Lindeberg Posted July 29, 2003 Report Share Posted July 29, 2003 Vill minnas att jag sett vikinstruktioner någonstans (Ceremonireglemente månne, men vilket?). Och, vad anser ni om att vid exempelvis vid sportevenemang skriva saker på flaggan. Själv anser jag att det är helt fel och kan inte förstå varför vissa gör det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blå Brigad Posted July 29, 2003 Report Share Posted July 29, 2003 (edited) Skriva på flaggan?! Ahum! Sådant ogillar vi! -> Svensk flaggduk får ej förses med märken, bokstäver eller andra tecken. <- här är inget ceremonireglemente precis men lite allmäna regler... http://www.flaggfabkronan.se/flaggreg.html och denna... http://www.nationaldagen.a.se/index.asp?sida=3 Edited July 29, 2003 by Blå Brigad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted July 29, 2003 Report Share Posted July 29, 2003 Skriva på flaggan?! Ahum! Sådant ogillar vi! -> Svensk flaggduk får ej förses med märken, bokstäver eller andra tecken. <- här är inget ceremonireglemente precis men lite allmäna regler... http://www.flaggfabkronan.se/flaggreg.html Intressant länk.......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vpl8107 Posted July 29, 2003 Report Share Posted July 29, 2003 Regel? Det är olagligt att skriva eller göra annan förändring på flaggan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 29, 2003 Forumsledning Report Share Posted July 29, 2003 Det står i CerR FM 3 Det jag hittar är det som står under begravningsdelen. Här är en bild för att snabbt få koll på läget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted July 29, 2003 Author Report Share Posted July 29, 2003 Glimrande. Tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 har länge undrat hur det ska vikas. och bland krutrök och möpar fanns svaret... tack Kimster! my hero... nä nu får det vara nog. RÄTTNING!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Nu kommer jag säkert att få stryck av både blå-gul och er andra, men... Jag tycker att amerikanarnas sätt att vika flaggan är snyggare (men vår blå-gula fana är fantastiskt mycket vackrare än deras blå-röda-vita härke!) Och till de som vill skriva, kladda, rita eller vad som helst på flaggan: Stryk ska de ha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted July 30, 2003 Author Report Share Posted July 30, 2003 (edited) Och då blev jag genast nyfiken på hur amerikanarna viker ihop sin flagga... Har man sagt Adam får man säga Bertil Edited July 30, 2003 by Marzocchi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 (edited) Det är rusktigt uppfattat, Bertil kommer här: http://www.usflag.org/fold.flag.html (2 sek på google =) Fast det verkar som om de kan bli lite arga om vi stjäl deras sätt att vika flaggan... "This custom of special folding is reserved for the United States Flag alone." (edit: la till citatet ovan) Edited July 30, 2003 by jed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Fast det verkar som om de kan bli lite arga om vi stjäl deras sätt att vika flaggan..."This custom of special folding is reserved for the United States Flag alone." Tja, jag vet inte det men, i scouterna har vi så vitt jag vet alltid vikt flaggan på det viset, dvs. till en triangel, där endast den blå färgen syns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Tja, amerikanarna kan ju vara lite lustiga ibland Men vissa saker får de till snyggt, tex flaggvikning och USMCs paraduniform, den slår vår med hästlängder... (Fast det var rätt coolt på kadettbalen med en massa uniformer, medaljer och fina flickor) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PBV_Hansen Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Kul att se vilka riktigt bra svar man kan få på sina frågor. Alltid kul att lära sig någon nytt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Skriva på flaggan?! Ahum! Sådant ogillar vi! exakt, låt våran vackra fana förbli blågul! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bowman Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Appropå vikning av amerikansk flagga. Någon som vet hur man viker the Confederate Battle Flag (AKA: Sydstatsflaggan)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 Regel?Det är olagligt att skriva eller göra annan förändring på flaggan... E du säker på det..... För det är inte jag. Jag menar reglerna för vilka tider på dygnet man får ha uppe flaggan togs ju bort och så även det brottsliga att bränna flaggan. Så att kladda lite på flaggan kan ju inte vara förbjudet.. Själv så ser jag inget fel i att skriva på en flagga så länge man inge hissar upp den i en flaggstång. Jag menar då är det väl knasigare att att ha tröjor som är i "flagg mönster" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted July 30, 2003 Report Share Posted July 30, 2003 eh, skulle man inte bränna en trasig/urblekt flagga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted July 31, 2003 Report Share Posted July 31, 2003 (edited) eh, skulle man inte bränna en trasig/urblekt flagga... Jo, det stämmer. Enligt något gammalt scoutreglemente (som jag inte hittar nu) "kan flaggan inte göras bättre tjänst än att brännas" när den blivit så urblekt/sliten/trasig att den inte längre duger som flagga. Detta görs för att förhindra att flaggan blir liggande bland andra trasor och udda tygstuvar och till slut används som skurtrasa (motsvarande). Själva brännandet behöver ju inte göras offentligt på det lokala torget utan en liten diskret kremering i den egna vedpannan/kakelugnen är nog vad som avses. EDIT: efter konsulterande av lagboken så kan jag meddela att det är i lag förbjudet att förse med andra bokstäver eller tecken än sådana som nämns i flagglagen (någon straffsats nämns dock inte): länk till rixlex: http://www.riksdagen.se/debatt/sfst/index.asp sök på "flagga" i rutan "fritext", den aktuella lagen är Lag (1982:269) om Sveriges flagga. Min webbläsare jönsar sig och vill inte låta mig använda funktionen "infoga länk" så ni får ta det för vad det är. Edited July 31, 2003 by Axial Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted July 31, 2003 Report Share Posted July 31, 2003 Lag (1982:269) om Sveriges flagga 4§ 4:e stycket Flaggan får inte i vidare mån än som följer av första och andra styckena förses med märken, bokstäver eller andra tecken. Tecken som beskrivs i första och andra stycket är följande; lilla riksvapnet, stora riksvapnet samt beteckning i övre vänstra fältet när flaggan är befälstecken... Alltså att skriva "AIK", "Djurgården" eller andra lag på flaggan är NO NO.... /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted July 31, 2003 Report Share Posted July 31, 2003 Alltså att skriva "AIK", "Djurgården" eller andra lag på flaggan är NO NO.... Ehhh... Spelar det nån roll om det är olagligt eller inte, att kladda på fanan borde vara förenat med offentligt spöstraff... Min åsikt, tyvärr är jag inte med i lagrådet Hur var det, visst skulle flaggan brännas om den hade hamnat på marken? Eller minns jag fel nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted July 31, 2003 Report Share Posted July 31, 2003 Aha, man har gjort det lätt för sig i CerR och förevisar hopvikning av tvärskuren flagga. Prova någon gång att vika en tretungad under ceremoniella former (dvs nerver). Det är problem. Nu förekommer det inte så ofta vid militärbegravning, men vi har ju desto fler förbandsnedläggningar framför oss??! Dax att börja öva lite varstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted July 31, 2003 Report Share Posted July 31, 2003 Aha, man har gjort det lätt för sig i CerR och förevisar hopvikning av tvärskuren flagga. Prova någon gång att vika en tretungad under ceremoniella former (dvs nerver). Det är problem. \\// Jo det är inte så lätt. Har bara gjort det en gång så det borde väl bli lättare nästa gång ;) och då gjorde vi inte som på kimsters bild. Tror jag iaf. Minnet är lite vagt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted August 1, 2003 Report Share Posted August 1, 2003 (Fast det var rätt coolt på kadettbalen med en massa uniformer, medaljer och fina flickor) "...och fina flickor" Jo, sarskilt dem i uniform. Vi hade en massa tjejer pa mitt kompani, de var ruskigt kompetenta. A touch of amazonophilia? Surely not... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wendisten Posted August 1, 2003 Report Share Posted August 1, 2003 (edited) Hur var det, visst skulle flaggan brännas om den hade hamnat på marken? Eller minns jag fel nu? Flaggan ska brännas när den är 'obrukbar' men tillverkarna rekomenderar att man inte bränner de nyare av nylon eller vad det nu är... Jag vet inget om att bränna om den råkar röra marken, det är väl mest lite respektlöst... EDIT: läs hela tråden innan man stickar in huvudet EDIT2: La till lite Edited August 1, 2003 by Wendisten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted August 1, 2003 Report Share Posted August 1, 2003 Alltså att skriva "AIK", "Djurgården" eller andra lag på flaggan är NO NO.... vem skulle ens komma på tanken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted August 14, 2003 Report Share Posted August 14, 2003 (edited) Vi fick lära oss att vika fanan på jänke-sättet, alltså så att endast det blåa syns. När man viker örlogsflagg så börjar man med att vika in tungorna och sen fortsätter man enligt bilderna. Fanan skall brännas när så fort den är det minsta fransig (och det är nåt som FM inte snålar med! Vi hade åtminstone ett par örlogs- och handelsflagg som var oanvända.) EDIT: Vakten_F4 Äckliga fotbollssupportrar som besudlar mitt rikes fana med sina chipsfingrar och fula texter! Edited August 14, 2003 by Vakten_F4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted August 14, 2003 Report Share Posted August 14, 2003 [själva brännandet behöver ju inte göras offentligt på det lokala torget utan en liten diskret kremering i den egna vedpannan/kakelugnen är nog vad som avses. Nej, enligt vad jag vet så skall detta ske ceremoniellt, dvs. fyra scouter (lägst patrullchefer) håller i var sitt hörn på flaggan och för den över bålet. När mitten av flaggan fattar eld läggs den ner i elden och de fyra hörnen viks in mot mitten. <-- får duga i brist på en mörkblå scoutbasker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted August 4, 2004 Report Share Posted August 4, 2004 Jag har tittat på instruktionen från FMs ceremonireglemente, men den vikningen känner jag mig inte helt "bekväm" med. Enligt den vikningen så kommer den lodräta gula "bården" att synas på sidan av den hopvikta flaggan. Finns det nå´t annat sätt att vika så att dels det gula inte alls syns, dels att det går att fästa och hissa flaggan på ett prydligt sätt (så att flaggan "vecklar ut sig). Vikning á la US-Armed-Forces-folding-Star-Spangled-Banner löser ju iofs ovan nämnda "problem", men det känns ju lite McDonald´s... Jag vill ha lite mer Sibylla känsla ;) Eller är det så att FMs påbjudna vikning är den "enda rätta" och att lite gult "får man köpa"?! (Lyfter den här tråden istället för att starta en egen. Blågul Jag) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted August 4, 2004 Report Share Posted August 4, 2004 Jadu, det var inte lätt detta. Jag tror jag har sett nästan 20 olika sätt att vika flagga. På sin tid hade varje flaggstyrman sitt sätt - alla andra hade fel! Den enda modell jag aldrig sett är den i CerR (se Kimster ovan). Vill man helt undvika att visa den gula färgen kan man ta denna metod: Två man åtgår (ev + en förman ): 1. Man viker flaggan på längden en gång. 2. Tar upp mitten (gul) och lyfter upp mot de blå sidorna. 3. Man låter det gula mittvecket glida ner några centimeter innan man börjar vika ihop till ett paket. 4. Detta fixar man genom att den som inte håller stående liket (dvs stångsidan) tar tag längst ner och lyfter till dess man har ett helt blått litet paket. Med detta klarar man en fyrduksflagga. Är den större (sexduks) så krävs en flagg-gast till. Minns jag rätt är denna metod från Karlskrona. Nå'n som kommer ihåg? / Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted May 1, 2006 Report Share Posted May 1, 2006 Vad gäller att man måste bränna flaggor som rört marken så är det förmodligen en myt som vandrat över ifrån staterna. http://www.snopes.com/holidays/flagday/burnflag.asp /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts