Jump to content

Vapenfråga recoilless rifle

Guest Nils

Recommended Posts

Hej
Jag översätter en text där en vapentyp står på engelska. Jag vet inte riktigt hur det ska översättas. Det är ett 106 mm recoilless rifle. Och jag tror det är detta - https://www.google.no/books/edition/106_mm_Recoilless_Rifle_M40A1/ckm8xlxFQXAC?hl=sv&gbpv=1&dq=recoilless rifle&pg=PA4&printsec=frontcover

Granatkastare, pansarvärnspjäs, pansarvärnsvapen, kanon? 

Tack på förhand!
Nils

Varför inte kalla den för rekylfri kanon? Det är väl den översättning som vi använder.

Vi har våra tidigare rekylfria kanoner M/45 eller salvkanon M/46. Att den sedan användes huvudsakligen som pv pjäs är en annan sak. Men USA använde även andra granater i varje fall. Har länge undrat varför vi inte satsa på denna lösning. Då Sverige Bofors? även på slutet tillverkade granater till denna. Räckvidden var även ca 50% längre med pv granater mot pvrj 1110.  Räckvidd för en M346A1 HEP-T var drygt 6.4 km. Så M40 106 mm hade väl varit ett bättre alternativ. Hade vi velat haft en ca 50 kg tyngre vagn. Så hade väl det kunnat ordnats.

M 40 användes även som salvpjäs med sin Ontos med sex eldrör. Vissa länder använde M40 till M113. Eller på patrullbåtar etc. 

Edited by madman

Att man valde bort spränggranater till 1110 är lite av en gåta för mig. Men jag håller med dig att rekylfri kanon är bättre för 106. Ontos var väl inte en salvpjäs utan man kunde skjuta ett skott i taget sex gånger utan att behöva skutta ut och ladda om, men här är jag inte 100 utan att googla.

Edit:

The rifles could be fired singly or in combination up to all six at once. The suggested single firing order was rifle 1, 6, 2, 5, 3, 4 in order to maintain the maximum two-rifle salvos at all times, and the recommended two-rifle firing order was rifles 1 and 6, 2 and 5, and 3 and 4 in order to maintain turret balance. 

http://afvdb.50megs.com/usa/m50ontos.html

Så jag hade fel, i teorin. I praktiken inte.

MVH

Hans

Edited by Hans S

7 hours ago, Hans S said:

Att man valde bort spränggranater till 1110 är lite av en gåta för mig.

När jag gjorde lumpen på P 18 på 70-talet så hade vi inga spränggranater till våra GRG m/48 på Gotland. Endast pansarspräng och rök. Vet inte varför eller om samma gällde i flera försvarsområden. Verkar nästan som om vi svenskar inte har trott så mycket på spränggranater till rekylfria vapen.

/Per

Edited by Perman

Det förvånar mig. På fastlandet i alla fall på K 3 och I 3 utbildades beväringen (teoretiskt) i spränggranat för GRG och den sköts på förevisningsskjutningar. Och nog var den med i reglementerad ammunitionstilldelning ner till plutonsnivå, har inga siffror men just sex poppar upp i mitt minne. Kan vara helt fel. 80-talet.

MVH

Hans

On 12/16/2024 at 12:59 PM, Hans S said:

Att man valde bort spränggranater till 1110 är lite av en gåta för mig. Men jag håller med dig att rekylfri kanon är bättre för 106. Ontos var väl inte en salvpjäs utan man kunde skjuta ett skott i taget sex gånger utan att behöva skutta ut och ladda om, men här är jag inte 100 utan att googla.

Edit:

http://afvdb.50megs.com/usa/m50ontos.html

Så jag hade fel, i teorin. I praktiken inte.

MVH

Hans

Tänkte inte så mycket faktiskt när jag skrev salvpjäs med just Ontos. Utan skrev bara av vad jag läste. Men du klargjorde.

Vissa länder hade två m40 på sina M113. Även en del patrullbåtar hade fler än en M40.

Visste inte att vi hade haft spränggranater till 1110. Så jag började leta. Tidsanslagsröret hade räckvidd upp till 1500 m. Men vår vagn gjorde att eldröret kunde bara höjas 15 grader. Så med facit tycker jag det hade varit bättre med M40 före Pvj 1110. Där vi kunde ha valt en egen vagnlösning med bättte elevrering och även sidorörelse om vi velat. 

"Spränggranaten hade tidanslagsrör med tempering från 40 till 1500 meter i 10-metersintervall.
Granatens skrotgivande del bestod av plastinneslutna härdade stålkulor.
"Specialgranat" kunde enligt beskrivningen vara av olika slag t.ex rökgranat, lysgranat osv".

Edited by madman