Jump to content

I5´s förbandsmärken

Sytare

Recommended Posts

Tjena! Är det någon som har något foto på I5´s förbandsmärke?

Jag konstaterar att jag aldrig sett det, och det enda jag hittar på www.I5.mil.se är en guldörn på röd botten, och jag tycker att det verkar vara ett märkligt förbandsmärke...

i5.gif

Är ju vapenskölden, eller menar du det som man har på axeln?

Det är en uv (tror jag) som flyger över ett par fjäll och så står det FÄLTJÄGARNA under.

Guldörn på röd botten, vad får du det ifrån?

@Mats

Temporär alkolrelaterad färgblindehet samt dåligt ornitologiskt kunnande :D

@Gustav-TS, Fk Bengtsson

Tack så mycket!

Min nyfikenhet är nu stillad!

@flying_c

jag tror inte att det är en jaktfalk av följande anledningar: de finns mycket få i Sverige, ännu färre i Jämtland, de har inte sånna vingar, är inte bruna... ...honorna kanske... men hanarna är grå...

uvar finns däremot i fjällvärlden, till och med på närövningsfältet i Östersund, väckte en med lite pansarbuller en gång, majestätiska fåglar...

EDIT: Någon som kan mer om fåglar än jag? Är inte så säker på ovanstående, men jag tror att det är så....

När jag tecknade i gästboken under högvakten tog jag mig den konstnärliga friheten att göra det till en örn. Det är ganska likt en ormvråk också, fast jag vet inte om de förekommer så mycket i fjällen.Dock tycker jag falk verkar tuffast. Nån uv vill jag inte ha på armen.

Vad är det för fel på Berguv?

berguv.jpg

Europas största uggla (längd 60-75 cm) och Smålands landskapsfågel. Har iögonfallande örontofsar. Hanen ropar intensivast i februari till mars i skymning och gryning med ett mäktigt och vittljudande "Ho-å" som upprepas med ungefär 8 sek intervall. Berguven fångar råttor, sorkar och medelstora fåglar.

Från sidan: Berguv

Även Dalarnas landskapsdjur. Så det passar ju inte på Jämtland på så vis...

Men enligt denna sida så är Jämtlands landskapsfågel hökuggla. Så nu har jag ändrat uppfattning och hävdar att det är en hökuggla.

Ska maila min kompanichef som får fastställa vilken fågel det är.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...