Jump to content

Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek

Honken

Recommended Posts

Svenskt Militärhistorikst Bibliotek

Vem är det som är medlemmar i denna bokklubb?

För de som är intresserade av militär historia, materiel och en massa annat, så kan du aldrig hitta en bättre bokklubb. Den drivs så gott som ideelt av personer från Försvaret med vissa tillkommande element.

De skickar även hem en liten tidning som heter "Pennan och Svärdet" ungefär 8 ggr om året där man får se vad de erbjuder.

Rekomenderar varmt att ni besöker sidan.

Guest Dedicated

Är med, sedan länge. Bokhyllorna hemma har börjat bågna....har dock inte varit med på nån resa, ekonomin tilåter inte sådant eftersom resorna i allmänhet är relativt dyra! Gillar bonus-systemet, har plockat hem MÅNGA bra böcker på det viset!

• 2 weeks later...

Ända felet med denna klubb är att dom har för många bra böcker..

Budgetten går åt helvete.. Hyllor, finns inte mm ledigt någonstans... :P

Är ett måste för alla militär intreserade. :huh:

Guest Dedicated

Kan de två böckerna av/om Rommel i senaste numret av "Pennan & Svärdet" vara nåt? De som för övrigt vill läsa om herr Hitler kan ju skaffa sig en bok om detta också........har fått bygga om hemma, en bokhylla höll på att dråsa ner från väggen. Inte bra, hustrun blir ARG och böckerna kan skadas.........

• 1 year later...

Har varit medlem sen 1996 i klubben och det har handlats friskt genom tiderna.

Har däremot börjat se en trend som jag inte gillar och det är följande:

Förr (!) när bokklubben var ganska liten var utbudet smalare och mer

inriktat på just ämnet : Militärhistoria

Nu handlar det om musik, PC-spel och allmänt blandad litteratur som går att

hitta i vanliga affärer. Även om det trumpetas om att denna bok är unik

så hittar man det i bokaffären i Uppsala med en något förändrat utseende

och likvärdigt pris en månad senare.

Vidare så kommer det hemskick med en text fylld med underliggande budskap:

"Att nu var du dum som inte köpte överstens snappsvisor" och nästa gång blir

du erbjuden "Alarm i atlantvallen" och köper du inte den är du inte riktigt klok för den är ju så bra boken. Ursäkta att en snappsvisebok inte riktigt är min melodi

och boken "Alarm i Atlantvallen" har jag sen flera år tillbaks i min fetstora

bokhylla med 1400-1500 titlar militärhistoria. Det är ju mina surt förvärvade pengar dem gärna vill bestämma över och skall dem ha dem får dem locka med lite tyngre verk än dessa... (pissed off=jajamänsan) :rocketl:

Likt förbannat så handlar jag därifrån för det mesta varje månad.....

//

Zizka

Well Zizka, vad är det man säger - "stillestånd är tillbakagång"...? Tycker det är bra att klubben utvecklats lite, och att den kanske tilltalar fler än de som snöat (!) in på finska vinterkriget. Utskicken kan jag däremot hålla med om att de kan vara lite osmidigt formulerade. Det måste ju finnas något som heter "modern militärhistoria" och jag skulle vilja se fler böcker i den kategorin.

:rocketl:

Instämmer med Zizka, de senaste reklamutskicket känns billiga. En så pass nichad bokklubb som SMB borde veta bättre än att försöka pracka på folk saker och ting, iofs saker med kvalité, men...

Förhoppningsvis leder det hela till större volymer vilket innebär lägre pris....

Instämmer också med Zizka med flera.

Många böcker finns i bokhandeln till billigare priser. Och är det bara jag som stör mig på alla dessa understrykningar i var och varannan mening i utskicken?

Nu har jag varit med i 1,5 år i SMB och jag tycker bokklubben känns ganska tafflig. Visst! De skriver att den är idéell (det skulle dock inte jag kalla den...), så man får väl inte ha för höga krav.

Å andra sidan har de ofta ganska bra böcker och det finns inga alternativa bokklubbar i samma genre.

Har länge funderat på att maila dem, mina funderingar. Kanske är läge nu?

/Pegin

Jaha...trevligt att få syn på den här tråden just precis som jag gick i tankar om att gå med i bokklubben. Fick ju med ett reklamblad till mitt senaste nummer av "Befäl" (juni månad) och har funderat ett tag. Var faktiskt på god väg att gå med, men nu känns det plötsligt lite överilat när man läser om deras utskick osv.

Jag är på gränsen till sjukligt intresserad av militärhistoria och historia i allmänhet (ska ju plugga till gymnasielärare i bl a historia), så jag tänkte det kunde vara en tillgång att vara medlem. Fast nu är jag inte så sugen längre, om det nu är sant att man blir beskylld för att vara dum bara för att man inte kan/vill beställa vissa saker?

Hälsningar, Foxtrot Lima :clap:

De skriver inte direkt om din intelligens såklart, utan man får extra brev för att öka köplusten. I själva verket kan dessa brev vara irriterande (så är det med mig iaf).

Utbudet kan jag inte klaga på med tanke på de målgrupper man vänder sig till.

@FL

Jag tycker inte utskicken ska hindra dig från att gå med. Det är inte för att få utskick jag är med iaf. ;)

Det finns en del övrigt att önska från klubben. Nu har vi mest pratat om det som är dåligt med SMB, det finns dock mycket bra, t.ex. finns det ingen bokklubb med större samlat utbud av militärhistoria än SMB.

Mitt råd till dig: Gå med i SMB och köp böckerna du vill ha (det finns mycket läsvärt) och skit i resten.

/Pegin

Så man kan uttrycka det på så vis att klubben och böckerna är helt okej, men att marknadsföringen sköts oproffsigt?

Känns lite som att de försöker lite för mycket. Nästan till den grad att det känns olustigt. Kollade som hastigast på deras hemsida, och la märke till en bild då en överste hälsar en VD välkommen. Någon tomte håller upp en skylt i bakgrunden - ungefär som att det vore praxis när man hälsar på folk från utlandet.

Alla bilder i utskicket jag har och på hemsidan med personer i uniform får mig också att känna att man försöker marknadsföra sig själv lite väl hårt som "polare med Försvarsmakten".

Trots detta är jag fortfarande sugen på att gå med... :surprise:

Hälsningar, Foxtrot Lima :tveka:

@FL

Jag tycker inte utskicken ska hindra dig från att gå med. Det är inte för att få utskick jag är med iaf. ;)

Det finns en del övrigt att önska från klubben. Nu har vi mest pratat om det som är dåligt med SMB, det finns dock mycket bra, t.ex. finns det ingen bokklubb med större samlat utbud av militärhistoria än SMB.

Mitt råd till dig: Gå med i SMB och köp böckerna du vill ha (det finns mycket läsvärt) och skit i resten.

/Pegin

Kan man då uppfatta detta som en hyfsat seriös bokklubb, eller är det ett gäng f d officerare som försöker skrapa ihop till en hyfsad pension genom att vara otrevliga i sin marknadsföring?

Hälsningar, Foxtrot Lima :surprise:

@FL

Jag tycker mycket mycket bra om SMB.

De har mycket bra och intresanta böcker som faktiskt inte går att få tag på annars.

Att de är lite oproffsiga i sin marknadsföring och att utskciken är lite klantiga håller jag fullt och fast med om det du skriver om att de vill verka "polers med försvarsmakten" håller jag också med om....

Men det spelar för min del inte så stor roll.

För min del så är det ganska enkelt endå, man köper de böcker man vill ha och skiter i resten, det kostar ju inget att vara med och att avbeställa månadens bok tar bara ett par klick om man gör det över internet.

Vad gäller resorna så känns det som att det finns bättre alternativ och att de riktar sig till människor med lite mer pengar men som sagt vill man ha tillgång till böcker med koppling till det militära så finns det ingen bättre bokklubb och man kan som sagt skita i det man inte vill ha eftersom det är gratis att vara med.

Men det är dock vad jag tycker. B)

@FL, SMB är ju tokmycket bättre än de flesta andra bokklubbar, anledningen till mitt ringa missnöje är att jag förväntar mig en högre nivå av professionalism från SMBs sida än från t.ex spänningsklubben och allt vad de heter. Böckerna och artiklarna ligger på en klart högre nivå, klubbens kampanjer och dylikt inte riktigt på samma nivå.

Men herrejösses, det är klart du ska gå med...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...