Jump to content

Förbanstecken

Guest

Recommended Posts

Jag har nu rådfrågat så många som möjligt på Sjövärnskårens sida men ingen kan ge mig ett ordentligt svar, till min stora bestörtning.

Frågan det handlar om är vilket märke vi Sjövränskårister skall använda på M90 stället, som vissa av oss som är intresserade av "fältövningar" har fått ut eller på annat sätt ordnat(beroende på vilken kår man tillhör). Därför vänder jag mig nu till medlemmarna på forumet då större delen av er har erfarenhet dels från övrig frivlligverksamhet och dels från den riktiga militära firman. Jag undrar nu om jag kan använda det märke som Sjövärnskåren officiellt (eller rättare sagt det som medlemmarna själva springer runt med) tillhandahar och sätta det under flaggan på vänster ärm. Jag är ju inte färdigutbildad och tillhör därför inte direkt Södertörnsgruppen, följdaktligen finns det ingen anledning för mig att sätta på ett sådant märke. Vidare så har jag en båge från Marinens Ungdomsskolor, kan en sådan appliceras på höger ärm? Jag har sett många olika varianter på det här, men de flesta har, liksom jag är, varit "hobbymilitärer". Någon som kan hjälpa mig att få rätsida på det här?

Tack på förhand!

(en brydd)Kristofer Bengtsson

Stockholms Sjövärnskår

Då jag inte hittar ett enda ord om Sjövärnskåren i Uniformsreglementet FM, så förmodar jag att det är respektive förbandschef som bestämmer vilket/vilka märken som får användas. Så fungerar det iallafall normalt sett hoss frivilligförbanden.

Själv så tvekar jag om det överhuvudtaget finns något märke  för Sjövärnskåren att sätta på M/90.

Jodå, det finns ett som sagt... Men det är väldigt luddigt hurucida det skall användas, då olika människor antyder olika saker... Antingen skall det eller märket för Södertörnsgruppen anbringas, men det är som sagt inga klara besked som ges... Speciellt nu när FM vill ta bort märkena för samtliga friv. Ungdoms organisationer.

Guest Hanfot

Ett tips är ju att kolla med Södertörnsgrp. Det är ju ett förbandstecken som skall bäras på vä arm. Svk skall ju sätta upp krigsförband ihop med flottan men jag tror inte att dessa kommer att bära svk rf märke utan ett eget. Alla vill ju ha ngt som är deras.

Annars så kanm du ju välja att inte böra ngt förbandsmärcke. Inte riktigt rätt, men bättre än att bära ngt du inte får bära.