Hanski Posted December 26, 2024 Report Share Posted December 26, 2024 (edited) Det har inte varit någon julfrid i Finland, faktiskt var det ganska skarpt läge på Finska viken. Ett tankfartyg från det ryska skuggmarinen kapade en elkabel mellan Finland och Estland på julafton. Finska kustbevakningen (och förmodligen även marinen) tvingade fartyget på finskt territorialvatten. När fartyget var på finskt vatten, landade finska polisens specialenhet Karhu (Björn) och specialinsatspluton från finska kustbevakningen på fartyget från kustbevakningens och arméns helikoptrar och tog kontroll över fartyget. Besättningen har gripits och finska tullen konfiskerade oljan, som var på EU:s sanktionlistan. Fyra olika officiella organisationer arbetade rutinmässigt sida vid sida i en snabb operation på julafton! Mycket bra gjort! https://www.ft.com/content/0c208ac1-f416-41b2-a373-ec7f90b84ca8 Edited December 26, 2024 by Hanski 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted December 26, 2024 Report Share Posted December 26, 2024 2 hours ago, Hanski said: Det har inte varit någon julfrid i Finland, faktiskt var det ganska skarpt läge på Finska viken. Ett tankfartyg från det ryska skuggmarinen kapade en elkabel mellan Finland och Estland på julafton. Finska kustbevakningen (och förmodligen även marinen) tvingade fartyget på finskt territorialvatten. När fartyget var på finskt vatten, landade finska polisens specialenhet Karhu (Björn) och specialinsatspluton från finska kustbevakningen på fartyget från kustbevakningens och arméns helikoptrar och tog kontroll över fartyget. Besättningen har gripits och finska tullen konfiskerade oljan, som var på EU:s sanktionlistan. Fyra olika officiella organisationer arbetade rutinmässigt sida vid sida i en snabb operation på julafton! Mycket bra gjort! https://www.ft.com/content/0c208ac1-f416-41b2-a373-ec7f90b84ca8 Bra jobbat Finland. Tveksamt om Sveriges myndigheter hade kunna agerat lika snabbt. //TF 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted December 28, 2024 Report Share Posted December 28, 2024 En grundförutsättning är ju att fartyget är på vårt territorialvatten. I det tidigare fallet var det icke så och därför så kan vi inte kliva ombord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted December 28, 2024 Report Share Posted December 28, 2024 (edited) 3 hours ago, Zimme said: En grundförutsättning är ju att fartyget är på vårt territorialvatten. I det tidigare fallet var det icke så och därför så kan vi inte kliva ombord. Som jag har förstått det så befann sig fartyget i den smala passagen med internationellt vatten i Finska Viken när hon blev föremål för uppvaktning från finska myndigheter. Frågan är hur man tvingade fartyget mot finskt vatten. Tydligen så ska gränsbevakningens Turva medverkat i operationen. Kan möjligen ha uppfattat det hela fel, men tydligen så kan man ingripa mot ett fartyg även om det befinner sig på internationellt vatten om vissa förutsättningar är uppfyllda. Som t ex att rör sig om ett terrorbrott, piratverksamhet, människorättsbrott eller om fartyget inte är registrerat i ett land eller saknar ägare. Än så länge är ingen misstänkt för terrorbrott vad jag vet, men det kan ju ändras. Finska Iltalehti skriver att Ryssland överväger att börja eskortera fartyg i Finska Viken med ryska marinen så de inte kan prejas av finnarna när de river av kablar mellan Finland och Estland. /Per Edited December 28, 2024 by Perman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted December 28, 2024 Report Share Posted December 28, 2024 3 hours ago, Zimme said: En grundförutsättning är ju att fartyget är på vårt territorialvatten. I det tidigare fallet var det icke så och därför så kan vi inte kliva ombord. Fast i Öresund finns det inget internationellt vatten utan danskt vatten möter svenskt. Dock finns det ett internationellt traktat som reglerar sjötrafik vid sund. Så Sverige eller Danmark hade kunnat stoppa fartyg vid brottsmisstanke vid Öresund. //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted December 29, 2024 Report Share Posted December 29, 2024 14 hours ago, TKraften said: Fast i Öresund finns det inget internationellt vatten utan danskt vatten möter svenskt. Dock finns det ett internationellt traktat som reglerar sjötrafik vid sund. Så Sverige eller Danmark hade kunnat stoppa fartyg vid brottsmisstanke vid Öresund. //TF Ja Danmark gjorde det. Men därifrån kan inte vi kliva ombord så länge båten ligger på danska sidan.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted December 29, 2024 Report Share Posted December 29, 2024 15 hours ago, Perman said: Som jag har förstått det så befann sig fartyget i den smala passagen med internationellt vatten i Finska Viken när hon blev föremål för uppvaktning från finska myndigheter. Frågan är hur man tvingade fartyget mot finskt vatten. Tydligen så ska gränsbevakningens Turva medverkat i operationen. Kan möjligen ha uppfattat det hela fel, men tydligen så kan man ingripa mot ett fartyg även om det befinner sig på internationellt vatten om vissa förutsättningar är uppfyllda. Som t ex att rör sig om ett terrorbrott, piratverksamhet, människorättsbrott eller om fartyget inte är registrerat i ett land eller saknar ägare. Än så länge är ingen misstänkt för terrorbrott vad jag vet, men det kan ju ändras. Finska Iltalehti skriver att Ryssland överväger att börja eskortera fartyg i Finska Viken med ryska marinen så de inte kan prejas av finnarna när de river av kablar mellan Finland och Estland. /Per Torde ju vara så nära en krigshandling man kan komma.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted December 29, 2024 Report Share Posted December 29, 2024 (edited) Quote Tomi @TallbarFIN Finska myndigheter kämpade mot tiden när de tog över Eagle S-fartyget som tillhörde den ryska skuggflottan. Om fartyget inte hade flyttats från sin kurs skulle det också ha klippt av en annan elkabel mellan Finland och Estland, Estlink 1, inom en halvtimme. (googlat) Quote Inom en timme skulle fartyget ha nått Balticconnectors gasledning och kunnat skada den. Gasledningen går mellan Finland och Estland och den överför 7,2 miljoner kubikmeter gas per dag genom den. (googlat) Källa: https://t.co/AjULkECorv UPDATE: Quote – Genom undervattensundersökningar har vi hittills lyckats kartlägga släpspåret på havsbottnen från början till slut. Spåret är flera tiotals kilometer långt. Tills vidare har det inte varit möjligt att fastställa var ankaren eventuellt lossnade, säger Sami Paila i ett pressmeddelande. Vissa av besättningen som är misstänkta för brott (kaptenen och styrmannen?) kan potentiellt gå fria då de behövs för fartygets framförande: Quote Polisen har ännu inte beslutat om huruvida de ska gripas, då det kan påverka driften av fartyget. – Fartyg måste ha viss besättning. Om vi tar ut besättningen kommer vi potentiellt att orsaka problem. Man kan tycka att det är rederiets ansvar att se till att det finns personal på fartyget så att det kan framföras säkert. Detta oavsett om några av befälet ombord skulle gripas och föras från fartyget. Då får dom väl helt enkelt ligga kvar och vänta tills det finns ny personal ombord. UPDATE 2: Quote Tommi Sorvari @SorvariT · 8h Nu har de första uppskatttningarna gällande omfattningen av reparationsbehoven på den saboterade EstLink2-kabeln samt kostnaderna f dem kommit. Enligt tidningen TE(Talouselämä=Näringslivet) tar det 7mån o kostar 30 milj € (ca345milj SEK) /Per Edited December 29, 2024 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted January 6 Report Share Posted January 6 (edited) Det hela börjar nog ta en vändning nu som ryssarna förmodligen inte hade tänkt sig. Dock lär det bli svårt att komma åt dom som verkligen ligger bakom operationerna. Quote The Finnish Defence Forces will provide executive assistance to the police in connection with the investigation of cable damage in the Gulf of Finland, including through the Navy´s capabilities such as the MHC Vahterpää, the auxiliary vessel Hylje and divers, other vessels and personnel, as well as compiling the recognized maritime picture and analysis of related data. The Finnish Navy is cooperating closely with the Swedish Navy's HMS Belos (merivoimat.fi) Image: auonsson på bluesky Quote auonsson @auonsson.bsky.social · 1d In general the NATO presence (as seen on AIS) is higher in and around Baltic Sea. Trying to come up with good ways of illustrating it, but these are the latest positions of my non-complete list. A small part might be very outdated. image: auonsson på bluesky Insatsstyrka stärker bevakning av Östersjön /Per Edited January 7 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted January 7 Report Share Posted January 7 HMS Belos har hittat ankaret från fartyget Eagle S på söndagen (250105) och lyft upp det. "Den finska polisen misstänker att det var med hjälp av det saknade ankaret och ankarkedjan som Estlink 2 skars av. Ankaret lyftes upp av det svenska fartyget på söndagskvällen. Ankaret är nu i finska myndigheters ägo och kommer nu att utredas vidare." Svenskt specialfartyg har hittat Eagle S ankare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted January 7 Report Share Posted January 7 (edited) Enligt yle.fi så hittades ankaret på 80 m djup. Centralkriminalpolisen ska ha haft misstankar om var ankaret kunde finnas. Belos är nu på väg tillbaka till Sverige. Quote Yle rapporterade för fyra dagar sedan i fredags att Centralkriminalpolisen har misstankar om platsen där ankaret kan finnas. Trots att advokaten som företräder rederiet har krävt att utredningen stoppas så kommer Centralkriminalpolisen inte att avsluta ärendet: Quote Centralkriminalpolisen får idag, tisdag, besked om att man inte avslutar utredningen av Eagle S-fartyget. – Det finns ingen avsikt att avsluta utredningen. Det kommer att föras vidare enligt planen, säger kriminalkommissarie Risto Lohi från KRP. Svenska marinen bekräftar för Yle: Eagle S:s ankare har hittats och lyfts från botten av Finska viken UPDATE 071652: Quote Nato skickar fartyg till Östersjön för att vakta viktiga undervattenskonstruktioner. Enligt uppgifter till Yle Uutiset börjar operationen senare den här veckan. Fartygen är enligt Yles uppgifter delvis från Natos vakthavande Östersjöflotta och delvis sådana som skickas direkt av Natoländer. Totalt handlar det om uppemot tio fartyg, och de skulle patrullera fram till april. Finska viken bevakas av fartyg från Finland och Estland också i fortsättningen. Fartygen från andra länder ska arbeta på Östersjön. Uppemot tio Natofartyg börjar vakta kritiska ställen på Östersjön /Per Edited January 7 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted January 9 Report Share Posted January 9 (edited) Detaljerad lista: Det här är allt fel med Eagle S-tankern Översatt med hjälp av Google Translate: Från finska MTV nyheterna Flera brister hittades i hamnstatsinspektionen av Eagle S. Transport- och kommunikationsverket Traficom upptäckte 32 brister i hamnstatsinspektionen av Eagle S-fartyget. Enligt en detaljerad lista över brister som erhållits av MTV News, fanns det brister på fartyget, allt från en felaktig dusch till ett saknat ankare och allt däremellan. De flesta av bristerna var relaterade till fartygets brandsäkerhet. Brandsäkerhet: Plastavfallsbehållare med lock ska bytas ut mot behållare av obrännbart material. Lastpumprum: Båda pumprumsventilationsfläktarna är ur funktion. Brandsäkerhet: Brandlarmsystemet har tre aktiva fel som inte kunde återställas vid besiktningen. Sanitetsanläggningar: Toaletten på bron spolar inte. Badrumsavloppet i karantänstugan fungerar inte. Brandsäkerhet: Huvudbrandledningsisoleringsventiler har fastnat. Nödsituationer, belysning, batterier och strömbrytare: Flera nödljus på ytterdäcken runt boendet är ur funktion. En av nödljusen saknar en glödlampa. Besättningsutbildning i nödsystem: Besättningen vet inte hur man använder nödljuset vid livflotten och livbåten. Ventilation, luftrör: Den automatiska avstängningsanordningen på bränsleöverflödestankens mätrör fungerar inte. Kylrum: Kylrumsdörrtätningarna läcker och det bildas is i dörröppningen. Maskinrum: Oljeläckage runt länspumpens huvudmotor och hjälpmotorer. Brandskydd: Brister i att skydda ytor som utsätts för höga temperaturer. Brandskydd: Ett brandlarm i maskinrummet är täckt med en plastmugg. Radar: S-bandsradar ur funktion. Elinstallationer: Elströmbrytarna i babords ingång som leder från huvuddäck till boendet är trasiga och utsatta. Brandförebyggande: Isoleringen av avgasgrenröret på cylinder 2 i huvudmotorn är otillräcklig eller skadad. Övrigt, brandsäkerhet: En tillfällig plastslang har installerats från bränsleläckageledningen till spilltanken på grund av en läcka från huvudmotorns bränsleinsprutningspumpar. Brandspjäll: De fjärrstyrda brandspjällen för maskinrummets tilluft fungerar inte korrekt. Däck, skott, genomföringar: Brister observerades mellan flera kabelgenomföringar i maskinrumsutrymmena. Nödsituationer, belysning, batterier: Nödljuset på främre livflotten saknades, och när det hittades fungerade det inte. Rättad vid besiktning. Fartygets struktur: Flera maskinrumsgolvplattor var inte fastsatta. Elinstallationer: Lamporna under fördäck är inte ordentligt fastsatta, den ena hänger bara i elkabeln och den andra är bara fäst på ena sidan. Hjälpmotor: tillståndet för knapparna i de lokala styrskåpen på hjälpmotorerna uppfyller inte kraven. Maskinrumsrenlighet: Flera begagnade elektriska utrustningar såsom elmotorer, kablar och pumpar förvaras utan ordentlig infästning i maskinrummet och styrmaskinrummet. Ångrör, tryckrör och isoleringsledningar: Skaftet på ångventilen i varmvattenberedaren är trasig. Brandsäkerhetsutrustning: Brandslang för lång (30m). Elektrisk utrustning: Flera trasiga armaturer observerade i maskinrumsområdet. Många lampor sitter inte ordentligt fast. Fästs med järntråd och buntband. Skyddskupoler trasiga / saknas. Öppna ändar av elektriska ledningar observerade. ISM (International Safety Management): Säkerhetsledningsrevisionen måste utföras innan fartyget avgår. ISM-märkta brister är bevis på allvarligt misslyckande eller allvarligt misslyckande eller ineffektivitet i att implementera koden. Edited January 9 by vikingman 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted January 9 Report Share Posted January 9 Det var en svensk och en finsk dykare som gick ned i dykarklockan och fäste ankaret i 100 tons kranen. Quote SVT Nyheter Blekinge har fått komma ombord på det fartyg som varit i Finska viken för att bistå finska myndigheter i utredningsarbetet efter kabelsabotaget mot Estlink 2. Följ med ombord på HMS Belos – fartyget som hittade ankaret efter kabelsabotaget /Per 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted January 11 Report Share Posted January 11 Kina tar patent på att kapa undervattenskablar "Utvecklad 2020 i Kina En ”släpanordning för ubåtskabel” utvecklades 2020 av ett team av ingenjörer vid Lishui University i kustnära Zhejiang-provinsen, som ligger nära Taiwan. “Med utvecklingen av vetenskap och teknik läggs fler och fler undervattenskablar och kommunikationskablar på havsbotten i alla delar av världen och kablarna måste skäras av i vissa nödsituationer”, skriver forskarna vid Lishui-universitetet i ansökan. “Den traditionella skärmetoden behöver först detektera kablarnas position, sedan gräva ut och bärga dem för skärning. Processen är komplex, mycket dyr utrustning behövs och kostnaden är för hög. Det finns ett behov av en snabb, lågkostnadsklippnings-apparat för undervattenskablar för att utföra denna uppgift”, menar de sex bakom patentansökan – Zhang Shusen, Dai Ying, Fu Changrong, Gao Zikun, Li Xuping och Ji Guangyao." Sabotage verkar inte främmande för KIna... 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.