Jump to content

Recommended Posts

STADSSKYTTE

 

 

Historia

 

Det fanns fram till FB04 totalt sex stycken stadsskyttebataljoner i krigsorganisationen.

111 - Malmö / Utb på I16 fram till 2000

321 och 322 - Göteborg / Utb på I15 till 1997 och I16 till 2000

443, 444 och 445 - Stockholm / I1 och LG till 2004

 

Den senaste av dem som fortfarande fick soldater tilldelade var 444:e som fick soldater från LG 6.komp. Kompaniet fortsatte dock att utbilda stadsskytteförband fram till 2005/2006 då förbandet helt lades ner.

 

Lite olika upplägg verkar ha testats genom åren men minst fyra skyttekompanier och ett stabskompani per bataljon verkar ha varit någon grund och det har även funnits GRKkompanier.

 

 

Tjänster

 

Under 2003/2004 fanns följande tjänster:

 

1-3 pluton

Sk Grp Ch - 15mån KB

Stf Sk Grp Ch ak5gt - 10mån GB

Stf Sk Grp Ch ak5b - 10mån GB

Stf Sk Grp Ch Psg 90 - 10mån GB

Grg sk - 7.5mån F

Grg ladd - 7.5mån F

Kulspruta 90 sk - 7.5mån F

Farbman - kan vara vem som, utom grp ch

 

Pbvpluton

Pbv Grp Ch - 15mån KB

Pbv sk - 10mån E

Pbv fö - 10mån E

 

St Tr pluton

Span Grp Ch - 15mån KB

Prickskytt - 7.5mån F

Rb56 sk - 10mån E

Tgb fö - 7.5mån F

Kulspruta 90 sk - 7.5mån F

 

Stri Grp Ch - 15mån KB

Stf Str Grp Ch - 10mån GB

Eledn Grp Ch - 15mån KB

Eledn bitr - 10mån E

Eledn signalist - 10mån E

 

Mc ordonans - 7.5mån F

Pack Grp Ch - 10mån GB

Stf Pack Grp Ch - 10mån GB

Lastbilsfö - 7.5mån F

Hjullastarfö - 7.5mån F

 

Vpl KVM - 15mån KB

Stabs Grp Ch - 10mån GB

Stabs bitr - 10mån E

 

 

Byte av befattning

 

Att Pliktverket har gett dig en befattning på en viss plats betyder egentligen inte att du alltid hamnar där.

 

Har du körkort och är GB/E så blir du antingen fö/sk på Pbv eller hamnar på packgruppen.

Alla 10mån gör GSU tillsammans, därefter väljs vilka som ska hamna på St Tr ut och vilka som blir Sk GB.

 

 

Fysiska förutsättningar

 

Det finns både soldater och officerare med glasögon på 6:e kompaniet.

 

Är man över 185cm lång passar man absolut inte som Pbvbesättning. Det är trångt även om man är kort...

 

 

Fordon

 

Det har genom året testats med olika fordon på förbandet:

 

Tgb20 - inget skydd, långsamt

Strf90 - passar bättre i skogen

Patgb203 - kass svängradie, kanonen mittpå = dålig möjlighet till verkan och skydd

Pbv302 - gammal men bäst lämpat av de fordon som testats

 

 

Operation Stockholm

 

Fem dagars övning som är höjdpunkten på hela utbildningen! Går ut på att man promenerar lite i tunnlarna under stan och gör lite andra häftiga saker. Avslutas med ett kompanianfall inne i city.

 

 

Stadsskyttebågen

 

Utbildningstecknet som många på kompaniet har som motivation fås efter genomförd OP Sthlm och prov i:

Fys

Teori

Personlig färdighet

 

Tidigare bars detta endast av 6:e kompaniet och då även andra kompanier på LG Gardesbataljon är extra utbildade på SiB så tog en annan båge fram till dem SiB-bågen(det sved nämligen för många på 6:e att folk på andra kompanier började visa sig med sskbågen) som är någon form av SSKbågen-light.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Quads

VC 4014/C APF-grp

 

Frågan är om denna befattning fortfarande finns. Det var lite av en hybridbefattning har det visat sig.

juni 2001- april 2002. I 5 jämtlands fältjägarregemente

 

Krav:

Ingen aning faktiskt. Nog samma som till vanlig vagnschef skulle jag tro. Jag skulle egentligen in som telefonist på F4, men (som tur var-och glädjen var stor) lades tjänsten ner och jag blev placerad som eldledningssignalist på I5 vilket jag ryckte in som. De hade beställt för många av eldledningssignalisterna och min befattning ändrades igen. Först placerade de mig på en Hytt med sambandsutrustning (usch då, tänkte jag), men då jag var kortast av alla frågade de om jag ville bli förare på en pbv 401 istället, vilket jag var snabb att tacka ja till. Till slut blev jag placerad som gruppchef och därmed vagnschef på en pbv 4014 (modell med TS 9000 m.m som fungerar som AnslutningsPunkt Främre eller med andra ord strivagnsstabens privata mobiltelefon modell ca 14 ton).

 

Utbildningen under mitt år:

10 mdr.

Gröntjänst 2½ månad, avslutades med fjällmarsch.

6 veckors utbildning till förare samt vagnschef på pbv 401.

6 veckors utbildning till operatör på TS 9000.

Diverse övningar som avslutades med slutövning i Polen och remi.

 

Tjänstens innebörd:

Vagnschef på en pansarbandvagn 401, modell AnslutningsPunkt Främre (4014). Chef över vagn och materiell samt gruppen på 3-5 personer. Gruppchef även när gruppen genomför annan uppgift. Tillika operatör TS9000. Få Telesystemet att fungera när som helst och var som helst ifrån när staben beordrar det.

Man får ordern och navigerar sig ut dit man ska stå, ställer in alla telesystemsapparater och reser en mast som "skjuter" tillbaks till campen. Vidare kopplar man ihop APF'en och strivagnen eller ledningstältet och staben har härmed telefon hem till basen.

 

Praktiskt använd i utlandsstyrkan:

Vid sökoperationer eller eventuella kravaller när staben vill ut och på behörigt avstånd blicka ut över området. APF:en ger staben telefonsamband (och några gånger datasamband) hem till campen, vilket underlättar för dem istället för att de ska prata via radio. APF:en fanns i Kosovo i form av en pbv 3024 i alla fall fram till KS06. Det är möjligt att den finns som andra fordon också, det har jag inte koll på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Åhneä, Gilthas.

 

Här duger det verkligen inte med att bara kopiera lumpen.nu:s befattningsbeskrivning rakt av.

 

Den här tråden är till för att vi medlemmar själva ska kunna skriva om de befattningar vi hade i lumpen, inte att föra vidare lumpen.nu:s budskap.

 

Gör om, gör rätt!

 

/simon, BlåGul

Link to comment
Share on other sites

ISDL-assistent

Frågan är om denna befattning fortfarande finns. Tror den hade benämningen KO804.

 

Bakgrund till tjänst:

Jag ryckte in som GB-elev med befattning som sambandsgruppchef på A8 (senare Artbat/I19), men vid inskrivningen så fick man frågan om man hade datakunskaper (vilket jag har). Dom skrev upp mig på en speciell lista där dom sedan kallade oss till dataprov, vilket jag bevisningen lyckades på för min tjänst ändrades till ISDL-assistent. Jag blev omförflyttad inom kompaniet till ny lucka, då vi skulle vara fyra stycken ISDL-ass på hela kompaniet och enbart en per tropp. Hamnade i en pbv 302-tropp, där vi hade tre vagnar en APF och två ledningsvagnar.

 

Utbildningen under mitt år:

10 mdr.

Gröntjänst 2 månad.

12 veckors utbildning till ISDL-assistent.

Diverse övningar som avslutades med slutövning utanför Arvidsjaur/Boden och remi.

 

Tjänstens innebörd:

ISDL-ass på en pansarbandvagn 302, modell AnslutningsPunkt Främre. Gruppchef även när gruppen genomför uppgifter rörande datatrafik. Arbetade mycket nära operatör på TS9000. Vid gruppering så var mitt ansvar att se till att få upp datatrafik och ledningsfunktioner så att staben kan beordrar grupperna/trupperna. Vi hade även viktig uppgifter i form av att säkerställa att främre staben som ska vara ledande ständigt kan kommunisera med bakre staben samt lämna över ledning till övriga staber.

Link to comment
Share on other sites

SUTEK

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Systemutvecklingstekniker

 

Jag ryckte in som pjäsplutonsbefäl (15 mån) vid ArtReg då det var kvar i Kristinehamn. Tidigare hade Artilleriet inga SUTEK och jag fick väldigt lite information om vad det handlade om då det nästan verkade lite hemligt.

 

Man fick söka och sedan blev det intervjuer och tester. Efter 3 mån GSU blev jag tillfälligt placerad vid Lv6 i halmstad och utbildades där i ca 4 månader. Därefter flyttade jag tillbaka till ArtReg och påbörjade uppbyggnaden av utvecklingsmijön och grundligt bearbeta projektplanen samt utveckla funktionsmodeller.

 

Tjänsten var mycket givande och gav en bra inblick i taktisk ledning på högre nivå, samt många tekniska system.

 

En liten anekdot är att vi var 4 SUTEK som förevisa UNIS-systemet för Generalstaben på Ramberget i Göteborg. Självklart krascha operativsystemet på min enhet mitt under förevisningen och jag fick be 1/4-del av generalerna att sprida ut sig på de 3 övriga enheterna. Typiskt!

 

/Håberget

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...