i främre siktet?