Jump to content

Lbb eller divund


Guest Pettersson

Recommended Posts

Guest Pettersson

Jag har blivit KB vid K3 med inryck i Januari -04.

Jag undrar vilka som kommer till LBB och vilka som kommer till Divisionsunderrättelsebataljon. Blir det ytterliggare uttagningar i början av utbildningen eller hur väljs man ut?

Nån skillnad på att göra vpl som KB vid LBB eller Divund?

LBB kontra Divund i allmänhet??

Link to comment
Share on other sites

Guest Pathmaker

Du söker till LBB resp DivUnd under KBS men befälen avgör var du hamnar.

LBB utbildar en form av skyttesoldater för strid på grupp, pluton och skvadronstorlek. Utbildningen omfattar även traditionella jägaruppgifter såsom fjärrstrid och spaning i mindre enheter.

DivUnd är i princip FJS utan fallskärm, spaning och underättelsetjänst.

Under KBS får du all info du behöver.

Link to comment
Share on other sites

Guest super Matrosen

Tja..dom båda utbildningarna skiljer sig ju ganska mycket åt.

jag citerar från k3 hemsidan om divund

"Divundbat - Förbandet är ett operativt insatsförband. Bataljonen uppträder med underrättelsekompanierna i patrullenheter, lätt utrustade så att mycket hög rörlighet uppnås. UAV- och signalspaningskompaniet är underrättelseenheter där högteknologiska sensorer används. "

 

citerar från k3 sidan om lbb.

"Den Luftburna Bataljonen är särskilt utbildad och samtränad för att genomföra luftburna insatser med helikoptrar. Bataljonen, eller en stridsgrupp ur denna, skall kunna lösa stridsuppgifter upp till 20 mil från den plats där förbandet ilastar i helikoptrar. Uthålligheten i stridsområdet rör sig om ungefär tre dygn. "

 

Personligen tycker jag att lbb verkar fräckare. Flyger i helikopter och blir dumpad mitt ute i skogen:)

 

Något som du dock ska har klart för dig är att båda dessa utbildningar inte är "jägar" utbildningar. Dom har övergått till de mekaniserade infanterier vilket innnebär att dom inte klassas som renodlade jägar förband och alltså inte får jägar bågen.Snackade med en kille som egentligen skulle ligga på k3 men när han fick höra detta så valde han k4 istället. Fick åka tillbaka och praktiskt taget mönstra om. Göra jägartest och liknanden.

 

Mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

att super Matrosen:

 

Jag bara påpeka att du har fel i det mesta du säger.

Man erhåller Jägarbågen (grön/svart) både på DivUnd och LBB!

Göra om mönstring? -Knappast.

Jägarbataljonen på K3 kräver jägarkrav (7or på det mesta, fullgod syn/hörsel, jägartest osv..).

Läs på innan du utger falsk information.

Iallafall har jägarbågen funnits för inneliggande/muckande detta år.

DivUnd har förövrigt "jägar"uppgifter.. LBB mindre av dessa.

 

MVH Jägaraspirant Björkman

Link to comment
Share on other sites

Guest Lindman

Att: super Matrosen.

 

K4 och K3 har samma krav på sina värnpliktiga.

 

I mitt fall så var det så att jag blev uttagen till K3 på mönstringsdagen men ångrade mig vid ett senare tillfälle och fick ändrat tjänsten till K4.

Detta var endast en administrativ åtgärd och jag behövde ej göra några kompletterande tester.

Link to comment
Share on other sites

Guest super Matrosen

Björkman...

 

Detta är bara vad jag hört och läst på hemsidan. Samt information från en som skulle bli placerad på detta förband. Jag vet att dom på k3 fått jägarbågen osv innan. Dock vet jag med säkerhet att vissa förband som tidigare varit "jägar" förband blivit mekaniserade infanteri förband och på så vis fråntagits vissa jägar uppgifter.

 

Med att göra om mönstringen menar jag inte allt..Killen fick åka tillbaka och göra jägartest. Tydligen så behövde han inte göra detta första gången..

Tydligen så var allt detta nytt från och med nu 2002.

Vilket då skulle betyda att dom som ryckte in förra året ändå får jägarbåge. Men att dom som rycker in detta året har lite andra uppgifter.

Jag är inte helt 100% vad som gäller på k3. Om någon där ute ligger på k3 och vet vad som gäller kunde dom skriva här så vi får klart för oss vad som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Om jag har förstått det rätt så skall de fortfarande kunna operera i djupet av fiendens gruppering. Vad gäller uppgifter så skall väl de kunna TA och inte bara fördröja och störa.

 

...och på vilket sätt är de mekaniserat. Att de skall utnyttja terrängskotrar? Förflyttning med helikopter?

Link to comment
Share on other sites

2003 kommer endast LBB utbildas samt Sjukvårdsbefäl till DivUnd. Hur det blir 2004 vet jag inte.

 

Som redan sagts så har DivUnd mer "jägar inriktad" utb då de utför spanings och ledningstjäns som så många nadra jägare.

LBB droppas, skjuter och återvänder efter tre dagar... :)

 

/fairfax

Link to comment
Share on other sites

Guest Jägers

Sluta spekulera i saker ni inte vet något om... Det finns få förband i FM som är så lite mekaniserade som LBB då vi enkom uppträder till fots. Pansarfordon finns inte med i bilden förutom som fiende...

 

Läs www.k3.mil.se och sluta spekulera.

Link to comment
Share on other sites

att Jägers:

Stämmer det att DivUnd resp. LBB inte får jägarbåge?

Jag vet att denna "blott" är ett tygmärke och att man kan vara lika bra soldat utan (jag menar om K3 inte skulle ha dessa). Dock så har Bågen ett stort psykologiskt värde, iaf för mig för att vara ärlig.

Jag blir trött på spekulationer! Det verkar som om du ligger/ha legat där så var god berätta för oss!

 

Tackar för svar! // Björkman

Link to comment
Share on other sites

Guest super Matrosen

okaj..nu kollade jag k3 hemsidan som jag visserligen gjort innan..men den är nu tydligen uppdaterad och båda förbanden räknas som jägare och får jägar båge..punkt slut!

Link to comment
Share on other sites

På LBB genomför man strid på grupp, pluton eller skvadrons ram. Striden utförs med olika vapensystem typ: grg, granatspruta m.m. Understöd från granatkastarplutonen finns att tillgå. Gruppen/plutonen/skvadronen flygs med hkp till ett område ca 10km från stridsområdet. Därifrån förflyttar sig gruppen med hjälp av lätta transportfordon till stridsområdet. I stridsområdet skall gruppen kunna verka i 3dygn med det som de har burit dit. Stridsområdets utseende kan variera från bebyggelse till täta ”granskogar”, mer tid ges till SIB än på tidigare JBAT.

FM såg behovet av ett förband som kunde verka över ett större område och med högre intensitet, ”gamla” jägarstriden var för ”långsam”. Men ”gamla” jägarstriden är fortfarande effektiv och viktig därför har K4 fortsatt utvecklingen av den. Att LBB inte är ett ”renodlat” Jägarförband är det många som säger antingen för att de inte känner till uppgifterna eller att de inte gillar tanken med LBB. Det har de delvis rätt i men samtidigt har de fel ”missförstå mig rätt”. LBB har delvis baserats på JBAT men mycket är nytt, man har tagit mycket från AirAssult bataljonerna i USA, England samt Holland. Alltså även fast mycket är nytt så finns de gamla kunskaperna kvar.

 

 

super Matrosen och till andra berörda:

LBB är ett jägarförband. Är man soldat vid LBB eller DivUnd och förtjänar basker och båge så får man det. LBB är inget mekaniserat förband, man har dock terrängskotrar och tidigare även 11/11or. Kraven på LBB är som för alla andra jägarförband, samma eller högre krav ställs än tidigare.

Man bör inte tycker jag skriva en massa saker om ett område som man inte har någon som helst kunskap eller egen erfarenhet om. Man skall inte heller skriva på ett sätt som kan tas av andra att man har ”koll på läget”. Alltså man bör göra som många på detta forum gör d v s att skriva: ”jag tror, jag har hört, jag kan tänka mig att” m.m. Man vill ha rätt svar på en fråga man ställer, eller?    

 

Man skall inte som ”super Matrosen” skriva som följer:

”Något som du dock ska har klart för dig är att båda dessa utbildningar inte är "jägar" utbildningar. Dom har övergått till de mekaniserade infanterier vilket innnebär att dom inte klassas som renodlade jägar förband och alltså inte får jägar bågen.Snackade med en kille som egentligen skulle ligga på k3 men när han fick höra detta så valde han k4 istället. Fick åka tillbaka och praktiskt taget mönstra om. Göra jägartest och liknanden.”

 

Felaktig information kan leda till felaktiga beslut som snubben ovan (inget illa menat om K4). super Matrosen använder en "kille" som har mönstrat INTE gjort sin värnplikt som källa, vilket bäddar för fel information. Det värsta är att Pliktverket suger på sin uppgift!!!!

 

Vadsbo 00/01 LBB

Link to comment
Share on other sites

Guest super Matrosen

Och jag har konstaterat att jag hade fel i mina uppgifter efter att jag kollade den uppdaterade k3 sidan..Anledningen var att jag hört från massa olika håll och personer att k3 gått över till mekaniserat infanteri..dock hade dom och jag tydligen fel...ooppss

Link to comment
Share on other sites

Påminner inte LBBs uppgifter och taktik lite om det amerikanska kavalleriet?? Typ Airmobile Cavalry eller vad det hette under kriget. Vad som även är lustigt är att jag sett ett märke från någon skvadron på K 3 som försöker efterlikna just den amerikanska symbolen för "air cavalry" (eller vad det nu hette). :D Någon vill vara som storebror... :P

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima

Link to comment
Share on other sites

super Matrosen:

"Dock vet jag med säkerhet att vissa förband som tidigare varit "jägar" förband blivit mekaniserade infanteri förband och på så vis fråntagits vissa jägar uppgifter".

 

Vad menar du, samt vilka förband menar du??

 

Tag inte detta som ett påhopp jag bara undrar...

 

Jag har kännedom om mycket men inte allt....;)

Link to comment
Share on other sites

Guest super Matrosen

jag citerar Lt ericsson på i5 i östersund

"I5 fältjägarna är inte ett jägar förband som exvis K4 eller FJS, vi utbildar infanterister, och infanteriet i dag är mekaniserat, dvs vi utbildar idag mest pansarskytte soldater! på Stridsfordon 90 eller PBV 401."

 

Så även om dom nu kallas för fältjägare så är dom inte jägare i den mening som de flesta av oss andra tänker.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jägers

Det finns ingen som tror eller har trott att I5 är ett jägarförband...

 

 

-------------------------

Texten ändrad av BLÅGUL.

Skärp till tonen lite.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

super Matrosen: Hur kan du tolka det citatet till att I5 har varit ett Jägarförband i modern "tappning"???

 

Jämtlands fältjägarregemente har anor från 1600-talet och på den tiden så betydde inte "Jägare" vad det betyder idag. Det är alltså ett namn som följt med sedan ur minnes tider..

 

Alltså K3rangers, FJ, KJ, Lappjävlarna ;), K4snubbarna och FBJ är de enda Jägarna i modern mening som finns eller har funnits. Dock har I22 lagts ner av någon mycket mycket underlig anledning..

 

Att I5 kallas Fältjägare, är en tradition och det bör de i fortsättningen också göras.

Link to comment
Share on other sites

Guest super Matrosen

att jägers:

Tror du att alla håller koll på varje militär anläggning i hela sverige eller? Dom flest som inte tagit reda på info ingående antar ju att fältjägare har någon form av jägar utbildning.

Jag delade bara med mig om vad jag hört från andra eller läst själv. Jag är inte en jägar guru som har rätt i allt vilket jag inte påstått heller.Jag trodde att ett forum var till för att ta del av åsikter och information. Men tydigen så hade jag väl fel då.Forum är bara till för folk som vet allt om allt och inga andra får ta del av det.

 

-----------------

Texten redigerad av BLÅGUL

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Jag blir ibland trött på att folk ställer frågor som snabbt och lätt går att kolla upp genom ett enkelt samtal/mail till förbandet. Man kan inte veta allt men lite hyfs är väll att försöka hitta information innan man ställer frågorna.

Annars får man väll säga"Det finns inga dumma frågor men om det hade funnits, så vore din fråga ett bra exempel"

 

Jag blir  lite trött på: Vilken utbildning är hårdast, Vilka vapen använder, använda utbildningstecken man inte har förtjänat samt HV/FBU ungdomar som hört allt, kan allt och svarar på frågor som de inte har en aning om.

 

Men man börjar bli gammal och gnällig så det beror kanske på det.

Link to comment
Share on other sites

Guest super Matrosen

Jag hade ju mailat I5 men blir påhoppad eftersom jag inte redan visste svaret!Dessutom är jag inte på något vis iblandad i varken HV eller FBU. Och har inte ens gjort lumpen. Men tydligen tycker vissa att man ska ha sten koll på allt innan man ens skriver här på forumet.

 

Om ni nu ska klaga på mig så**** mycket så skriv en post på forumet och spy er galla över mig för att jag inte läst på hela sveriges försvarsmakts information!

 

btw..ga ka vilken av mina frågor var dumma?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...