Jump to content

förbrukat pskott

granQ

Recommended Posts

Vi sköt skarpa under EN01 utb.  ett 10tal iaf

där rökte du bort 110 000 kr.

För dem pengarna kunnde du gjort så mycket med. :sniper:

Mycket mycket pengar.. ack ack :P :blink: B)

Men pansarskotten har inte hur lång livslängd som helst.

En nackdel i Svenska försvaret är att vi använder barlastad (fullbumpa) till bla pansarskott och GRG, detta pga ökad risk med stridsammunition i fredstid.

Denna ammunition är väl billigare än stridsammunitionen ( förutom att det kostar en slant för utveckling, eventuellt nya maskiner mm). Men den medför att det inte finns någon omsättning av stridsammunitionen.

Detta och besparingar av försvaret medför att vi har gammal stridsammunition till våra GRG, istället för att köpa in AMMO efter att bla gammal förbrukats, skulle vi haft betydligt modernare vapen.

För dem pengarna kunnde du gjort så mycket med. :sniper:

Intressant att alla - med några undantag - alltid värderar något som använts till nyanskaffningskostnaden.

Ett P-skott som skulle destruerats som skjuts av istället kanske i själva verket innebär lägre kostnader för samhället.

Men till frågan: Ett avskjutet p-skottet ser ut som ett vanligt pskott utan gummimembran. Du kan titta igenom det samt att det är ganska mycket sot vid de båda mynningarna. Vikten minskar med lika mycket som projektilen.

För dem pengarna kunnde du gjort så mycket med. :blink:

Intressant att alla - med några undantag - alltid värderar något som använts till nyanskaffningskostnaden.

Ett P-skott som skulle destruerats som skjuts av istället kanske i själva verket innebär lägre kostnader för samhället.

Men till frågan: Ett avskjutet p-skottet ser ut som ett vanligt pskott utan gummimembran. Du kan titta igenom det samt att det är ganska mycket sot vid de båda mynningarna. Vikten minskar med lika mycket som projektilen.

Vet inte, men det där sista kändes ju ganska självklart... eller? :sniper:

Kanske det. Om man känner till att det inte är en delbar projektil eller att något faller av efter avskjutning (iaf ska det inte det) så är det självklart. Men eftersom personen som ställde frågan inte verkar veta så mycket om vapnet kanske det kunde vara till hjälp.

grejen är att vi i SFP skall göra en modell med ett förbrukat pskott och då gäller det att göra det rätt, och killen som skall göra modellen har nog aldrig sett ett pskott, själv har jag bara sett förbrukade övningspskott så ingen större erfarenhet.

s_pskott1.jpg

ser det lika ut där bak, för om jag såg verkade ha något kvar där som gjorde att det inte alls blev tomt rör, men kanske bara för övningspskottet

Det är normalt billigare att skjuta upp ammunition som är utgående än att skicka den till destruktion ( störtning ). Därför sänker , eller nollar, man priset förbandet betalar för ammunitionen. Då får du ju dessutom utbildningseffekt på köpet.

grejen är att vi i SFP skall göra en modell med ett förbrukat pskott och då gäller det att göra det rätt, och killen som skall göra modellen har nog aldrig sett ett pskott, själv har jag bara sett förbrukade övningspskott så ingen större erfarenhet.

s_pskott1.jpg

ser det lika ut där bak, för om jag såg verkade ha något kvar där som gjorde att det inte alls blev tomt rör, men kanske bara för övningspskottet

Men vapnet på bilden är ett 9 mm övningsvapen....det har naturligtvis en "klump" inne i bakändan på eldröret.

s_pskott1.jpg

Men vapnet på bilden är ett 9 mm övningsvapen....det har naturligtvis en "klump" inne i bakändan på eldröret.

därför jag frågade hur ett skarpt ser ut.. *granQ känner sig så missförståd av hela världen*

Alltså, du undrar om ett skarpt förbrukat p-skott har någonting inuti eldröret? Som jag har förstått det är eldröret helt tomt.

Givetvis har övningsvapnet en mekanism där bak som stannar kvar, men det gäller som sagt nog endast övningsvapnet.

/Aron

Alltså, du undrar om ett skarpt förbrukat p-skott har någonting inuti eldröret? Som jag har förstått det är eldröret helt tomt.

Givetvis har övningsvapnet en mekanism där bak som stannar kvar, men det gäller som sagt nog endast övningsvapnet.

/Aron

+ Eldmarkeringsvapnet.

därför jag frågade hur ett skarpt ser ut.. *granQ känner sig så missförståd av hela världen*

Ett avfyrat skarpt är helt tomt inuti. Däremot sitter det några gummiflärpar längst fram. I övrigt så har det så klart inte den blåa randen, utan är märkt "RSV".

Ett avfyrat skarpt är helt tomt inuti. Däremot sitter det några gummiflärpar längst fram. I övrigt så har det så klart inte den blåa randen, utan är märkt "RSV".

Glöm inte den vackra gula randen runt om (iaf det som jag har sett, tyvärr har jag inte skjutit något :baskerHV: )

kuwait9.jpg

Visserligen ett amerikanskt pskott, men det är iallafall förbrukat. Brukar HELA främre gummigrejen (här använder vi facktermer) flyga av, eller är det bara amrisarnas som håller sämre kvalitet? (Genuine US Quality)

Kanske en rolig detalj att lägga till i spelet (om det går) att ploppen flyger av nångång då och då..

Jänkarna verkar även ha rationaliserat bort främre handtaget.

mvh

Erik G

@ Erik_G

Ja amrisarna har tagit bort främre handtaget pga kostnadsjäl sägs det. Och troligen är det väl så. Det finns upptaget i nån tråd här på forumet innan. Så vill du har mer info så är det bara att hoppa ut i den vilda sökdjungeln på soldf och försöka. Fast anmäl innan så vi vet om vi skall skicka en CSAR efter dig.. ;) :)

ingen som har en bild att lägga upp så att vapnet blir bättre till SFP?

Bilderna i "SoldR Mtrl Vapen Pansarskott 86" är informativa och säkerligen väldans bra till eran mod.

/Aron

Visserligen ett amerikanskt pskott, men det är iallafall förbrukat. Brukar HELA främre gummigrejen (här använder vi facktermer) flyga av, eller är det bara amrisarnas som håller sämre kvalitet? (Genuine US Quality)

Kanske en rolig detalj att lägga till i spelet (om det går) att ploppen flyger av nångång då och då..

Jänkarna verkar även ha rationaliserat bort främre handtaget.

mvh

Erik G

Jag har inte varit med om att mynningsskyddet åkt av på det sättet.

Mynningen är täckt av en gummihinna som spricker i ett tårtbitsmönster vid skott.

The Swede ,O

ingen som har en bild att lägga upp så att vapnet blir bättre till SFP?

Bilderna i "SoldR Mtrl Vapen Pansarskott 86" är informativa och säkerligen väldans bra till eran mod.

/Aron

hittar ingen bild på ett använd pskott där.