Jump to content

Vilse i tältet - roliga händelser i tält/fält


Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har kollat lite här och var men inte kunnat hitta en post om detta, men om jag har fel så får ni gärna flytta tråden.

 

Iallafall

 

Fältkoma (eller annat sjukt)

Jag börjar med annat sjukt:

Jag och mina vänner var och vandrade på Hallandsåsen och övernattade i ett vindskydd.

På morgonen vaknade man då och då och kollade runt samt lyssnade på fåglar och annat ljud. Jag var tvärsäker på att min ena kompis låg bredvid mig och snarkade i godan ro, Så jag somnade om igen. Vaknar lite senare och med suddig syn ser jag en person titta in i vindskyddet. Tänker ju: Vemfan är det, en jägare, en mördare eller en pedofil. Men blicken klarnar och jag ser att det är min kompis som lyssnar på morgonpisset i P3 (Obs Internt skämt betyder pissar). Skäller ju ut han för att han skräms m,m och när jag är färdig så ser han ut som ett frågetecken. Efter en stund tänds en eld och det vankas frukost. Kex och leverpastej rinner ner med några koppar Zoegas Skånerost. Efter ytterligare någon halvtimma vaknar min ena kompis och ser helt jävla fördärvad ut. Han säger: Grabbar hörde ni också bilarna och Helikoptern inatt? Jag var skitskraj och höl fan på att kissa på mig. Sen påstod han att han hade sett 30 personer gå förbi vindskyddet med full krigsmundering och hade fortsatt nerför ett stup :happy: . Vi sa ju emot han men han höll fast med sin fantasi. Han pekade var dom hade kommit och hur dom hade gått. Inte ens den orörda leran som där inte var ett fotavtryck i kunde övertyga han. Obs ska påminna om att vi hade vandrat 12 km med ved tre 25 litersdunkar m,m så det kan ju varit trötthet. Det märkliga var att min kompis (olle) hade vaknat på natten och sett att kille legat med ögonen öppna och tittat omkring som om han hade hört något. Olle frågade ju vad det var men fick inget svar från kille, han hade försökt flera gånger att få ett svar men hade kammat noll

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Haha, den här tråden är guld! :) Har skrattat högt flera gånger, sånna här grejer är verkligen så himla roliga 0:)

Har hänt att jag själv ligger och skrattar åt komiga personer som skriker knäppa saker i sömnen. Man undrar var dom får allt ifrån... Kommer inte ihåg så mycket, det dom säger är ju så jävla random. Men typ, "EN ORDER TILL ALLA GRILLKRYDDOR!" Vafan...? :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi har en som på en övernattning sa: Var är min falukorv. Undra vad han drömde om :navy:

Han har även sagt: Knulla, Knulla, Knulla och sedan somnat om igen.

En liten Patrullare har mummlat på natten: mummel mummel mummel tänder?

Sen har även jag sagt: Välkommen, ställ in dig för fan och Är alla eniga? :rockon:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Lyfter upp och bidrager med en historia

 

Vi sov i militärtelt på en parkering efter ett öppet hus för... Ja jag vet inte ärligt talat. Men vi sov där. Eldaren fick ofta sova eftersom detta var mitt i sommaren och alla klagade och kastade diverse material mot honom när han öppnade kaminen. Grannen: ZZZZZ. Vaknar helt plötsligt upp och vöcker mig. - Det är någon utanför tältet. Jag som hade sett en av mina kamrater gått ut för att tömma blåsan sa lungt: Bry dig inte om det. Snabbt börjar han leta efter ett tillhygge. Ficklampa??? Nej den var för liten. En av pinnarna i kanten som håller uppe tältet? JA! Springer ut med domedagsvrål och man hör hur någon faller mot marken. Självklart tror jag det är kompisen som lyckats slå ner stackaren och ger mig ut. Nejdå. Kompisen hade sprungit ut med pinnen, pinnens topp föll mot marken och tog i. Killen gör ett kort stavhopp med pinnen och faller omkull och somnar. Vi låter han ligga men tar bort pinnen ifall han får något liknande infall senare. Hur han nu kunde somna bara sådär :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Måste bara dela med mig av en sak till. Detta hände under Jiingijamboree. Alltså scoutlägret på Rinkabyfältet.

 

Vi ligger och sover i godan ro. Jag vaknar mitt i natten av att jag hör hur någon stönar utanför tältet. Jag tittar ut men det är så mörkt att jag inte ser något förutom fotogenlycktans svaga sken. Jag funderar på att dra fram en lampa och ta en ordentlig titt men känner sedan efter att en stark lampa i mina trötta ögon inte är det bästa. Så jag sommnar om igen. Morgonen därpå när vi tittar ut och gör våran dagliga rutin. D,VS Kollar vårat område efter borttappade grejor, Kollargastätningarna på gasolen samt kontrollerar varmvattenberedaren. Hittar jag en hög med mänsklig avföring. Bakom vårat vindskydd. Vi anser att detta är jävligt grisgt gjort och klagar hos ledningen att någon har skitit på vårat område. Natten därpå händer samma sak. Efter tredje gången kommer en av grannarna. Och säger: Vi måste be om ursäkt ifrån hela ******** scoutkårs vägnar. En av våra ledare går i sömnen och uträttar ärende på erat område. Vi har nu gjort så att han sover i ett tält med dragkjedjan lås så att han måste vara vaken för att kunna öppna den med koden.

 

Han blev sedan i tidningen utpekad som : Den vandrande skithögen

Stackaren :banghead:

 

 

Samma vecka.

jag hör trampet av massa människor som springer. Jag går upp och tittar runt. Ser några som står i grannbyn och håller på med något. Jag skriker till dom: Sluta upp med det era jäkla rövhål annars får ni känne på faaaan.

 

Jag sov under denna grej. Trampet var inbillat och grannbyn undrade nog varför jag helt plötsligt från ingenstans ställer mig upp och ber dom att dra åt helvete. Och inte fattade dom vad jag sa heller. Nej nej Österrikare..

Edited by Pluton24
Link to comment
Share on other sites

Fältkomamästaren på plutonen sätter sig upp mitt i natten och frågar med hög röst:

- Är det dags att gå upp än eller? Eldposten svarar.

- Nej... sov vidare du.

- Ska vi gå upp eller?

- Nej. Lägg dig ner! Sov, NN!

- Måste man sätta på sig kroppsskyddet då eller?

- Lägg dig ner!

- Ok. NN drar ner fältmössan över ansiktet, lägger sig ner och sover vidare.

 

Han minns inget av händelsen vid väckning någon timme senare.

Edited by Rara Avis
Link to comment
Share on other sites

under min ungdom var jag med i FV ungdom. under en övning sov vi i ett tjugotält. vi var ganska få så de var gott om plats. någon gång vakna jag till och halvt i sömnen konstatera det att jag inte låg på huvudkudden. (mer korekt de jag använde som huvudkudde) jag la mig tillrätta.

 

när jag väll vakna konstatera jag att tält taket luta konstigt och att tält kaminen befann sig på min vänstra sida.

 

vare sig någon av eldvakterna eller hon som låg intill mig nämde någonsin något om att de märkt något.

Link to comment
Share on other sites

Sensommar 2007 på Tofta skjutfält under pågående GU, efter flera dags tältsovande i följd vaknar jag ganska snabbt när jag känner en hand som flertal ggr klämmer åt om min ena skinka. Vänder mig upp mot personen och frågar vadfan som händer varpå han svarar att han trodde att det var ytterfacket på trossen och att han bara letade efter sina jordnötter...

 

Tog lite avstånd i fortsättningen.

 

:baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

svarar att han trodde att det var ytterfacket på trossen och att han bara letade efter sina jordnötter...

 

Hade han klämt lite till så hade han hittat nötterna till slut :baskerKav:

Edited by Honken
Link to comment
Share on other sites

Apropå koma...

 

 

Jag är jäkligt spänd, utelämnad behind enemy lines. Det är helt mörkt i rummet. Jag sneglar över axeln och ser dörröppningen jag kommit in igenom. Framför mig anar jag ett människokadaver på marken. Vän eller fi? Jag vet inte... Jag börjar fumla i mörkret med att ta på mig värmerocken. Jag vrider och vänder på den men hittar inte hålen att stoppa in ärmarna. Då vaknar jag.

Jag står vid fotänden av sängen i sovrummet och försöker ta på mig täcket som en värmerock. Liket framför mig är flickvännen som huttrar över att jag dragit av henne täcket. Vet ej var känslan att jag kommit in genom dörren kom ifrån. Möjligtvis har jag även genomfört Militär Operation i Lägenhet innan jag återvände till sovrummet.;-)

 

 

Det är helgpermis på i19 och sold A är på väg hem ifrån en våt kväll på Puben med P. Då han passerar busshållplatsen ser han polaren, sold B, liggandes på en bänk i busskuren. A försöker få liv i B för att få med honom hem till kasernen, men utan resultat. A fastställer då att B inte sover, utan är medvetslös som en direkt följd av kraftigt alkoholintag. Slutsats: Tillkalla ambulans. Sagt och gjort ringer A 112 för att sedan själv somna i nämnda busskur. Då vaknar sold B och finner sin till synes medvetslösa kamrat A bredvid sig. Han gör det enda rätta: Tillkallar ambulans. Summa summarum anländer alltså två ambulanser till samma busskur i Boden för att plocka upp två druckna lumpare. På följande kompaniuppställning fick grabbarna iallfall beröm för att de tagit hand om varandra. :)

Link to comment
Share on other sites

Haha, fan vad man garvar när man läser vissa inlägg..

 

Jag satt eldpost en natt och då reser/sätter sig min gruppchef upp men när han sätter sig upp så har han sovsäcken över huvudet och säger ganska högt "JAG SER INGENTING, JAG SER FÖR FAN INGENTING!" och efter han sagt det lyckas han med händerna kraffsa ner sovsäcken så han kan se igen. Då pustar han ut som om en tung börda släppt från hans axlar och sedan lägger sig ned och somnar.

 

Och självklart kommer han inte ihåg detta dagen efter. Men visst var det lite konstigt hur han i sömnen noterade och anmärkte på att han inte såg, reagerade därefter och sedan somnade igen.. Tänk vad gärnan kan gå på autopilot ibland.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

En natt i FBU-U

 

Killen bredvid mig väcker mig och vill aatt jag genast ska samtala med han och erik. Problemet är bara att vi har ingen som heter erik i gruppen.

Så jag sa NEJ!

 

Svaret blev: Titta nu gjorde du erik ledsen. ÄR DU NÖJD?! Halvskriker kompisen

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag satt och väntade på en sergeant under en övning innan jag skulle gå och lägga mig, så jag står och väntar i kanske 5-6 minuter innan jag börjar fokusera på en liten gran som i mitt huvud blev en dansande människa när grenarna rörde på sig när det blåste lite på dem :winner:

Link to comment
Share on other sites

Det är första fältveckan, GSU, man är helt grön i kläderna fortfarande. Varje dag fördömer man morgonen, och ute i skogen bli Fi bara starkare. Kvällen till ära så sover vi med beredskap (Kommer inte ihåg den korrekta terminologin just nu, men vi ska vara beredda att bemanna skyttevärn på 5-10min). Går och lägger, är jäkligt nervös, mest för att jag inte vill vara vaken längre. Men varför skulle vi sova med beredskap ifall inte Fi ska anfalla? Jo, ett anfall måste ske.

 

Mitt eldpost-pass kommer och går, jag tar av mig uniformen och myser ner i min sovsäck. Verkar ändå inte bli något anfall, Fi måste ha annat för sig.

 

Jag vaknar av en small, AK-eld. Ett befäl som skriker eldställningar. Jag är så galet trött i kroppen, varje led värker. Men, Gud förbjude, jag kan inte svika plutonen. Jag måste upp! Det är sommar ute så jag skiter i kängorna, snabbt på med byxor och mösa, rappa på! Vänder mig mot utgången, tar tag i karbinen och tar ett jättekliv över min granne, som mystiskt nog inte har vaknat än. Karbinen fastnar i något, eldstadsbegränsningen förmodligen. Har inte tid att fippla, dra bara i den förbannade bössan... Den kommer iväg en centimeter, men inte långt... Fan vad det sitter i! Drar mer, kom igen nu Menige A, du kan det här! Du-

 

En kall hand tar tag i min handled, krossar den nästan.

 

"Soldat, varför i helvetet drar ni i mitt ben?"

 

Jag står halvnaken i tältet, mitt i natten, eldposten står i förundran och stf.PC undrar varför jag har dragit i hans ben, inte min karbin, mitt i natten och stör alla som försöker sova i tältet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Skövde övningsfält, 1:a Gmupluton sover som små stockar i tjugotältet då Rekryt X ska väcka Rekyt Z som ska sitta eldpost.

Då undertecknad sover brevid Rekryt Z resulterar detta i att jag hamnar i nån slags halvsovande komamix med ett stänk av vakenhet.
Jag har fått det återberättat för mig att jag tog lungt och fint ner tältlyktan, placerar den framför kaminen, lägger mig på mage och stirrar in i den i ca 15 minuter för att senare utbrista: Fan grabbar, det här ser inte bra ut.
Därefter hänga upp lyktan och åter somna på sin rätta plats.

Någonstans i trakterna av Halmstad, kompaniet har precis tagit ett område från den lede fi och infartspost har inrättats.

Min pluton som skall agera vaktpluton resten av övningen har blivit förlagda i kvarter, ett hus precis vid infarten.

Då det har varit hårda strider med en touch av lök under dagen är man nu rätt seg.

Så det var ut med sovsäck och liggunderlag och ner och kvarta.

10 min efter att jag har somnat och resten av gruppen håller på att göra sig iordning för natten utbrister jag:

-Nej, inte där, inte i röven. samtidigt som jag febrilt försöker skydda den bakre utgången med näven.

Vad det nu var jag drömde om kan jag inte komma ihåg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kanske inte direkt så mkt vilseupplevelse utan mera fältkomaupplevelse.

 

Alltnog, Ungdomarna mina hade fått order om att resa förläggning, upp med tält, skitplats, hygienplats, mtrlplats osv osv.

Kvällen kommer och de går och lägger sig.

I ena tältet ligger jag för att...Ja, det var längesedan jag slaggade i ett varmt 20tält.

Brevid mig ligger ungdom X som ska sitta eldpost kl 00:00.

Kl är ca 23:30 när jag går och lägger mig.

En händelse av ringa karaktär gör så att jag vaknar och ser att X ligger i full uni med kängorna på sig.

Jag väcker han, och nu är kl 23:45, och påpekar att du ska inte sova med kängorna på, ta av dom och lufta fötterna.

Han svarar något med Ja, det ska jag. och somnar om.

3 minuter senare frågar jag, har du tagit av dig kängorna X?

Jag får inget svar och väcker X och ger en direkt order.

Ta av dig kängorna och lufta fötterna.

Det är nu tio minuter innan X ska gå på sin eldpost och han luftar fötterna.

Därefter somnar jag sött och allt är över. Tror jag!

 

Återkomst till kasern och vård och utvärdering.

Jag ställer frågan: Hur var det i tältet i lördags, tyckte ni om det?

X svarar: Nej, det var jättekallt.

Jag hör en tjej i ledet säga: Använd sovsäcken nästa gång. varpå X svarar: Det går ju inte, den ligger ju så långt ner i stridspackningen.

 

:banghead::dong::bash:

Link to comment
Share on other sites

På en lång övning utan så mycket sömn så inträffade det att en kille satte sig upp i sömnen. Han gnydde och vred sig fram och tillbaka och gnuggade händerna mot bröstet, fortfarande sovande.

Först såg det kul ut, men efter ett tag blev det lite jobbigt. Jag var eldpost, men flera andra vaknade och försökte få honom att lägga sig igen. Det gick heller inte att väcka honom. Mitt i tumultet så ramlar han framåt och hamnar med huvudet i den halvfulla brandhinken. Och fortsätter sova! I kid you not!

 

Gissa om denna historia berättades (och kryddades) i månader framöver, samt på återträffar i flera decennier.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi var i Panama (uppe nära Colon). Vi skulle göra ett bakhåll (ambush) mitt i natten i en triple canopy djungel (så det var mycket mörkt). Jag var maskingevär skytt, så planen var att jag skulle börja skjuta när mitten på patrullen var framför mig. Pluton chefen låg bredvid mig så att han skulle kunna kontrollera allt bättre. Helt plötsligt började soldater på min högra sida skjuta. Så jag började skjuta också. Så nu låg hela plutonen där och skjöt (är det ett ord?). Pluton chefen frågade mig vad jag skjöt på. Jag sade att jag hade ingen aning, så pluton chefen befallde "cease fire". Vad som hade hänt var att en soldat hade somnat, vaknade upp och "såg" PDF (Panamanian Defense Force) soldater framför honom, så han började skjuta. Så alla andra trodde det hade börjat och började skjuta också. Det var inga PDF där alls. Och av någon underlig anledning så gick aldrig PDF patrullen framför oss. Jag undrar hur de räknade ut att vi var där. Men där var en sengångare som trillade ut från ett träd. Det gjorde oss lite ledsna, men den var inte skadad alls. Den försökte "springa" därifrån för allt han var värd (det var nästan 25 år sedan, så han har nog gått flera meter nu).

 

Några dagar senare började en annan soldats armbandsur spela "yellow rose of Texas". Så det gick inte bra den natten heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

KFOR, ligger inne på Camp Nothing Hill, har fått samma rum som kvinnlig signalist, snygg tjej på 23år, men som jag inte pratat så mycket med innan då hon tillhör Cimic, vi går och lägger oss i våra sovsäckar då det var lättast bara för En natt,jag vaknar dock klockan 3 av att dörren flygger upp. Jag tittar över mot hen hennes säng men den är tom hennes C8 hänger dock på sängen, jag får tag i min pistol och går mot dörren, två meter utanför står hon dock helt naken jag tittar runt och inte någon annan utanför, jag drar in henne och får ned hene i sängen igen, hon mindes ingenting dagen efter, sa hon men man vet ju aldrig xD

 

Ni som varit i Nothing Hill vet ju att det är rätt trångt mellan husen, så tur ingen var vaken :P

Edited by Dirty_Diver
Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Vilse i tältet - roliga händelser i tält/fält
  • 1 month later...

BUMP!

 

Gick som signalist på min första slutövning som ungdom. 

5 dagars marscherande från Vejbystrand, upp genom natur och grönska till Skedalahed, därifrån vidare in till Halmstad, förbi Lv6 och tillslut Prins Bertils Stig ut till Tylebäck.

Festligheter väntar, men först ska ungdomarna ha persedelvård och inventering av utrustning.

Det visar sig att Ungdom X har slarvat bort ett ack till en Ra180 (återfanns senare, längst in på en pickis) och får en utskällning av guds nåde (och senare en ursäkt).

Detta tar jag med mig in i sömnen.

 

För den som har varit på Tylebäck så vet du/ni att det ligger lite stugor som gästerna kan kvarteras in i, så vi ungdomar.

Så natten som följdes så sov jag jävligt gott, tills dess att Ungdom X frågar: 

 

-J-sson, J-sson, var det du som tappade acket?

-Eh, nej svarar jag och vänder på mig och fortsätter sova.

 

En timme senare så kommer samma fråga:

-J-sson, J-sson, var det du som tappade acket?

 

Jag (som nu sover redigt hårt) svarar, samtidigt som jag håller i min känga som jag tror är en handmikrotelefon  och svarar(och det här har jag fått återberättat för mig) :ERIK SIGURD, ORDER, HÅLL KÄFT, ERIK TORE BEDRIVER ÅTERHÄMTNING OCH SKALL SÅLEDES ICKE STÖRAS MED TRIVIALITETER.

 

Problemet var bara att ES var systergruppen som gick i en tät för sig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Året är 1986. Jag och 19st G-skallar på fältvecka i tåmeskjutfält. Hyfsat nyinrättade, mycket som ska inpräntas i oss. Tidiga morgnar med riva förläggning och sena kvällar med resa tält. Är ensam norrlänning på troppen, resten från mälardalen. Blir väckt ur fältkoman tidigt den tredje morgonen av en som står och vrålar " elgbebisar det är elgbebisar kom och kolla" när rusningen ur tältet lagt sig stapplar jag ut ur tältet och konstaterar med sömnig blick att det står en flock på ca:30 st renar och tittar storögt på oss

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ep1:

Livet som civil student kan sätta sina spår, det fick jag erfara.

Tentan och dess förberedelser som var i förra veckan bjöd på en hel del skumma saker bland annat följande:

 

Jag beslutade mig för att sitta uppe en hel natt och råplugga, mest för att jag behövde det och för att det var nödvändigt, så när morgonkulan anlöpte var det en slagen hjälte som satt vid sitt skrivbord, smuttade på sitt kaffe och bakade sitt snus. 

Men när kl var 10 så gick det inte längre, jag satte ett alarm på 14:00 och kvartade in.

4 timmar senare när jag vaknar till tonerna av Black Sabbaths Children of the grave undrar jag ett par saker:

Vem är jag?
Var är jag? och har jag något kaffe kvar?

 

Så jag går helt enkelt ut i korridorsköket, slår på kaffebryggaren och fixar min kopp.

Jag har alltid tagit för vana att låsa min rumsdörr när jag skall någonstans och så också nu.

Så jag går tillbaka till rummet, plockar upp nycklarna och försöker låsa upp.

Tar tag i handtaget och märker att dörren inte går upp.

Vad faaan tänker jag och rycker lite extra.

Blir förbannad över att dörren inte går upp och provar med nycklarna en gång till och det går inte.

Står nu med kaffemuggen i hand och skriker och sliter i dörren som fan och märker att dörren öppnas inifrån och när grannen öppnar dörren ställer jag frågan: VAD FAN GÖR DU INNE PÅ MITT RUM?
 

Lungt och fint får jag tillsvar: XXXXX, Det här är mitt rum, du bor där inne, säger han och pekar på mitt rum varpå jag själsligen "vaknar till", ber om ursäkt och går in på mitt rum, dricker mitt kaffe och somnar om.

Ep2:

Plutonen hade grupperat någonstans i Sverige som infartsposter åt bataljonen och blivit kvarterade i en förläggning som skrek mögel, rivningsbeslut samt en lust att med en dunk bensin och en tändsticka göra kommunen en tjänst.
Gruppen blir förlagda i ett rum där vi direkt får ordern om återhämtning, men postlista och larmlistan gäller fortfarande.

Trötta som vi är så stupar vi ihop och jag blir väckt nån timme senare av att jag får ordern om att jag ska ut på infartspost.

Visst visst tänker jag och börjar dra på mig kläderna och allt.

När jag tar på mig bältet är det som att någon eller något tar tag i mig, drar mig baklänges i 400 km/h och jag frågar stridsparskamraten: Vad fan var det där? 

Han sitter som ett frågetecken och undrar vad jag nu har gjort och jag återberättar.

Då har jag tydligen inte vaknat när dom väckt mig, utan jag har på ren vilja och instinkt rest mig upp i sömnen och börjat klä på mig och sedan vaknat på riktigt.

Det sjuka är att jag har fortfarande minnesbilder där jag ser mig själv dra på mig byxorna och skjortan, samt stoppa i bältet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...