Gustav-TS Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Jag går i köptankar gällande GPS. Vad jag vill kunna göra är att mata in ett RT90-värde (DVS vanliga X-Y, rikets nät) i GPS:en och använda den att navigera med. Nu är saken som sådan att jag inte lyckats hitta någon som säkert har RT90-DATUM/GRID... Finns det nån på forumet som vet någon enhet som stöder det? Mina krav förutom RT90-kompabilitet är att den är hanhållen (i strl med en vanlig mobil typ), att den är vattentät (flyter) samt möjlighet att ladda in kartor från en PC. Priset bör inte vara över 3500 ny... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 26, 2003 Forumsledning Report Share Posted July 26, 2003 Tja Garmins Etrex har RT90 Använder det med min Legend modell iaf. Länk dit http://www.garmin.com/outdoor/products.html#basic Sen hurvida det finns modeller under 3500 vet jag inte. Annan tråd om GPSer http://forum.SoldF.com//i...76&hl=mapsource Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav-TS Posted July 26, 2003 Author Report Share Posted July 26, 2003 Aha, så Legenden har stöd för RT90!? Perfekt! Det är en av dem jag kollat på. Den kostar 3195 på Jula... Hm-hm-hm. Tack för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Har en Garmin Etrex Venture, kostar runt 2,1kkr på Internet som billigast. Stöder RT90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ful Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Vad har en handburen gps för noggranhet nu för tiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 (edited) Billig GPS hittar du här: GPS Warehouse Enda skillnaden mot den svenska varianten (när det gäller eTrex) är att du får två års mindre garanti (1 år istället för 3). Ful: Min eTrex Legend kommer ner i en cirkel på 5 m. /Johan ES Edited July 26, 2003 by Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 26, 2003 Forumsledning Report Share Posted July 26, 2003 Vad har en handburen gps för noggranhet nu för tiden? Beror lite på var du är i världen. Här i Europa o säkert asien oxå så komme du nog bara ner till en 5-6 m Men åker du till USA så finns det stöd för nått som kallas WAAS som förbättrar precisionen med några meter till. WAAS-stöd finns inbyggt i de flesta moderna GPS´er idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gpd Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Noggranheten är beroende på hur många satelliter som mottagaren ser och hur de är placerade i förhållande till varandra. I allmänhet är det så att ju fler satelliter ju bättre. I dag är i princip alla mottagare 12-kanaliga dvs de kan följa 12 olika satelliter samtidigt. Dock kan vi i Sverige aldrig se mer än 8 samtidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myran Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 (edited) Har hört att gps har fel på flertalet meter för terrorist risken (att de ska kunna använda.. längesen jag hörde så kommer inte ihåg riktigt).. Mycket troligt att det är en skröna, men kanske var så när gps var nytt?, men man vet aldrig? Edited July 26, 2003 by Myran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Den störning som USA använde sig av (Select Availability) begränsade noggrannheten till ca 25-100 m (om jag minns rätt). Självklart hade de amerikanska styrkorna en möjlighet att koppla bort denna störning. Den upphörde att gälla några år efter Gulfkriget. /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav-TS Posted July 26, 2003 Author Report Share Posted July 26, 2003 Precis. I Sverige har Teracom ett system som heter SWEPOS (om jag inte minns fel), som fungerar med RDS-radio så att man får nogrannhet ner på metern. Har iaf bestämt mig för att tjacka en Garmin eTrex Legend imorgon nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gpd Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Den störning som USA använde sig av (Select Availability) begränsade noggrannheten till ca 25-100 m (om jag minns rätt). Självklart hade de amerikanska styrkorna en möjlighet att koppla bort denna störning. Den upphörde att gälla några år efter Gulfkriget. GPS systemet innehåller en krypterad del för militärt bruk med hög precision och utan störning samt en öppen del för komersiellt bruk. Från början lade man på en slumpmässig störsignal på denna så att nogrannheten nedgick till 50-100 m. Denna störningen togs bort den 1/5 2001 men USA förbehåller sig rätten att sätta på den igen. Noterbart är den även var avslagen under 1991 års Gulfkrig eftersom det inte fanns tillräckligt med militära mottagare utan USA fick köpa civila mottagare som inte kunde ta emot den krypterade signalen ( dessutom annat frekvensband) För att komma runt störningen som uppfann man det som kallas DGPS, diffrentiell GPS. Då har man en mottagare uppställd på en känd punkt, varvid man kan räkna ut den aktuella störsignalens storlek och riktning. Sedan skickar man ut detta på FM bandet ( Terracom ) eller kortvåg ( Sjöfartsverket ). Med en speciell GPS kan man ta emot korrektionerna och få bort störningen varvid precisionen ökar. Du måste dock se samma satelliter som korrektionsmottagaren annars stämmer det inte, därför har man flera korrektionsmottagare / sändare i Sverige. DGPS systemen är säkert en av anledningarna till att störningen försvann. Med hjälp av faslägesberäkningar kan man komma ner till cm noggranhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted July 26, 2003 Report Share Posted July 26, 2003 Precis. I Sverige har Teracom ett system som heter SWEPOS (om jag inte minns fel), som fungerar med RDS-radio så att man får nogrannhet ner på metern. Har iaf bestämt mig för att tjacka en Garmin eTrex Legend imorgon nu Glöm inte att köpa en nätslad till bilen, GPS'n äter batterier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav-TS Posted July 27, 2003 Author Report Share Posted July 27, 2003 Mmm, nu sitter jag här och har börjat bekanta mig så smått med denna trevliga lilla pjäs. Har fått dit åd RT90 och Swedish Grid, och börjat lattja lite... Ska åka en sväng med bilen nu efter lunch tänkte jag, och mäta lite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkstar Posted July 27, 2003 Report Share Posted July 27, 2003 Order: Ta med din utr till BR imorgon. Slut. Frågor? (Sitter här och är lite småavis...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav-TS Posted July 27, 2003 Author Report Share Posted July 27, 2003 Nä, för jag är nollad imorrn. Men på tisdag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts