Jump to content
Sign in to follow this  
ollevarm

Personlig bild och Avatar i profilen

Recommended Posts

Hur lägger jag upp en bild på mig i min precentation och hur gör man sin egen avatar ?

Måste man länka till någon annan hemsida eller? kan man lösa det på ett annat sätt ?

Edited by henke

Guest Fågel Fenix
Hur lägger jag upp en bild på mig i min precentation och hur gör man sin egen avatar ?

Måste man länka till någon annan hemsida eller? kan man lösa det på ett annat sätt ?

Bilden måste finnas på internet.

Man kan skaffa sig ett utrymme på internet tex. imagestation eller Tripod :)

Annars är det bara att fråga mig om du inte vill skaffa ngt eget ;)

Avatar ? det är väl bara att rita en i tex. paint eller photoshop eller liknande ??

Och sen slänga ut den på internet samt ändra i inställningarna under "din kontrollpanel"

Lycka till! hoppas att jag redde ut ngt iaf! :camo:

Så här står det i SoldF.com:s regler:

"Personlig bild SKALL vara en Personlig på bild på en själv eller i undantag på en sak som är personlig. Alltså bilder på saker/personer som inte föreställer medlemmen kommer att tas bort i den mån BlåGul ser det..."

Räknas avataren som personlig bild? I så fall är det riktigt många som bryter mot reglerna, medlemmarna bryter mot dom eftersom de inte har en personlig bild där, och BlåGul bryter mot reglerna eftersom de inte tar bort bilderna...

Om avataren INTE räknas till en personlig bild så är denna tråd onödig och kan stängas...

Förvirrad???

Personlig bild?

Är då min Avatar, bild på en fraggel (AKA Gobo ) personlig ? eller är det opersonligt!? :lol:

Personlig bild är den bild man kan lägga till i sin profil.

Den syns då längst upp på profilsidan, i mitt fall jag när jag skjuter RPG7.

Avataren får ni ha vad ni vill så länge det inte är något stötande etc.

The Swede

BLÅGUL

Jag har nu rensat en massa personliga bilder som inte är godkända.

De berörda har fått PM om varför.

Jag har även ändrat lite i koden på sidan "Bilder på samtliga medelmmar", så att det blev både snyggare och bättre. B)

Anledningar till att vissa bilder plockats bort:

1. Servern du lagt bilden på tillåter inte att man länkar till den från en annan sida, dvs den syns inte.

2. Bilden föreställer inte dig själv. Inga emblem, leksaker, kändisar, etc.

Tips

Bilden du vill använda bör vara ca 200-500 pixel stor i bredd och ungegfär samma i höjd.

Bilden skall föreställa dig själv, men vill du vara lite hemlig kan du givetvis sudda ut ansiktsdrag som gör att man kan känna igen dig eller ta kortet ur en annan vinkel. Givetvis är det ju roligare i fall du inte leker är hemlig, så att man kan känna igen varandra vid en ev IRL.

Hur gör man?

Bilden man vill använda måste laddas upp på en webbserver, webbkonto, webb-foto-album. Du tar sedan den adress (URL) bilden har och klistar in i fältet för personlig bild i din Kontrollpanel.

1. Skaffa ett webbkonto eller tanka upp bilden på en virtuell photocommunity.

2. Ladda upp din bild

3. Kopiera adressen bilden får på webbservern; Högerklick ->"Egenskaper"->"Adress"

4. Klistra in adresen i SOLDFFORUM under "Min Kontrollpanel" - "Ändra Profilinfo" - "Personlig bild:"

Lycka till!

MVH

Henke

Personlig bild är den bild man kan lägga till i sin profil.

Den syns då längst upp på profilsidan, i mitt fall jag när jag skjuter RPG7.

Avataren får ni ha vad ni vill så länge det inte är något stötande etc.

Aha, det är uppfattat, då har jag fått svar på min fråga...

I stort sett den enda digitala bild som finns att tillgå på mej ligger nu uppe, ren jävla skandal att man inte smaskat upp någon tidigare :D

Jadu Toll, jag kommer säkert att känna igen dig om jag träffar dig på gatan :D

Men lyssna på Henke och lägg in en bild som faktiskt föreställer dig själv...

Och inte tecknad tomte med jätte-ak eller nåt :D

*snip*

Avatar ? det är väl bara att rita en i tex. paint eller photoshop eller liknande ??

*snip*

Haha, och sen när satt man och ritade i paint?? :ak:

ollevarm:

Ifall du inte hittar något ställe att slänga upp din bild på finns det ju ett par bra "Sighosters" på nätet. Dvs. du laddar bara upp din bild på en server så du kan länka till den. Väldigt smidigt!

Här är en t.ex:

http://www.you-are-a-huge-nerd.com/public/freesig.html

Pushar upp denna tråden igen.

Ur forumets regler:

§ 19. Personlig bild SKALL vara en Personlig på bild på en själv eller i undantag på en sak som är mycket personlig. Övriga bilder tas bort av BlåGul utan förvarning.

Jag har nu suttit under två dagar och gått igenom SAMTLIGA medlemmar som har personlig bild (ungefär 600 st).

En stor del av er har inte längre någon personlig bild.

Jag har tagit bort ungefär en skvadriljon röda kryss och en grabbnäve andra bilder som inte fyllde kraven.

Återigen, den personliga bilden ska just vara personlig, inte några förbandstecken, stridsvagnar, flygplan, båtar, animerade gubbar etc. etc.

Köper ni inte detta är det bara att låta bli att lägga upp en bild.

Om ni har en personlig bild, håll den uppdaterad så vi slipper en massa röda kryss.

The Swede

BLÅGUL

Jag har precis gått igenom en stor del av allas uppladdade foton och avatarer.

Genomgående kan man säga det är många som är sparade med alldeles för låg kompression kontra Bildkvalitet/bildstorlek.

Detta gör att forumet drar otroligt mycket mer bandbredd än nödvändigt.

De 127 filerna jag komprimerade blev ofta hälften eller en tredjedel så stora efteråt.

Alltså en bild som var 80x100 pixel tog kanske 30kb men behövde bara vara 10 kb med bibehållet utseende.

Även om varje profil-foto måste vara under 100 kb och avatarer under 20 kb, kan de flesta avatarer var runt 5 kb och de flesta bilderna runt 40 kb utan att se annorlunda ut på skrämen.

Dessutom visas ändå allas foton med 150pixels höjd i profilen, dvs en bråkdel av vad de flestas fotostorlek egentligen är.

Man måste högerklicka "Visa Bild" i FireFox för att se originalstorleken.

Jag har nu manuellt komprimerat och beskurit bilder. Totala storleken på mappen med 1000 objekt var 16 MB och nu är den 9.

127 filer var berörda och just de 127 av 1000 stod då för nära halva totala mappstorleken.

Det kanske inte låter så mycket, men sanningen är den att 1000-tals besök per dag och varje sida på forumet visar ca 50 st avatarer och kanske 40st foton. Tyvärr är det så att forumet numera ALLTID laddar ALLA medlemmar som skrivit i trådens profilfoton vid varje tråd-visning (den går att se vid en dropdown invid respektive medlem, vilket gör att den måste laddas jämt)

SER DITT FOTO/AVATAR KONSTIGT UT?

Ladda upp bilden igen, men tänk på nedan.

TIPS!

När du sparar avatar eller Foto för din profilsida.

a. Kom ihåg storleken för avatar max 80x100 pixel.

b Spara foton och bild med många färger som JPEG med 50% kompression/Kvalitet

Är det en skiss/teckning med få färger, spara som GIF eller PNG. Använd så få färger som möjligt, 64 eller 128, behövs fler kanske JPEG ändå är att fördra.

FOTO

a. Beskär så att det viktigaste syns, dvs Du. Det behöver inte bestå av 80% landskap i bakgrunden.

b. Storleken. De räcker gott med 2-300 pixel i bredd om du beskurit bilden bra.

c. Spara som JPEG, 50-60 % kvalitet

/Henke

Guest J-Star

Tips är att en gång spara en avatar som BMP (Windows Bitmap) först. Detta beror på att JPEG-bilder kan innehålla en "thumbnail" som inte alla redigeringsprogram tar bort (vilket folk har fått erfara bittert när de trott skurit bort detaljer som inte skulle avslöjas). Thumbs kan ta upp åtskilliga tiotals kilobyte. En BMP-bild däremot kan inte ha thumbs. När bilden är sparad som BMP, stäng redigeringsprogrammet och öppna det sedan igen och ta upp BMP-filen i det. Då skall den garanterat vara thumbs-fri. Spara sedan som JPEG.

/J

De som försökt ladda upp en personlig bild den senaste tiden har mötts av

ett felmeddelande.

Jag uppmärksammades på problemet för någon dag sedan.

Och har sedan dess letat en lösning. Invisions Support kunde ge ett tips som ej fanns i supportforumen.

Anledningen var att en mapp som skapats av skript under installation inte funkade, utan jag var tvungen att ta bort och skapa den manuellt igen.

Nu funkar det iaf.

Vi skall även se över storleken på personlig bild för medlemmarna.

/Henke, BlåGul

Vi har idag justerat storleken för den personliga bilden till att vara max 400x600 pixel för samtliga användargrupper.

Dock får den likt tidigare vara max 100kb.

Ni får gärna ladda uppdatera era personliga foton så att de blir lite större och roligare att se på för era profil-besökare.

BAKGRUND

I och med en uppgradering av forumsprogramvaran för drygt ett halvår sedan kom ett nytt utseende på den personliga profilen.

Tyvärr vart det då default att det personliga fotot skulle vara Max 150x150 pixel stort och att det sattes per användargrupp/nivå.

OBS! Nivå 10 kan ej besöka/läsa andras profiler förrän de avancerat till Nivå 9 som tidigare. (Dvs efter 10 st inlägg)

Denna gräns är satt för medlemmarnas "säkerhet"/bästa för att slippa massa nyfikna från att enbart registrera sig och titta på medlemmarnas profiler utan att bidraga med något i övrigt.

/Henke, BlåGul

Klicka på Min Kontrollpanel uppe till höger under loggan.

Välj i menyn till vänster - "Ändra Personligt Foto"

Ladda sedan upp bilden där.

OBS Max 100kB

Vanligast är då att filstorleken överskrider 100 KB.

Är den under 100 kb?

Felrapportera gärna följande så kan vi kanske reda ut det.

Filstorlek (i KB)

Bildstorlek (i pixel)

Filnamn inkl filtyp

AA, jag ändrade storleken på bilden, den är nu 64 kb, så funkade det men ändå inte helt riktigt. Bilden som ligger uppe just nu är inte riktigt rätt om man säger så, det är fel bild men med samma format som den gamla.

EDIT: Fel av mig, det måste varit kakor som spökade. Startade om webläsaren och då ser det bra ut.

Edited by MatsLennarth

2008-10-28 ALLA MEDELMMAR FÅR NU LADDA UPP AVATAR.

Max dimensioner (BxH): 80x100 pixel

Max filstorlek: 15 kB.

OBS! UPPHOVSRÄTTSSKYDDADE VERK (utom dina egna) SÅSOM KÄNDA SEREFIGURER, FOTON DU INTE SJÄLV TAGIT OSV KOMMER ATT TAS BORT UTAN FÖRVARNING.

Varför kan man bara ladda upp bildmaterial från internet och inte från sin egen dator.

Mycket av det, särskilt mitt personliga bildmaterial har jag ju inte lagrat på annan plats. Tycker bara det verkar onödigt krångligt. Och hur är det med säkerheten där ute, kan jag lita på den?

Du kan inte lita på internet. Det du lägger ut är ungefär som att ställa ut något på gatan på stan.

Att ladda upp en bild på nätet är inte särskilt avancerat. Jag tror faktiskt att det kan finnas någon tråd med instruktioner och tips.

Förtydligande avseende bildhanteringen.

Personlig bild

Personlig bild och avatar var tidigare två olika bilder. Man kunde välja avatar ur våra gallierer och lägga upp en egen bild.

Vi hade då krav att personliga bilden skulle föreställa dig själv om så pixlad.

Iom ny version av forumet blev personlig bild och avatar en och samma bild. Gallerierna med avatarer togs bort av tillverkaren.

Eftersom en del ville ha kvar sin tidigare avatar som bild fick vi ändra reglerna för bild. Den skall kunna laddas upp av användaren, men kravet att vara en bild av dig är borttaget.

Bilder i trådar.

Anledningen till att användare inte kan ladda upp egna bilder utan enbart länka in är två:

a) när vi startade forumet för 10 år sedan var gränsen för vad vi fick överföra och lagra betydligt lägre än vad vi förbrukade. För att minimera överförd datamängd ville vi inte ha bildernas hos oss. Numera är det inget problem, även om vi går i taket för Bineros gamla trafikmängd per månad efter dryga 15 dagar.

b) Ansvarsfrågan. Genom att inte vi i laglig mening lagrar bilden hos oss är det användaren och den tjänst de väljer att lägga bilden på som ansvaret för bilden faller på. Vårt forum LÄNKAR till en befintlig bild på internet. Personuppgiftlagen var 1998-2007 betydligt hårdare än idag och det skulle inneburit mycket jobb och kontroll för oss att ansvara för alla bilder som användarna ville hänvisa till om de laddats upp hos oss. I princip behövdes alltid samtycke av person som kunde identifieras på bilden. Numera är det i princip bara bilder som upplevs kränkande som kräver det.

Bildgallerier.

Vi har i över ett år väntat på att Binero skall flytta oss till en ny serverplattform. När så skett är tanken att vi skall möjliggöra för forumsmedlemmarna att kunna ha bildgallerier. Vi har licens för denna modul sedan 1 år och väntar på att få sätta igång den.

Bildgallerier är lättare för oss att övervaka ifall stötande eller olagligt material skulle publiceras än att övervaka varenda bild i varje inlägg.

• Like 1

Under min står det Warningspoint (kör på engelsk version).

Det är inte någon form av inbyggd funktion på forumet för att markera hur många varningar man fått för att överträtt forumets regler?