Jump to content

Recommended Posts

Jag körde som gruppchef patruller med jänkare redan -95, så det känns inte som någon jätteupphetsande nyhet :huh:

"De i sin tur visade upp sin kulspruta som är en storebror till vår egen KSP 90" doh, har de missat att det är en Kulspruta 90 med lite annorlunda "inredning" eller hajar de inte attt det är en M240 (FN MAG) som ju är en Kulspruta 58? eller är jag loooost??

Guest Fågel Fenix

Trevligt att se att de sker lite samarbete mellan så oliktänkade länder :D

Kan riktigt se amerikanarna gå på helspänn och svenskarna traska på så lugnt och fint så :D

Jag e mer förvånad över att de inte är mer taggade yänkare brukar vara över taggade.

Varken hjälm eller skydds väst på yänkarna de brukar väl alltid ha de på sej i operations områdena ?

Jag tolkade det som att de fick ta av sig sina skyddsvästar och hjälmar om dom ville "vara med" i svenskarnas patrull?

Ok de låter rimligt..

Fan va slö jag e jag läste inte hela artiklen ,O:((

jag ska aldrig mer kommentera något mer utan att läsa allt :((

Edited by SISU

Visst kan man tycka att amerikanerna beter sig underligt ibland, men som sagt de kör väl i princip samma "upptaggning" oavsett om de befinner sig i Afghanistan, Irak eller Kosovo. Kanske inte alltid så jäkla smidigt, men de är ju i alla fall rätt konsekventa! :D

Låter ju som om detta skulle vara en sensation, men svenska utlandsstyrkan har ju kört joint-patruller med jänkarna bra länge nu, som 2sharp säger.

Man bör även tänka på att amerikanerna alltid har en annan hotbild. Det finns rätt många världen över som vill ha ihjäl några amerikaner.

Samtidigt var vi mer taggade än britterna, de patrullerade ofta utan stridsväst (motsv.). Eftersom vi hade samma beredskapsgrader som britterna blev det ibland lite konstigt vid beredskapshöjningar, det var först vid den näst högsta nivån (av fyra) vi märkte någon skillnad mot normalfallet (och knappt då).

Om jag inte minns fel var det först under KS05 skyddsvästarna åkte av (en pluton på KS06 hade dem nästan jämt ändå). På KS06 kom Stridsväst 2000 vilken gör att man alltid ser überkittad ut, vare sig man vill eller inte.

Eftersom vi hade samma beredskapsgrader som britterna blev det ibland lite konstigt vid beredskapshöjningar, det var först vid den näst högsta nivån (av fyra) vi märkte någon skillnad mot normalfallet (och knappt då).

Det var väl mer än fyra nivåer, gick ju att kombinera i all oändlighet tycker jag.

AC3, BC3, AD3+, AC3 o.s.v. o.s.v.

Det var väl mer än fyra nivåer, gick ju att kombinera i all oändlighet tycker jag.

AC3, BC3, AD3+, AC3 o.s.v. o.s.v.

Den första bokstaven är hotnivå (säger alltså inget om vilken utrustning man skall ha på sig) A lägst och D högst hot.

Den andra bokstaven är dress code, alltså vad man har på sig (stridsväst, skyddsväst, hjälm, hörselskydd osv), D minst och A mest prylar.

Siffran är Vehicle movement code och styr hur många vapen som skall vara i fordonet, om fordonet skall ha radio, om man får uppträda ensam och liknande. Eftersom Swebat oftast (alltid?) hade strängare regler kunde man mer eller mindre strunta i siffran.

+ på slutet tror jag bara påverkar personalen i vakten.

Om det är riktigt lugnt är det alltså AD4 och i värsta fall kan det vara DA1+. Det vanligaste under KS06 var BC3 i början och senare AD3+, hade ett tag CCx. Vid sökoperationer började vi alltid på dress code B (kroppsskydd + stridsväst) och sänkte efterhand.

Men det är bara andra bokstaven som styr vilken utrustning man har på sig.

Under KS06 så klev jänkarna ur sin skyddsväst också, och det är ett STORT steg för dom! Säger väl lite om läget i omgivningarna tycker jag.

Jo, och någon dag senare sprängdes ett par hus varvid två amerikanska soldater skadades (båda fick Purple Heart för det).

Vet inte om västarna åkte på igen då.

Edited by 106
  • Super Administrators

Ang bomben i Klokot så var det typ dagen efter att de på lång tid äntligen fick ta av hjälmen och kroppskydd.
Den åkte på rätt fort sen igen smile.gif)
Mer info http://www.hqusareur.army.mil/htmlinks/Pre...2Aug2002-01.htm

Ang dresscodes så hade SWEBAT, efter att KS06 efter ett par veckors jobb översatt om dem för att stämma "exakt" med brigadens. fortfarande en lite strängare tolkning. Antar att de på staben tyckte det var lika bra att ligga ett steg över hela tiden.
Fick en faxad lista till vakten av Brigadstaben och den STÄMDE INTE med svenska översättningen, eller så var de jävligt kass engelska på staben.

"Close at hand " betydde på svenska "påtaget" smile.gif
Kul killar det där med mycket guld på axlarna, så länge det inte drabbar dem och OPIL kan åka runt utan mössa, vapen och i skjorta M93FN och vi i eskorten har kroppsskydd.. LOGISKT? :((
Och den gällande beredskapen gällde bara om det var baccis och tjänsteärenden FÖRUTOM eskort, patrull, etc så var ju vardagen ett steg högre för skyttesoldater. Med tanke på att stegen var 5 så är ett steg upp ganska mycket.

Edit: felstavat ortnamn...+länk

• Super Administrators

Ang "storebror till Ksp 90" de menade inte Kulspruta 58 utan antagligen M249 som jänkarna kutar runt med.
I grunden samma vapen FN Minimi men den är lite mer kittad än Ksp 90.
Den har en fast kolv av något som känns som bakelit.
Den har ett kraftigare handskydd och Picatinny skena.
Tror pipan är kraftigare, innuti ser mekaniskm, etc ut som Kulspruta 90.

m249.jpg

Jänkarna som var vana att man aldrig fick lämna bössan ens på sin camp (bär den på ryggen 24-7) knatade runt i vår mäss med den.
KRAFTIG BACCIS:
Skällde ut en jänkare (rätt milt för de tar ju åt sig så mycket när nån med grad gör det) när jag var vaktchef, han förstod inte det olämpliga med att gå runt med en puffra i en bar.

Fick förklara reglerna samt att det kostar cash att göra fel... smile.gif De pös ut rätt fort, för öl fick de ju ändå inte dricka ...

Dagen efter var de och andra amerikanare glada när de fick veta att de kunde få lämna in vapnen i vakten (som en garderob med bricka + kvittens)
Kul för oss i vakten oxå att ha nåt nytt att klämma på... Många posé-bilder vart det smile.gif

• 10 years later...

Jag vet att det har ar manga ar gammalt, men jag har en fraga for Fk Bengtsson (av nagon anledning as lat det mig inte quote bad han safe). Vad ar dom rykten dom du har hort att Amerikanarna ar mycket kontrolloreda av sina officerare? Min erfarenhet ar mycket annorlunda Fran det. Amerikanska Armen spenderar mycket tid ock traning for att fa independent soldater.

Ja, men jag upptackte bara det har forumet igar, sa jag sitter har ock gar igenom allt medan jag vantar pa att Super Bowl ska borja. Nar jag ser nagot interessant sa kommenterar jag (eller i det har fallet staller en fraga). Jag forstar att chansen att nagon ska finna det interesant sa har manga ar senare ar slim, men jag har roligt att lasa vad alla har sagt.

• BlåGul -1

Jag vet att det har ar manga ar gammalt, men jag har en fraga for Fk Bengtsson (av nagon anledning as lat det mig inte quote bad han safe). Vad ar dom rykten dom du har hort att Amerikanarna ar mycket kontrolloreda av sina officerare? Min erfarenhet ar mycket annorlunda Fran det. Amerikanska Armen spenderar mycket tid ock traning for att fa independent soldater.

Det bygger han nog på andras uppfattning av den amerikanska krigsmakten, dvs hur andra nationers personal uppfattar sin amerikanska kollegor.

Även i den svenska försvarsmakten säger man sig leda med uppdragstaktik och man lär ut metoder för att stödja det. Men i själva verket är ledningskulturen en annan, med micro management och regelstyrning, precis så som US Army uppfattas av omvärlden.

Ja, men jag upptackte bara det har forumet igar, sa jag sitter har ock gar igenom allt medan jag vantar pa att Super Bowl ska borja. Nar jag ser nagot interessant sa kommenterar jag (eller i det har fallet staller en fraga). Jag forstar att chansen att nagon ska finna det interesant sa har manga ar senare ar slim, men jag har roligt att lasa vad alla har sagt.

Det är OK att posta i gamla trådar men det blir inte funktionellt om man ställer frågor till trådskapare om tråden är riktigt gammal. Men tillför gärna information.

/K

Det bygger han nog på andras uppfattning av den amerikanska krigsmakten, dvs hur andra nationers personal uppfattar sin amerikanska kollegor.

Även i den svenska försvarsmakten säger man sig leda med uppdragstaktik och man lär ut metoder för att stödja det. Men i själva verket är ledningskulturen en annan, med micro management och regelstyrning, precis så som US Army uppfattas av omvärlden.

Det är OK att posta i gamla trådar men det blir inte funktionellt om man ställer frågor till trådskapare om tråden är riktigt gammal. Men tillför gärna information.

/K

Jag förstår vad du säger, men i det här fallet fick jag ju åtminstone ett delvis svar till min fråga (fran dig). Det här forumet är mycket interessant för mig eftersom jag har bott i USA sa länge (30 år i Juni), ock jag vet ju inte mycket vad attityder är i Sverige längre. Så när jag hör saker som att "Man har ju hört rykten om att jänkare skall vara strikt styrda av sina officerare", så blir jag mycket nyfiken av vad det kommer från. Jag håller inte med om att det ar så Amerikanska Armen fungerar, men det är interessant att höra (läsa antar jag är ett battre ord) vad ni alla tänker här, även om svaret inte kommer från personen som jag frågade. Också, Svenska Armen har ju ändrat så mycket sedan jag gjorde lumpen i 1980, så att läsa om hur det är i Svenska Armen nu är även mer fascinerande for mig.

• BlåGul -1

Det är amerikanska armén i jämförelse med andra krigsmakter som är det intressanta i det här fallet, inte vad amerikanska arméns personal själv anser om sig själva.

Många svenskar har under internationella uppdrag erfarit att deras motsvarigheter i US Army haft betydligt stramare tyglar än de själva. Själv har jag dragit samma erfarenheter från tjänst i Bosnien, Kosovo och Afghanistan. Den svenska truppen har haft större frihet i lösande av uppgift än den amerikanska (undantaget SOF). Det amerikanska systemet har varit tungt byråkratiskt.

Det kan ju vara skillnader mellan olika förband, såsom det är i Sverige.

I Bosnien mötte jag amerikansk förtrupp som föregick 325th Inf; i Kosovo California National Guard; I Afghanistan 10th Mtn.

Det är amerikanska armén i jämförelse med andra krigsmakter som är det intressanta i det här fallet, inte vad amerikanska arméns personal själv anser om sig själva.

Ja, just det. Det var därför jag ställde frågan, för att höra var dom tankarna kom från. Jag har inte försökt justifikera (är det ett ord?) varför jag inte håller med om den åsikten. Ock jag har inte gått in på det pa grund av att jag håller med dig helt ock hållet om vad det intressanta är. Jag vill höra vad ni tycker. Vad Amerikanska soldater tycker kan jag ju bara fråga någon här pa Fort Polk.