Guest Nils Posted December 15, 2024 Report Share Posted December 15, 2024 Hej Jag översätter en text där en vapentyp står på engelska. Jag vet inte riktigt hur det ska översättas. Det är ett 106 mm recoilless rifle. Och jag tror det är detta - https://www.google.no/books/edition/106_mm_Recoilless_Rifle_M40A1/ckm8xlxFQXAC?hl=sv&gbpv=1&dq=recoilless rifle&pg=PA4&printsec=frontcover Granatkastare, pansarvärnspjäs, pansarvärnsvapen, kanon? Tack på förhand! Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted December 15, 2024 Forumsledning Report Share Posted December 15, 2024 Ja det är ju snarlikt svenska Pansarvärnspjäs 1110 så Pansarvärnspjäs är väl bra. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/9_cm_pansarvärnspjäs_1110 Ett rekylfritt pansarvärnsvapen enligt bakblåsprincipen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nils Posted December 15, 2024 Report Share Posted December 15, 2024 Tusen tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted December 15, 2024 Report Share Posted December 15, 2024 Dessutom, engelska wiki visar hyfsat bra hur de fungerar. I de svenska går all energi rakt bakåt direkt. Medans M 106 har sina hål på sidorna. https://ordnance.com/106mm-m346a1-high-explosive-projectile-tracer-round.html Inte riktig men ser likadan ut. MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted December 16, 2024 Report Share Posted December 16, 2024 (edited) Varför inte kalla den för rekylfri kanon? Det är väl den översättning som vi använder. Vi har våra tidigare rekylfria kanoner M/45 eller salvkanon M/46. Att den sedan användes huvudsakligen som pv pjäs är en annan sak. Men USA använde även andra granater i varje fall. Har länge undrat varför vi inte satsa på denna lösning. Då Sverige Bofors? även på slutet tillverkade granater till denna. Räckvidden var även ca 50% längre med pv granater mot pvrj 1110. Räckvidd för en M346A1 HEP-T var drygt 6.4 km. Så M40 106 mm hade väl varit ett bättre alternativ. Hade vi velat haft en ca 50 kg tyngre vagn. Så hade väl det kunnat ordnats. M 40 användes även som salvpjäs med sin Ontos med sex eldrör. Vissa länder använde M40 till M113. Eller på patrullbåtar etc. Edited December 16, 2024 by madman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted December 16, 2024 Report Share Posted December 16, 2024 (edited) Att man valde bort spränggranater till 1110 är lite av en gåta för mig. Men jag håller med dig att rekylfri kanon är bättre för 106. Ontos var väl inte en salvpjäs utan man kunde skjuta ett skott i taget sex gånger utan att behöva skutta ut och ladda om, men här är jag inte 100 utan att googla. Edit: Quote The rifles could be fired singly or in combination up to all six at once. The suggested single firing order was rifle 1, 6, 2, 5, 3, 4 in order to maintain the maximum two-rifle salvos at all times, and the recommended two-rifle firing order was rifles 1 and 6, 2 and 5, and 3 and 4 in order to maintain turret balance. http://afvdb.50megs.com/usa/m50ontos.html Så jag hade fel, i teorin. I praktiken inte. MVH Hans Edited December 16, 2024 by Hans S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted December 16, 2024 Report Share Posted December 16, 2024 (edited) 7 hours ago, Hans S said: Att man valde bort spränggranater till 1110 är lite av en gåta för mig. När jag gjorde lumpen på P 18 på 70-talet så hade vi inga spränggranater till våra GRG m/48 på Gotland. Endast pansarspräng och rök. Vet inte varför eller om samma gällde i flera försvarsområden. Verkar nästan som om vi svenskar inte har trott så mycket på spränggranater till rekylfria vapen. /Per Edited December 16, 2024 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted December 16, 2024 Report Share Posted December 16, 2024 Det förvånar mig. På fastlandet i alla fall på K 3 och I 3 utbildades beväringen (teoretiskt) i spränggranat för GRG och den sköts på förevisningsskjutningar. Och nog var den med i reglementerad ammunitionstilldelning ner till plutonsnivå, har inga siffror men just sex poppar upp i mitt minne. Kan vara helt fel. 80-talet. MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FurirJönsson Posted December 17, 2024 Report Share Posted December 17, 2024 Som jag minns det från P10 på 80-talet så hade inte pansartrupoerna spränggranater överhuvudtaget utan bara pansarspräng och rök. Fast mycket vatten har passerat under broarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted December 17, 2024 Report Share Posted December 17, 2024 Men då finns det någon vag logik i det hela. I pansartruppen räknade man att det fanns tillräckligt med eldkraft mot mjuka mål ändå, i kavalleriet och infanteriet inte så. MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FurirJönsson Posted December 17, 2024 Report Share Posted December 17, 2024 Precis , det resonemanget gissar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted December 18, 2024 Report Share Posted December 18, 2024 (edited) On 12/16/2024 at 12:59 PM, Hans S said: Att man valde bort spränggranater till 1110 är lite av en gåta för mig. Men jag håller med dig att rekylfri kanon är bättre för 106. Ontos var väl inte en salvpjäs utan man kunde skjuta ett skott i taget sex gånger utan att behöva skutta ut och ladda om, men här är jag inte 100 utan att googla. Edit: http://afvdb.50megs.com/usa/m50ontos.html Så jag hade fel, i teorin. I praktiken inte. MVH Hans Tänkte inte så mycket faktiskt när jag skrev salvpjäs med just Ontos. Utan skrev bara av vad jag läste. Men du klargjorde. Vissa länder hade två m40 på sina M113. Även en del patrullbåtar hade fler än en M40. Visste inte att vi hade haft spränggranater till 1110. Så jag började leta. Tidsanslagsröret hade räckvidd upp till 1500 m. Men vår vagn gjorde att eldröret kunde bara höjas 15 grader. Så med facit tycker jag det hade varit bättre med M40 före Pvj 1110. Där vi kunde ha valt en egen vagnlösning med bättte elevrering och även sidorörelse om vi velat. "Spränggranaten hade tidanslagsrör med tempering från 40 till 1500 meter i 10-metersintervall. Granatens skrotgivande del bestod av plastinneslutna härdade stålkulor. "Specialgranat" kunde enligt beskrivningen vara av olika slag t.ex rökgranat, lysgranat osv". Edited December 18, 2024 by madman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted December 18, 2024 Report Share Posted December 18, 2024 Tack, hade inga specifikationer på den. Låter som den liknade granatgevärets granat i konstruktion. MVH Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts