Jump to content

Vem tror att detta kommer att ske?

Recommended Posts

Guest Lt. payne

Otroligt dumt!

Enda gången jag skulle slåss med mitt liv som insats skulle vara I sverige!!

Inte fan skulle jag frivilligt åka till nåt Hulla-Bulla land och dö för dom!

Jag tror iofs att rekryteringen kommer bli relativt lätthanterlig eftersom den aldrig kommer att ske.

Den dagen som Sverige öppet skickar stridande trupp för att hjälpa USA tror jag inte kommer ske så länge vi har en regering som lutar åt vänster om ens med en högerregering.

Men OM, rent hypotetiskt, Sverige beslutar att skicka trupp till Irak så tror jag att det blir SSG eller dylikt som får åka.

En eventuell rekrytering tror jag inte blir särskilt jobbig. Min uppfattning är att det finns ganska många som har en hyfsat romantisk bild av krig och gärna räcker upp handen för lite "trigger time".

Men jag kan ha fel, det har hänt förr...nån gång.

Samtliga svenska fältsjukus är väl också avveklade? De behövdes väl inte i insatsförsvaret...

Sverige har nog inte mycket att bidra med ...En fristående pansarbataljon med värnpliktiga soldater med 122:or och stridsfordon 90.

Nä...USA har bättre utrustade och samövade förband själva...att man frågar en massa länder om hjälp är en kampanj som går ut på att få alla på sin sida...inte att man behöver militär hjälp.

Folkpartiets vice ordförande (f d officer) och ÖB har naturligtvis rätt. Om vi ska delta så är det realistiskt och eftersträvansvärt att vi gör det med trupp. Vad som åsyftas är ju i första hand SSG. Det finns en möjlighet att Göran P ändrar sig efter det att tanken fått sjunka in, FN fattat ett beslut, andra länder beslutat sig, föredragningar och diskussioner ägt rum osv. Kan tänka mig att en viss general kommer att vara pådrivande i frågan..

Tvärtemot vad vissa verkar tro så har alltså fältsjukhusen i princip utgått ur krigsorganisationen och deras uppgifter tagits över av de vanliga sjukhusen. Förväxla inte med förbandsplatser och liknande.

Väpnad strid är inga konstigheter för oss. Finns ingen anledning att tvivla på vår förmåga att lösa uppgifter där nere. Ökenanpassning har inte varit några stora problem för andra länder så jag ser inte varför det skulle vara ett problem för oss.

Har diskuterat frågan med kompisar och flera av dem skulle inte ha något emot att åka ner och slåss för Sveriges intressen/en god sak. Speciellt inte när man kan räkna med kraftfullt understöd på alla nivåer. Svenska soldater som slåss för Sveriges intressen utomlands är inte precis något nytt. Vem vet, det här kanske blir en vattendelare i svensk efterkrigspolitik?

Jo äventyrare har det alltid funnits gott om.

Det heter inte FM utan anledning, och SSG hur många är dom (letar inte svar utan väcker bara tanken) och vad kan dom uträtta?

Vad hadde dom för operativa uppdrag i Agfanistan?

Verkar vara lite överkvalificerat att skicka SSG för att verka som vägposter!

Förstår inte hur man inte kan förstå syftet med ev. strid i Irak.

För det första så måste man ha klart för sig att OM det blir krig så är det för att Irak inte samarbetar med vapeninspektörerna eller försöker att dölja vissa anläggningar. Och orsaken till det är ju ganska lätt att förstå. Eller så hittar man kärnvapenfabriker men man tillåts inte förstöra dem. Ett Irak med kärnvapen är något som i allra högsta grad kan påverka Sveriges framtid. Vad händer t.ex om man smugglar in en liten kärnladdning i London och bränner av samtidigt som man skickar en SCUD motsv. mot Tel Aviv med en kärnladdning ombord.

Konsekvenserna skulle förmodligen bli ett storskaligt krig i Mellan Östern och vad det skulle leda till kan man bara gissa sig till.

Det mesta av svensk försvarspolitik går idag ut på att man skall släcka bränderna innan de bryter ut och detta kan vara ett klockrent exempel på detta. Dessutom är ett Irak med kärnvapen och Al Qaida-kopplingar långt farligare för Sverige än ett krig i fd Jugoslavien där vi ju har trupp redan.

Dock tror jag inte att det är aktuellt att skicka stridande förband på marken. Det skulle förmodligen bara bli "kattskit" om man stoppade in en 122/90 bataljon i en amerikansk brigad. Det som däremot kan komma ifråga är att IA03, efter en invasion, skickas ner som en "normal" FN-styrka med klassiska FN-uppgifter.

Någon nämnde flygvapnet, men jag tvivlar på att de idag har kapacitet att skicka ner en tillräckligt stor styrka för att effektivt kunna delta i nån luftkampanj. De har för dåligt tränade piloter och har dessutom fullt upp med införandet av JAS och flytt av flygskolan. Skulle i så fall på sin höjd vara några spaningsviggar.

Svenska soldater har väl nästan enbart ängnat sig åt strid i skog och typiska svenska landskap.

Iraks öken är platt och stenig!

Det är skillnad på Balkan och Mellanöstern.

Jag skulle rekomendera att flygvapnet skickar ner ett gäng JAS plan istället, som någon har nämnt.

Citat: "Förstår inte hur man inte kan förstå syftet med ev. strid i Irak."

Och jag förstår inte hur man kan se nått syfte med det.

Citat: "Dessutom är ett Irak med kärnvapen och Al Qaida-kopplingar långt farligare för Sverige"

Vad har du för källor till det? Jag har då aldrig sett någon trovärdig källa till detta. Ingen trovärdig källa = falskt.

Isället för att försöka lösa problemet Irak med våld som så många här hinne vill så kanske ni borde fundera på att lösa problemet på fredlig väg!

Om nu Irak någonsin skulle få för sig att skicka iväg en kärnvapenladdning till Storbrittanien så finns det antagligen andelningar till det..........

Alldeles för många kortsiktiga männiksor här inne.......

Ni nämner enbart SSG som tänkt svenskt förband att skicka... jag har hört att det finns ett till rent professionelt förband, en Fallskärmsjägar Spanings pluton. Någon som vet något mer om dom? Skall tydligen varit Afghanistan, och är för tillfället i Kosovo.

Flygvapnet har sitt SWAFRAP AJS 37, ett snabbinsatsförband avsett för spaning. Anpassat till och hyfsat samövat med nato-förband. Vore väl en intressant avslutning på Viggens karriär? :D

Blir nog svårt att skicka ner, låt säga en division JAS 39, eftersom flygvapnet garanterat vill ha mer förberedelsetid. Men skulle det komma en direkt begäran från regeringen så skulle de ju skulle lösa det. Har som sagt sina fördelar att få in några Gripen i hetluften..

KalleSWE:

Man måste våga för att vinna. I princip alla länder kallar sina krigsmakter för försvarsmakter, bara en semantisk försköning.

SSG skickades till Afghanistan för att det kom en begäran på just dem från brittiska UD (läs SAS). Deras officiella mandat var att ingå i övervakningsstyrkan. I Irak skulle nog deras främsta uppgift bli underrättelseverksamhet.

achilleos:

Har flygvapnet för dåligt tränade piloter? Jag trodde de hade gott om övningstimmar, men så kanske det inte är då.

Även jag tror att IA03 kommer att skickas till Irak i ett senare skede..

Fu Gsson:

Jag har aldrig sett nån källa som påstår det, det var ett antagande av mig. Jag skriver också att om det kommer så långt som till krig, med eller utan Sveriges medverkan, så är det pga att vapeninspektörerna inte tillåtits göra sitt jobb, eller att det hittat saker som tvingar fram ett krig av olika anledningar. Jag är medveten om USA:s ibland (oftast) dolda mål med saker och ting. Olja är ju en stor anledning att de är så aktiva mot just Irak och inte Nordkorea t.ex. Därför skall givetvis inte Sverige göra nåt utan FN:s godkännande och en resolution är ett krav.

Idag finns inget syfte med att anfalla, men det kan visa sig att det är enda sättet att hindra Saddam från att få kärnvapen.

järv:

FV har ganska dåligt med flygtid tyvärr. Så tro inte att vi har högar med väl utbildade piloter som kan sätta sig i sin Gripen och utan problem lösa både Jakt, Attack och Spaningsuppgifter. Möjligen nåt av det, i max rote och under gynnsamma förhållanden om man skall upprätthålla en godtagbar säkerhetsnivå och kvalitet i flygningen.

Kan upplysa er om att jag nyligen erhållit "trovärdiga signaler" om att en stor del av (den blivande) officerskåren ogillar USAs agerande...

Får man fråga vart du fått de signalerna ifrån?

Om du pratat med nån Yoppare och han säger en sak så är det ju knappast "en stor del av officerskåren". Det skiljer nog väldigt mellan individer och förband.

Vad jag tycker vi borde koncentrera oss på i debatten är att Försvarsmakten inte har tillräckligt med resurser för att upprätthålla den kvalité som krävs för att kunna skicka utlandsstyrkor hit och dit.

Politikerna pratar i stora ordalag om att "vi" ska verka för freden och så vidare. Hur ska det vara möjligt om utbildningen av värnpliktiga är bristfällig??

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Kan upplysa er om att jag nyligen erhållit "trovärdiga signaler" om att en stor del av (den blivande) officerskåren ogillar USAs agerande...

Får man fråga vart du fått de signalerna ifrån?

Om du pratat med nån Yoppare och han säger en sak så är det ju knappast "en stor del av officerskåren". Det skiljer nog väldigt mellan individer och förband.

"Signalerna" kommer från säkra källor... Det handlar inte om en enstaka person, om du trodde det.

Oavsett vad finns det inget brett intresse bland den svenska befälskåren att släppa allt man har i händerna för att åka ner till Irak.

Hälsningar, Foxtrot Lima <!--emo&:D

Det beror helt på vilken insats vi snackar om. Är det bemanning för ett fältsjukhus med en vaktpluton mm så är det nog inga problem att hitta folk. Jag skulle själv kunna tänka mig att åka ner på en sån insats. Om inte annat för att komma iväg från den lätt kaotiska stämning som finns i stora delar av försvarsmakten nu.

Jag vill inte sprida negativa vibbar nu, men jag tror att en stor del av officerskåren skulle byta jobb idag om de hittade ett tillräckligt bra och stimulerande civilt jobb. Som jag nämnt tidigare i nån tråd, det skall bli intressant att se hur många flygförare som går till SAS eller andra bolag när de börjar rekrytera igen efter den nuvarande krisen i flygbranchen.

Jag kan mycket väl vara en av dem...

Guest Lt. payne

Verkar som det finns människor som verkligen är beredda på att riskera sitt liv för Usa:s oljeberoende i Sverige...otroligt..

Det är oljan som är den verkliga orsaken,allt annat är bara dåliga ursäkter...

Hela västvärlden är ju beroende av olja i olika omfattning. Tänk på det nästa gång du tankar bilen och svär över priset på bensin.

Dessutom skrev jag att jag inte är så pigg på att åka ner till ett krig vars enda syfte är att tilsätta en amerikavänlig regim i Irak, utan det skall vara för att FN kommer fram till att det finns risk för att Saddam har A-vapen och antar en resolution som "godkänner" en invasion, som den 1991.

Visst, man vill ju inte ner till Irak för att leka springpojke åt Bush, vilket blir det man gör om man åker idagsläget. Men flippar saddam ut, som han gjorde i förra kriget är det en annan sak. Då kommer det oxå beröra svensk säkerhetspolitik och vi kanske får en anledning att åka. Det ligger också i sveriges utrikespolitiks intresse att åka. FN är inte heltglada på Sverige för att de bangar en massa gånger att hjälpa till när världssamfundet, genom säkerhetsrådet beslutat om insats. Det var därför en stor politisk framgång när vi kunde skicka trupp till Afga.

En annan aspekt som är ganksa viktig inom vissa förband är att utveckla förbandets förmåga. Det finns förband som vill bli ännu bättre på strid i öken. En skarp insats i irak skulle onekligen ge många erfarenheter...

Guest Lt. payne

"En annan aspekt som är ganksa viktig inom vissa förband är att utveckla förbandets förmåga. Det finns förband som vill bli ännu bättre på strid i öken. En skarp insats i irak skulle onekligen ge många erfarenheter..."

Yes! det var just den kunskapen som svenska förband saknar,nu ska vi bara skrapa av de fem översta meterna av östergötland så att vi kan utnyttja den erfarenheten.. ;)

Guest Jägers

Nu blir jag förbannad!

Din ***** *****, det handlar inte längre om att försvara Sveriges territorium! Den pucken är redan säkrad!

FM är till för svensk säkerhetspolitik, och nu så är det viktigaste i säkerhetspolitiken att påverka i utlandet!