Jump to content

Fältliv


Guest

Recommended Posts

Ångvältsscenariot är inte otänkbart. Ångvältsscenariot är bara mycket mycket osannolikt. Jämförelsen med Tjetjenien haltar betänkligt. Inte ur militär synpunkt men ur politisk. Ryssland har i Tjetjenienfallet ett klart casus belli, låt vara av rent egenintresse (olja, intressesfär m.m.) och för att hejda en potentiell dominoeffekt i Kaukasus. Rysslands politiska, men kanske främst ekonomiska, makthavare ser en klar vinning i att bekriga Tjetjenien. Rent statsrättsligt rör det sig också om en revolt eller utbrytning. Dvs inte ett anfall på en fristående suverän stat, vilket man väl ändå får tro har en viss betydelse.

 

1. Jag ser inte vad som skulle få Ryssland att se en vinning i att starta fientligheter mot Sverige. Ett Sverige som är med i EU, en av rysslands största exportmarknader tillika mycket stor biståndsgivare tillika militärt nära anknutet till NATO och USA. Jag är personligen beredd att ta krigsrisken med Ryssland och få "betalt" i form av betydligt lägre försvarskostnader.

 

2. Om Ryssland trots allt skulle det så tror jag det finns effektivare medel att nå sitt mål än att "släppa lös ångvälten". Vid begränsade territoriella eller ekonomiska mål torde en mer begränsad insats fungera bättre. Kanske en kombination av kanonbåtsdiplomati, sabotage mot det civila samhället och "bombkrig" a la Kosovo 99? Endast vid en totalinvasion torde en "ångvält" vara det lämpligaste verktyget. Och hur trolig är en totalinvasion?

 

-----------------------

Jag ser inte hur Sverige idag skulle på något sätt vara intressant att totalt invadera. Vi har inga unika råvaror. Vår ekonomi är huvudsakligen uppbyggd på humankapital - vilket inte går att erövra speciellt effektivt. Att besitta vissa begränsade delar av vårt territorium kan säkert vara intressant för vissa andra stater. Då tror jag som sagt att det finns mer effektiva verktyg för att försöka nå de målen.

 

/edit

----------------

 

Achilleos: det var inte länge sedan den officiella (och som de flesta svenskar trodde på) politiken var att det svenska försvaret byggde just på alliansfrihet...

Link to comment
Share on other sites

Men militärt så är det ju dock sant att ångvält modell Tjetjenien inte skulle vara så praktiskt genom norra Sverige om man skulle använda Finland som uppmarschområde. Det svenska insatsförsvaret är ju ganska så mekaniserat, Strf 90/Leoparder etc.

 

Hur funkar det egentligen i norra Sveriges skogar och träsk?

 

Norra militärlänet i Finland övar just nu vinterstrid i det mest extrema Lappland, kan lätt bli -30 på nätterna. Med 3500 soldater och 600 fordon. En blå anfallande sida (jägarinfanteri) och en gul defensiv sida (typ ryssen som kört fast i skogen). På gula sidan används gamla T-54:or som rena b-styrkevagnar (jävligt utgångna från krigsorg), simulatorerna lär dock vara inställda på att de är T-80 eller dylikt. O när de där "T-80" på gula sidan (notera flaggan) möter "blå" jägarinfanterister så slutar det såhär

 

http://tietokannat.mil.fi/kaamos2002/get2data.php3?id=55

 

Pansar och skog verkar inte gå ihop riktigt. Bara som ren kuriosa så är den blå sidan (den finska) givetvis uppbackad av massa artilleri. Bland annat den nya K98. Pipan är ju gaaanska lång?

 

http://tietokannat.mil.fi/kaamos2002/get2data.php3?id=59

Link to comment
Share on other sites

Någon som gjort en KFÖ sedan 1995 räck upp en hand?

Jag gjorde Kfö i mars 1996, vilket var exakt 4 år efter Gu. Milosambansbat. 23 dagar ute i snödrivan i dåvarande Milo ÖN. Hur kul som helst och inga större problem vid uppgifternas lösande.

 

 

Om ångvälten.

 

Ju mer vi rustar ner, ju mindre borde risken för en storskalig invasion bli. Inte för att vi med automatik birdar till avspänning med vår nedrustning, utan för att vi hela tiden sänker tröskeln för vad som krävs för att angripa oss.

 

Varför skulle Fi tanka stridvagnen när det snart räcker med en smörkniv?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...