Salin Posted July 24, 2003 Report Share Posted July 24, 2003 med vilka kriterier sätts betygen man får? får man reda på vad man har innan betygen sätts? vad går dom efter i huvudsak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azan_Gb Posted July 24, 2003 Report Share Posted July 24, 2003 Kan man överklaga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted July 24, 2003 Report Share Posted July 24, 2003 Kan man överklaga? Ja det kan man. En kompis polare tyckte han fick ett dåligt värde av psykologen, så han ringde till honom och skällde. Psykologen höjde hans betyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 24, 2003 Forumsledning Report Share Posted July 24, 2003 Jag hoppas 'salin' har sökt på ämnet och läst berörda trådar som redan tagits upp !?! / Kimster BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salin Posted July 25, 2003 Author Report Share Posted July 25, 2003 eh.. ja jag har sökt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 Kan man överklaga? Ja det kan man. En kompis polare tyckte han fick ett dåligt värde av psykologen, så han ringde till honom och skällde. Psykologen höjde hans betyg. Pratar vi omdömen på mönstringen nu eller har någon verkligen fått sina militära betyg av en psykolog? Min erfarenhet är annars att betygen ofta är ganska rättvisande och kan motiveras rätt väl. Problemet, tycker jag, är att det verkar saknas halvtidssamtal där beväringarna kan få veta vad de ligger på och vad de ska snäppa upp för att nå högre betyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 Min erfarenhet är annars att betygen ofta är ganska rättvisande och kan motiveras rätt väl. Nja, jag vet inte om jag håller med om det (iaf inte på mitt kompani). Tex fick ett par av mina GB X66 när de skulle ha haft minst X88 eftersom befälen inte tyckte om de... Våra befäl (ett par reservare) hade ingen direkt koll på verkligheten och var inte lämpade att sätta betyg på oss, men det gjorde de. Och enligt de så gick det inte att överklaga, så det var ingen som ens funderade på det då. Men vi var många som fick X66 som borde haft högre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 Okej, det kanske är sant. Mitt stickprov är rätt litet och, när jag tänker på det, i huvudsak baserat på människor som fått ganska höga betyg. Min huvudkritik mot att det är svårt att i tid få reda på vad man ska förbättra kvarstår tills vidare - men det finns säkert gott om människor här med exempel på motsatsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 (edited) Min huvudkritik mot att det är svårt att i tid få reda på vad man ska förbättra kvarstår tills vidare - men det finns säkert gott om människor här med exempel på motsatsen. Det håller jag med om, det bästa vore om de kunde ha ett litet snack om det. Tex halvvägs för soldater, strax innan solderna rycker in för gb, och strax innan gb rycker in för kb. Självklart får kb och gb också veta när soldaterna får det, det blir alltså 3 tillfällen för kb och 2 för gb. Edit: så många stavfel att jag knappt förtjänar ett tangentbord, fram med fingerfärger och kartongbitar och skicka hit brevduvorna! Edited July 25, 2003 by jed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 Okej, det kanske är sant. Mitt stickprov är rätt litet och, när jag tänker på det, i huvudsak baserat på människor som fått ganska höga betyg. Min huvudkritik mot att det är svårt att i tid få reda på vad man ska förbättra kvarstår tills vidare - men det finns säkert gott om människor här med exempel på motsatsen. Vi hade utväderingssamtal tre ggr under GU. Först efter GSU, efter KBS samt när det var någon månad kvar till MUCK. Vi fick även fortlöpande info om vad befälet tyckte om oss. Tror det funkar bättre för KB då man ligger inne lite längre och befälen har längre tid på sig att skapa en uppfattning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 Vi hade utväderingssamtal tre ggr under GU.Först efter GSU, efter KBS samt när det var någon månad kvar till MUCK. Vi fick även fortlöpande info om vad befälet tyckte om oss. Tror det funkar bättre för KB då man ligger inne lite längre och befälen har längre tid på sig att skapa en uppfattning. Det var ungefär så jag hade tänkt mig... Tyvärr hade inte vi det, ingenting i den stilen på 15 månader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 Okej, det kanske är sant. Mitt stickprov är rätt litet och, när jag tänker på det, i huvudsak baserat på människor som fått ganska höga betyg. Min huvudkritik mot att det är svårt att i tid få reda på vad man ska förbättra kvarstår tills vidare - men det finns säkert gott om människor här med exempel på motsatsen. Vi hade utväderingssamtal tre ggr under GU. Först efter GSU, efter KBS samt när det var någon månad kvar till MUCK. Vi fick även fortlöpande info om vad befälet tyckte om oss. Tror det funkar bättre för KB då man ligger inne lite längre och befälen har längre tid på sig att skapa en uppfattning. I år på KBS/Ingbat har vi haft en del sk "uppföljningssamtal" med vår plutch, men de har mest handlat om våra befattningar och eventuella övriga frågor. Jag vet att några av oss fått ett eller annat "tips" från chefen om vad vi kan ändra på eller förbättra, men någon grundligare utvärdering av oss har inte gjorts vad jag vet, vilket är lite synd tycker jag. Däremot kommer vi få "preliminära betyg" av plutch när vi slutar på KBS i början av september, och precis som i grundskolan sätts de lite, lite lägre än vad vi kanske förtjänar för att vi ska fortsätta anstränga oss, och inte vila på "gamla lagrar". Jag trodde man hade samma system överallt? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bengtsson Posted July 25, 2003 Report Share Posted July 25, 2003 Jag låg inne på I5 mellan 97/98 och fick endast reda på man låg till om man sökt OHS eller FN-tjänst. Så jag gjorde båda Däremot hade befälen noll koll när det gällde F-soldaterna så då blev de som var KB/GB tillfrågad. Så jag har varit med och satt betyg på mina flasar. Jag var hård men rättvis, tror jag .... Håkan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts