Jump to content

Brådskande behov av hjälp???????

Recommended Posts

Efter en mängd mystiska och oförklariga vändningar har nu pliktverket gett mig två tjänster att välja mellan. Deadline MÅNDAG! Måste ha bestämt mig tills dess.

Dessa är:

PansarskytteKB GA600

och

SpaningsGB FK800

Båda på Gotland, P18.

Nu är det så att jag inte har en aning om vad jag ska välja. Tid för inryck spelar inte så stor roll. de befattningsbeskrivningar man får av pliktverket blir man ju inte mycket klokare av.

Min profil:

Hyfsat vältränad. Springer 1 mil på ca 43 minuter. Vill ha en tjänst där jag både får tillbringa mycket tid i skogen och samtidigt får lite action. Vill inte bara sitta och vänta.

Har inte något emot att få lite ledarskpsutbildning på köpet.

Helst vill jag ha en tjänst som är relativit fysiskt krävande. Skiljer det mycket mellan Span och Skytte?

Tacksam för utförliga objektiva svar

Brådskande som sagt....

Grunt, grunt, grunt...

Vi gick igenom det här igår, och vi kom alla fram till att Span är det ni borde välja.

Men givetvis är det ju NI själv i slutändan som väljer vad ni vill spendera er tid på.

Vad ni än väljer så kommer ni att ha det bra.

Själv hade jag valt Span (om det var så att jag bara hade dessa två att välja mellan) men det är ju bara jag.

Antar att Ni hade hoppats på att någon med erfarenhet (officér motsv.) skulle ställa upp de två mot varann och jämföra fördelar och nackdelar.

Men till vad skulle det hjälpa?

Ingen kan ju tala om för nån annan vad som är bäst i såna här fall och vad man BORDE välja.

Viktigast är ju att Ni trivs. Eller hur?

Får ju inte glömma att gräset är alltid grönare...

Med vad ni än väljer, Lycka till!!

/Mvh Oz

Guest Radagast

Som KB på pansarskytte lär du inte få avfyra många kulor.

Istället kommer du få peka med hela handen och utöva makt.

Ger dig bäst civilt meritvärde skulle jag tro.

Jag skulle ta Span GB. Att gruppen har ett prickskyttegevär 90 säger väl allt? Lite jägaruppgifter är det över den tjänsten.

KB självklart, inget snack om saken. Du får en betydligt mer gedigen utbilning än som GB.

Vad gäller antalet avfyrade kulor så är jag fullkomligt övertygad om att det är helt likvärdigt, om nu det skulle spela någon som helst roll.

Utan att veta särskilt mycket om vad de olika tjänsterna innebär vill jag ändå ge rådet att satsa på KB.

Skäl:

- Du får en ledarskapsutbildning som dels är civilt meriterande, dels är personligt utvecklande.  

- Om du upptäcker att du trivs med det militära och vill fortsätta på den banan underlättas det av att du gjort GU som KB.

- Du befinner dig högre upp i hierarkin; färre skäller på dig, du får fler att skälla på :)

Om det är så att GB-tjänsten är "häftigare" (vilket jag inte vet något om) så är detta i vart en kortsiktig fördel jämfört med ovanstående.

Självklart går pansarskytte före span, det fattar väl alla. :)

Nu är jag lite partisk eftersom jag själv är pansarskytteutbildad men som du själv skriver så vill du "springa i skogen och ha lite action" hellre än att "sitta och vänta"

Span tillbringar visserligen mycket tid i skogen men hur kul tror du det är att ligga still på fast spaning i 2 dygn jämfört med att framrycka med en strf9040 pluton under skarpt anfall. :D

Satsa på pansarskytte KB så får du en rolig tjänst med mycket ledarskap och strid.

The Swede

GB pansarskytte P10 (Stridsvagnskompani)

Jag skulle helt klart satsa på Kb-tjänsten, varför kan du utläsa enligt ovan. Som elev på Kb-skolan kommer du nog få känna på det mesta ändå!

Däremot skulle jag inte välja Gotland om annat val vore möjligt.. :what:

PansarskytteKB!!!

Du får då fasen inte skjuta mindre för att du är KB, tror du fjuttar iväg otroligt mycket mer bulor som pansarskytteKB jämfört med "sova-under-samma-gran-i-en-månad" tjänsten

Hmmm... Nja, lyssna inte på Swede. Givetvis ska du välja span och ingenting annat.

Gillar du fordon väljer du pansar, gillar du mer skogsliv alá mulle och sköta om dig själv (och din grupp) väljer du span. Personligen tyckte jag span-livet var guld... fast spaning kan tyckas tråkigt, men det är det inte.

Men KB kan (bör) ge mer än GB när det gäller ledarskap i det civila livet.

Bri_Span

P10 -Spaningssoldat - mek.bri.span.komp

Välj pansar KB.

Flera skäl som kommit upp innan är bra och jag kan bara instämma.

Spaning är visserligen mycket ute i skogen men fruktansvärt mycket ligga och göra ingenting (dvs spana).

Jag tycker inte att det så mycket handlar om spaning eller pansar utan om GB eller KB. Där är som sagt valet enkelt - KB.

Spaning eller pansar är en smak sak. Om du väljer att bli pansar KB misstänker jag at det finns möjlighet att byta när du rykt in och bli span kb eftersom p18 är ett så lite regemente så att befälsutbildningen antagligen är gemensam.

Välj KB. Jag skulle rekommendera pansar men det kommer du få en bättre bild efter att du gjort gsu med kb skolan.

Förresten, du kommer antagligen få skjuta PSG90 och en jävla massa andra vapen om du är KB. Vi fick nämligen provskjuta det mesta under min GU. Något som sällan hinns med på de kortare utbildningarna som soldat och gb.

Tja, tror nog att det är bäst att ta KB-tjänsten. Synd att jag inte kunde få någon SpanKB... :( Vill nog satsa på span egentligen...

Har dock ingen riktigt bra bild av vad man gör som pansarskytt.

Har Span verkligen prickskyttegevär 90?

Kan man försöka byta efter GSU:n?

Kanske inte uppskattas riktigt uppskatats av befälen. Vill ju inte framstå som gnällig...

Efter GSU:n brukar allt möjligt hända vad gäller byten av befattningar.

Det enda generella man kan säga är att en KB-tjänst lär dig mer om allt, och sätter dig i en position att bestämma lite mer, och ta emot lite mindre. Sen är det upp till dig hur lång tid av ditt liv du vill ägna det militära. Vad det gäller span vs. pskytte är det nog hugget som stucket vilket som är mest givande. Båda tjänsterna har ju sina sidor, ingen är garanterat helkulare eller helsämstigare än den andra.

/R *värsta språket* P

Hej

Nu skall jag lägga in en mening i detta.

Valet här är lätt, det är en självklarhet att du skall vara på span.

Spanare skall inhämta underrättelser om terrängen samt kontrolera karta - terräng, kunna utföra fordonsburen spaning längs framryckningsvägar och på order kunna övergå till fast spaning eller hålla känning med fiendes tät, reka och märka framryckningsspår samt kunna utföra eldöverfall med indirekt eld och efter spridd gruppering kunna återsamlas under radiotystnad.

När det gäller PSG på span så utbildas PSG skyttar vart 4:e år, och det är tre år kvar innan P4 utbildar PSG vet jag iaf.

Ni som säger att en KB inte får skjuta mindre har fel, en KB skall inte vara ute i fält han skall ligga och trycka i ett varmt tält och hämta information från grupperna.  

Ni som säger att en GB inte får skjuta mindre har fel, en GB skall leda gruppen även i strid, vilket innebär att han inte kan inte skjuta lika mycket som andra.

När the_swede säger att det är lite action i skogen i span så har han fel:  Span får ofta agera B-Styrka åt andra för att är kul när det händer saker, men i början är det inte kul, med tanke på att vi lär oss grunderna då. På större övningar är det nog det roligaste att ha fast span.

Hur kul är det att få provskjuta ett vapen?  Vem känner inte igen känslan att få skjuta alla GRG bulor som GRG skytten fick skjuta?

Som GB kommer du ha mycket mer kul under din värnplikt än om du är KB pga att du får ta mindre skit än KB och som GB är du med en grupp hela tiden under utbildningen. Klart att en KB är med sin mesiga chgrp och myser i värmen, men dock inte ut i skogen och har eldöverfall mm.

Ju lägre grad du har i lumpen desto roligare har du verkar det som om jag har fattat det hela rätt.

Span är ett val du inte får gå miste om.

Vill du ha mer exat info om span så får du adda mig på ICQ!

Hej du unge man.

Mitt tips är helt klart KB.

Varför? Utbildningen ger mer, du har 5 månader mer på dig att ha riktigt roligt. Du får truppföra någonting och du har gjort samma saker som dina GB men kanske inte lika mycket.

Vanligtvis så är inte KB-befattningarna helt fastställda, dvs du kan säkerligen bli span-KB (vilket kanske i ditt fall vara vad som skulle vara bäst, men det märker du själv efter någon månad) när det är dags att söka sig en befattning men det gäller att verkligen visa framfötterna då span-tjänsterna brukar vara hett eftertraktade.

Jag repeterar del av meddelande: Ta KB-tjänsten.

/Anders, f.d inf-KB, nuvarande officer med lite insikt.

P4-Span.

Först vill jag förtydliga att jag var lite sarkastisk i min jämförelse mellan psk och span.

Vad gäller att en KB sitter och myser i ett ledningstält så stämmer det INTE för pansarskytte.

Som KB är du antingen vagnchef eller markstridsledare.

Det innebär att du är med plutonen hela  tiden och leder striden, antingen från vagnen eller som plutonchefens ögon på marken.

Grunt. Kör på pansarskytte, stenhårt.

The Swede

Jag hörde iaf ett rykte av mina befäl när jag låg innne att man skulle göra om spaningsplutonen i på 122/90 bataljonerna (Det kanske dock inte är dessa vi talar om, om inte säga gärna til =) ). Vilket skulle leda till att de där iaf inte sprang runt i skogen så mycket utan som alla andra på ett pansarförband, hade sitt lilla underbara diselluktande fordon (Strf90). Tydligen så utbildade man span på I19 iaf vart fjärde år, vilket borde betyda att man utbildar ett nästa kull d.v.s. 03-04.

Över till den egentliga frågan, Span GB eller Pansar KB, självklart talar jag gott om KB tjänsten, mera skjuta, mera ansvar, mera ledarutbildning, mindre tid att ligga i det varmatältet och löka.

Däremot mängder med Ordergivningar i varma bataljonsledningstält, dessa skall helst ske sent på kvällen, så den stackars KB inte hinner få vila vare sig innan eller efter :) Då han måste omsätta denna ordergivning till ordrar till sin pluton (Talar nu om LVKV plut, då det är den plutonen jag har mests koll på). Men som sagt rikta in dig på KB-tjänsten, förmodligen kommer du att sluta som något helt annat inom Pansar efter 15 mån. då undantag från inryckningsbeskedet snarare ses som regel än just undantag.

Vad som står på pappret och befattningen i slutändan har väl i princip aldrig stämt enligt mina erfarenheter... :D

När min KB-årskull(41st) ryckte in var vi 21st Skytteplutonchefer och 20st Kvartermästare enligt Pliktverket, det kan man ju räkna ut med den berömda och en bit krita att det funkar inte...

När vi efter 7,5 mån gick ut på våra kompanier och plutoner var det 3 skytteplutonchefer och 3 kvartermästare, övriga inklusive jag själv var egruppchef, systemtekniker, spaningsplutonchef, prickskyttegruppchef, grkplutonchef, stabsassistent osv osv osv

Så mitt råd är att satsa på KB-tjänsten och sen köra stenhårt och hoppas att du får en rolig och givande befattning!