Jump to content

???Bilhjälp???


Gotcha

Recommended Posts

Tjenare.

 

Finns här i forumet möjligen någon/några bilkunniga!!?

 

Jag har en Porsche 924 -77 som ibland ger mig hjärtflimmer, högt blodtryck och är en nästan outtömlig källa för nya, kraftfulla och mustiga uttryck.

 

Senast imorse dog fanskapet 3 (tre!!) ggr på vägen till jobbet (ingen bra idé att få motorstopp i Stockholmstrafiken..), jag fick igång den alla 3 ggr, men hade ingen lust/vågade inte fortsätta (dör den på "fel" ställe blir det tok-kö direkt) utan fick bogseringshjälp.

 

Vad som händer är att motorn tvärdör, tändningen slår av och man kan i bästa fall rulla undan till vägkanten.

 

Jag har bytt nästan allt i tändningssystemet: stift, kablar, fördelarlock, rotor, tändspole samt bytt samtliga säkringar.

Nyligen hade jag den inlämnad för en rad andra fel (kylaren var sprucken och fläkten gick inte), och dagen efter började den harva såhär..

 

Finns det en slags givare som slår ifrån om motorn blir överhettad (motorn är varm, men mätaren går inte in på det röda)?

Kan det finnas någon "typisk" kabel/kontakt som ballar ur om det blir för varmt?

 

Min misstanke riktas mot att det är temperatur-relaterat, eller nån slags dålig kontakt/glappkontakt någonstans, men jag är ju ingen bilmek så vad vet jag..

 

ALL hjälp är välkommen!

 

Tack på förhand!

// Gotcha, som börjar få missformat pannben..!

Link to comment
Share on other sites

Vad som händer är att motorn tvärdör, tändningen slår av och man kan i bästa fall rulla undan till vägkanten.

Jag tror att du har glapp i tändningslåset. Brukar vara smidigt att byta på en så pass gammal bil!

Link to comment
Share on other sites

Ang värmen:

Det kan vara termostaten som har slutat funka. den brukar sitta i närheten av kylaren.

 

Ang övrigt:

har du kollar bensin pumpen, bensin filtret, generatorn och inställningen på tänd läget?

 

Kan vara dessa men kolla med din lokala Porsche verkstad.

 

//Furiren utb. bilmek

Link to comment
Share on other sites

Ang värmen:

Det kan vara termostaten som har slutat funka. den brukar sitta i närheten av kylaren.

 

Ang övrigt:

har du kollar bensin pumpen, bensin filtret, generatorn och inställningen på tänd läget?

 

Kan vara dessa men kolla med din lokala Porsche verkstad.

 

//Furiren utb. bilmek

Ska kika efter termostaten, om det kan vara den som slår ifrån?

I övrigt tror jag inte att det är bränslesystemet, eftersom det händer så tvärt!

 

Glömde lägga till att radion funkar i ca 0,5 sek innan den tystnar...jordfel..?

 

Ring Bosse bildoktorn!

Hehe, redan gjort..!

 

Jag tror att du har glapp i tändningslåset. Brukar vara smidigt att byta på en så pass gammal bil!

Shite...ingen omöjlighet, men är det såpass förödande och vanligt..?

Link to comment
Share on other sites

Japp tändningslåset låter mkt trovärdigt, hade samma symtom som du har på våran bil, Volvo 740...där var felet tändningslåset å nu lägger den inte av helt plötsligt. Hoppas du får bukt på bilen!

Link to comment
Share on other sites

Glömde lägga till att radion funkar i ca 0,5 sek innan den tystnar...jordfel..?

 

Ring Bosse bildoktorn!

Hehe, redan gjort..!

 

Jag tror att du har glapp i tändningslåset. Brukar vara smidigt att byta på en så pass gammal bil!

Shite...ingen omöjlighet, men är det såpass förödande och vanligt..?

Jodå, visst är det förödande med ett glapp i tändlåset. då upphör strömbanan till tändspolen och din kära bil går inte en meter till (du får precis samma symtom som om du skulle stänga av bilen med nyckel)

Om du dessutom har problem med stereon, så skulle i varje fall jag kolla tändlåset (om stereon är kopplad så att den slås på när du startar bilen)

 

Ta en testpenna eller en voltmeter nästa gång bilen tvärdör och kolla om du har spänning vid tändspolen (vid flatstiftskontakterna) har du inte det är det förmodligen tändlåset...

Link to comment
Share on other sites

Jodå, visst är det förödande med ett glapp i tändlåset. då upphör strömbanan till tändspolen och din kära bil går inte en meter till (du får precis samma symtom som om du skulle stänga av bilen med nyckel)

Om du dessutom har problem med stereon, så skulle i varje fall jag kolla tändlåset (om stereon är kopplad så att den slås på när du startar bilen)

 

Ta en testpenna eller en voltmeter nästa gång bilen tvärdör och kolla om du har spänning vid tändspolen (vid flatstiftskontakterna) har du inte det är det förmodligen tändlåset...

Det är jäkligt uppfattat, ska kika på det vid tillfälle!

Tack för hjälpen!

 

EDIT: jo, när bilen dör, så är det endast motorn, allt annat är igång, blinkers o tuta funkar, osv. Kan det fortfarande vara tändlåset?

 

// Gotcha

Link to comment
Share on other sites

EDIT: jo, när bilen dör, så är det endast motorn, allt annat är igång, blinkers o tuta funkar, osv. Kan det fortfarande vara tändlåset?

 

// Gotcha

Det bara styrker uppfattningen att det är fel på tändningslåset.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart är det ju ett el-fel, och el-fel är aldrig kul, kan vara ett hel...e att hitta, kan behövas kopplingscheman för att hitta felet. Farsan hade nåt liknande på sin Opel, där va det ett relä, som fick bytas. Men Porsch-verkstan borde ju veta vad det är om man förklarar.

Lider med dig!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...