Lt P Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Noterade vid ett slentrianbesök att vårt lokala Ö&B hade en hel låda fältapor servade -92. Kom med ett bra argument varför jag inte behöver dem, annars är risken stor att jag inte kan hålla i pengarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 ALLA behöver minst VARSIN fältapa, annars är man ingen hel människa......för övrigt ställs dylika ut som musem-föremål på en ångtåg-bana på Gotland! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Förlåt, men jag har inte full koll på vad en fältapa är. Har hört det mången gång, men kommer för tillfället inte ihåg. Kommer att minnas när jag läser förklaringen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 telefon, ringer det någon klocka. Bokstavligen.... :P EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isa Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 (edited) Förlåt, men jag har inte full koll på vad en fältapa är. Har hört det mången gång, men kommer för tillfället inte ihåg. Kommer att minnas när jag läser förklaringen Fälttelefon m/37. En liten brun låda innehållande en lur, en hörkåpa, mottagar och sändelektronik och en batterilåda. En underbar liten sak. Kärlek vid första ögonkastet... 8| Här finns den tydligen på bild... http://www.ludd.luth.se/~piteper/valp/valp...lefon_liten.jpg Edit: Bildlänken Edited July 30, 2003 by isa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valiant Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Klart man måste fältapa, sönerna har drigt tråd till alla grannrnas barn , så minskar man telefonräkningen drastisk. Köp hela lådan vet jag, och träd in i en större värld ! -Valiant- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 telefon, ringer det någon klocka. Bokstavligen.... :P EOD Ah, nu ja.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Kan inte komma på nån orsak att du INTE ska köpa varenda telefon de har!! Vad väntar du på?!! SPRING INNAN NÅN ANNAN KOMMER DIT OCH KÖPER DE!! (de funkar rätt bra att väcka folk med, ta loss kablarna, lägg de mot hälen och vrid ett par varv med veven =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Noterade vid ett slentrianbesök att vårt lokala Ö&B hade en hel låda fältapor servade -92. Kom med ett bra argument varför jag inte behöver dem, annars är risken stor att jag inte kan hålla i pengarna. Ööh!?!? Köp för jäsiken!! Givetvis så har man redan ett par fältapor och 2 rullar 200DL... Kom även över ett par tfnapparat 386 från flyget för ett par år sedan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 KÖP! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnDoe Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Farsan (hemvärnare) har dragit linje från huset till garaget och min lägenhet, funkar grymt bra,,,, Har en annan modell dock, helsvart gammal "bords telefon" som "saknar" siffertavla om ni förstår Måste vara ngn nyare variant eller? John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 vad går en fältapa på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 vad går en fältapa på? Den går inte för den har inga ben.. Doh! Skämt och sido, det krävs endast 2st 1,5volts LR20 batterier för att få talström. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 vad går en fältapa på? JAG tror att priset efterfrågades. Men det är min lilla tolkning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 vad går en fältapa på? JAG tror att priset efterfrågades. Men det är min lilla tolkning... Då skriver man lämpligen: Vad kostar en fältapa? Mina gick på runt 50-60,- tror jag det var... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 förlåt!!!! menade givetvis priset. resten står att läsa på SoldF.com... öh... nej... FEL!!! hittar bara en massa skitprylar som 180 och leoparder. inga apor alls! :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 KÖP. Behövs alltid till nåt. Till garaget eller boden eller till bordsbokning ala "diriktör lövgren" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted July 30, 2003 Forumsledning Report Share Posted July 30, 2003 En Fältapa m/37 K (Klyka) med fingerskiva är ju ballaste telefonen man kan ha hemma. Men på krigsförband är det bara pinsamt Hellre skrota telefoner från 1937 än KA-pjäser från 80-tal och 11-bilar. Med en 1000dl på ryggen spöar man allt vad bluetooth, 3G, Krypto, etc säger.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 kanske skulle knåpa ihop ett krypto till läckerheterna. mgapa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 En Fältapa m/37 K (Klyka) med fingerskiva är ju ballaste telefonen man kan ha hemma.Men på krigsförband är det bara pinsamt Hellre skrota telefoner från 1937 än KA-pjäser från 80-tal och 11-bilar. Med en 1000dl på ryggen spöar man allt vad bluetooth, 3G, Krypto, etc säger.. Jo visst spöar man mycket :P Men har du någon gång dragit 5km kabel i mörker. För att så fort du kommer tillbaka tvingas ut igen för att någon "läs jobbiga jägare från K3" har kapat linan. Då är du inte så mör längre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mace Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 (edited) Som gammal kabeltattare så kan jag bara säga: KÖP! Behövs ingen 1000DL, funkar lika bra med vanlig elsladd. :P Blir ju lite smått lyrisk bara jag tänker på denna spjutsspetsteknologi från Ericsson, vad alla hushåll behöver är en fälttelefon. Har letat desperat efter en själv, kan ni tänka er något finare att ha i bokhyllan? Allt vad NMT och GSM heter kan försvinna ut i minnets täta dimma, när den sista masten har ramlat omkull så kommer fortfarande Fälttelefon M/37 K att finnas kvar. Edited July 30, 2003 by mace Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Fältapa! bästa uppfinningen efter Jesus. Köp 2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 En Fältapa m/37 K (Klyka) med fingerskiva är ju ballaste telefonen man kan ha hemma.Men på krigsförband är det bara pinsamt Hellre skrota telefoner från 1937 än KA-pjäser från 80-tal och 11-bilar. Med en 1000dl på ryggen spöar man allt vad bluetooth, 3G, Krypto, etc säger.. Jo visst spöar man mycket :P Men har du någon gång dragit 5km kabel i mörker. För att så fort du kommer tillbaka tvingas ut igen för att någon "läs jobbiga jägare från K3" har kapat linan. Då är du inte så mör längre Been there, done that Fast istället för jägare var det elaka snoriga, ohängda ungar... Frågan är mer VEM VILL INTE ha en Fältapa?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Fältapa med nummerskiva... jävlar vad snyggt det vore i hyllan! Var hittar man dem? Vilket ÖB? Finns ju några stycken! VILL HA!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 E du helt galen! Det kan juh inte kosta mycket. Blir du trött på den finns det tusen soldf:are inklusive undertecknad som köper den för det dubbla priset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Sällar mig till hyllningarna... och glöm inte vad som står på de små metallbläcken på locket...Fienden lyssnar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atrax Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Finns dom på Ö&B i göteborg? :> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted July 31, 2003 Report Share Posted July 31, 2003 En Fältapa m/37 K (Klyka) med fingerskiva är ju ballaste telefonen man kan ha hemma.Men på krigsförband är det bara pinsamt Hellre skrota telefoner från 1937 än KA-pjäser från 80-tal och 11-bilar. Med en 1000dl på ryggen spöar man allt vad bluetooth, 3G, Krypto, etc säger.. Jo visst spöar man mycket :P Men har du någon gång dragit 5km kabel i mörker. För att så fort du kommer tillbaka tvingas ut igen för att någon "läs jobbiga jägare från K3" har kapat linan. Då är du inte så mör längre Been there, done that Fast istället för jägare var det elaka snoriga, ohängda ungar... Frågan är mer VEM VILL INTE ha en Fältapa?? Jäpp man måste ha.... Fanns det något jag funderade på att sno med mig från lumpen så var det ett par (2st altså) fältapor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted July 31, 2003 Report Share Posted July 31, 2003 Då skriver man lämpligen: Vad kostar en fältapa? Mina gick på runt 50-60,- tror jag det var... Då skriver man lämpligen: "Mina kostade runt 50-60,- tror jag det var." Skämt åsido, klart det ska köpas fälttelefoner när chansen finns. Kanske inte så mycket för det praktiska, om du inte får tag i växel 10 DL och växeltillsats 14 DL samt utbildar frun till växeltelefonist, för då kan du öppna lokalnät i kvarteret och tjäna pengar. Men det kanske finns barn i huset som skulle uppskatta "leksaker" som faktiskt är riktiga och fungerar ? En fälttelefon i bra skick gör sig dessutom som prydnadsföremål i hallen. KÖP!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groaghach Posted July 31, 2003 Report Share Posted July 31, 2003 Vilket Ö&B partar vi om? Eller är det ngt som finns/fanns på samtliga Ö&B? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts