Guest Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 När jag var ute och gick i skogen så hittade jag något som ser ut som en grg-attrapp. Den består av ett plast rör som det satt remmar på. Det jag undrar över om jag har rätt att det är en attrapp? Hur använder man dom? Och används dom idag? Jag har en bild på 258kb. Mvh Happy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 P-skott? Eller.. ser den verkligen ut som ett GRG? "hittade i skogen" låter lite suspekt.. vilken skog var du ute och gick i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 Lägg in bilden så kanske vi kan hjälpa dig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 det är bara ett plast rör som har samma form som en m48. Inga handtag eller sikten. Den har fått en smäll så att en bit av mynningen lossnat. bilden ligger på min dator. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 Hmm... mysko! Låter ju som nån typ av attrapp. Har aldrig sett eller hört talas om nåt sånt. Var hittade du den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 Jag hittade den i skogen runt Filipstads tv-torn. Jag tror det var just efter dom byggde klar ett sånt där skydd som är byggt som ett H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 FM har hållt på/håller på med en sjuhelsikes massa skumma saker i Filipstadstrakten. Fanns en massa mobförråd där förr bla. Ett av dem var tydligen Sveriges största tältförråd har jag hört ryktas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 Det var inte ett gammalt p-skott m/68? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 Det är inget riktigt vapen. Jag har en bild som sagt va om någon är intresserad Jag mätte den och alla mått är mindre än grg m/48. Måtten är: innermått fram: 6cm yttermått fram:8cm innermått bak:10cm yttermått bak:11.5cm längd:90cm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 Kan du skicka den i ett mail till mig så ska jag nog kunna lägga upp den online så alla kan se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buddha Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 såg den ut så här tagen ifrån soldatinstruktion materiel 1977 sid114 /Ken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 Det är med största sannolikhet en attrap av P-skott m68 du hittat. Släpade själv runt på såna under lumpen för läääänge sedan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 Det är med största sannolikhet en attrap av P-skott m68 du hittat. Släpade själv runt på såna under lumpen för läääänge sedan... Måste hålla med där.....släpade runt på dom där jäkla glasfiberrören länge jag med och som du beskriver dom så låter det som P-skott m68 attrapper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 Om man tar bort alla saker från m/68an så är dom väldigt lika. Hur använde man dessa attrapper? Är det m/68an som kallades för miniman? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 Efter mycket om och men så har jag hittat ett sätt att vissa bilden. (Stolt ) Här är en länk till en bilden. http://photos.yahoo.com/bc.....view=t Fungerar visst bara för mej :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 jag använder inte Yahoo och jag kan inte se den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Så här är HappyM´s bild... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Jepp, visst är det ett "stuprör" Det användes för att simulera p-skott m/68. På den tiden fanns det inte några eldmarkeringsvapen eller simulatorer till p-skott. Därför fick beväringen släpa runt på ett plaströr till absolut ingen nytta. The Swede "Som är gammal nog för att ha släpat runt på härket" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts