Sytare Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Tjena! Är det någon som har något foto på I5´s förbandsmärke? Jag konstaterar att jag aldrig sett det, och det enda jag hittar på www.I5.mil.se är en guldörn på röd botten, och jag tycker att det verkar vara ett märkligt förbandsmärke... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Är ju vapenskölden, eller menar du det som man har på axeln? Det är en uv (tror jag) som flyger över ett par fjäll och så står det FÄLTJÄGARNA under. Guldörn på röd botten, vad får du det ifrån? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav-TS Posted July 27, 2003 Report Share Posted July 27, 2003 Här är det: Lite litet, men det ger iaf en uppfattning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bengtsson Posted July 27, 2003 Report Share Posted July 27, 2003 Typ så här!!! För jävla fint Fixar en bättre bild strax Håkan I5 97/98 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted July 27, 2003 Author Report Share Posted July 27, 2003 @Mats Temporär alkolrelaterad färgblindehet samt dåligt ornitologiskt kunnande @Gustav-TS, Fk Bengtsson Tack så mycket! Min nyfikenhet är nu stillad! Link to comment Share on other sites More sharing options...
flying_c Posted July 27, 2003 Report Share Posted July 27, 2003 Det är väl ändå en jaktfalk jag har på axeln. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 27, 2003 Report Share Posted July 27, 2003 @flying_c jag tror inte att det är en jaktfalk av följande anledningar: de finns mycket få i Sverige, ännu färre i Jämtland, de har inte sånna vingar, är inte bruna... ...honorna kanske... men hanarna är grå... uvar finns däremot i fjällvärlden, till och med på närövningsfältet i Östersund, väckte en med lite pansarbuller en gång, majestätiska fåglar... EDIT: Någon som kan mer om fåglar än jag? Är inte så säker på ovanstående, men jag tror att det är så.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lutscher Posted July 28, 2003 Report Share Posted July 28, 2003 När jag tecknade i gästboken under högvakten tog jag mig den konstnärliga friheten att göra det till en örn. Det är ganska likt en ormvråk också, fast jag vet inte om de förekommer så mycket i fjällen.Dock tycker jag falk verkar tuffast. Nån uv vill jag inte ha på armen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 28, 2003 Report Share Posted July 28, 2003 Vad är det för fel på Berguv? Europas största uggla (längd 60-75 cm) och Smålands landskapsfågel. Har iögonfallande örontofsar. Hanen ropar intensivast i februari till mars i skymning och gryning med ett mäktigt och vittljudande "Ho-å" som upprepas med ungefär 8 sek intervall. Berguven fångar råttor, sorkar och medelstora fåglar. Från sidan: Berguv Även Dalarnas landskapsdjur. Så det passar ju inte på Jämtland på så vis... Men enligt denna sida så är Jämtlands landskapsfågel hökuggla. Så nu har jag ändrat uppfattning och hävdar att det är en hökuggla. Ska maila min kompanichef som får fastställa vilken fågel det är. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Protiwa Posted July 28, 2003 Report Share Posted July 28, 2003 Här kommer en bättre bild. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aron Posted July 28, 2003 Report Share Posted July 28, 2003 Eller varför inte en lite större bild. /Aron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted July 28, 2003 Report Share Posted July 28, 2003 Jag ger mig, det måste vara en örn. EDIT: Eller hök/vråk. Men ingen falk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.