Jump to content

Sjöormen-klassen


Perman

Recommended Posts

Den nästan 60-åriga sagan om de svenska Sjöormen ubåtarna har tagit slut. Republic of Singapore Navy (eller RSN i korthet) har nu tagit de två sista ubåtarna av Challenger-klassen dvs. f d svenska Sjöormen-klassen ur tjänst. Ubåtarna i fråga är RSS Conqueror (f d HSwMS Sjölejonet) och RSS Chieftain (f d HSwMS Sjöhunden). De tjänstgjorde i 56 resp. 55 år. Systerbåtarna RSS Challenger (f d HSwMS Sjöbjörnen) och RSS Centurion (f d HSwMS Sjöormen) fick tjänstgöra i 46 resp. 47 år. Samtliga siffror ojusterade för de ca 5 år som ubåtarna var upplagda och genomgick renovering och modifiering hos Kockums i samband med försäljningen till RSN 1997-2002.

 

Quote

 

The two last Challengers, RSS Conqueror and RSS Chieftain, were decommissioned in a ceremony held at Changi Naval Base on 25 November.

The Singapore Ministry of Defence paid tribute to the work of the two Challenger-class vessels in developing Singapore’s submarine operating capability.

 

 

Quote

He also paid tribute to the Royal Swedish Navy for its help in starting up Singapore’s submarine programme in the late 1990s and early 2000s.

 

Singapore decommissions last two Challenger-class submarines

(shephardmedia.com)

 

Quote

 

 

A befitting end of an era! #ICYMI: Earlier this week, our Navy held the decommissioning ceremony to honour the legacy of our Challenger-class submarines RSS Conqueror and RSS Chieftain. Here's a look back at the Challenger-class submarines’ stories from the people who made it all happen.

 

 

End of an Era: A Tribute to our Challenger-class Submarines

(youtube.com)

 

Quote

Here is a closer look at the evolution of the Republic of Singapore Navy’s (RSN) submarines, from the Challenger class and Archer class, which are refurbished Swedish vessels, to the new Invincible-class that was designed for Singapore’s needs from the get-go.

 

The silent hunters: Deep dive into Singapore's submarines

image.thumb.png.8bd8f5110ce00ce7f8e86f07b6377a46.png

Photo straitstimes.com

 

image.thumb.png.c8110b62a6a66c0b3094e68d381ed3cf.png

Decommissioning ceremony of the Challenger-class submarine. Photo: Singapore Ministry of Defence

 

Kvar i tjänst i RSN finns de två Kockumsbyggda ubåtarna av Archer-klass RSS Archer (f d HSwMS Hälsingland) och RSS Swordsman (f d HSwMS Västergötland). De torde vara de sista svenskbyggda örlogsfartygen i tjänst som sålts eller överförts från den svenska marinen till en utländsk marin men kanske inte de sista någonsin (stridsbåtar är visserligen också örlogsfartyg men är just bara båtar).

 

Tyvärr så har väl inte Marinmuseum i Karlskrona någon plats för ytterligare en ubåt. Man har ju redan Neptun i utställningen. Annars så vore väl en Sjöormen ubåt verkligen värd att spara med tanke på hur innovativ ubåtstypen var med Albacore skrov, kryssroder, och separata tuber för lätta 400 mm elektriskt drivna torpeder. 

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, vikingman said:

Tog sig de fyra ubåtarna sig till Singapore för egen maskin eller fraktades de dit med tunglastfartyg?
Vilka modifieringar gjordes på ubåtarna i Sverige innan de överlämnades till Singapores flotta?

Trevlig video i Permans inlägg!
 

 

De transporterades på tunglastfartyg. 

 

Submarines depart for Singapore

(researchgate.net)

 

Sjöormen ubåtarna genomgick en rad modifieringar och moderniseringar under sin tjänstgöring i den svenska marinen. Från boken Det Svenska Ubåtsvapnet 1904-2004:

 

Quote

 

Eftersom de visade sig vara en lyckad ubåtstyp så genomfördes en omfattande modernisering på 80-talet. Detta innebar bl a att s. k. snorkelautomatik infördes samtidigt som effektuttaget och tillgängligheten förbättrades hos dieselmaskineriet. Strids- och eldledningssystemet uppgraderas genom byte til ldet digitala SESUB och den avancerade torpeden tp 613 infördes. Även sonarsystemet förbättrades genom att inombords elektronik och analysutrustning byttes ut.

 

Under 1992-94 livstidsförlängdes Sjölejonet och Sjöhunden då bl a de befintliga dieselmotorerna byttes ut mot fyra mindre motorer med motsvarande total effekt men med lägre underhållskostnad. LTF:en som fick beteckningen SOR-LTF innebar också att hydrauliksystemet moderniserades och att kylluft från detta och andra utrustningar togs till vara för uppvärmning. Likströmsmotorer ersattes av växelströmsmotorer vilka drevs direkt från batteriet via växelriktare. Genom riksdagens beslut att reducera det svenska ubåtsvapnet tvingades dock Marinen att avstå från dessa två väl så moderna ubåtar. 

 

 

Har tyvärr inte hittat så mycket info om vad som gjordes vid försäljningen mer än att de genomgick tropikalisering (med air conditioning och luftkylning av batterierna) och vissa moderniseringar. Gissar att det var relativt få moderniserings åtgärder som gjordes just då, men 2005 så beställdes nya periskopsystem från Kollmorgen Electro Optical. 

 

Tidigare så trodde jag att Sjöormen även var först med revolvermagasin till torpederna och styrautomat, men detta kom faktiskt redan på Draken II-klassen från början av 60-talet. På den tiden så var det bara 6-7 år mellan ubåtsklasserna - inte 30 år som idag. Sjöormen var dock först med att ha två våningar inombords. Ubåtstypen var ju nästan 20 m kortare än Draken II trots ca 50 % större deplacement, men skrovet var högre och bredare pga. Albacore formen. Jag tror att de har behållit torpedtyperna tp 613 och tp 431 under hela sin tjänstgöring i RSN. Så vitt jag vet så kan tp 613 endast användas mot ytmål. Officiellt så brukade RSN nämna en toppfart i u-läge på 16 knop, men JFS 2014-15 uppger 20 knop som toppfart. Jag såg en Sjöormen ubåt när den startade dieslarna vid avgång från ett besök i Norrköping en gång, och det var väldigt väldigt mycket avgasrök kan jag säga. Hela hamnen sveptes in mer eller mindre.

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...