Jump to content

Fältapor på Ö&B

Lt P

Recommended Posts

Noterade vid ett slentrianbesök att vårt lokala Ö&B hade en hel låda fältapor servade -92.

Kom med ett bra argument varför jag inte behöver dem, annars är risken stor att jag inte kan hålla i pengarna.

Guest Dedicated

ALLA behöver minst VARSIN fältapa, annars är man ingen hel människa......för övrigt ställs dylika ut som musem-föremål på en ångtåg-bana på Gotland!

Förlåt, men jag har inte full koll på vad en fältapa är. Har hört det mången gång, men kommer för tillfället inte ihåg. Kommer att minnas när jag läser förklaringen :lol:

Fälttelefon m/37. En liten brun låda innehållande en lur, en hörkåpa, mottagar och sändelektronik och en batterilåda. En underbar liten sak. Kärlek vid första ögonkastet... 8|

Här finns den tydligen på bild... http://www.ludd.luth.se/~piteper/valp/valp...lefon_liten.jpg

Edit: Bildlänken

Edited by isa

Kan inte komma på nån orsak att du INTE ska köpa varenda telefon de har!!

Vad väntar du på?!! SPRING INNAN NÅN ANNAN KOMMER DIT OCH KÖPER DE!! 8-/

(de funkar rätt bra att väcka folk med, ta loss kablarna, lägg de mot hälen och vrid ett par varv med veven =)

Noterade vid ett slentrianbesök att vårt lokala Ö&B hade en hel låda fältapor servade -92.

Kom med ett bra argument varför jag inte behöver dem, annars är risken stor att jag inte kan hålla i pengarna.

Ööh!?!? Köp för jäsiken!! Givetvis så har man redan ett par fältapor och 2 rullar 200DL... 8-/8-/

Kom även över ett par tfnapparat 386 från flyget för ett par år sedan... 8-/

Farsan (hemvärnare) har dragit linje från huset till garaget och min lägenhet, funkar grymt bra,,,,

Har en annan modell dock, helsvart gammal "bords telefon" som "saknar" siffertavla om ni förstår :lala:

Måste vara ngn nyare variant eller?

John

• Forumsledning

En Fältapa m/37 K (Klyka) med fingerskiva är ju ballaste telefonen man kan ha hemma.

Men på krigsförband är det bara pinsamt

Hellre skrota telefoner från 1937 än KA-pjäser från 80-tal och 11-bilar.

Med en 1000dl på ryggen spöar man allt vad bluetooth, 3G, Krypto, etc säger.. :lala:

En Fältapa m/37 K (Klyka) med fingerskiva är ju ballaste telefonen man kan ha hemma.

Med en 1000dl på ryggen spöar man allt vad bluetooth, 3G, Krypto, etc säger.. :Malaj:

Jo visst spöar man mycket :P

Men har du någon gång dragit 5km kabel i mörker.

För att så fort du kommer tillbaka tvingas ut igen för att någon "läs jobbiga jägare från K3" har kapat linan.

Då är du inte så mör längre :Malaj:

Som gammal kabeltattare så kan jag bara säga:

KÖP!

Behövs ingen 1000DL, funkar lika bra med vanlig elsladd. :P

Blir ju lite smått lyrisk bara jag tänker på denna spjutsspetsteknologi från Ericsson, vad alla hushåll behöver är en fälttelefon.

Har letat desperat efter en själv, kan ni tänka er något finare att ha i bokhyllan?

Allt vad NMT och GSM heter kan försvinna ut i minnets täta dimma, när den sista masten har ramlat omkull så kommer fortfarande Fälttelefon M/37 K att finnas kvar.

Edited by mace

Med en 1000dl på ryggen spöar man allt vad bluetooth, 3G, Krypto, etc säger.. :)

För att så fort du kommer tillbaka tvingas ut igen för att någon "läs jobbiga jägare från K3" har kapat linan.

Då är du inte så mör längre :)

Been there, done that :D

Fast istället för jägare var det elaka snoriga, ohängda ungar... :((

Frågan är mer VEM VILL INTE ha en Fältapa??

Med en 1000dl på ryggen spöar man allt vad bluetooth, 3G, Krypto, etc säger.. :)

Då är du inte så mör längre :}

Been there, done that :D

Fast istället för jägare var det elaka snoriga, ohängda ungar... :D

Frågan är mer VEM VILL INTE ha en Fältapa??

Jäpp man måste ha....

Fanns det något jag funderade på att sno med mig från lumpen så var det ett par (2st altså) fältapor...

Då skriver man lämpligen: Vad kostar en fältapa? 

Mina gick på runt 50-60,- tror jag det var...

Då skriver man lämpligen:

"Mina kostade runt 50-60,- tror jag det var."

Skämt åsido, klart det ska köpas fälttelefoner när chansen finns. Kanske inte så mycket för det praktiska, om du inte får tag i växel 10 DL och växeltillsats 14 DL samt utbildar frun till växeltelefonist, för då kan du öppna lokalnät i kvarteret och tjäna pengar. :}

Men det kanske finns barn i huset som skulle uppskatta "leksaker" som faktiskt är riktiga och fungerar ? En fälttelefon i bra skick gör sig dessutom som prydnadsföremål i hallen.

KÖP!!