Jump to content

Frankrikes framtida hangarfartyg

vikingman

Recommended Posts

7 hours ago, vikingman said:

Helikopterkryssaren FS Jeanne d'Arc (R97) var det senaste fartyget i franska flottan som hade det namnet. Möjligheten finns då namnet är ledigt!

Hittade en Youtube video om när hon var på sin avskedsturné: 

Det förra fartyget hade alltså en ångturbin vad jag förstås, då det började byggas i slutet på 50-talet. Känns mer och mer givet som namn för nästa generations flaggskepp.

Helikopterkryssaren FS Jeanne d'Arc var jag aldrig ombord på när hon var i tjänst, men däremot så har jag varit ombord på robotkryssaren FS Colbert. Det fanns en jäkla massa våningar i bryggkomplexet, och man var ganska trött i benen kan jag säga när man äntligen kom upp på bryggan. Utsikten över Stockholm var 'breath taking' som man brukar säga på eng. Ett minne man aldrig glömmer.

image.png.3306b64c89b04b4de36e37703b2e9023.png

Photo naval-encyclopedia.com)

Själv tror jag att Clemenceau eller Foch ligger bra till som namn på det nya hangarfartyget. Ett ytterligare namn alternativ kan möjligen vara Verdun som ett hangarfartyg som planerades på 50-talet skulle ha hetat om hon hade byggts. Hoppas att det nya hangarfartyget inte behöver låna propellrarna från ett gammalt hangarfartyg som FS Charles de Gaulle fick göra för några år sedan när man var tvungen att modifiera eller ersätta hennes ordinarie. I och med propeller bytet så ska hennes toppfart ha sjunkit från 27 till 23 knop. Numera har hon nya propellrar.

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

28 minutes ago, AR123456789 said:

Nu är jag kanske lite petig, men Frankrike använder inte fartygsprefix, så det ska bara vara Jeanne d'Arc, inget FS.

Ja du har nog rätt att Frankrike internt inte använder prefix, men inom Nato verkar det som om man använder FS för att ange nationaliteten på ett franskt Nato fartyg. Jag ska försöka vara lite mer återhållsam med prefix. De Gaulle gick ju ur Nato 1966, men fr o m 2009 så är Frankrike åter fullvärdig Nato medlem förutom när det gäller kärnvapen tydligen.

Ship prefix - National or military prefixes

/Per

Edited by Perman
  • Like 1