Jump to content

Splittermina

Radarjägare

Recommended Posts

jag har en fråga, när jag gjorde lumpen så hade vi en jävvla massa minor å sprängmedel / pluton, detta pga att hela gamla NSKY taktiken bla baserade sig på minband. men men, nu till frågan.

vi hade en mina som var stor som en ölburk ungefär, den var fylld emd betong och diverse skrot, den var försedd med typ 2 vingar så man kunde spika fast den, den utlöstes med slagtändare och snubbeltråd.

Jag vill minnas att den kallades splittermina, men vad var det för modellnummer? typ m/48

någon mer som ramlat över denna trevliga tingest?

Det finns (eeh, fanns) ju ett antal gamla godingar i FM. Både betong- och granatminor (d.v.s. minor gjorda av ett betongrör med skrot ingjutet och sprängämne i mitten, och granater som istället för vanlig tändare har t.ex. slagtändare) Ska titta efter när jag kommer hem om jag hittar något som kan vara det du letar efter, jag har tyvärr inte med mig den litteraturen till jobbet.

men vad är det för hemskt du sitter å skriver, har du inte med dig den viktiga literaturen till jobbet?!?!?! SKÄMS på dig, jag blir förfärad *skratt*

Jo, jag tror att organisationen köpte in tok-mycket av dessa minor av armen för några öre/st.

vore kul om jag fick svar på benämningen, ingen jag pratat med kommer ihåg modellnumret, men många minns minan.

Kan det vara Splittermina m/48?

Vikt 2,9kg, Diameter 9cm, Höjd 18cm

Består av en avkapad 7,5cm patronhylsa av järn med sprängladdning, omgiven av skrot. Den har en fördämning av betong i toppen. Och har ett fästband på ena sidan samt ett hål i överkant som fästanordning.

Eller kan det vara Betongmina m/43 T?

Vikt 6kg, Höjd 23cm, Diameter 11cm

Den består av en glasflaska med sprängladddning, omgiven av skrotblandad betong. I betonghöljet finns det 2 upphängningsöglor. :)

Sådär, jag kollade upp ett par som kan tänkas stämma. Scannade in lite info om dem, M/48 är en av dem, varför frågade du? ;)

http://hem.passagen.se/pjfj/minor/

aaaaaaah, 48 var det, tack tack tack! många sömnlösa nätter har man haft :D

jo, anledningen att jag frågade var att vi e några från flygets NSKY som suttit och diskuterat taktik, då jag är äldst så var ju taktiken heölt annorlund jämfört med dem som gjorde vpl för 2 år sedan, och de har ju banne mig ingen som helst aning om var minband och minrutor är, har försökt förklara taktiken och minorna men det var just denna mina som jag försökt förklara och de blev imponerade av "hemmapul faktorn".

har försökt leta i böcker men har inte hittat på den tidigare :(

så tack så mycket för länken, nu har jag tillochmed bilder att visa :)

Vad i... Vad är det med dagens ungdom.. ingen kunskap i bland det viktigaste man kan lära sig i försvaret, nämligen minering?! :D

Läxa upp dem ordentligt, och så plockar du ut några pallar blinda strvmina5 och drillar dem lite i minruta och minlinje. Åååååh så roligt det är.. eller.. tja. ;)

Det finns iaf. en väldigt trevlig sida som heter SoldF.com, där det går att hämta info om lite av varje, där hittade jag bl.a. det här om minering:

"Minering kan ske på två olika sätt. Antingen enligt principen minlinje. Minorna läggs då ut i en linje eller följer ett fast föremål i terrängen, ex en bäck. Minlinjen har alltid en start och slutpunkt vilka minorna läggs mellan. Detta är det snabbaste sättet att minera på, dock ej det effektivaste. Den andra principen, minruta, gäller då man väljer ut ett rektangulärt område i terrängen som man minerar från. Även när denna metod utnyttjas har man en startpunkt och en slutpunkt. Startpunkten sätts i kanten på basen av minrutan och slutpunkten i motsatt ände. Alla mineringar protokollförs för att underlätta röjning vid senare tillfälle samt förhindra att egna förband kör igenom mineringen. Vid protokollföring anges start- och slutpunkt i koordinater, antalet minor, mintyper och mintändare. Även en skiss över mineringen eftersträvas. Särskillt då mineringen är en minruta. Minrutor är väldigt tidsödandet för gruppchefen som sköter all protokollföring"

http://www.SoldF.com/minering.html

PS. Minprotokoll suger.

Japp, håller helt och hållet med dig, minrutor/band är juh toppen i fördröjande syfte, men tyvärr var det juh nåt bättre vetande utskott som bestämde att personminor inte får förekomma ;(

men men, det var juh drygt att lägga ut skiten med, en 24 meters tradare som skulle tömmas/pluton. fördelen med den nya taktiken är att vi blivit rörligare, uppträder mer aggressivt, söker striden och får flytta runt mer på basen, å då är det som sagt bara drygt att kanske plocka upp minorna efter ett kort tag.

men självklart så utbildar man nu i strvm o dyl :D

minprotokollen suger fet älgpung

Om ni ska göra en riktigt trevlig splitermina så ska ni göra så här... Kapa av ett träd ugefär 1m från marken sen tar ni en tagtrådsrulle, knyter med rep/snöre runt rullen. Efter det så slår ni sönder träramen som rullen är virad runt. Fyll hålet med så mycket sprängdeg som ni kan få tag på... tryck även ner litte spick/skruv och annat småt och gott. Anärdna en enkel stubin, hellst med ELsprängpatron. När fienden springer förbi så smäler ni minan. :P