Hans S Posted January 9 Report Share Posted January 9 Måste ju vara reglerat inom försvarsmakten. Finns det någon icke hemligstämplad riktlinje för hur det skall regleras? På min tid fanns problemet inte. MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted January 9 Report Share Posted January 9 Finns en handbok sociala medier sedan 2013. //JE handbok-sociala-medier.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted January 9 Author Report Share Posted January 9 Stort tack JohanErik. Det finns ingen nyare utgåva? MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted January 10 Report Share Posted January 10 Jag tror det bara är reglerat för tjänstetelefoner. Har svårt att se att FM kan reglera något för privata telefoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted January 11 Author Report Share Posted January 11 16 hours ago, polman1 said: Jag tror det bara är reglerat för tjänstetelefoner. Har svårt att se att FM kan reglera något för privata telefoner. Förvånar mig mycket. Ukrainarna lyckades väl slå ganska hårt mot nyårsfirande ryska soldater häromåret då de kunde positionsbestämma platsen där massor av nyårshälsningar skickades till Ryssland. MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted January 11 Report Share Posted January 11 1 hour ago, Hans S said: Förvånar mig mycket. Ukrainarna lyckades väl slå ganska hårt mot nyårsfirande ryska soldater häromåret då de kunde positionsbestämma platsen där massor av nyårshälsningar skickades till Ryssland. MVH Hans Hur skulle FM kunna reglera mitt eget bruk av min egen telefon? Man kan säga "ta inte med den" men där går nog gränsen. Den enda order jag fått angående min egen privata telefon är "ta med den". Och att ha whatsapp på den är det också order på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted January 12 Report Share Posted January 12 Använder ni på riktigt Whatsapp till något tjänsterelaterat?? Annars brukar det vara förhållningsorder att inte lägga ut grejer under övning utan vänta till efteråt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted January 12 Report Share Posted January 12 3 hours ago, Zimme said: Använder ni på riktigt Whatsapp till något tjänsterelaterat?? Annars brukar det vara förhållningsorder att inte lägga ut grejer under övning utan vänta till efteråt. Ja, whatsapp används. Många använder Signal men sånt används. Inte till något hemligt, det kan vara allmän info till plutonen. Ofta spontana grupper med innehåll typ "köp en dosa ettan till mig". Att inte lägga ut saker går ju inte under använd inte mobiltelefon, det är ju oftast hemligt oavsett sätt att kommunicera. Tänk på att de flesta inte har tjänstetelefoner och jag undrar verkligen om någon kan reglera hur jag använder min privata telefon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted January 12 Report Share Posted January 12 On 1/9/2025 at 7:13 PM, Hans S said: Stort tack JohanErik. Det finns ingen nyare utgåva? MVH Hans Det är den senaste handboken jag har. Sedan har det kompletterats under senare år med diverse order och riktlinjer, ex förbud att installera TikTok på tjänstetelefoner. Vad gäller privata tfn är det en kraftfull rekommendation från FM att inte heller ha tiktok på den. Privata tfn är privata och det är ibland (ofta?) direkt olämpligt att ha med den. Signalskydd är något som ALLA måste utbildas på och ständigt ha aktuellt oavsett sambandsmedel och om det är privat eller reglementerad utrustning. //JE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted January 13 Report Share Posted January 13 20 hours ago, JohanErik said: Det är den senaste handboken jag har. Sedan har det kompletterats under senare år med diverse order och riktlinjer, ex förbud att installera TikTok på tjänstetelefoner. Vad gäller privata tfn är det en kraftfull rekommendation från FM att inte heller ha tiktok på den. Privata tfn är privata och det är ibland (ofta?) direkt olämpligt att ha med den. Signalskydd är något som ALLA måste utbildas på och ständigt ha aktuellt oavsett sambandsmedel och om det är privat eller reglementerad utrustning. //JE Jag håller med men konstaterar att det inte är så det fungerar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted January 14 Author Report Share Posted January 14 Hur fungerar det? MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted January 16 Report Share Posted January 16 On 1/14/2025 at 3:05 PM, Hans S said: Hur fungerar det? MVH Hans Var det en fråga till mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted January 16 Author Report Share Posted January 16 (edited) Sorry om jag var otydlig, ja. Eller till alla som kan svara. Vore jag i Hären idag skulle beordra alla att lägga sina mobiler i trossen, avstängda. Men jag är en dinosaurie. MVH Hans Edited January 16 by Hans S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted January 16 Report Share Posted January 16 (edited) När vapnen plockas ut ur kasun så läggs mobiltelefonerna in. Enkelt. Och vice versa vid REMI. Edited January 16 by Tony65 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted January 17 Report Share Posted January 17 Man får tycka vad man vill, jag har bara beskrivit hur det fungerar ur min erfarenhet. Primärt samband är Rakel kompletterat på övning med MG L eller K för hemligheter. Sekundärt privata mobiltelefoner eftersom vi inte har tjänstemobiler. I vardagen används privata mobiltelefoner i första hand. Själv tycker jag inte man ska använda privata mobiltelefoner för tjänst även om det inte är hemligt men det finns inga alternativ och order är order. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AR123456789 Posted January 17 Report Share Posted January 17 (edited) 1 hour ago, polman1 said: Man får tycka vad man vill, jag har bara beskrivit hur det fungerar ur min erfarenhet. Primärt samband är Rakel kompletterat på övning med MG L eller K för hemligheter. Sekundärt privata mobiltelefoner eftersom vi inte har tjänstemobiler. I vardagen används privata mobiltelefoner i första hand. Själv tycker jag inte man ska använda privata mobiltelefoner för tjänst även om det inte är hemligt men det finns inga alternativ och order är order. Precis såhär funkar det hos oss också, dock har vi använt Signal och inte Whatsapp. Givetvis används inte privata telefoner för typ stridsledning under tillämpade moment men i andra sammanhang är de ofta det enda tillgängliga sambandsmedlet utöver Motorola (och IGR, men de räknas knappt). I synnerhet när vi haft användningsförbud på Ra 180 under flera år. Edited January 17 by AR123456789 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts