vikingman Posted May 1 Report Share Posted May 1 (edited) Indien beställer som som första nation utanför Frankrike 26 hangarfartygsbaserade flygplan från Dassault för 7,5 miljarder dollar. Planen är av typen Dassault Rafale Marine och Rafale-M-skvadronen kommer att vara baserad vid INS Dega, Visakhapatnam och kommer att bilda Carrier Air Group of Vikrant. 22 st enkelsitsiga och 4 st tvåsitsiga. Indiska flygvapnet har sedan tidigare 36 st Rafale. India Orders 26 Rafale Marine carrier-based aircraft for $7.5 billion Edited May 1 by vikingman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted May 1 Report Share Posted May 1 Inte enormt stort utbud av hangarfartygsflygplan att köpa så förefaller logiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted May 1 Author Report Share Posted May 1 6 hours ago, Peo said: Inte enormt stort utbud av hangarfartygsflygplan att köpa så förefaller logiskt. De flygplan som var med och tävlade om ordern var Rafale M, Boeing F/A-18E/F, Saab Gripen Maritime och UAC MiG-29K. Lockheed-Martin, som i åratal hade drivit på för att den indiska flottan ska få F-35B/C, beslöt att inte delta. Indiska LCA Navy-flygplanet ansågs olämpligt för marin användning, eftersom det drevs av en enda motor. Ser inget om varför Saab Gripen Maritime ansågs lämplig att vara med i tävlingen när den också har en motor. Ett stort plus för Dassault Rafale Marine var att det redan fanns i Indiska flygvapnet. Mycket att reservdelarna är samma då flygplanen är till 85% lika. Utbildningen är liknande för Rafale i landbaserad variant. De flesta vapnen är väl gemensama mellan den marina och landbaserade varianten. Quote Saab Gripen Maritime Saab says the Gripen Maritime (known by its far niftier previous name ‘Sea Gripen’) is ready on paper and has been simmed in both CATOBAR and STOBAR configurations. Design work was completed in 2012, with Saab only really waiting for a fund tap from an interested customer to take the development forward. A single engine configuration works against it — the Indian Navy will be hard pressed to explain junking plans with the LCA Navy (and perhaps the up-engined Mk.2) for another albeit more capable single engine fighter. However, Saab’s chances in the IAF’s single engine fighter deal will offset some of the downer factor of not being an available, proven aircraft today. Quote Mikoyan MiG-29K The MiG-29K, it clear by now, has little chance of adding numbers in Indian inventory. A worthy fighter on a trusted platform, but it has run into several problems — not least that it doesn’t quite deliver what the Indian Navy needs from deck-based squadron, notably endurance. Other problems with the jet are well-documented, but the very fact that the Indian Navy has invested time, energy and a ton of funds on looking for new fighters means the MiG-29K is pretty much toast. Four Fighters Throw Hat Into Big Indian Navy Ring Rafale M fighter edges out F/A-18 Super Hornet in equipping INS Vikrant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted May 1 Report Share Posted May 1 Tror inte att SAAB var med på riktigt. SAAB har exakt noll erfarenhet av hangarfartyg och att då utveckla ett flygplan för detta utan någon erfarenhet av det är nog inte i närheten av realistiskt. Indien har försökt gå mer mot väst och Mig-29 är rejält ålderstiget nu. Alltså var det F-18 E eller rafale där som du pekar på de redan har rafale, således att logiskt val. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted May 1 Report Share Posted May 1 1 hour ago, Peo said: Tror inte att SAAB var med på riktigt. SAAB har exakt noll erfarenhet av hangarfartyg och att då utveckla ett flygplan för detta utan någon erfarenhet av det är nog inte i närheten av realistiskt. Indien har försökt gå mer mot väst och Mig-29 är rejält ålderstiget nu. Alltså var det F-18 E eller rafale där som du pekar på de redan har rafale, således att logiskt val. Ja det är ytterst rimligt att hålla sig till en typ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bqt Posted May 1 Report Share Posted May 1 Jag håller med om att SAAB var osannolikt att bli valt. Pappersflygplan är inte så övertygande. Och erfarenheten är i princip noll inom SAAB för hangarfartygsbaserade flygplan. Jag är inte så helt övertygad om argumentet med två motorer. Det har flugits enmotoriga flygplan från hangarfartyg förr. F8 t.ex. Men i praktiken handlade det nog lite om F/A-18 mot Rafale, och det finns ju i princip hur många argument för Rafale och mot F/A-18 som helst. Rafale är nyare, och antagligen bättre. Som sagt flyger Indien redan Rafale som landbaserat plan. Det finns i dagsläget helt klart frågetecken runt att köpa något alls från USA och ha ett beroende till det landet. Bara där skulle jag nog tagit det beslut som Indien tog. Sedan finns det säkert aspekter och information som vi inte har tillgång till dessutom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted May 2 Author Report Share Posted May 2 Om det franska flygvapnets operation ”Pegase” (Pegasus) med Dassault Rafale på Kallax flygfält i Luleå. Längre artikel på The War Zone. French Rafale Fighters Project Power Forward To Sweden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts