Jump to content

Nationaldagen?

Guest Karlén/KJ

Recommended Posts

Guest Karlén/KJ

Idag har Sverige nationaldag.

Såvitt jag vet är det en dag som inte skiljer sig speciellt mycket från andra - den är inte röd eller någon form av helgdag.

När jag gick i gymnasiet (Nacka) så fick vi inte ens sjunga nationalsången för rektorn, det kunde uppfattas som "rasistiskt".

Mycket dumheter skall man höra innan öronen trillar av...

Vad gör NI för att fira nationaldagen?

Och varför?

Jag själv kommer att åka hem till Stockholm och äta SoS med föräldrar + lite släkt och brutta..

Ha det goth alla!!

// Mattias

Ja, det är trist att man inte får göra just det, sjunga nationalsången, då detta anses vara "rasistiskt". Anser det personligen vara skrattretande men men, vad gör man...:(

I övrigt så träcker man väl bara på sig lite extra just denna dag.

Bengtsson

Nationalsången rasistisk....

pfff... vilket skitsnack!! Det är ju sorg och bedrövelse att det har gått så långt att en svensk inte ska få sjunga sitt lands nationalsång... Kan man hyra in norskar som kan sjunga den åt oss?! Går det bra då?

Undrar om det är samma tongångar i USA? SKULLE INTE TRO DET!!! :)

Jag håller hela debatten för tok och de som ligger bakom den borde spärras in på psyket. Inser dem inte hur absurt och infantilt det tar sig uttryck?

Scenario:

Vi har utländska gäster på nationaldagen, vi hissar svenska fanan.. under tystnad...

Utländsk gäst undrar: -Has someone died?

Svensk svarar: - No, but vi are not allowed to sjung de nationalsång. It's rasistical... Vi are verry säd...

Utländsk gäst undrar: -Do you not love your country?

Svensk viskar: Jäss aj do. Batt plis dont tell anyone, aj have problems den...

Jag skiter högaktingsfullt i vad politiker och politiskt korrekta säger! Jag sjunger. Du kan ju försöka hindra mej... :devil

*sjunger*

DUUU GAAAMLA DU FRIIIIA DU FJÄÄÄÄLLHÖÖGA NOOORD, DU TYYYSTA DU GLÄDJE RIIIKA SKÖÖÖÖÖÖNA...

Guest Lindman

Under min högstadietid så sjöng vi aldrig nationalsången på skolavslutningen. Värt att nämnas är att det var majoritet svenskar.

När jag väl kom till min fd. gymnasieskola så blev jag faktiskt lite chockad eftersom här sjöng vi nationalsången vid varenda avslutning. Antalet elever med utländsk bakgrund var större här än andelen svenskar.

Personligen tror jag att det är vi svenskar själva som tycker att det är rasistiskt att älska sitt land.

Någon som har åsikter om varför det har blivit så här?

Själv har man gått runt med fanan runt halsen hela dagen! :)

Det uppskattades av folket på skolan faktiskt!

Ha en bra nationaldag allihopa!

För Sverige - I tiden!

Vet inte riktigt om detta är rätt forum för att diskutera politik, men what the heck.

Jag anser som medlem i Ungdom Mot Rasism att man måste kunna få vara stolt över sitt land. Skit i härkomst och allt sådant, jag tror att politikerna gör det svårare för sig själva vad det gäller integreringsfrågan iom. alla dess "förbud". Hur ska vi kunna få invandrarna att känna sig hemma här, när vi som har bott här sedan tidigare inte får sjunga nationalsången?

Bengtsson

Guest J0nas

Wått's dö madderfakking diil?

Ta tillbaka symbolerna! *små ironisk*

Är också trött på detta "Du är rasist om du har svenskflagga eller sjunger nationalsången" blaj blajet.. Media har väl gjort sitt..

Imorrn är det fotboll, får ju sova i landslagströja *funderar*

helsjukt att vi inte sjunger nationalsången i skolan!! fattar de inte att man inte är rasist bara för att man råkar gilla sitt land, rasse är man ju om man inte  respekterar andra nationaliteter!! visst går rasisterna runt med sverigeflaggor, men som sagt, när de gör det så syftar de på att i sverige ska det bara bo svenskar och annat sånt där idiotiskt skit. när jag hissar flaggan är det för att hylla det land jag bor i, inget rasistiskt!

sen blir jag så arg när min kompis blir kallad rasse  och fascist bara för att han gillar att ha huvudet ganska rakat. han är inte det minsta rasist...  men  men det är en annan diskussion!

jag har iaf hållt den skånska fanan högt idag (halvskåning), och även hängt ut den svenska fasadflaggan!

helsjukt att vi inte sjunger nationalsången i skolan!! fattar de inte att man inte är rasist bara för att man råkar gilla sitt land, rasse är man ju om man inte  respekterar andra nationaliteter!!

Hm.. att vara svensk är en nationalitet. Och bland oss svenskar så finns nog de flesta folkgrupper representerade. För övrigt finns det bara en ras, människan. Allt annat är folkgrupper.

De som vill sjunga får sjunga.. de som inte vill slipper. Finns knappast nån lag som säger att man inte får sjunga.

jo alltså...klart jag förstår att man får sjunga om man vill men att man inte måste osv. det jag menar, är att det är sjukt att de tog bort det från programmet för att det ansågs rasistiskt. klart man inte behöver sjunga om man är dansk eller nåt och inte vill sjunga sveriges nationalsång =)

LD: Människan är en ART som är uppdelad i olika RASER. Precis som hundar, katter, hästar, kor, grisar, fåglar etc.etc. :notify

Ville bara poängtera detta...

Människan är en enda ras faktiskt. Det som brukar betecknas som "raser" är egentligen pigmentnyanser. Problemet med den indelningen är att eftersom den genetiska variationen inom grupper med samma/liknande pigmentnyanser är större än variationen mellan de olika grupperna så kan den indelningen inte fungera som rasindelning.

Det finns ingen etablerad rasindelning för människor som fungerar så vi är alla Homo Sapiens Sapiens

Det skulle väl teoretiskt kunna gå att ta en variant på den gamla rashygienläran och gå på öronstorlekar, nosstorlek/form och pälsfärger, men då har vi problemet att inom Europa enbart så är vi så blandade att till exempel en "Skandinavisk" eller "svensk" ras skulle bli meningslös. Man skulle bli tvungen att gå på de folkgrupper som inte har haft kontakt med andra folkgrupper i större utsträckning och definiera dem som raser, men resten av oss  blir "Blandras av Afro-Eurasisk härstamning".

Inte så exakt liksom.